גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציונים החדשים: צעירים מהעולם באים לישראל להתמחות בהיי-טק

בימים שבהם ציונות נחשבת למילה גסה, מרענן לפגוש צעירים יהודים מכל העולם שבוחרים, למרות הכול, להגיע לישראל ■ הם מגיעים לכאן מדי שנה כדי להשתלב במשק הישראלי על שלל רבדיו - עם דגש על תעשיית ההיי-טק

בימים שבהם ציונות נחשבת למילה גסה, מרענן לפגוש צעירים יהודים מכל העולם שבוחרים, למרות הכול, להגיע לישראל. לצד אלה שעולים עם משפחותיהם כדי להתחיל את חייהם מחדש בארץ, או לחלופין מגיעים לכאן כדי להתגייס לצה"ל, מתפתחת נישה חדשה ודי מפתיעה בקרב המהגרים - התעשייה הישראלית.

אלפי צעירים (בעיקר יהודים, אך חלקם גם לא) מגיעים לכאן מדי שנה כדי להשתלב במשק הישראלי על שלל רבדיו - עם דגש על תעשיית ההיי-טק. נחישותם להגיע לכאן בולטת לא רק בשל ההתנתקות ממדינתם, מהמשפחה ומהחברים, אלא גם בגלל המחיר הנוסף שהם מוכנים לשלם: את העבודות עצמן הם מבצעים כאן בחינם, לפחות בתחילת הדרך. הם מגיעים לכמה חודשים של התמחות בארץ, עובדים ללא תשלום בחברה ספציפית, ובסוף התקופה חלק לא מבוטל מהם מקבל הצעת עבודה ו"עושה עלייה" באופן רשמי. שיעור גבוה יחסית (בין 15% ל-20%) בוחר לקפוץ על העגלה ולהישאר כאן.

ובכל זאת, למה ישראל? איילת שילה תמיר, מנכ"לית פרויקט "מסע", של ממשלת ישראל והסוכנות היהודית, המארגן תוכניות התמחות כאלה, מנסה להסביר: "הבחירה בישראל נובעת מהחוזקה הידועה שלנו בעולם ההיי-טק, וגם בגלל הסגנון הישראלי - שהוא פתוח ויצירתי".

מדי שנה מגיעים במסגרת הפרויקט יותר מ-10,000 צעירים יהודים מ-60 מדינות שונות, שיכולים להשתלב בכ-200 מסלולים שונים שמציע הפרויקט. 2,400 אקדמאים מתוכם הגיעו מתחילת השנה להתמחות בישראל בחברות שונות - מגופי תקשורת וחברות אופנה, דרך בתי ספר למחול וכמובן - גם בהיי-טק.

- ומה הצעירים היהודים מרוויחים מזה?

"הם זוכים לשילוב בין הרצון לחזק את הקשר שלהם עם ישראל ולהכיר את המדינה לבין הרצון לרכוש ניסיון מקצועי בתחום שאותו הם למדו באוניברסיטה".

- חוץ מההיי-טק הישראלי, מה עוד מביא את הצעירים לכאן?

"יש לכל התוכניות הללו גם ערך מוסף - הן כוללות גם תכנים חינוכיים וערכיים. לומדים בהן עברית, מסיירים בארץ, מתנדבים ופוגשים ישראלים אחרים. דבר נוסף שעוזר הוא העניין של הצעירים בערים ירושלים ותל אביב - ירושלים בגלל העומק והעניין הרוחני, ותל אביב שידועה כעיר צעירה. שם גם מתבצעות בסופו של דבר רוב ההתמחויות. הרווח שלנו הוא כפול - חלק מהם בוחרים להישאר ועולים לכאן, ואחרים חוזרים לארצם מצוידים בקשר עמוק יותר עם ישראל. הם למעשה השגרירים שלנו בחו"ל".

בחרנו חמישה מהשגרירים האלה ושאלנו אותם איך הם מתאקלמים. שלב השאלה הזהה.

דניאל בוצ'וק (28), מדריד, ספרד

דניאל בוצ'וק / צלם: אדוארד קפארוב

"היתרון הגדול של עבודה בישראל הוא המהירות שבה רעיון יכול להפוך למציאות. נהניתי לעבוד בחברה כמו BBC, עם 30 אלף עובדים, אבל ההחלטות העסקיות התקבלו באיטיות וזה היה מתסכל"

איפה עשית את ההתמחות?

"בחברת הסטארט-אפ הישראלית סימילר-גרופ (SIMILARGROUP), בתפקיד מנהל מכירות, עסקים ואסטרטגיה. כיום אני עובד משרה מלאה כחלק מהצוות הישראלי. הצטרפתי דרך תוכנית ווג'ס (WUJS), שהיא חלק מפרויקט "מסע".

איפה התגוררת בזמן ההתמחות?

"בתל אביב".

למה דווקא ישראל?

"תמיד היה לי חיבור ליהדות ולישראל. הייתי פעיל בקהילה היהודית במדריד. המשפחה שלי עלתה לכאן ב-2001, ואני נסעתי למנצ'סטר ללמוד תואר ראשון בשיווק. אחר כך עבדתי ב-BBC, והשנה החלטתי שהגיע הזמן להגיע לישראל, ומאחר שההיי-טק בארץ משגשג, החלטתי להתקדם בתחום הזה".

מה היה לך קשה כאן?

"אנשים כאן יותר קולניים והרבה יותר אגרסיביים, בתוך ומחוץ לחדר הישיבות. למרות הרמה האקדמית והטכנולוגית פה בארץ, בנושא הזה יש לישראלים עוד הרבה מה ללמוד מארצות הברית ומאירופה".

ומה אהבת?

"היתרון הגדול של עבודה בישראל הוא המהירות שבה רעיון יכול להפוך למציאות. נהניתי לעבוד בחברה כמו BBC, עם 30 אלף עובדים, אבל ההחלטות העסקיות התקבלו באיטיות וזה היה מתסכל".

איך הסתדרת מבחינה כלכלית?

"לא קיבלתי משכורת וגם שילמתי מכיסי הפרטי כדי להשתתף בתוכנית, אבל קיבלתי גם מלגה מפרויקט מסע בתקופת ההתמחות, ויש לי גם חסכונות מהעבודה הקודמת. תל אביב אמנם מאוד יקרה, אבל השמש כאן היא בחינם".

ממליץ לאחרים להגיע לכאן?

"כן. התאהבתי בישראל וגם בחברה שבה אני עובד. אני עובד כאן עם אנשים טובים ופוגש דמויות חשובות כמו יוסי ורדי ושמעון פרס. ככה זה בישראל - היא מקום קטן, כך שהמוחות הטובים והחדים ביותר נמצאים במרחק של שיחת טלפון אחת בלבד. זוהי פריווילגיה שאי אפשר לקחת כמובן מאליו".

קסניה גורוביה (25) מוסקבה, רוסיה

קסניה גורוביה / צלם: אדוארד קפארוב

"יצא לי להתמודד עם קשיים ולהכיר הרבה אנשים חדשים. אני חושבת שהפרויקט הזה נתן לי המון - הוא גם תרם לי לביטחון העצמי ולאמונה שלי בכישורים שלי וביכולת שלי להתמודד עם אתגרים"

איפה עשית את ההתמחות?

"בתוכנית "אורנים", בחברת המחשבים IBM. היום אני עובדת בתחום התקשורת, ביחידת ה-GTU, האחראית על קשרים עם גופי טכנולוגיה אחרים".

איפה התגוררת בתקופת ההתמחות?

"בתל אביב, עם עוד כמה צעירים שעשו גם הם התמחויות שונות. עשיתי עלייה והיום אני גרה בדירה אחרת בתל אביב".

למה דווקא ישראל?

"בעיקר כי התוכנית אפשרה לי לשפר את הכישורים בתחום שלי ולקבל ניסיון תעסוקתי בחו"ל - בתחום שבחרתי לעצמי".

מה היה לך קשה כאן?

"בעיקר השפה החדשה - עברית היא שפה ממש קשה".

ומה אהבת?

"יש המון! זו הייתה חוויה מאוד מאתגרת, גם מבחינה אישית וגם מבחינה מקצועית. יצא לי להתמודד עם קשיים ולהכיר הרבה אנשים חדשים. אני חושבת שהפרויקט הזה נתן לי המון - הוא גם תרם לי לביטחון העצמי ולאמונה שלי בכישורים שלי וביכולת שלי להתמודד עם אתגרים".

איך הסתדרת מבחינה כלכלית?

"לא קיבלתי משכורת בזמן ההתמחות, אבל קיבלתי מלגה מהפרויקט והיה לי גם כסף שחסכתי. ובכל זאת, היו לי הרבה הוצאות על מגורים ועל כרטיס טיסה והוצאות יומיומיות בשל החיים בתל אביב".

