גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר שאלות מתשובות

הרגולציה בענף הרכב: כך באמת מתקבלות החלטות בישראל

שבועיים סוערים עברו בחזית הרגולציה של ענף הרכב. הם החלו בדליפת פרק מטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2013, שעניינו "הגברת התחרות והסדרת הרגולציה בענף הרכב". הפרק, שנחשף ב"גלובס", כלל בתוכו כמה מוקשים מוסווים היטב, כמו הסעיף שבו ממליץ האוצר למסות את מרכיב הדלק החופשי על הרכב במסגרת "שווי השימוש". צורפו לו גם דברי הסבר מתוך מסקנות "הצוות הבינמשרדי לבחינת התחרות בענף הרכב", שבהן נקבע, בין השאר, כי שוק יבוא הרכב הוא "תחרותי במידה סבירה".

המוקשים הללו התפוצצו בטרם עת וגרמו מבוכה גדולה למשרד התחבורה, שאחראי במישרין ובעקיפין לחלק גדול מתכולתו של הפרק הזה. בעקבות זאת נאלץ משרד התחבורה לכנס מסיבת עיתונאים בהולה ולהציג "גרסה ב'" של הצעות ה"מחליטים" לחוק ההסדרים, שבה לא היה סימן וזכר לנושא מיסוי הדלק או לתעודת הכשרות התחרותית, שהעניק הצוות ליבואני הרכב.

עוד בטרם נרגע השוק מ"מלחמת הטיוטות", כבר זומנו בכירי ענף הרכב לרשות המסים כדי לקבל את הנוסח הסופי של רפורמת "המיסוי הירוק" החדשה ושל רפורמה נוספת על אביזרי בטיחות מתקדמים. "השימוע" ליבואני הרכב, שנערך אתמול (א'), הציב בפני היבואנים עובדות מוגמרות, שמהן עולה כי המחירים של חלק לא מבוטל מדגמי הרכב הנמכרים ביותר בשוק הרכב הישראלי עתידים להתייקר משמעותית בינואר הקרוב.

בתום הסערה, כשהאבק שקע, נשארנו עם יותר שאלות מתשובות ועם נקודת מבט צינית מתמיד לגבי התהליכים שבהם מתקבלות ההחלטות מאחורי הקלעים בישראל. להלן כמה שאלות מרתקות.

מה קרה לצוות הבינמשרדי?

בתחילת מארס, לאחר שהוועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב - שידועה בכינויה "ועדת זליכה", על שם העומד בראשה - הגישה את המלצותיה למשרד התחבורה, הודיע המשרד כי הוא ממנה צוות בינמשרדי בראשותו של עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, שתפקידו לגבש "תוכנית עבודה" ליישום המלצות ועדת זליכה בתחומים השונים. הצוות כלל נציגים מאגף התקציבים, רשות המסים והרשות להגבלים עסקיים.

בחודש יוני הגיש הצוות מסקנות ביניים לא מוגמרות, שהשאירו כמה קצוות פתוחים לגבי המלצות הליבה של ועדת זליכה: המלצה לפרק קבוצות יבוא רכב, שנתח השוק שלהן עולה על רף מסוים (8%) והמלצה לפרק בעלויות צולבות של יבואני רכב על חברות ליסינג. הצוות אף כתב במפורש כי המסקנות הסופיות יוגשו רק לאחר קבלת חוות דעת מרשות ההגבלים העסקיים ולאחר קבלת דוח המחקר של חברת "שלדור" שמונתה לבדוק את התחרותיות בשוק הרכב. משרד התחבורה מיהר לוועדת הכלכלה עם אותו מסמך ביניים והציג אותו כמסקנות סופיות מוכנות ליישום.

ומאז? דממה. אף מילה, שום אזכור רשמי לצוות הבינמשרדי. אנחנו יודעים שדוח המחקר של "שלדור" כבר הוגש לצוות ולמשרד התחבורה וכנראה גם חוות הדעת של הממונה על ההגבלים. אבל המסקנות נשמרות כמו סודות האטום של ישראל. רמז לגבי מסקנות דוח "שלדור" ניתן למצוא בטיוטת חוק ההסדרים (הראשונה, זו שניסח האוצר), ובהן נקבע כי "במקטע הרכב החדש ובמקטע הליסינג וההשכרה לא זוהו כשלים מהותיים".

במילים אחרות, אין עילה תחרותית לפירוק גופי היבוא והליסינג וכל מה שנשאר זה מוועדת זליכה רק כמה רפורמות קוסמטיות בשוק המוסכים, החלפים והיבוא האישי.

במשרד התחבורה לא אהבו כנראה את המסקנות האלה של הצוות הבינמשרדי ולפיכך הן נגנזו. אגב, זו לא הפעם הראשונה שבה נוקט המשרד גישה של "מה שלא טוב לי לא רלוונטי" ומוציא מתוך המסקנות את מה שהוא רוצה. זה קרה גם לפני שלוש שנים, כשהוגשו לשר התחבורה מסקנות ועדת השופטת בלאנש בנושא היבוא האישי. גם אז הן לא התאימו למדיניות ולפיכך נגנזו - למרות שמשרד התחבורה הוא שיזם את אותה וועדה.

מי מפחד מוועדות הכנסת?

בהליך ממשל מתוקן, רפורמת התחרותיות בשוק הרכב - או אפילו חלקים ממנה - הייתה צריכה להגיע לדיון מעמיק בוועדת הכלכלה ובעיקר בוועדת הכספים של הכנסת. דיון כזה, שהוא פתוח לציבור, נותן במה לכל הצדדים להביע את עמדתם, להציג מסמכים ומומחים ולקבל החלטות בשיטה הדמוקרטית המקובלת.

אלא שנראה שגם משרד האוצר וגם משרד התחבורה עושים כל שביכולתם על מנת שלא להביא את הנושא לדיון בוועדות ומשתמשים במסלול העוקף של חוק ההסדרים באמצעות טיוטות וטיוטות נגדיות. העיקר לא להגיע ישירות לדיון בוועדה. האם הציבור, שבשמו מנוסחות כל הרפורמות הרות הגורל האלה, לא זכאי לדיון פרלמנטרי מעמיק בנושא? או שמא למישהו אצה הדרך והוא רוצה לקבוע עובדות בשטח עוד לפני שיוקדמו הבחירות, חס וחלילה?

מי הפך את רפורמת אביזרי הבטיחות לבדיחה?

במשך כמעט שנתיים ישבו צוותים במשרדי התחבורה והאוצר וניסחו רפורמה לתפארת, שמטרתה להגביר את בטיחות כלי הרכב החדשים. מיטב המומחים סרקו את תעשיית הרכב העולמית וחזרו עם רשימה ארוכה של אביזרי בטיחות לרכב שיכולים למנוע תאונות ולהציל חיים ולפיכך ראויים לתמרוץ כספי ע"י המדינה. הרשימה הארוכה הזו הוכנסה לנוסחת שקלול מורכבת, שמעניקה ניקוד שונה לכל פריט בטיחותי ובסופה מוענק "ציון בטיחות" משוקלל לכלי רכב. זו רפורמה חדשנית, עדכנית ופורצת דרך, שראויה להפוך למודל חיקוי אפילו במדינות המערב המתקדמות. אבל כשהגיע השלב שבו המדינה צריכה להוציא כסף כדי לממשה, נתקעה היד של האוצר בכיס. התוצאה: התקרה המרבית של תמריץ המס על כל אביזרי הבטיחות המתקדמים היא 2,250 שקל על הכול.

בדקנו את העלויות של אותן מערכות בטיחות. ניקח, למשל, אופציה מקורית פשוטה יחסית כמו מצלמת וידאו לבקרה על נסיעה לאחור. פורד מציעה את האופציה הזאת בבריטניה אפילו במכונית עממית כמו פורד פיאסטה ומחירה לצרכן 475 ליש"ט. רוצים משהו יותר מתוחכם? מרצדס משווקת את ה-ML בארה"ב עם חבילה אופציונלית שכוללת שלוש מהמערכות החשובות ביותר ברפורמה הישראלית: מערכת התרעה מפני סטייה מהנתיב, מערכת התרעה מפני רכב שנמצא "בנקודה המתה" של הנהג ובקרת שיוט מסתגלת, שמסוגלת להאט את הרכב אוטומטית כדי למנוע תאונה. המחיר לצרכן של החבילה הוא 2,950 דולר. רוצה פנסי קסנון מסתגלים? עוד 1,250 דולר.

בשורה התחתונה, כדי שמכונית מנהלים נפוצה תקבל את ציון הבטיחות המקסימלי על פי הרפורמה הישראלית, כלומר שהיא תצויד בכל מערכות הבטיחות החיוניות הכלולות ברשימה (בהנחה שאלה בכלל מוצעות על ידי יצרן הרכב), יצטרך הלקוח להוסיף עבורה משהו כמו 9,500 דולר במחירי חו"ל וזה לפני מס קנייה של 82%, מכס ומע"מ, שמושתים בארץ על כל אופציה מקורית, שעמה מגיע הרכב.

זו אגב נקודה מעניינת: מכיוון שהטבת המס מוענקת רק לאביזרים מקוריים, יוצא שרק המסים שתגבה המדינה בגין אותן תוספות שעמן יגיעו כלי הרכב, יהיו גבוהים פי כמה מאותה הטבת מס מקסימלית של כ-500 דולר שמציע האוצר בנדיבותו. במילים אחרות, במקום הטבת מס קיבלנו עוד מלכודת מיסוי סמויה.

מחיר אופציות

עוד כתבות

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, הן לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

רפיח / צילום: Reuters, Hatem Khaled

גלנט על התנגדותו לממשל צבאי בעזה: "אין לנו חיילים לזה"

התובע בהאג ביקש צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט, סינוואר, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

האישור להקמת מגדל בן 100 קומות על גבול ת"א-רמת גן מתקרב

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-25%

הנאסד"ק עולה ב-0.7% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"