גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרשות השנייה תחלט ערבויות ערוץ 10 ורשת עד 2 בספטמבר

קוראת להגיע להסדר חקיקתי ומימוני שיאפשר את קיומם של שני ערוצים מסחריים ■ רשת וערוץ 10 לא שילמו את חובותיהם, 24 מיליון שקל ו-64 מיליון שקל בהתאמה ■ בכיר בערוץ 10: "המשמעות היא פיטורי 150 עובדים וסגירת תוכניות"

מועצת הרשות השנייה החליטה היום (ג') על חילוט הערבויות לערוץ 10 ורשת עד ל-2 בספטמבר, זאת תוך קריאה לכל הגורמים הרלוונטיים להתגייס על מנת להגיע להסדר חקיקתי ומימוני אשר יאפשר את קיומם של שני ערוצים מסחריים ושתי חברות חדשות.

ב-31 בדצמבר 2011 פג מועד התשלום של הזכיינים בגין תמלוגים ודמי זיכיון. בעוד שקשת שילמה את חובותיה, רשת וערוץ 10 לא שילמו את חובותיהם בגין תמלוגים ודמי זיכיון, שעומדים על 24 מיליון שקל ו-64 מיליון שקל בהתאמה.

לדברי יו"ר מועצת הרשות השנייה, ד"ר אילן אבישר, "במשך תקופה ארוכה התנהלנו מתוך מודעות רבה למצוקה הכלכלית הקשה של כל זכייני השידור המסחרי בטלוויזיה בשנים האחרונות. עמדתנו היא שאין מקום להתפשר עם דרישות התוכן וההפקות של יצירה ישראלית על המסך, אך יש מקום להקל עם דרישות כספיות, כפי שנעשה לגבי פלטפורמות שידור אחרות.

"מתוך חשש אמיתי לאפשרות שדרישת תשלום החוב עלולה להוביל לקריסה כלכלית ולהפסקת השידורים, פעלה המועצה בזהירות רבה, מתוך ציפייה ששינוי חקיקה יאפשר דחיית תשלום החוב.

"גם בעת הזאת אני קורא לפעילות נמרצת של המחוקק, כדי למנוע משבר חמור ולהבטיח את קיומם של לפחות שני ערוצי שידור מסחריים ושתי חברות חדשות ולקיים פלורליזם תקשורתי, לטובת האינטרס הציבורי וכלל הציבור בישראל".

אילת מצגר, המנכ"לית בפועל של הרשות השנייה, הוסיפה כי "הרשות השנייה עשתה כל מאמץ על מנת לאפשר מיצוי הליכי החקיקה שיתנו פתרון לחוב הדחוי. הרשות רואה חשיבות רבה בהמשך פעילותם של שני ערוצים מסחריים ובהם שתי חברות חדשות עצמאיות, אשר יתרמו לפלורליזם בשוק התקשורת ולפיתוח של שוק היצירה המקומי. לכן הרשות עשתה כל מאמץ על מנת לאפשר מיצוי של הליכי החקיקה שיתנו פתרון לחוב הדחוי.

"הרשות הינה גוף ציבורי, וחלה עליה האחריות והחובה לפעול במסגרת החוק והמינהל התקין ובאופן שוויוני כלפי כל זכייניותיה".

בקשה לפריסת חובות

בחודש יוני, בתום פגישה עם נציגי ערוץ 10, בהם גם בעל המניות יוסי מימן, פנתה הרשות השנייה לשר האוצר, יובל שטייניץ, וביקשה כי ידחה או יפרוס את חובות הערוצים למדינה לשנים 2014-2015.

עוד הוחלט באותה ישיבה כי באם הכנסת לא תבצע שינוי חקיקה שיאפשר את הדחייה של החובות עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, תתכנס המועצה בשנית ותבחן את צעדי האכיפה שיינקטו על-ידה. משלא הגיעה התייחסותו של שטייניץ, הוחלט בהנהלה להמליץ כאמור על חילוט הערבויות.

"עשינו את כל המאמצים עד כה וחשבנו שתיקון החוק יוכל לאפשר את הדחייה. משלא התקבלה החלטה כזאת על-ידי הכנסת, הגענו למועד האחרון הקריטי שבו אין מנוס מקבלת החלטה בסוגיה זו", מסבירה המנכ"לית בפועל של הרשות השנייה, איילת מצגר.

יש לציין כי אם מועצת הרשות השנייה תסכים עם החלטת ההנהלה, ההחלטה תקבל תוקף בתוך כחודש ימים, שבמהלכם יוזמנו הזכיינים להציג את עמדתם בעניין.

"באוצר לא הרימו את הכפפה"

גורמים ברשות השנייה מדגישים כי הרשות היא גוף שאמון על שמירה על המנהל התקין, וכי הרשות, ש"היא גוף המבוקר על-ידי מבקר המדינה, לא יכולה לאפשר מצב שהזכיינים עוברים על החוק".

הגורמים ברשות הוסיפו כי הם מצפים שההחלטה על חילוט הערבויות תניע את הדרג הממשלתי לפעול לתיקון החקיקה. "משרד האוצר לא הרים את הכפפה שזרקנו לו לפני חודשיים, וכך גם משרד התקשורת", אמרו, "יכול להיות שההחלטה הזאת תביא אותם לקבל החלטה ממשלתית לפריסת התשלומים".

150 עובדים יפוטרו?

בערוץ 10 טוענים כי המשמעות של חילוט הערבויות שלהם, בסכום העומד על 40 מיליון שקל, היא סגירה מיידית של כל התוכניות של חברת החדשות, מלבד המהדורה המרכזית המחויבת על-פי חוק.

"אין כל דרך אחרת להתמודד עם היעלמות של 40 מיליון שקל מתוך התזרים של הערוץ", אומר בכיר בערוץ 10.

לדבריו, עלות הפקתן של התוכניות היומיות - "אורלי וגיא", "חמש עם רפי רשף", "לונדון וקירשנבאום", "היום שהיה", "לילה כלכלי" ו"צינור לילה" - היא כ-300 אלף שקל ליום - כ-70-75 מיליון שקל בחישוב שנתי.

"סגירת התוכניות הללו, שנוגסות מדי יום בתזרים, היא הצעד היחיד המתבקש. המשמעות המיידית, אגב, היא פיטוריהם של כ-150 האנשים שעובדים בתוכניות הללו", אמר הבכיר.

מערוץ 10 ומרשת לא נמסרה תגובה.

"פגיעה בדמוקרטיה"

בתוך כך, ארגון העיתונאים קרא למועצת הרשות השנייה שהתכנסה היום שלא לקבל שום החלטה שתסתום את הגולל על גורלו של ערוץ 10, עד לסיום המגעים שמנהלים ועד העובדים של הערוץ, ארגון העיתונאים וההסתדרות אל מול מקבלי ההחלטות.

לדברי הארגון, "פגיעה בערוץ 10 היא פגיעה בדמוקרטיה וב-1,000 המשפחות המתפרנסות מהערוץ".

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"