רבקה קותנר (24), ניו ג'רזי, ארצות הברית

רבקה קותנר / צלם: אדוארד קפארוב

"תודעת השירות כאן שונה מאשר בארצות הברית ובפעם הראשונה שפתחתי חשבון בנק, למשל, זה לקח הרבה מאוד זמן. מצד שני, הדברים משתנים עם הזמן, והיום כשאני נכנסת לבנק הפקידה כבר מכירה אותי ואני יודעת להסתדר"

איפה עשית את ההתמחות?

"ברדוויז'ן, כאחראית על בדיקה וכתיבת פתרונות לבעיות תוכנה. אחרי ההתמחות עשיתי עלייה וכיום אני עובדת כרכזת שיווק בחברת Nation Traffic ברמת גן, שאחראית על שיווק ופרסום באינטרנט".

איפה התגוררת בזמן ההתמחות?

"בתל אביב".

למה דווקא ישראל?

"לפני שנה השתתפתי בפרויקט תגלית והייתי כאן עשרה ימים. ידעתי שאני רוצה לחזור לחיות בישראל ושמעתי באחד מערבי הבוגרים שלנו על תוכניות שמאפשרות לעשות זאת. כשחזרתי לארצות הברית מצאתי תוכנית כזו, שמאפשרת לחיות כאן וגם לעשות התמחות מקצועית. מבחינתי זה היה מושלם - מצאו לי בדיוק את מה שחיפשתי: עבודה ומגורים בלב תל אביב".

מה היה לך קשה כאן?

"השפה היא מחסום, אבל למרבה המזל הרבה ישראלים מדברים אנגלית טובה. בכל מקרה, אני לומדת כרגע עברית באולפן. חוץ מזה, תודעת השירות כאן שונה מאשר בארצות הברית - ובפעם הראשונה שפתחתי חשבון בנק, למשל, זה לקח הרבה מאוד זמן. מצד שלישי, הדברים משתנים עם הזמן - והיום כשאני נכנסת לבנק, הפקידה כבר מכירה אותי ואני יודעת להסתדר".

ומה אהבת?

"אנשים יותר חמים ונעימים כאן. כשהייתי זקוקה לעזרה, תמיד מצאתי כאן מי שיעזור - לא רק עולים חדשים, אלא גם ישראלים. מישהי פעם ירדה איתי מהאוטובוס בתחנה שלי רק כדי להראות לי לאן ללכת כשהלכתי לאיבוד. ביקרתי בהרבה מקומות בעולם, וישראל היא המדינה היחידה שתמיד יעזרו לך בה".

איך הסתדרת מבחינה כלכלית?

"לא היה קל. כי בניגוד לארצות הברית, כאן המשכורות נמוכות והמחיה יקרה, במיוחד כשגרים במרכז תל אביב. אבל היו לי חסכונות שהגעתי איתם וגם מלגה מפרויקט מסע. עכשיו, כשיש לי עבודה, למדתי איך אפשר לחסוך - ובמקום לקחת מונית ספיישל אני מעדיפה לקחת מונית שירות, או לבשל לבד במקום להזמין אוכל. לא קיבלתי משכורת בזמן ההתמחות, אבל ברדוויז'ן שילמו לי הוצאות נסיעה ועל ארוחות הצהריים, אז גם זה עזר".

היית ממליצה לאחרים להגיע לכאן?

"מה אתה חושב? ברור שכן. היה לי כיף כאן! היה כאן צוות מקסים מטעם 'החוויה הישראלית', שליווה אותי לאורך כל התקופה ודאג גם להתמחות וגם למפגשי ההעשרה, כמו טיולים ומפגשים עם מתמחים נוספים. היו לנו הרבה סיורים לכל מיני מקומות בארץ, כמו שדרות או רמת הגולן, וגם מפגשים והרצאות, סמינרים וטיולים. אני זוכרת שהיינו בסוף שבוע בעין גדי, לטיול שאליו הצטרפו ישראלים, וגם בסמינר בירושלים שעסק בסוגיות הביטחוניות של ישראל. זו חוויה מאוד מומלצת למי שרוצה לצבור ניסיון תעסוקתי ולהכיר את ישראל".

שרה ורשווסקי (26), טקסס, ארצות הברית

שרה ורשווסקי / צלם: אדוארד קפארוב

"למדתי המון על עצמי, הפכתי להיות הרבה יותר עצמאית וחזקה מכפי שהייתי קודם. לדעתי החיים כאן הרבה יותר משמעותיים מאלה שהיו לי בארצות הברית - לאנשים כאן יש עומק, אופטימיות ויצירתיות"

איפה עשית את ההתמחות?

"בחברת הייעוץ ויקי-סטארט (Wikistart), שעוסקת בניתוח מידע על סוגיות גיאו-פוליטיות, בין היתר באמצעות ניתוח של התנהגויות גולשים ברשת. הייתי אחראית על המידע החברתי".

איפה התגוררת בזמן ההתמחות?

"במהלך ההתמחות גרתי בתל אביב ולאחר מכן עברתי לקיבוץ חולדה".

למה דווקא ישראל?

"השתתפתי בפרויקט 'תגלית' ולאחר מכן תמיד רציתי לחזור, אבל הייתי צריכה לסיים את הלימודים. כשסיימתי, החלטתי שאני צריכה להגיע ולראות מה זה באמת אומר לחיות כאן".

מה היה לך קשה בארץ?

"השפה. כל יום היו איתה בעיות חדשות - זה מדכא, ומצד שני מעורר".

ומה אהבת?

"למדתי המון על עצמי, הפכתי להיות הרבה יותר עצמאית וחזקה מכפי שהייתי קודם. למדתי על אורח החיים ועל הערכים שמאפיינים את החברה הישראלית. לדעתי החיים כאן הרבה יותר משמעותיים מאלה שהיו לי בארצות הברית - לאנשים כאן יש עומק, אופטימיות ויצירתיות. כיף לי להיות כאן".

איך הסתדרת מבחינה כלכלית?

"קיבלתי מלגה, אבל לא קיבלתי משכורת בתקופת ההתמחות - ובהחלט היה קשה. שילמתי מהכסף שלי כדי להגיע לכאן ולחיות כאן, וכל הזמן בדקתי את שער הדולר ובזבזתי כספי חסכונות".

ממליצה לאחרים להגיע לכאן?

"כן, קיבלתי ניסיון תעסוקתי בתחום שלי ותוך כדי כך את ההזדמנות להרגיש באמת איך זה לחיות בישראל. גם אם לא מתכננים לעשות עלייה, זו חוויה מדהימה שמאפשרת להמשיך להתמקד בפיתוח הקריירה, רק בתרבות שונה. מבחינתי, קיבלתי גם חוויה, גם שורה לרזומה וגם פיתחתי יכולות אישיות".

זכר רוזנטל (29), מוסקבה, רוסיה

זכר רוזנטל / צלם: אדוארד קפארוב

"יש פה חיים יציבים ומערכת בריאות טובה. מבחינה אישית, יצא לי לחוות ולשמוע כאן דברים שלא הייתי שומע אף פעם. אשתי ואני הוצאנו את כל החסכונות כדי להגיע לישראל ולחיות כאן"

איפה עשית את ההתמחות?

בחברת ההיי-טק COGNITEAM LTD שעוסקת ברובוטיקה. הייתי אחראי מחקר שוק ואסטרטגיה עבור קו מוצרים חדש של החברה. כיום אני עובד בחברת TOURS LTD. לפני שהגעתי לארץ עבדתי בחברת Zarubeghkurort כמנהל פרויקטים והייתי אחראי על פרויקטים של השקעת כספים מרוסיה בנדל"ן ברחבי העולם".

איפה התגוררת בזמן ההתמחות?

"בתל אביב".

למה דווקא ישראל?

"הגעתי לכאן עם אשתי במסגרת תוכנית 'קריירה' כי רצינו להכיר את ישראל מקרוב וידענו שהתוכנית הזו מתאימה לחבר'ה יותר בוגרים ורציניים. בזמן שהיינו כאן קיבלנו מלגה, ועכשיו אנחנו כבר כמו כל הישראלים - מה שנקרא, 'מסתדרים'".

מה היה לך קשה בארץ?

"השפה קשה, וכמעט בלתי אפשרי להשתלב בחיים בארץ ללא שפה. כיום אנחנו כבר לומדים עברית באולפן".

ומה אהבת?

"יש פה הרבה יתרונות - חיים יציבים ומערכת בריאות טובה, למשל. מבחינה אישית, יצא לי לחוות ולשמוע כאן דברים שלא הייתי שומע אף פעם, להבין את הפוליטיקה והתרבות הישראלית ולראות את כל הצדדים השונים שבה".

איך הסתדרתם מבחינה כלכלית?

"קיבלנו החזרי הוצאות על תחבורה, וכאמור גם מלגה. למעשה אשתי ואני הוצאנו את כל החסכונות שהיו לנו כדי להגיע לישראל ולחיות כאן, בתל אביב. יש פה חיים יציבים ומערכת בריאות טובה. מבחינה אישית, יצא לי לחוות ולשמוע כאן דברים שלא הייתי שומע אף פעם. אשתי ואני הוצאנו את כל החסכונות כדי להגיע לישראל ולחיות כאן"

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד ב-2.3% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים