גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוסדיים: "דנקנר רוצה לשמור על IDB? יצטרך לשלם החוב"

הגופים המוסדיים נותנים בינתיים לבעל השליטה באי.די.בי מרווח נשימה, אך מצפים ממנו להכניס את היד לכיס ■ פסגות: "נפעל למקסום הזכויות העמיתים וננקוט כל צעד שישרת מטרה זו, ובכלל זה גם מהלך של הסדר חוב"

בתקופה האחרונה משמיעים הגופים המוסדיים, שהשקיעו באג"ח של חברות שנקלעו לקשיים, אמירות נחרצות באשר לחוב שבידיהם. כך היה במקרים של אמפל של יוסי מימן ודלק נדל"ן של יצחק תשובה, שבהם דרשו המוסדיים כי בעלי השליטה "יכניסו את היד לכיס", במקביל לתספורת שהם יצטרכו לספוג.

במהלך סוף השבוע הצטרפה חברה חדשה למועדון הלא אקסקלוסיבי של חברות שיש חשש כי לא יעמדו בחובותיהן - אי.די.בי אחזקות, שבאמצעותה שולט נוחי דנקנר בשורה של חברות, כמו סלקום, שופרסל, כלל ביטוח, אלרון ונכסים ובניין.

ואולם, בניגוד לקולות שהשמיעו לאחרונה, במקרה של אי.די.בי נשמעו היום (א') המוסדיים הרבה יותר מאופקים, ונראה כי בישיבת מחזיקי האג"ח שתתכנס מחר יקבל דנקנר את הזמן שהוא מבקש כדי להכניס משקיע לחברה.

מניית איי די בי

מחזיקי האג"ח הגדולים, המהווים כ-40% מהחוב בשלוש סדרות האג"ח הסחירות (ג', ד' ו-ה'), נשאלו היום, האם אי.די.בי אחזקות תגיע להסדר חוב, ומה בכוונתכם לעשות נוכח צירוף הערת 'עסק חי' לדוחות האחרונים של החברה, שפורסמו ביום שישי האחרון.

"בטווח הזמן הקרוב לא נדרש לאי.די.בי אחזקות הסדר חוב, שכן להערכתנו היא יכולה לפתור את בעיותיה התזרימיות עד חודש דצמבר", נמסר היום מקבוצת הראל, שבשליטת יאיר המבורגר ובניהול משותף של שמעון אלקבץ ומישל סיבוני.

"השאלה איננה אם יהיה הסדר חוב, אלא איך למקסם את המצב הקיים לטובת לקוחותינו", נמסר היום מאקסלנס שבשליטת הפניקס ובניהול עוזי דנינו.

דווקא בדש-איפקס, שבשליטת אלי ברקת, סימנו קו קצת יותר תוקפני, ורמזו כבר כעת כי על דנקנר יהיה להזרים כסף מכיסו לחברה. "אי.די.בי אחזקות נדרשת למקורות חיצוניים כדי לעמוד בהתחייבויותיה. בעלי המניות, אם הם מעוניינים לשמור על שליטתם, יצטרכו להעמיד מקורות אלה", נמסר היום מבית ההשקעות.

אמורה לשלם השבוע 35 מיליון ש'

בישיבה מחר צפויים המחזיקים לקבל עדכון על מצב החברה מאת מנהליה ולמנות נציגות. כמו כן, השבוע אמורה אי.די.בי אחזקות לשלם למחזיקי אג"ח ב' שלה תשלום ריבית של 35 מיליון שקל. לחברה אמנם יש כעת 222 מיליון שקל בקופה, אך היא אמורה לפרוע עד יוני 2013 סך של 409 מיליון שקל, ואין כל ודאות כרגע כי היא תעמוד בכך. לכן התשלום הנוכחי עשוי להתפרש על-ידי חלק מהמחזיקים כהעדפת נושים.

בעניין זה נראה כי הדעה הרווחת בין המוסדיים אחידה. בהראל סבורים, כי "על אי.די.בי לשלם את התמורה שעומדת לפירעון לאג"ח הלא סחירות בשבוע הקרוב, שלא מאמצעי החברה". במילים אחרות, בהראל סבורים, בדומה לדש-איפקס, כי על דנקנר להביא את הכסף מכיסו, או מזה של שותפיו, אפילו בדרך של הלוואת בעלים, אך בשום מקרה לא מקופת החברה.

באקסלנס אומרים בעניין זה: "כמחזיקי אג"ח נתנגד לכל אקט שיכול ליצור מצב של העדפת נושים, וניקח במקרה שכזה חלק בעמדה מול החברה, כאשר טובת העמיתים היא בראש סדר העדיפויות".

בבית ההשקעות פסגות, שבשליטת קרן אייפקס ובניהול חגי בדש, לא פוסלים הגעה להסדר חוב: "פסגות תפעל למקסום הזכויות של עמיתיה ותנקוט כל צעד שישרת מטרה זו, ובכלל זה גם מהלך של הסדר חוב", נמסר היום מבית ההשקעות. "ההתפתחויות האחרונות יצרו מצב שלפיו בעלי החוב הם בעלי העניין העיקריים בחברה, ומשכך נכון ומוצדק שבעלי החוב יהיו מעורבים בהתנהלות החברה ובהחלטותיה המהותיות", נמסר עוד.

פסגות שלח בסוף בחודש הקודם מכתב לנאמני האג"ח של אי.די.בי, ובו דרש "לנקוט את כל הפעולות הנדרשות לצורך הגנה ושמירת זכויות מחזיקי איגרות החוב". בפסגות סברו אז, כי "אין כל ודאות שהחברה תצליח להשיג את המקורות במועדים הנדרשים לצורך קיום התחייבויותיה, בהגיע מועד פירעונן".

עם או בלי קשר למכתב, ביום חמישי, לפני פרסום דוחות אי.די.בי אחזקות, שלחו הנאמנים מכתב לחברה, ובו התריעו בפני הנהלת החברה כי לא יבצעו תשלומים מקופת החברה.

בעלי חוב גדולים נוספים של אג"ח אי.די.בי מקרב המוסדיים הם הפניקס והלמן אלדובי. מבית ההשקעות הלמן אלדובי, שבניהול אורי אלדובי, נמסר היום כי "קבוצת הלמן אלדובי תפעל לטובת עמיתיה, בכפוף למדיניותה לעניין גביית חוב. נכון לעכשיו נראה כי החברה עושה את מלוא המאמצים כדי לעמוד בהתחייבויותיה, לרבות מימוש נכסים משמעותי וקיצוץ בשכר הבכירים".

מהפניקס נמסר היום: "אנו פועלים בדרך המיטבית ובכל הזירות כדי למצות את זכויותינו ולהבטיח את טובת עמיתינו", וכן, "איננו נוהגים לדווח מראש לתקשורת לגבי פעולות עתידיות".

הגופים המוסדיים

התגובה המתחמקת של הפניקס אינה מפתיעה בהתחשב בעובדה כי בעל השליטה בה, יצחק תשובה, נמצא בעצמו במצב רגיש, בשל ניסיונותיו לגבש הסדר חוב בימים אלה, בינתיים ללא הצלחה, בדלק נדל"ן שבשליטתו.

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"