גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקנות בארה"ב יפגעו בהכנסות ההיי-טק הישראלי?

תקנות אמריקניות עתידות להגביל סחר במינרלים מאזורי מחלוקת באפריקה ■ מלאנוקס כבר קיבלה פנייה מלקוח ענק: חשפו המקורות שלכם או שההתקשרות אתכם תופסק לחלוטין ■ משרד התמ"ת: "עלולה להיות פגיעה הרת גורל"

דאגה בחברות תעשייתיות בתחום התקשורת והאלקטרוניקה בישראל בעקבות תקנות חדשות בארה"ב להגבלת סחר במינרלים שמקורם באזורי מחלוקת. התקנות עתידות להיכנס לתוקף בסוף החודש, והן יחייבו כל חברה שמוכרת רכיבים לחברה ציבורית אמריקנית, לקיים בדיקות נאותות יסודיות בכל שרשרת האספקה של חומרי הגלם. זאת, במטרה לשלול חשד שמקור הרכיבים הוא במינרלים שנכרו באזור האגמים הגדולים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

המהלך, שמגבשת הרשות לניירות ערך בארה"ב, נועד בעיקר לפגוע בכנופיות פשע, שהשתלטו על המרחבים שבהם מופקים מינרלים במזרח קונגו, בסביבת האגמים הגדולים. בשלב זה, התקנה מתייחסת לארבעה מינרלים שנחשבים חיוניים, בעיקר לתעשיות האלקטרוניקה והטלקום: בדיל (סטאנום), טונגסטן, טנטלום וזהב.

הרשות לניירות ערך בארה"ב לא לבד, ובמקביל, מתגבש מהלך דומה גם בארגון ה-OECD, שכבר מקיים פיילוט שבו שותפות מספר מדינות, ונועד לבחון את האופן שבו ניתן לקיים בדיקת נאותות יעילה ואמינה לגבי המקור של חומרי גלם שנחשבים קריטיים לענפי התעשייה השונים. חרף חברותה בארגון ה-OECD, ישראל לא שותפה בפיילוט. בניסוי משתתפות גם חברות רב-לאומיות מובילות, ובהן סימנס, אורקל ונוקיה.

חשש בענף האלקטרוניקה

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו היא לא הספקית היחידה של החומרים שלגביהם מתייחסות התקנות שמגבשים ה-OECD והרשות לניירות ערך בארה"ב. על פי נתוני המכון הגיאולוגי הפדראלי של ארה"ב, המקור של 6% עד 8% מכלל הבדיל בעולם הוא בקונגו; בין 2% ל-4% מהטונגסטן ו-1% מהזהב אף הם מגיעים מהמדינה המרכז-אפריקאית. בטנטלום, חלקה של קונגו גדול יותר, ומקורו של בין 15% ל-20% מהחומר בשטחה.

"אלה חומרי גלם בסיסיים שמשמשים בעיקר לייצור בתחום האלקטרוניקה, הרפואה, התקשורת והסלולר, ועל החברות שמשתמשות בהם תחול החובה לקיים שרשרת ארוכה מאוד של בדיקת נאותות יסודית כדי לוודא את מקורו", מספרת ל"גלובס" מנהלת תחום ה-OECD שבמינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, לנה זייגר. "כל חברה ישראלית שעוסקת ביצור הרכיבים שמקורם בחומרים האלה, תצטרך להוכיח ללקוחות שלה בעולם שמקור הרכיבים אינו בקונגו, בכל אופן לא ממכרות שנמצאים בשליטת גורמים שליליים ושאין בסחר בהם כדי לממן מאבקים מזויינים".

במינהל סחר חוץ מביעים דאגה מהמורכבות של בדיקות הנאותות שעתידות חברות ישראליות לקיים כתנאי להמשך הספקת רכיבים לחברות רב-לאומיות. דרישה כזאת כבר הגיעה לחברת מלאנוקס, שעוסקת בפיתוח ובייצור רכיבים אלקטרוניים ומייצאת לחברות בארה"ב.

"אחת הלקוחות הגדולות שלנו, חברת ענק בתחום האלקטרוניקה בארה"ב, כבר פנתה אלינו בבקשה לקיים בדיקת נאותות יסודית על מקור חומרי הגלם, והאמירה שלה היתה ברורה: אם אין בדיקת נאותות יסודית, ההתקשרות שלה אתנו תופסק לחלוטין", מספר ל"גלובס" יוסי עדי, הממונה על תחום הרגולציה במלאנוקס .

"עכשיו כל חברה פונה אחורה, לספקים שלה ולספקים של הספקים שלה עד למכרה שממנו באו חומרי הגלם, וזאת כדי לוודא שמקור החומרים כשר על פי התקנות החדשות. בשרשרת הזאת אנחנו נדרשים להגיע לספקים שאנחנו לא מכירים, ולכאורה, הם לא חייבים לי דבר, ובטח לא חייבים לי דין וחשבון על הפעילות שלהם. זה הקושי המרכזי".

בחברות שפעילות בענפי האלקטרוניקה והטלקום ובמשרד התמ"ת חוששים מהיעדר שיתוף פעולה מצד ספקים בעולם, בשם חיסיון מסחרי. "לא ברור כרגע מה קורה אם אני מקיים בדיקת נאותות יסודית, כפי שהתקנות דורשות, אך הספקים לא משתפים פעולה בנימוק שאני מבקש מידע מסחרי, שהוא חסוי מבחינתם. במצב כזה, כל שרשרת הבדיקה נקטעת. אין ספק שזה מצב מלחיץ: אם אנחנו מספקים לחברה ציבורית גדולה בארה"ב כבל, שיש לו מגעים שמצופים בזהב, אנחנו חייבים להסביר מאיזה מכרה הזהב הזה בא", מזהיר עדי.

סנקציות פליליות ואזרחיות

התקינה המתגבשת בארה"ב קובעת כי בדיקות הנאותות ייעשו אחת לשנה. גורמים שמקורבים לנושא העריכו, כי ארבעת סוגי המינרלים הם רק רשימה חלקית וראשונה, ובעתיד הרשימה תורחב למינרלים נוספים. לפי התקינה, חברה שמייצרת מוצר סופי, ולא תברר את מקור חומרי הגלם במינרלים האמורים ולא תדווח עליהם באופן סדור לרשות לניירות ערך - תהיה חשופה לסנקציות, שיכללו עונשים פליליים ואזרחיים.

להערכת גורמים המעורבים בנושא, התקנות עתידות להשפיע על כ-13,000 חברות ציבוריות בארה"ב, ולפיכך ההשלכות שלהן על ענפי התעשייה הרלוונטיים רחבות. "החשש בישראל גדול, בעיקר בשל תרחיש שחברות מקומיות שמייצאות רכיבים לחברות רב-לאומיות לא יצליחו להשלים את שרשרת בדיקת הנאותות המורכבת והן יאבדו עסקאות רבות. חברות גדולות, שיבקשו להימנע מסנקציות קשות מצד הרשות לניירות ערך פשוט יעדיפו להחליף ספק", מזהירה זייגר ממשרד התמ"ת. "עבור חברות ישראליות רבות זו עשויה להיות פגיעה הרת גורל. ברמה הלאומית, יש כאן סכנה ליצירת חסם סחר ממשי ואף פגיעה בייצוא הישראלי לארה"ב ולמדינות אחרות".

גורמים ישראליים מקבילים את התקנות המתגבשות בעניין המינרלים שמקורם באזורי מחלוקת לסוגיית יהלומי הדמים. במקרים אלה, מדובר ביהלומים שמופקים בתנאי עבדות קשים תוך פגיעה בזכויות אדם ומכירתם מממנת לעיתים תכופות סחר בנשק, המשמש למאבקים מזויינים בין מליציות חמושות, שבהם מוקז דמם של חפים מפשע.

אחד הגורמים המקורבים לנושא העריך כי התקנות החדשות, שאמורות להגביל את הסחר במינרלים האמורים, יובילו למצב שבו חברות רב-לאומיות יטילו אמברגו מוחלט על קונגו כדי לייצר מבחינתן ודאות לגבי מקור החומרים המשמשים אותם בתהליכי הייצור. הגורמים הביעו חשש כי במקרה של אמברגו שיושת בפועל על הרפובליקה האפריקנית, ייפגעו מכרות רבים שפועלים בתחומה ופעילותם תקינה ואינם נשלטים בידי כנופיות שפוגעות בזכויות אדם. "עלול להיווצר מצב של ענישה קולקטיבית של כל מי שעוסק בענף הזה בקונגו, מה גם שהמצב שם לא טוב ממילא. מי שבא לברך, ייצא מקלל", הזהיר אחד הגורמים בשיחה עם "גלובס".

משרד החוץ מבקש דחייה

בחודשים האחרונים, ועל רקע ההתקדמות בגיבוש התקינה האמריקנית החדשה, פנה הנספח לשעבר של משרד התמ"ת בוושינגטון וכיום ראש מינהל סחר החוץ במשרד, אוהד כהן, לרשות לניירות ערך, וביקש להחיל את התקנות באופן מדורג ועל פני תקופה ממושכת כדי לאפשר את הטמעתן ולאפשר פיתוח של מנגנונים מתאימים שיאפשרו ביצוע סביר ואמין של בדיקות הנאותות האמורות.

לדברי זייגר, "פניות כאלה הוגשו לרשויות בארה"ב בידי מדינות נוספות וזו בפירוש לא בעיה ישראלית בלבד. אנחנו מתרשמים שבוושינגטון מבינים את הקושי, אך עם זאת, לפי כל הסימנים בסוף החודש התקנות החדשות יפורסמו".

במשרד התמ"ת מתקשים להעריך את מספר החברות הישראליות שעתידות להיפגע מכניסתן לתוקף של התקנות מגבילות החדשות. שם אמרו ל"גלובס" כי בקרוב ייערך סקר מקיף בנושא בהשתתפות התאחדות התעשיינים ואיגוד תעשיות האלקטרוניקה כדי לעמוד על היקף החברות הישראליות שיהיו חשופות להשפעת התקנות החדשות.

יהלומי הדמים: המאבק הבינלאומי הצליח

שני תהליכים מקבילים שמתקיימים בארגון ה-OECD וברשות לניירות ערך בארה"ב, אמורים לנסות ולעשות למינרלים שמקורם באזורי סכסוך (Conflict Minerals) את מה שנועדו לעשות בעבר תקנות להגבלת הסחר ב"יהלומי דמים".

מקורם של כשני שליש מהיהלומים בעולם הוא במכרות שברחבי אפריקה. הדרך להפקתם מלווה לעיתים תכופות בניצול קשה, בעבודות פרך בכפייה ובפגיעה בזכויות אדם בסיסיות. בראשית שנות ה-90' הוגדרו כ-15% מהיהלומים שנסחרו בעולם כ"יהלומי דמים" - כאלה ששימשו מטבע לסחר חליפין במקרה של עסקאות נשק מפוקפקות, ששימשו למלחמות אזרחים ולמאבקים מזוינים בין כנופיות. מאבקים אלה קצרו חיים של מיליוני בני אדם ביבשת השחורה.

בחודש מאי 2000 יצאה לדרך בעיר קימברלי שבדרום אפריקה אמנה שאמורה להסדיר מערכת אמינה ויעילה להגבלת הסחר ביהלומי הדמים. האמנה, שעליה חתומות כ-60 מדינות ובהן גם ישראל, אושרה באו"ם בשנת 2003. על פי האמנה, מופעל מערך מיוחד לתיעוד תנועת יהלומי הגלם בעולם (KPCS). האמנה כופה על חברות לקיים שרשרת של בדיקות, ואחריהן להצהיר על משלוחי היהלומים שלהן כ"נקיים". בחברות היהלומים שפעילות בתהליך קימברלי מעריכים כיום כי אחוז היהלומים שעונה על ההגדרה "יהלומי דמים" שנסחר בעולם הוא אחוז אחד בלבד.

חלקה היחסי

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה