גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אז אילו ספרים באמת יסייעו לנו להבין את המציאות הכלכלית?

הנה רשימת ספרים שיצאו בשנה האחרונה מתחומי עיסוק שונים - אנתרופולוגיה, מדע, מנטורינג, ניהול ופסיכולוגיה - מספקים עצות פרקטיות להשתלבות בעולם העסקים ומסייעים בהבנה עמוקה יותר של המציאות הכלכלית

גם אם מעטים הם ספרי הכלכלה שבכוחם להשפיע כמו "עושר העמים" של אדם סמית', כך שיהיו גורם מעצב למדינאות במשך דורות, הרי שהם יכולים להשפיע רבות על חיינו, ככלל או כפרטים.

כשה"פייננשל טיימס" בחר בשנה שעברה בספר "Poor Economics" ל"ספר העסקים של השנה", אמר עורך העיתון וראש צוות השופטים בבחירת הספר, ליאונל בארבר, כי "הספר צפוי להיות בסיס אמיתי לחדשנות במדיניות מצד ממשלות ומדריך לדיונים אינטלקטואלים".

זהו בעצם המכנה המשותף לכל הספרים שמופיעים גם ברשימה שלפניכם. אמנם ברשימה זו נכללו ספרים מתחומים שונים ומגוונים, אולם מה שמחבר את כולם, הוא היכולת ללמוד מהם דברים מועילים ברמה פרקטית, ולהבין דרכם טוב יותר את המציאות הכלכלית.

"כספך והבנק" / קובי נימן

ז'אנר: הדרכה.

קהל יעד: לקוח בנק שמעוניין להבין טוב יותר מה נעשה בכספו.

נימן, יועץ השקעות, מציע ללמד אותנו כיצד לדבר בשפה של הבנק ולהבין יותר את המערכת הזו. לשם כך הוא גם מסביר מה האינטרסים של הבנק, שכמובן לא חופפים את אלו של הלקוח. בספר הוא גם מציע כיצד לבנות אפיק השקעה שיהיה סולידי באמת וגם לבנות תיק השקעות פרטי. האמת שהוא מציג היא פשוטה: מי שמבין בכסף ובנקים, עושה יותר כסף ומסכן פחות את אוצרותיו.

הוצאה: החממה הספרותית (סטימצקי)

מחיר: 88 שקל

מס' עמ': 227

"איך - זה הכול" / דב סיידמן

ז'אנר: ניהול.

קהל יעד: מנכ"לי חברות.

להתנהגות כלכלית מאז ומעולם היה היבט מוסרי ובעולם של היום, המרושת והגלובלי, להתנהגות לא מוסרית עלולות להיות השלכות דרמטיות. לעתים קרובות יותר הן אף חוזרות כבומרנג למי שנקט בהן. ראינו את זה במשבר האחרון, אצל אנשים שהאמינו ש"בצע זה טוב" (הסרט "וול סטריט"), וכי העסק שלהם "גדול מכדי להיכשל", אמירות נגדן יוצא סיידמן. הוא גם מבקר את השאיפה בחברות לצמיחה מהירה על חשבון איבוד הערכים שמביאים ליציבות. טענתו במשפט אחד היא כי במאה ה-21 התנהגות ערכית היא הנתיב הבטוח ביותר להצלחה. הלוואי שהוא צודק.

הוצאה: מטר

מחיר: 98 שקל

מס' עמ': 382

"להשיג הכול" / ג'ון אסאראף

ז'אנר: מנטורינג.

קהל יעד: מחפשי דרכים לשיפור בקריירה בפרט ובחיים בכלל.

היזם וסופר רבי-המכר אסאראף מציע כיצד להגשים את השאיפות שלנו בעזרת עצות מתוך האתגרים והתלאות שמילאו את חייו, לצד הצלחותיו. כמי שמעיד על עצמו שלמד את הדרך להצלחה כתוצאה מהקשבה לאנשים שהצליחו במועדון שבו עבד בצעירותו, הוא מציע לדבריו דרכי פעולה מעשיות ללכת בנתיב זה ולהשתמש במה שהוא מכנה "גורמי הכוח של המצליחנים", לגלות את המכשולים הרגשיים שמעכבים זאת ולרכוש חוכמה מעשית בחברה שמשתנה במהירות.

הוצאה: מטר

מחיר: 95 שקל

מס' עמ': 213

"הנפט של פוטין" / מרטין סיקסמית

ז'אנר: כלכלה ופוליטיקה.

קהל יעד: מתעניינים ברוסיה, בכלכלתה ובהשפעתה על העולם.

כמו עלילת מתח טובה, מתואר סיפור המאבק על פניה של רוסיה - המאבק בין ולדימיר פוטין למיכאיל חודורובסקי. זהו עימות בין השקפות של ליברליזם וריכוזיות וגם בין שניים, שכל אחד רצה את שהיה לשני - חודורובסקי את השלטון ופוטין את הנפט.

ניצחונו של האחרון הינו בעל משמעות פוליטית וכלכלית עמוקה לא רק לרוסיה, אלא לעולם כולו. מעבר למאבק הזה, הספר מספק מבט מעמיק על השינויים הדרמטיים שעברה רוסיה בשלושת העשורים האחרונים ותופעות מעניינות שליוו אותה, כמו עלייתם ונפילתם של האוליגרכים היהודים.

הוצאה: מודן

מחיר: 92 שקל

מס' עמ': 451

"90 ימי חסד" / מייקל ווטקינס

ז'אנר: ניהול.

קהל יעד: מנהלים חדשים בתפקיד. מזל טוב! מונית לתפקיד ניהולי. שומע/ת את התקתוק ברקע? זה שעון הזמן שלך שנע לאחור. יש לך 90 יום להוכיח את עצמך, או למצוא עבודה חדשה. אין המשמעות רק להימנע מכישלונות, אלא לנצל את העמדה החדשה כדי להמשיך ולהתפתח. ווטקינס מציע כיצד להתמודד אם האתגר בהצלחה. כשמנהל נכנס לתפקיד, הוא במצב פגיע במיוחד, עדיין ללא ידע מפורט על האתגרים הצפויים לו ובלי רשת מערכות היחסים שתתמוך בו. הספר גם מציע כיצד לבנות צוות עובדים, להיערך נכון בכל הקשור לאסטרטגיית הארגון ולספק הישגים בשלב מוקדם, שיסייעו לו לייצב את מעמדו.

הוצאה: מטר

מחיר: 98 שקל

מס' עמ': 228

"מוטיבציה" / דניאלה פינק

ז'אנר: מדע ופסיכולוגיה.

קהל יעד: מנהלים, חוקרים ומי שרוצה לשפר את המוטיבציה של עצמו. פינק מציע מסקנות מפתיעות לגבי מה שמעורר בנו מוטיבציה. שיטת המקל והגזר? תחשבו שוב - תגמול מעורר מוטיבציה בטווח הקצר ומוריד אותה בטווח הארוך יותר. בעולם העסקים (וגם בתחומים אחרים), היא לרוב פשוט לא עובדת. אבל הספר אינו רק מעורר רעיונות מעניינים, אלא מתוך הגישה יוצאת הדופן שלו, הוא גם מציע עשרות תרגילים שיסייעו לעורר מוטיבציה.

הוצאה: מטר

מחיר: 95 שקל

מס' עמ': 240

"בומרנג" / מאת מייקל לואיס

ז'אנר: אנתרופולוגיה וכלכלה. קהל יעד: אנשי עסקים ומתעניינים בכלכלה העולמית ובמיוחד במשבריה. תיאור ציורי ומעניין של נפילת אירופה אל המשבר הנוכחי, דרך השוני התרבותי בין המדינות החברות, שהשפיע על ההתרחשויות ובעיקר המשגים שנעשו. לואיס מבקר באיסלנד, יוון, גרמניה ואירלנד ומשרטט את ה"בלגאן" שעשו העמים שם עם השווקים שלהם. לעתים התיאור משעשע, לפעמים סטריאוטיפי ולרוב הוא שיפוט של הגורמים שהביאו אותם למשבר הנוכחי. תייר המשברים לואיס מנסה לא רק להבין את הבעיות במדינות אלו, אלא ממש לחדור לנשמותיהם של האנשים שם ונדמה שהוא גם די מצליח בכך.

הוצאה: ידיעות ספרים

מחיר: 98 שקל

מס' עמ': 192

"אלי הורביץ" / פרופ' יוסי גולדשטיין

ז'אנר: ביוגרפיה.

קהל יעד: יזמים, חובבי ביוגרפיות ומי שמחפש סיפור ישראלי טוב. סיפורו של אלי הורביץ, שהחל כשוטף מבחנות בחברת תרופות קטנה בשם אסיא והפך אותה לחברת הגנריקה הגדולה בעולם ולחברה הישראלית המצליחה ביותר. הורביץ מתואר כיזם מקורי, אינטליגנטי ותאב סיכונים, אך במידה הגיונית ולא מוגזמת. הוא מנצח את הסטטיקה העגמומית של מידת ההצלחה במיזוגי חברות, מזהה הזדמנויות בכל מקום, משנה טקטיקות, יודע מתי להיכנס למקום מסוים ובדרך-כלל גם מתי לצאת. כל-כך הרבה סופרלטיבים הורעפו על הורביץ מאז פטירתו, אבל קריאת הספר מתארת באופן מעשי את איכויותיו המרשימות כאיש עסקים וגם כיצד ניתן ללמוד ממנו.

הוצאה: שוקן

מחיר: 99 שקל

מס' עמ': 368

"נגד האלים" / פיטר ברנשטיין

ז'אנר: פילוסופיה ומדע.

קהל יעד: אנשי השקעות וחובבי היסטוריה כלכלית ומספרים.

אם לאורך רוב ההיסטוריה, העתיד נטווה בידי נביאים ודומיהם, במאות האחרונות אנו עדים להתפתחות התיאוריות של ניהול סיכון, שעיצבו את העולם הכלכלי שאנו מכירים, לטוב ולרע. זהו סיפור האנשים שפיתחו את מדע ניהול הסיכונים. בזכותם גויס כסף לפיתוח תרופות ומכשירים ששיפרו את חיינו ובעטיים - הפכו חיינו לרוחשי מספרים ברמה פטישיסטית. זהו סיפור תולדות ניסיונם של בני האדם לרסן את הסיכון וגם השפעתם של משחקי המזל על הכלכלה של היום. הקוביות ומשחקי המזל, מטעים ברנשטיין, הם מעבדות לחקר הסיכון וגם מגלים הרבה על חיינו.

הוצאה: ספרי עליית הגג וידיעות ספרים

מחיר: 118 שקל

מס' עמ': 480

"כלכלה, חברה והפרטה בשלטון המקומי" / איתן לסרי

ז'אנר: אקדמי.

קהל יעד: ראשי ראשויות מקומיות, מנהלי רשויות בכירים וחוקרים מהאקדמיה.

הרשויות המקומיות מצויות במשבר מתמשך, מצב שהוביל לרפורמות, שביצוען לא הושלם ושזכו לקיתונות של ביקורת. הספר מציע מאמרים אקדמיים רבים בנושא הרשויות, שעוסקים בניהול השלטון המקומי, ברפורמות שנעשו, במקורות המימון ברשויות, במהלכי ההפרטה, ביחסי השלטון המקומי עם השלטון המרכזי בישראל וגם בלקחים מניסיונם המעשי של הגורמים השונים הפעילים.

הוצאה: אתגר - פתרונות אסטרטגיים ויזמות

מחיר: 90 שקל

מס' עמ': 280

עוד כתבות

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב