גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרמה בוועידת המשפט: מזוז וסנגורי אולמרט נטשו פאנל

מזוז התייחס לתיק אולמרט וסנגוריו עזבו את האולם ■ לאחר מכן הקהל הפריע למזוז והוא עזב את הפאנל גם כן - אך שב אליו

דרמה בוועידת המשפט של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין: דיון בהשתפות היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, בנושא הכרעת דינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, פוצץ - לאחר שהקהל לא איפשר למזוז לשאת נאום שבו התייחס לראשונה להכרעת הדין. מזוז קטע את דבריו ועזב את האולם, ואולם בהמשך נאות לשוב אל הבמה, אף שלא התאפשר לו להשלים את נאומו.

בתחילת דבריו של מזוז, איימו סניגוריו של אולמרט, עו"ד נבות תל-צור ונוית נגב, שהשתתפו בפאנל גם הם, לעזוב את האולם אם מזוז יתייחס באופן קונקרטי לתיק אולמרט. לדבריהם, מאחר ש"מדובר בתיק תלוי ועומד", לא ראוי שמזוז ישמיע "הערות אישיות ומערכתיות" על תיק אולמרט, כשבוע לפני הדיון בטיעונים לעונש במשפטו של אולמרט. "אני אומר את דבריי, ואתם תפעלו כהבנתכם", השיב היועץ לשעבר, והשניים אכן ירדו מהבמה.

"אני לא משקיף אובייקטיבי בפרשת אולמרט, אני עמדתי בראש מערכת התביעה והובלתי את ההחלטות בפרשות האלה עד שלב הגשת כתב האישום", אמר מזוז בתחילת דבריו, לפני שנקטע, "אני נושא באחריות להחלטות שהתקבלו ועומד מאחורי ההחלטות האלה שהיו בעיני החלטות נכונות ומחויבות המציאות. הורגלנו זה כבר לספינים תקשורתיים בהתייחס לאירועים ציבוריים שונים, אבל הדיווחים וההתלהמויות הספונטניות והמתוזמרות שליוו את הכרעת הדין הציבו שיאים חדשים של דיסאינפורמציה. חשוב להדגיש מה נקבע ומה לא נקבע בפסק הדין".

כשמזוז יצא מן האולם, הוא אמר בתשובה לשאלות עיתונאים כי הטיעון שלפיו אסור היה לו להתייחס לפרשת אולמרט בנימוק שמדובר בתיק תלוי ועומד, הוא "טיעון מגוחך שנועד לסתום פיות, זה חלק מהתהליך הבעייתי שקורה של דה-לגיטימציה למערכות השלטוניות, למערכת התביעה, מנסים למנוע מהציבור לשמוע את האמת, מה קבע בית המשפט באותה פרשה. הציפו את הציבור במידע שגוי, החל מהרגע הראשון שבו אולמרט יצא ואמר שבית המשפט קבע שלא היו מעטפות, אבל בית המשפט שחור על גבי לבן קבע בדיוק את ההיפך. לא שמעתי שהטיעון של תיק תלוי ועומד הועלה כשכל אנשי אולמרט, תומכיו ושלוחיו הציפו את כל כלי התקשורת עם הצעות שונות ומשונות לפרקליט המדינה".

לדברי מזוז, "המסר המרכזי שלי הוא שפסק הדין הרשיע את אולמרט בכמה פרשיות שחיתות חמורות, וזיכה אותו מכמה פרשיות אחרות תוך קביעת ממצאים חמורים וקשים לגביו. עם זאת יש בפסק הדין קביעות מאוד בעייתיות, בעיקר בפרשת טלנסקי, הקביעה שזה לא עולה כדי עבירה של הפרת אמונים היא מאוד בעייתית, ובעיני אינה עולה בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט העליון לפחות ב-15 השנים האחרונות. אני לא מתייחס לשאלת הערעור, זה תפקיד התביעה להחליט. זה נשמע ונראה כאילו ניסו לסתום לי את הפה".

"טיעון תמוה ביותר"

בהמשך הסכים מזוז לומר כי "זה טיעון תמוה ביותר לדבר על תיק תלוי ועומד אחרי השטף הבלתי נלאה של דוברי אולמרט שהציפו כל כלי תקשורת אפשרית". ביחס להכרעת דינו של אולמרט אמר מזוז כי "בפסק הדין הורשע בפלילים לראשונה בישראל ראש ממשלה על עבירות של שחיתות שלטונית. ההרשעה לא היתה בעבירה טכנית, לא על מעידה חד פעמית אלא על שורה של מקרים שהתנהלו לאורך תקופה ארוכה עם נסיבות מחמירות. בפרשות ראשונטורס וטלנסקי אולמרט אמנם זוכה על ידי בית המשפט אבל לגמרי לא נוקה, בניגוד לפרסומים שונים. בראשונטורס הוכח מעבר לכל ספק סביר שהיתה פה הונאה של הארגונים ונגבו מהם שלא כדין סכומים של מעל 90 אלף דולר. בית המשפט לא הרשיע את אולמרט הוא קבע שאמנם גירסתו לא חפה מקשיים ויש לא מעט ראיות שמצביעות על מעורבותו אבל לא הוכחה מעבר לספק סביר מעורבותו האישית במעשי המרמה".

בפרשת טלנסקי הסוגיה בעייתית יותר, הוסיף מזוז. "הכרעת בית המשפט בפרשה זו בעייתית מאוד בעיני, כי הזיכוי כאן הוא על בסיס עמדה נורמטיבית של בית המשפט. בית המשפט אישר את עיקרי העובדות שיוחסו לאולמרט בכתב האישום, שהוא קיבל מטלנסקי מאות אלפי דולרים חלקם במעטפות". מדבריו של מזוז עולה כי הוא תומך בהגשת ערעור על זיכויו של אולמרט בפרשת טלנסקי.

מזוז גם הגן על פרקליט המדינה משה לדור, שדיבר בפאנל מקביל, ואמר כי "המתקפות המקצועיות ובוודאי האישיות כלפיו היו לחלוטין לא מוצדקות ולא מבוססות. הפרקליטות היא לא קבלן הרשעות. מי שחושב שכל כתב אישום שהפרקליטות מגישה חייב להסתיים בהרשעה לא מבין כלום בשלטון חוק ובעקרונות דמוקרטיים. הפרקליטות נוהגת זהירות רבה מאוד בתיקי אנשי ציבור, אני לא אסביר כמה זהירות ושמרנות התביעה נהגה גם בתיק אולמרט".

עו"ד נוית נגב ועו"ד נבות תל-צור (מצוות ההגנה של מר אולמרט) מסרו כי "דבריו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז, בכנס היום, היוו הפרה בוטה של התחייבות מפורשת שניתנה לנו על-ידי המארגנים שלא ידובר על משפט אולמרט במהלך הפאנל שאליו הוזמנו. הובטח לנו שעקרון זה מקובל גם על יתר משתתפי הפאנל. לטעמנו, מראש לא היה צורך בהתחייבות מסוג זה, שכן ברור לכל מי שמכבד את בית המשפט, את המערכת המשפטית ואת חשיבותם של תהליכים הוגנים, שבעיתוי כזה, מספר ימים לפני דיון בבית המשפט באותן סוגיות עצמן, לא ראוי לקיים דיון פומבי העוסק בהכרעת בית המשפט, על-ידי מי מהצדדים. הכבוד לבית המשפט ולהכרעתו מחייבים זאת והעיקרון הזה קיבל את ביטויו גם בפסיקת בית המשפט העליון".

עוד כתבות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים