גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן מרקסטון מעכבת תשלום אג"ח של 15 מיליון ש'

את האג"ח אמורה לשלם החברה הבת פנומנל החזקות, שבאמצעותה מחזיקה קרן מרקסטון 24% מפסגות ■ מרקסטון מתכננת לשלם את האג"ח מדיבידנד מפסגות או ממימוש פעילות בתחום הפיננסים ■ הקרן: "נשלם בתוך 30 ימים"

בעיית נזילות בקרן מרקסטון? מדיווח שפרסמה היום חברת פנומנל החזקות, עולה כי תשלום הקרן והריבית של אג"ח פנומנל, בגובה של כ-15 מיליון שקל, לא ישולם במועד החל היום. פנומנל היא חברה בת שבאמצעותה מחזיקה מרקסטון ב-24% ממניות בית ההשקעות פסגות.

לפי שטר הנאמנות, פנומנל יכולה לדחות את התשלום ב-30 ימים. מקורבים למרקסטון, קרן פרייבט אקוויטי בניהולם של רון לובש ואמיר קס, טוענים כי מקור העיכוב הוא טכני.

בשוק ההון לא מוציאים מכלל אפשרות כי מרקסטון תנסה לבצע בקרוב עסקה בהחזקותיה בתחום הפיננסים (שאריות של בית ההשקעות שקרס פריזמה), הכוללות מלבד מניות פסגות גם 45% מקרנות הנאמנות של אקסלנס.

נוסף לכך, ל"גלובס" נודע כי במרקסטון "בונים" על דיבידנד מפסגות על מנת לעמוד בתשלום, אולם ככל הידוע דירקטוריון פסגות לא צפוי להתכנס בקרוב במטרה לדון בחלוקת דיבידנד.

בין בעלת השליטה בפסגות, קרן אייפקס, לבין קרן מרקסטון, קיים הסכם שלפיו פסגות תחלק 85% מרווחיה כדיבידנד, אולם זאת רק בכפוף לאישור הדירקטוריון של בית ההשקעות.

"התשלום יועבר תוך 30 יום"

ממרקסטון נמסר, כי "נמסרה הודעה על עיכוב טכני במועד התשלום, ובמסגרת ההסכם, כמתחייב, התשלום יועבר במלואו בתוך 30 ימים".

את בית ההשקעות פריזמה הקימה קרן מרקסטון בשנת 2006, על בסיס רכישת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מבנק הפועלים ולאומי. ההשקעה הראשונית של מרקסטון הסתכמה ב-1.9 מיליארד שקל, כמחצית מכך מכספי הקרן והשאר כחוב שנלקח בשנת 2005 למימון הרכישות מידי בנקים בישראל.

פריזמה גייסה בשנת 2007 את האג"ח שאותו הייתה החברה אמורה להתחיל לשלם היום, בסך כולל של כ-107 מיליון שקל. מדובר באג"ח פרטיות (למספר מצומצם של מוסדיים, וביניהם חברת הביטוח מנורה-מבטחים), שגויסו ללא ביטחונות, ושמשלמות שני תשלומי ריבית בשנה, בגובה 6.5%. הקרן אמורה להיות משולמת ב-13 תשלומים. הראשון, שחל היום, בגובה שביעית מהסכום, והשאר ב-12 תשלומים נוספים פעמיים בשנה, בין השנים 2013-2018.

החוב הבנקאי והאג"ח שימשו את מרקסטון לרכוש את חברת הברוקרים א. סולומון, את קרנות הנאמנות של בנק הפועלים ואת קופות הגמל של הפועלים ולאומי - שעל בסיסן נבנה פריזמה.

לאחר קריסת פריזמה בתחילת 2009, נותרה קרן מרקסטון, באמצעות חברת AMFIC, עם החזקה של 24% במניות פסגות (דרך פנומנל) ועם 45% בקרנות הנאמנות של אקסלנס. לפי הערכות, סך החוב שנותר ב-AMFIC עומד על 400 מיליון שקל.

העסקה עם פסגות כללה את העברת קופות הגמל של פריזמה (שניהלו אז 20 מיליארד שקל) לידי פסגות, כנגד 24% ממניות בית ההשקעות ו-170 מיליון שקל במזומן, סכום שהלך רובו לכיסוי החובות הבנקאיים.

בעסקה מול אקסלנס, שהתבצעה חודשים אחדים לאחר עסקת פסגות, מכרה פריזמה את הקרנות ואת תעודות הסל שלה, שבהן נוהלו אז כ-9 מיליארד שקל, תמורת הקצאת 45% ממניות חברת הקרנות של אקסלנס.

במסגרת העסקה הועבר לחברת הקרנות גם חלק מהחוב שנטלה פריזמה, בגובה 130 מיליון שקל, שאותו אמורה לשלם אקסלנס על פני עשר שנים.

בשלב השני של העסקה תוכל אקסלנס לרכוש את חלקה של פריזמה (כיום AMFIC) בין השנים 2014-2017, בהתאם לנוסחה המתבססת על מכפיל 5 על ה-EBITDA של חברת הקרנות.

קרן מרקסטון סיימה לפני כשנתיים את הפרק הראשון של חייה כקרן פרייבט אקוויטי, ומאז היא פועלת למימוש נכסיה, עד פירוקה בשנת 2014 (קיימת אפשרות להארכה עד 2016). הקרן השלימה השקעות בהיקף של 573 מיליון דולר מאז הוקמה בשנת 2004.

עד כה מימשה מרקסטון שלוש השקעות בהצלחה: דפי זהב, זרעים גדרה ונטפים, אולם בפורטפוליו שלה גם כמה השקעות מוצלחות הרבה פחות, כמו רשת הספרים סטימצקי, אלרן נדל"ן, תומקאר וכמובן בית ההשקעות פריזמה.

החזקות מרקסטון

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-8%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות