גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכרזת Windows Server 2012: המשכיות, לא מהפכה

מיקרוסופט מתבגרת וכבר לא מנסה להקרין תדמית "הכי Cool-ית בתעשייה"■ השבוע הציגה את מערכת ההפעלה החדשה לשרתים, תחת הסיסמא Built From The Cloud Up

ההכרזה המאופקת של מיקרוסופט השבוע על השקת מערכת ההפעלה Windows Server 2012 מעידה יותר על הקושי של סטיב באלמר להחיות מחדש את הדינמיקה הסוחפת שאפיינה את החברה במאה ה-20 מאשר על החשיבות המאוד לא שולית של המוצר עצמו. כי באסטרטגיית המוצרים של מיקרוסופט, שגובשה בשנות ה-80' ויושמה בהצלחה מרשימה בשנות ה-90', מערכות ההפעלה הן הבסיס המוצק עליהן בנויה הנוכחות של החברה בכל אחד מ-3 השווקים בהם היא מעוניינת להשיג דומיננטיות: שולחנות העבודה, חדרי השרתים והמכשירים הניידים. הנוכחות של מיקרוסופט על שולחנות העבודה ובחדרי המשפחה מבוססת על Windows 7 היום ותתבסס על Windows 8 ב-2013. מערכת Windows Server נוצרה כדי להחדיר את מיקרוסופט לחדר השרתים בארגון, והיא עשתה את תפקידה בהצלחה מרשימה מאז ההשקה של Windows NT בשנות ה-90'. לעומתן, Windows Phone שמנסה לשחזר את ההצלחה בעולם הטלפונים החכמים, ממשיכה להיות ה-Underdog של השוק הסלולרי - אם כי מוקדם לשפוט את התוצאה הסופית. כאשר מיקרוסופט מכריזה על מהדורה חדשה של מערכת השרתים יש לכך אימפקט עצום על מאות אלפים אם לא מיליוני חברות וארגונים, קטנים וגדולים, שמערכות ה-IT הארגוני שלהם סובבות כפלנטות סביב הכוכב מרדמונד, המפלצת שהקים ביל גייטס בפרברי סיאטל.

התנעה של גל שידרוגים

יש להכרזה כזו גם תפקיד אדיר בחיזוק התוצאות העסקיות שסטיב באלמר חתום עליהן. ריענון מערכת ההפעלה יכול להביא לגל של שידרוגים בכל מבנה העל של יישומים ופתרונות וורטיקליים הבנויים מעל לבסיס המחשוב הארגוני של מיקרוסופט, ומדובר בהכנסות של מיליארדים רבים. ולכן, לא ברור מדוע מיקרוסופט עושה - בניגוד גמור למדיניותה בעבר - הפרדה ברורה כל כך בין המותג "השולחני", מערכת Windows 8 שאמורה להשתחרר בשבועות הקרובים, לבין המותג הארגוני. למה Windows Server 2012 ולא Windows Server 8? שואלים המשקיפים וממהרים לספק תשובה: השוק רוצה לדעת שמאחורי מערכת ההפעלה לשרתים עומדת תפיסה שונה לחלוטין מזו שמעצבת את המוצרים לצד "הלקוח" (ה-Client) ולמשתמש הנייד. במילים אחרות, מנהלי ה-IT בארגונים לא רוצים לחוות ממשקי משתמשים חדשים, לדעת שנוספו יכולות "מגניבות" במולטימדיה שבקלות אפשר לנצלן לחדירה עוינת או לבזבוז שעות עבודה, והתחזקה התמיכה במכשירים שמקומם מחוץ לחומת האש הארגונית. תודה, לא צריך.

קהל היעד של Windows Server 2012 שונה מאוד מהאנשים שמוכנים לחכות שעות ארוכות בתור כדי להניח יד על iPhone 5 ביום הראשון למכירות. שתי התכונות החשובות ביותר לקהל זה הן:

  • אמינות מוחלטת. מערכת הפעלה יציבה לחלוטין, מוגנת מפני האקרים, שמספקת סביבת עבודה בטוחה ואמינה לכל אלפי היישומים הארגוניים הקריטיים שעובדים היום בסביבת Windows Server. הצורך לוודא המשכיות בלתי מופרעת במהלך השדרוג אינו סובל פשרות. המחיר של נפילת שירות, שמגיע למאות אלפי דולרים לשעה בחברות גדולות, לא מצדיק אף גימיק חדש שאולי מלהיב את הגיקים אבל גורם להתקפות לב בקומת ההנהלה.
  • מסלול בטוח לעתיד. אף מערכת הפעלה ארגונית אינה "המילה האחרונה" ב-IT. זה עולם דינמי מאוד שמשתנה בצורה קיצונית בכל עשור. בשנות ה-80 הדגש היה על תוכנות "פרודוקטיביות אישיות", כמו מעבדי תמלילים וגיליונות אלקטרוניים על תחנות עבודה אישיות. בשנות ה-90' מערכות ההפעלה נדרשו לספק את האופנה של "מחשוב מבוזר" בתצורת "לקוח/שרת". בעשור הראשון למאה ה-21 עסקנו בווירטואליזציה והטמעת האינטרנט בעולם העסקים, ובעשור הקרוב הדגש הוא על "מחשוב ענן". מערכת הפעלה עדכנית אמורה לספק למנהל ה-IT גשר בטוח מכל אחת מהפלטפורמות ההיסטוריות לענן, בכל אחת מהצורות שהוא לובש: פרטי, ציבורי, או היברידי.

מה שהרופא רשם

בראיה זו, Windows Server 2012 היא "בדיוק מה שהרופא רשם", כפי שמנסחים זאת באמריקאית. היא מציעה כמות גדולה מאוד של שיפורים הדרגתיים ועם זאת מהותיים מכל אספקט שתבחנו - אבל לא מהפכה. במיוחד, חשוב לציין, היא תומכת בהגירה לענן בדיוק בנקודות המסוכנות שהרתיעו עד כה את מנהלי המערכות. היא מאפשרת דילוגים זריזים בין עננים וניהוליות כוללנית של כל נכסי המידע, מבלי לפגוע בפשטות הקונספטואלית וביעילות התפעולית של סביבת השרתים. ההשוואה מול מערכות מתחרות אינה הוגנת בשלב הזה, לפני שנצבר ניסיון משמעותי, אך יש מקום להתפעלות מפרגנת מהשיטתיות בה מיקרוסופט סוגרת פערים - מול VMware בקטע של וירטואליזציה, מול Linux באספקט של יציבות וחוסן תעשייתי וביחס לקואליציית Java בעושר הפונקציונאלי של סביבת הפיתוח.

לעומת החמימות של קבלת הפנים למערכת השרתים, המשקיפים קיבלו את Windows 8 ברגשות מעורבים. אמנם מדובר בינתיים רק בגרסת ביטא ולא במוצר הסופי, אבל כבר שמענו הסתייגויות מהממשק החדש ומכמה פונקציות שנועדו בעיקר למשתמשים ניידים במחשבי לוח (Tablet). גם השוק הצרכני לא הגיב בהתלהבות הצפויה מהדור הראשון של טלפונים חכמים (Smartphone) בהם מיושמת גרסת Windows Phone 8. נוקיה מובילה את התחום הזה ועד כה הצלחותיה לא הלהיבו, אפילו לא את אויבי iPhone. לאחר שבזבזה מענק פיתוח בסך מיליארד דולר, אותו העניקה מיקרוסופט לחברה הפינית שנקלעה למשבר, היא הציגה השבוע שני דגמים חדשים של טלפונים מבוססי WP 8. המשקיעים לא התרשמו ש-Lumia 920 או Lumia 820 יעצרו את החברה מהתרסקות, לאחר צלילה של מעל 20 אחוז בערך המניה במהלך השבוע האחרון. אפילו סמסונג, שמלקקת את פצעיה מההתגוששות המשפטית מול אפל, מצליחה לקרטע בעוד השותפות האסטרטגית בין העיוורת והפיסחת נשארה תקועה בעמדת הזינוק הרבה אחרי שיריית המזניק נשמעה. אין צורך להעמיד תוצאה זו בניגוד לנתחי השוק המכובדים של אנדרואיד ושל iPhone כדי לדעת שבעלי המניות מאוכזבים. יתכן ומיקרוסופט צריכה להשלים עם העובדה, שכמו IBM ו-HP לפניה היא הפכה לחלק מהממסד הישן ואין לה סיכויים לעמוד בראש המורדים הצעירים.

חיים חדשים בחדר השרתים

בכל מקרה, עבור מיליוני הלקוחות של Windows Server ההכרזה השבוע היא סיבה למסיבה. אפשר להתחיל לתכנן את המעבר למערכת החדשה ובעקבותיו הגירה מוצלחת לענן ולאסטרטגית "תוכנה כשרות", SaaS. גם קודם היה אפשר להגר, אך עתה מתנוססת על הפספורט חותמת של מיקרוסופט ואף מנהל לא מזלזל בתוקף שלה. זו אינה מהפכה, וטוב שכך. ניתן להעביר את מערכות המחשוב הארגוניות לפלטפורמה החדשה בלי שהמשתמשים יחושו בהבדל - ועם זאת להקל במידה משמעותית על צוות ה-IT, ואולי גם להוריד עלויות. בשורה התחתונה, Windows Server 2012 מספקת בסיס ראוי למחשוב ארגוני, ב-Datacenter הישן, בענן הפרטי, בענן הציבורי ובכל התצורות ההיברידיות שאפשר ליצור על ידי מהילה של זה בזה.

מיקרוסופט הצליחה להעמיד חלופה רצינית ללינוקס ול-VMware בחדר השרתים, כמו גם לאתרי אירוח ציבוריים (Colocation) ובשירותי ענן. ברוב המקומות האלה התקבלה ארכיטקטורת החומרה (X86) של אינטל כברירת המחדל. המפעילים אוהבים את הסטנדרטיזציה, את הזמינות של חומרה לא קניינית במחירים נוחים, ואת ההומוגניזציה שמאפשרת ניוד משימות בין אלפי שרתים וירטואליים זהים, שנראים כ"שיבוט" של אותו גנום דיגיטלי. עם Windows Server 2012 יכולה מיקרוסופט לטעון כי היא מחזירה את עטרת Wintel לפלטפורמה המשותפת. לא צריך לרעות בשדות זרים ולערב סוגי תחמושת. אומנם לא כל מנהלי ה-IT ישתכנעו שלזוג המלכותי אין מתחרים ראויים יותר, אבל לפחות הצד של מיקרוסופט לא ישמע יותר כמופרך מעיקרו. לאחר עשור בו סטיב באלמר נאלץ לסבול שורה של "תספורות" מהסוג הטכנולוגי, עכשיו הוא יכול להסתכל שוב במראה ולא לפחד שהדמות המשתקפת בה תלגלג על הזקנה שקפצה עליו בטרם עת.

עוד כתבות

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-10% לאחר הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע