גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משה גביש: "נתניהו ושטייניץ מחליטים כל יום ההיפך מאתמול"

לא להעלאת מס הכנסה, כן להעלאת מס החברות ולמע"מ על פירות וירקות ■ משה גביש, נציב מס הכנסה לשעבר: "יש פה תרבות של חאפ-לאפ, של קבלת החלטות מהיום למחר" ■ "להטיל מס מעסיקים זה הדבר הכי מטומטם שיכלו לעשות"

משה גביש צבר קילומטרז' לא קטן מול ממשלות ישראל ושרי אוצר שלהן, הן בתפקיד נציב מס הכנסה ולאחר מכן כמנכ"ל בנק מרכנתיל דיסקונט, והן כאשר התפתה להירתם ולעמוד בראש רשות השידור ("נשמע שנורא שם") וחברת חשמל. אבל כאשר הוא בוחן את מה שהוא מכנה "מדיניות כלכלית תזזיתית" של הימים האחרונים, הוא מודאג מאוד: "אם ממשלת ישראל מחליטה בענייני ביטחון כפי שהיא מחליטה בענייני כלכלה, אנחנו באמת צריכים לפחד. כיוון שזה אותו ראש ממשלה ואותה ממשלה, כנראה באותה דרך מחליטים אם לתקוף או לא לתקוף, באיראן או בסוריה או במצרים".

- מדוע ההחלטות הללו נראות לך תזזיתיות?

"אין שום דבר מפתיע היום שלא ידענו לפני חודש, ואפילו לפני חצי שנה. לא על יוון או על ספרד, ולא על ארצות-הברית. אין שום דבר חדש בכך שמחזורי העסקים יורדים, או בזה שהשכר הממוצע איננו באמת ממוצע, ושמעמד הביניים מרוויח הרבה פחות ממנו. הכול ידענו. אנחנו בסוף יולי, כל שנה בתקופה הזאת יש תקציב מוכן. אז עכשיו עושים קיצוץ רוחבי. הדרך שבה עשו את סדרת הצעדים הזאת רעה, ולכן לא יכולות להיות לה תוצאות טובות".

- תסביר מה כל-כך גרוע.

"התחושה שנותנים ראש הממשלה ושר האוצר היא שכל יום הם מחליטים ההפך מאתמול. לפני כמה שבועות הלכו להוריד מס קנייה על טלוויזיות ועל DVD. היום הם כבר לא מורידים. בזמן הזה לא קרה שום דבר חדש. לפני חודש סיפרו לנו למה אסור להעלות מס הכנסה והסבירו שזה נוגד צמיחה. עכשיו הם מעלים. קודם אמרו שהעלאת מע"מ פוגעת בשכבות החלשות. עכשיו כן מעלים אותו.

"שמעתי קודם את שר האוצר יובל שטייניץ מתראיין. הוא נשמע מאוד משכנע, לולא הייתי שומע אותו לפני חודש אומר דברים הפוכים. לפני חודש סיפרו כמה ישראל יציבה ורחוקה מכל המשברים העולמיים, ופתאום מאיימים שאם לא נפעל במהירות, נהפוך לספרד".

- ומה אתה מסיק מכך על אופן קבלת ההחלטות?

"כל אלה מעידים על תרבות של חאפ-לאפ, של קבלת החלטות מהיום למחר. ברור שאין שום תהליך מסודר של קביעת דרך כלכלית. בשנתיים האחרונות היה ברור שמה שקורה באירופה ובארצות-הברית ישפיע כאן, ושישראל איננה אי בודד, בניגוד לרושם שניסו ליצור".

להעלות את מס החברות

לפני שנה בערך, גביש, 64, החליט להוציא את עצמו לפנסיה. "אנשים מבלבלים לי את המוח שאשקיע אצלם, שישקיעו אצלי, שאנהל להם", הוא אומר. "אבל אני בהחלטה אסטרטגית לא רוצה לעשות כלום. מגיל 50 רציתי לפרוש, וכל פעם בא מישהו ופיתה אותי לזה או לזה. בין אם זה שר שפיתה אותי לתפקיד ציבורי ובין אם זה היה משהו עסקי.

"לפני שנה אמרתי זהו, מכרתי את כל האחזקות שלי בחברות, בארץ ובחו"ל, יצאתי מכל הדירקטוריונים. יש לי רק קצת נכסים אישיים שאני מחזיק ללא שותפים, שדורשים ממני, בשבוע עמוס, חצי יום עבודה בשבוע, ושום דבר נוסף. בינתיים אני עומד בזה באומץ ובגבורה".

- לא כמו הממשלה. בוא נפרק לפרטים את הביקורת שלך על המדיניות הכלכלית. מה כל-כך גרוע למשל, בהטלת מס מעסיקים?

"להטיל מס מעסיקים זה הדבר הכי מטומטם שיכלו לעשות. זה מס אנטי-תעסוקה, מס המעודד אבטלה. המס גם מוטל על משכורות מעל 5,000 שקל. האם זה אומר שמי שמרוויח מעל 5,000 שקל מרוויח יותר מדי ואנחנו רוצים להעניש את המעביד שלו? זה הרי יגרום לכך שיפצלו משרות ויפטרו עובדים. המס הזה לא ישפיע על משרדי עורכי דין ורואי חשבון שמרוויחים יפה, אבל עלולה להיות לו השפעה דרמטית על התעשייה הישנה".

- מה היית מציע במקום מס מעסיקים?

"אם רוצים להעלות את המיסוי לצד העסקי, היה הרבה יותר הגיוני להעלות את מס החברות. לא יקרה כלום אם יעלו מס חברות ב-3%, הרי מס חברות חל רק על רווחי החברה, והעלאתו תשפיע רק על חברות שמרוויחות, ואילו מס מעסיקים חל גם על חברות שמפסידות, ומעניש אותן על כך שהן מעסיקות עובדים".

- ומס חברות לא יפגע במגזר העסקי?

"מס חברות אצלנו הוא מהנמוכים בעולם. אני אומר את זה כנציב מס הכנסה לשעבר וגם כמי שבעשר השנים האחרונות עבד הרבה בחו"ל. אני לא אומר שצריך להעלות אותו בהרבה, אבל עדיף להעלות אותו ולא להטיל מס מעסיקים".

- ומה לגבי העלאת מע"מ באחוז?

"אני לא רואה בכך רע. נכון שבתיאוריה זה פוגע יותר בשכבות החלשות, אבל זה פוגע בהם באחוזים מתוך ההכנסה, ולא בשקלים. כי בסך הכול שכבות מבוססות צורכות הרבה יותר ומשלמות יותר מע"מ, והאחוזים הללו לא מאוד גבוהים. צריך גם לזכור שחלק מהוצאות המשפחות ירדו, למשל בטלפוניה.

"אז אפשר להעלות את המע"מ באחוז, אבל הרבה יותר חשוב להטיל אותו גם על פירות וירקות. שמעתי את שר האוצר ברדיו. שאלו אותו למה אתה לא מטיל מע"מ על פירות וירקות, הוא ענה ש'לפני שלוש שנים ניסיתי והתקשורת רדפה אותי'. זה נימוק של שר אוצר? זאת מערכת שיקולים של ממשלה"?

- זה נימוק פוליטי. שווה לממשלה להסתכן בחוסר הפופולריות הכרוך במע"מ על פירות וירקות?

"כן. מע"מ על פירות וירקות יביא הרבה כסף. לא רק בדמות מע"מ, אלא גם בדמות מס הכנסה, כי היום בתחום הזה, גם מס הכנסה לא משלמים. מע"מ הוא מס פשוט, המוטל על המחזור, שאותו קל יחסית לבדוק. מושיבים פקחים בשוק ומקבלים את גודל המחזור. מס הכנסה הוא עניין מסובך יותר, כי הוא מחושב על-פי הרווח, ומנכים ממנו הוצאות. ברגע שהמחזור הנכון יוגדר לצורך מע"מ, גם למס הכנסה יהיה קל יותר לעשות את החישובים שלו".

- ומה לגבי ההצעה להטיל מע"מ דיפרנציאלי?

"אני מצדיק את הממשלה ואת האוצר שהם מתנגדים למע"מ דיפרנציאלי. כי הטלת מע"מ דיפרנציאלי תביא למערך רמאויות ודיונים שלא נעמוד בו, ותהרוס את מע"מ, שהוא מערכת המיסוי הטובה בארץ. בתי המשפט יצטרכו להכריע האם עגבנייה מיובשת היא עגבנייה לצורך מס או מוצר מזון תעשייתי, והאם עגבנייה שרחצו וארזו אותה נחשבת מוצר מעובד, ומתי הגבינה היא גבינה לבנה בסיסית ומתי היא גבינה יוקרתית יותר".

לא להעלאת מס הכנסה

אחד הרכיבים הבולטים והכואבים בתוכנית הבזק החדשה שגיבש משרד האוצר הוא העלאת מס הכנסה באחוז אחד לבעלי משכורות בגובה 8,800 שקלים ומעלה. אם להעלאת המע"מ באחוז גביש הסכים, הרי שלגזירה הזו הוא מתנגד בתוקף: "לא היה שום מקום להעלות את המס לבעלי הכנסה של 8,000 שקל, ואף יותר מזה, לדעתי לא היה צריך להעלות מס למשכורות של עד 15 אלף שקל. לעומת זאת, היה מקום להוסיף עוד שתי מדרגות מס, אחת באמצע ואחת למעלה. אני לא רואה סיבה למה מי שמרוויח 50-40 אלף שקל בחודש, לא ישלם יותר. לא רק זאת, היה צריך לטפל בצורה משמעותית יותר בשכר הבכירים, גם כדי להראות למעמד הבינוני שהגזירות לא נוחתות רק עליו".

- למראית עין?

"כלכלה היא במידה רבה פסיכולוגיה, וממשלה טובה הייתה צריכה לשדר לציבור שהעומס אינו נופל רק עליו. שאנשים יידעו שנכון, מעלים מע"מ ומס הכנסה, אבל יוצרים עוד מדרגת מס לעשירים; וגם הממשלה עצמה מצטמצמת, ומבטלת כאקט סמלי 5 משרות של שרים בלי תיק או סגני שרים. הרי לא נכון מה שהם אומרים, שעלות משרד של שר בלי תיק מסתכמת בשר, במזכירה ובנהג. למשרדים יש מנכ"ל, 5-6 עוזרים אישיים ותקציב פעולות שחלקן בוודאי מיותרות".

- אם להתמקד בשאלת שכר הבכירים שהזכרת קודם, תמיד מבהילים אותנו שאם נגביל את שכר הבכירים שלנו הם ייסעו לעבוד בחו"ל.

"לא ראיתי בכיר ישראלי שהציעו לו משרה דרמטית בחו"ל, לנהל בנק או חברת ביטוח גדולה ולא את אולפני יוניברסל. ולמרות זאת, לא עשו אצלנו דבר כדי להגביל את שכר הבכירים".

*** הראיון המלא - במגזין G

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע