גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע נסגר תיק המינויים של אולמרט?

ההחלטה לסגור את התיק מחוסר עניין לציבור מנוגדת להלכות העליון

מרקחת משונה יצאה תחת ידיו של המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שוקי למברגר, בהחלטתו אתמול (ג') לסגור את תיק החקירה נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ועוזרו, עובד יחזקאל, בפרשת המינויים הפוליטיים במשרדי הממשלה, ובראשם משרד התמ"ת.

למרות השימוש ברטוריקה לוליינית המתחמקת מהגדרת עילה קונקרטית לסגירת התיק, מבהירה הפרקליטות כי אין מדובר בחוסר ראיות מספיקות להגשת כתב אישום.

המסקנה, שלפיה תיק המינויים של אולמרט נסגר בשל "חוסר עניין לציבור", מנוגדת להלכות מחייבות של בית המשפט העליון, וממילא גם למדיניות משרד המשפטים בתחום השחיתות הפוליטית.

המשמעות היא שאולמרט לא יעמוד בפני הליך משפטי שלישי, ותיק המינויים הפוליטיים הפסולים במשרד התמ"ת שבו נחשד - ייסגר.

התיקים הפליליים המתנהלים נגד אולמרט בבית המשפט בירושלים - בפרשות ראשונטורס-טלנסקי-מרכז ההשקעות, ובתל-אביב - בפרשת הולילנד, הם אפוא התיקים היחידים הנותרים פתוחים נגד ראש הממשלה לשעבר, ולכל אחד מהם יש קשר - ישיר או עקיף - להחלטה לסגור את תיק המינויים.

ראיות מספיקות

ההחלטה לסגור את תיק המינויים הפוליטיים נגד אולמרט התקבלה לאחר שבמאי 2010 כבר הוחלט בפרקליטות להעמיד לדין את אולמרט בפרשה זו, בכפוף לשימוע, בעבירות של מירמה והפרת אמונים וכן הבטחת טובות הנאה לבעלי זכות הצבעה במטרה להשפיע על הצבעתם, עבירה לפי חוק המפלגות.

במכתבו של למברגר נמסר כי "לאחר לימוד וניתוח הראיות שנאספו בחקירה, מצאנו כי הראיות שנאספו אכן מקימות סיכוי סביר להוכיח כי בין פברואר 2003 ועד נובמבר 2005 ניצל אולמרט את מעמדו וסמכויותיו במשרדים השונים שבהם כיהן ופעל בעצמו ובאמצעות יועציו, תוך ניגוד עניינים, לקידום ענייניהם - בתעסוקה ובדרכים נוספות - של חברי מרכז הליכוד, פעילי הליכוד ומקורביהם, כדי לזכות בתמיכתם ולחזק את מעמדו הפוליטי".

למברגר הבהיר כי טענות סנגוריו של אולמרט בשימוע לא שינו את עמדת הפרקליטות, לפיה בראיות נגדו יש עדיין סיכוי סביר להרשעה, ההופך אותן למספיקות להגשת כתב אישום. אלא שהשיקול לסגור את התיק מתבסס על קיום ההליכים המשפטיים הנוספים נגד אולמרט - בשני התיקים המתנהלים בבתי המשפט השונים.

מאחר שאפילו לשיטת הפרקליטות, הראיות נגד אולמרט בפרשה זו מאפשרות הגשת כתב אישום, עילת הסגירה המעשית היא היעדר עניין לציבור בניהול ההליך.

עמדה זו מנוגדת לכאורה לקביעת בג"ץ בפרשת גנור, שבה נקבע כי ככלל, קיים עניין לציבור מובנה בניהול הליך פלילי נגד פוליטיקאי בכיר, בתנאי שהדרישה הראייתית בעניינו מתמלאת.

עמדות דומות השמיע בג"ץ גם בפרשת עסקת הטיעון של הנשיא לשעבר, משה קצב, וגם בעתירה נגד סגירת תיק "האי היווני" נגד ראש הממשלה דאז, אריאל שרון. כפועל יוצא, כל ההחלטות על סגירת תיקים נגד פוליטיקאים בכירים בשנים האחרונות התבססו תמיד על חוסר בראיות מספיקות.

בפרקליטות החליטו להוסיף לנוסחה הזו מרכיב נוסף, וקבעו כי בהינתן הנסיבות הייחודיות של פרשת אולמרט - העובדה שמתנהלים נגדו שני משפטים אחרים, שיגרמו ממילא לניהול הליך שלישי להידחות בשנים אחדות, והעובדה שאישומים דומים באופיים נגד אולמרט כבר הובאו לבירור משפטי בפרשת מרכז ההשקעות - יש צורך ב"חומרה מיוחדת" כדי להטות את כף ה"עניין לציבור" אל עבר הצורך בהגשת כתב אישום שלישי.

הנוסחה החדשה הזו, יציר-כפיה של הפרקליטות, תיבחן גם היא מן הסתם בבג"ץ, ואולם נדמה כי בפרקליטות כבר הכינו תשובות, הן עקרוניות והן פרגמטיות, לעתירה אפשרית כזו.

בעקבות הנגבי

לטענת למברגר, לא ניתן לקיים משפט נוסף לאולמרט במקביל למשפט הולילנד. "קיומם של הליכים משפטיים נוספים, משמעותיים, בעלי מאפיינים דומים, היווה שיקול משמעותי בגיבוש ההחלטה", הוא כתב. "הערכתנו היא שבמישור המעשי לא ניתן יהיה לקיים את המשפט נושא תיק זה, אלא בעוד זמן ממושך. סברנו כי העובדה שכנגד אולמרט מתקיימים כבר שני הליכים פליליים בגין מגוון מעשים המתבטאים בכשלים נורמטיביים-פליליים המייצגים נדבכים מפעילות הכוללת של אולמרט כשר, משליכה על האינטרס הציבורי במיצוי הדין עמו בקיום הליך פלילי נוסף, שלישי במספר".

בפרקליטות נשקלה האפשרות לצרף את תיק המינויים לתיק הולילנד, אלא שאפשרות זאת ירדה מן הפרק נוכח ההערכה כי בית המשפט היה מורה על הפרדת האישומים.

שיקול נוסף לסגירת תיק המינויים הפוליטיים של אולמרט נעוץ בהכרעת דינו של השר לשעבר, צחי הנגבי, שניתנה לפני כשנתיים בבית משפט השלום בירושלים, שאף שאיננה בגדר הלכה מחייבת או מנחה, יש חשיבות להחלטה לבטל את אישומי המינויים הפוליטיים בשל ראשוניותם. התברר כי רוב המינויים הפסולים שבהם נחשד אולמרט נעשו עוד לפני פתיחת החקירה הפלילית נגד הנגבי.

מכתבו של למברגר מהווה למעשה מעין "דוח ציבורי" מקוצר בנוגע לפרשת המינויים הפוליטיים, שלא תגיע לבירור בבית משפט. למברגר מוצא לנכון אפוא לכלול במכתבו אמירות נורמטיביות, ובהן: "דרכו של אולמרט להיטיב, לכאורה, עם מקורבים, הייתה לקדם המינויים הללו באמצעות עשייה של בעלי התפקידים הכפופים לו, כשבדרך-כלל לא הוא שפעל בעצמו בנושא זה באופן ישיר. אולמרט נהג להפנות את חברי המרכז ואת הטיפול בבקשותיהם לעוזריו, ואלה לכאורה הגשימו משאלותיו תחת האווירה הכללית ובהשפעת 'רוח המפקד' בלשכתו".

עוד מדגיש למברגר כי "אין בהחלטה על סגירת התיק כדי להשליך, ולבטח לא לגרוע, מן הפסול המהותי והחמור הקיים בניצול סמכויותיו של נבחר ציבור בכיר למינוי מקורבים למשרות בשירות הציבורי על-פי שיקול פוליטי, אישי או אחר, ותוך ניגוד עניינים".

יועץ התקשורת של אולמרט מסר בתגובה: "זה מעט מדי ומאוחר מדי, שכן הנזק הכבד כבר נגרם כאשר הורידו לחינם מתפקידו ראש ממשלה מכהן. נושא המינויים הפוליטיים נופח במכוון מעל ומעבר לכל פרופורציה, כאשר רוב רובם של המינויים שיוחסו לאולמרט כלל לא בוצעו על-ידו, ולמרות שלא נפל שום פגם בהליך המינויים והכול נעשה על-פי חוק".

עוד כתבות

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה