גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עירית פרנק: "לא הגיוני שאמני פרינג' לא יקבלו כסף"

עירית פרנק, מנכ"לית תיאטרון הסימטה, בעלת אופי שמוצניקי כזה שתפור לניהול תיאטרון פרינג', שיש בו הרבה אידיאולוגיה ומעט מאוד כסף

אם, נניח, יצא לכם פעם להיקלע לאי בודד עם עירית פרנק, סביר להניח שהיא תהיה זו שתתעשת ראשונה, תנער מעצמה את החול ותסתכל מסביב כדי לבדוק איך אפשר לבנות סירה. אופי שמוצניקי כזה שתפור לניהול תיאטרון פרינג' כמו הסימטה, שיש בו הרבה אידיאולוגיה ומעט מאוד כסף. "אני סוציאליסטית עם יכולת עסקית שלא עומדת בפני עצמה כדי להתעשר, אלא כדי להשיג כסף עבור הדברים שאני מאמינה בהם", היא אומרת בחיוך ההוא מהסרט "בחינת בגרות" מ-1983, שהיה הקאלט של דור מתבגרים שלם.

"גם כשפתחתי את 'בוטיק השחקנים', שהיה אחת החנויות הראשונות שנפתחו ברחוב שינקין, לא חשבתי על חשבון הבנק שלי, אלא עשיתי את זה מתוך אידיאולוגיה. רצון להפוך אותו לרחוב תוסס, למכור בגדים מיוחדים. אביבה פז ואני היינו שותפות וטובהל'ה עבדה אצלנו. הלכתי לעשות הצגות כדי שהן יוכלו לקנות בדים ולרסס עליהם. משום מה, כסף אף פעם לא הדאיג אותי, כי תמיד ידעתי שאדע להרוויח. כשהיה לי פלאפל זה היה קצת אחרת".

- היה לך פלאפל?

"ב-1995. דווקא אז רציתי לעשות לביתי. למדתי פסיכולוגיה, יש לי אישור מטעם משרד החינוך להנחות קבוצות. הייתי בהיריון עם השלישי, היו לי שתי בנות וחשבתי שאני רוצה לצאת החוצה, אבל לא במקצוע שלי, למעט דברים קטנים שעשיתי".

- למה עזבת את המשחק?

"לא לגמרי עזבתי, אבל רציתי להיות ילדה גדולה".

- ולשחק זה להיות ילדה קטנה?

"זה להיות אדם שלוקח אחריות על העולם הקטן שלו, שמקבל הוראות ואם הוא שחקן טוב, הוא יכול לעשות אינטגרציות נכונות. אבל בעולם של המבוגרים אתה לא רק שחקן. הביטוי של לקחת אחריות הוא משמעותי מבחינתי. כשהיינו נוסעים בארץ להצגות ילדים שבהן השתתפתי, כשכולם היו נחים, הייתי יוצאת החוצה לראות את הסביבה וחוזרת עם שק של אינפורמציה".

- שחקנים מרגישים שהאחריות שלהם היא להביא את עצמם לבמה בצורה מיטבית.

"ואז לעשות את זה 300 פעם. זה לא מספיק בשבילי. היום אני יכולה לחזור למשחק, כי אני מספיק מבוגרת כדי להיות ילדה. זה לא אומר שאפסיק לעשות דברים מתוך השמוצניקיות, רק שיש לי את הבולדוזריות הזאת לעשות דברים".

- למה לא השתמשת בה לקידום הקריירה שלך?

"כי היה שם עוד משהו. מהר מאוד התפרסמתי, וברמה מסוימת של צניעות אני יכולה להגיד שהייתי שחקנית טובה, אבל לא אהבתי את זה. זיהיתי את הסכנה. לפני שיצאתי מהבית הייתי מתקשרת לבת דודה שלי ושואלת אם כתבו עליי משהו, לרוב שקרים. במכה אחת הייתי גם מועמדת לפרס האמי (בסרט 'זיכרונות אהבה' עם קירק דאגלס), ואז ברחתי. נסעתי לארצות הברית לעשרה חודשים ואמרתי, לא עוד. במשך שנתיים הייתי עוזרת צלם, ובאיזשהו שלב חזרתי לשחק, בבית ליסין, הכרתי את בעלי והחלטתי לעזוב כדי לטפל בילדים".

- התחלת את העבודה בפרינג' כבמאית תחת ניקו ניתאי. חשבת שתנהלי אותו?

"כשעבדתי שם חשבתי שאני יכולה לעשות יותר טוב לטובת השחקנים. הרווחתי גרושים. גם היום אני לא מקבלת את המשכורת הכי טובה שיש".

- מאיפה האומץ לנהל תיאטרון ללא ניסיון ניהולי?

"ניהלתי את הבוטיק ואת הפלאפל ואת הבית שלי. היה לי את הביטחון שאם אני לוקחת משהו, אין חומה שתעמוד לפניי".

- למעט הפרינג', שמוקף חובה עבה במיוחד.

"לא הייתי מסתדרת בתיאטרון הרפרטוארי. אני חייבת שתהיה אידיאולוגיה".

- וברפרטוארי אין אידיאולוגיה?

"הם עלו על גדותיהם. זוועה מה שהולך שם. למה צריך כל-כך הרבה מבנים ששואבים תקציב כזה? למה? אם הייתי באה לשם, הייתי מנסה להוציא אותו מהקיפאון, היכל אחד עם אמנות אמיתית".

- הם רוצים להעלות כמה שיותר הצגות.

"יותר הצגות זה יותר כסף, אבל מה עם האמנות? והמשכורות הגבוהות שהכוכבים מקבלים? למה צריך לתת להם 4,000 שקלים להצגה? אני מעריצה את נועם סמל (מנכ"ל הקאמרי), וחושבת שהוא מנהל ענק, אבל לא הייתי רוצה להיות במקומו".

- לבקר זה קל, אבל מה היית עושה אחרת?

"אם אני הייתי מנהלת תיאטרון כזה, הייתי חוזרת לפעם, לימים של אגמון בקאמרי ובבית ליסין, לתת מקום לתיאטרון הקלאסי והישראלי עם דגש על איכות. כן, וזה לא נורא להגיד אליטיסטי. ויתרנו על עצמנו כעם. את יודעת איפה זה התחיל? עם בגין, שהחליט להוריד את רמת בחינות הבגרות כדי שגם המזרחיים יוכלו לקבל תעודה. ומותר לי להגיד את זה כי אני חצי-חצי. הטלוויזיה ברף כל-כך נמוך שאני לא מסוגלת".

- גם את השתתפת בסדרות לא ממש אליטיסטיות.

"סדרה אחת לחמש דקות ולפחות זה היה קשור למקצוע המשחק. אבל מה עם כל הריאליטי? משתתפי הריאליטי הפכו לאמנים? זה כמו שכל אחד היה יכול להיות רופא. פליט ריאליטי שידע לעשות חסימת עורקים יהפוך לדוקטור".

- בואי נתמקד בתיאטרון. את זו שאמרת שאסור להזיז את מנהלי התיאטראות ממקומם.

"אני מעריצה את המנהלים האלה. הם לא אשמים. השיטה גרמה להם לנהוג ככה. אם משרד התרבות לא היה קובע קריטריונים של כמות, אלא קריטריונים אחרים, האמנות הייתה מתפתחת. הקריטריונים הכמותיים הרגו את כולנו. גם העובדה שבתי הספר למשחק, כמו בית צבי, משחררים כל שנה לשוק שישים בוגרים, כשבמחזור שלי סיימו בקושי עשרה. כולם מסתכלים על הכסף".

- את מתנגדת ששחקנים ישתכרו היטב?

"אין לי בעיה עם זה, רק שהשכר יהיה שוויוני. לא הגיוני שאמני פרינג' לא יקבלו כסף. מעבר לכך, אף אחד לא מרענן כוחות. את המנהלים האמנותיים אני כן קוראת להחליף, כי צריך לשנות קו אמנותי כל ארבע שנים. זה לא כמו ניהול אדמיניסטרטיבי".

- את גם המנהלת האמנותית של הסימטה וגם המנהלת האדמיניסטרטיבית. זה בריא?

"יש ועדה אמנותית שעובדת איתי, ואני לא מקבלת החלטות בלעדיה. מעבר לכך, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להפריד את המשרות. גם ככה אין לנו כמעט תקציב. השחקנים מקבלים אצלנו אולם ואיש טכני, אבל לא מקבלים משכורת. רק אחוזים מהרווחים".

- זה לא מתסכל אותך? בלי כסף, בלי קהל.

"כבר לא. זה תסכל אותי וחשבתי שאני צריכה לכבוש את האוורסט ולנהל דברים יותר גדולים".

- אז יצאת לנהל את האוניברסיטה העממית.

"בזמנו זו נראתה לי התקדמות. ואז החליטו בעירייה להחזיר אותי לסימטה ורציתי לתת לעצמי את האפשרות לעשות את הדברים שלי, לשחק, ליצור זיהוי עם המקום. עוד לפני שהלכתי לאוניברסיטה התחלתי לעבוד על 'גאווה ודעה קדומה' עם יובל זמיר ואז שמתי את זה בצד. כשחזרתי הוא אמר, תגשימי את החלום הזה ואמרתי, רק אם תהיה איתי, והוא נפטר. הבטחתי לו לעשות את זה, אז פניתי לרועי רשקס, מחזאי נהדר, ולקח לנו חודשיים-שלושה לגמור לכתוב אותו, ותוך חודש וחצי העלינו את ההצגה. אני שונאת את האוננות של במאים. אני עניינית".

- ועדיין, כל-כך מעט אנשים ייחשפו אליה.

"זה נותן חופש יצירה. חשוב שיוצר ייצור. אם משהו יתפוס, הוא יתפוס. קהל מגיע לבד".

- כמה מכיל האולם שלך?

"55 אנשים בגלל שהכיסאות מסתובבים".

- מצליחים להרוויח?

"פעם היו מזמינים אותנו לאולמות אחרים, אבל כשהרפרטוארים הורידו את מחירי הכרטיסים ל-30 שקלים ול-50 שקלים, אז התחרות קשה".

- אולי הפתרון הוא להפוך את הפרינג' למחלקות עצמאיות בתוך התיאטראות הגדולים.

"ולא יהיה חופש יצירה כי הם יחדרו פנימה. אצלנו כל הצגה שעומדת בסטנדרטים אמנותיים סבירים, יכולה לעלות על הבמה. אם לא יהיה פרינג', לא תהיה ראשוניות".

אישי: 53, גרושה 3, מתגוררת בתל אביב

משחק: קולנוע: "מגש הכסף", "בחינת בגרות", "עדות מאונס", "החיים על פי אגפא", "בנות". טלוויזיה: "החבר'ה הטובים", "טיפול נמרץ", "סיטי טאוור". בימוי: "גאווה ודעה קדומה", "פיט פה טו"

עוד משהו: אוהבת ספורט. שוחה ומרימה משקולות

עוד כתבות

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו ● שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

עזריאלי ספירלה / הדמיה: KPF

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב

שורת גורדי שחקים בני עשרות קומות צפויה לשנות את פניה של תל אביב וסביבתה בתוך עשור, והמבנים הגבוהים של היום יסתכלו מלמטה על הענקים של העתיד ● המגדלים החדשים לא ישמשו את הדיירים רק למגורים או לעבודה, אלא יכללו בתי קפה, חנויות ואפילו שטחים ציבוריים ● וגם: האם בבנייה החדשה נצטרך לוותר על הרכב? ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה