גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המצב הכלכלי" הגיע לדוחותיהן של חברות ה-IT בישראל

שחיקה ברווחיות, צמיחה נמוכה וחוסר אמון של שוק ההון ■ החברות המובילות בשוק שירותי המחשוב ביצעו רכישות, שינו אסטרטגיות והסיטו מוקדי פעילות, אך כולן כאחת רשמו ירידות בביצועים

אם הביצועים המגומגמים של הרבעון הראשון של 2012 בשוק שירותי המחשוב הישראלי השאירו סימן שאלה, הרי שהתוצאות ברבעון השני כבר מעמידות סימן קריאה חד משמעי. האטה בביקושים לשירותים ולמוצרים בתחום המחשוב הארגוני היא המגמה השלטת כיום. זה כבר לא רק השחיקה ברווחיות, הצמיחה הנמוכה או חוסר האמון של שוק ההון במניה כזו או אחרת, ברבעון השני התחום כולו סובל מכל אלה.

16.5% הם הרווחיות הגולמית של מטריקס, שבניהולו של מוטי גוטמן, מתוך המכירות לחצי השנה הראשונה של 2012. לכאורה זה לא מספר משמעותי. הרווח הנקי של החברה לא השתנה רבות, גם אם לא רשם עלייה; והצמיחה של החברה כן הייתה משמעותית יחסית לעומת התקופה המקבילה. גם הדיבידנדים שחולקו למשקיעים היו בסדרי הגודל של אשתקד, אז גם הביצועים היו טובים יותר. אלא שמטריקס היא חלק משוק שירותי המחשוב שבו שולי הרווח הם הפרמטר האמיתי, ולא הצמיחה או השורה התחתונה.

בשוק שבו הרווח הנקי עומד על אחוזים בודדים מתוך ההכנסות, על כל חלקיק ברווחיות הגולמית שווה להילחם. במטריקס, שמובילה את השוק בישראל, לא סתם התפתלו בניסיון להסביר לאן נעלמו יותר מ-2% ברווחיות ברבעון השני לעומת אשתקד, וניסו להסב את העניין לצמיחה המרשימה של 17.3% שהציגה החברה ברבעון השני.

בפעם הראשונה מאז 2009 משלבת מטריקס בהסברים לדוח הדירקטוריון ברבעון השני את המילים "המצב הכלכלי". ההשלכות ברורות - הלקוחות הגדולים בגופים הפיננסיים והתעשייתיים מנסים לצמצם הוצאות ולוחצים על הספקים, אלו מצידם סופגים חלק מהעלויות של כוח האדם ומנסים לנצל שומנים שהצטברו במערכת כדי להפחית הוצאות ולנסות לשמור על הרווח הנקי. בטווח הארוך יותר ייתכן שגם פיטורים יעמדו על הפרק.

6% הם הירידה בהיקף מכירות החומרה של וואן תוכנה במחצית השנה הראשונה של 2012. בוואן יודעים איך לנהל את פעילות התשתיות, שבאופן מסורתי מלווה ברווחיות נמוכה יחסית, כך שלא תפגע ברווחיות הכוללת של החברה. על רקע זה, צרמה הירידה בהכנסות מהסגמנט שבאה לידי ביטוי בשני הרבעונים של השנה. החברה לא מספקת הסבר ברור לירידה בדוח הדירקטוריון האחרון, מלבד דבריו של המנכ"ל, עדי אייל, כי "בתקופות כאלה, תחום התשתיות הוא הראשון שהלקוחות מקצצים בו".

גם בשאר הפעילות של וואן בתקופה זו לא נרשם גידול. הצמיחה, בשיעור של כ-5%, הושגה בעיקר בזכות רכישות של טסקום ואקסאקט בסוף 2011. היעדר הצמיחה האורגנית לא נראה חריג בשוק המחשוב הישראלי, שעתיד לצמוח בשיעור צנוע השנה של כ-3% בלבד. עם זאת, השוני העיקרי הוא לעומת הקולגות בשוק.

נראה שהאסטרטגיה של וואן להתמודדות עם אווירה כלכלית "מאתגרת" שונה מזו של מטריקס. בעוד הראשונה בחרה, כדברי אייל, להתמקד בפרויקטים בעלי ערך מוסף גבוה, כלומר רווחיות, במטריקס הקריבו את הרווחיות לטובת צמיחה. רק בעוד כמה רבעונים נוכל לקבל אינדיקציה, גישה נכונה יותר לשוק המחשוב הישראלי בתקופה שכזו.

35% הם שיעור הגידול שמציג מאזנה של חברת טלדור, שבניהולו של אריה רימיני, בסעיפי המוניטין ובנכסים בלתי מוחשיים. שינוי מהותי בשני הפרמטרים האלו - מעורפלים ככל שיהיו - מעידים על שינוי באופי הנכסים שמחזיקה החברה. הגידול בשני הסעיפים האלו התרחש בעקבות רכישת החברות גלאסהאוס וטריבייס מוקדם יותר השנה, שעבורן שילמה טלדור 25 מיליון שקל ו-4.5 מיליון שקל, בהתאמה.

סביב רכישת גלאסהאוס הייתה דרמה גדולה, שכללה מאבק תמחור. טלדור התעקשה, שילמה יותר וקיבלה את הרכישה. ברבעון השני השנה שני הנכסים שנרכשו קיבלו ביטוי בפעם הראשונה. בשורה העליונה תרמה גלאסהאוס, ששולבה בחברה במאי, כ-17 מיליון שקל. בהנחה שהפעילות הייתה משולבת בחברה מתחילת השנה, מציינת טלדור כי התרומה הייתה בסדר גודל של 50 מיליון שקל, תוספת של כמעט 15% להכנסות במחצית 2011.

גלאסהאוס נחשבה בשוק ה-IT המקומי לחברה טובה, ומכאן גם המחיר הגבוה. אך האם טלדור שילמה מחיר גבוה מדי? בהתחשב בדנ"א של שוק המחשוב הישראלי, ייתכן מאוד שכן, בעיקר משום שגלאסהאוס מפסידה בינתיים.

טלדור תקפוץ השנה להכנסות בסדר גודל של 850-900 מיליון שקל. עד לא מזמן מספרים כאלו היום בגדר חלום עבורה. בשוק ההון, לעומת זאת, לא מתרגשים בינתיים מהרכישות, ומניית החברה איבדה קרוב ל-20% מאז מארס, אז טלדור דיווחה בראשונה על המו"מ. כיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 94 מיליון שקל.

90 מיליון שקל הם שווי השוק שבו נסחרת מלם-תים בבורסה בת"א בתקופה האחרונה. מכפיל ההכנסות של החברה, שמשקלל את שווי השוק לעומת הכנסותיה השנתיות - שעומדות על 1.8 מיליארד שקל השנה - שואף לאפס, ומעלה סימן שאלה גדול מעל ליבת עסקיה של החברה. זאת, כאשר הרבעון השני השנה, ובעקבותיו המחצית הראשונה, היו אחד המוצלחים מבחינת הביצועים שהחברה הציגה בשנים האחרונות.

מלם-תים אמנם לא רשמה צמיחה במחצית, אך הגידול שהציגה בסגמנט הכי רווחי שלה, מיקור החוץ - כלומר העסקת עובדים בפרויקטים של לקוחות - סייע להעלאת הרווחיות הגולמית של כל החברה לשיעור של 15.6% במחצית. מדובר בשיעור גבוה משמעותית לעומת אשתקד.

בשאר הסגמנטים (חומרה ותוכנה ופרויקטים) לא היו תוצאות מרשימות במיוחד, ובסך הכול רשמה החברה ירידה ברוב הפעילויות, אם כי ברווחיות משופרת.

כרגיל במלם-תים סך החובות למוסדות הפיננסיים ממשיכים לשמור על היקף גבוה, כ-505 מיליון שקל במחצית, 75% מהם לטווח קצר. למלם יש חשיפה גבוהה יחסית לשוק הממשלתי בישראל, ודבר זה עשוי לסייע לה אם ההאטה הכלכלית שמסתמנת ברקע תפגע באופן ניכר במגזר הפרטי.

0% הם שיעור הצמיחה הרבעוני של חילן (עד לאחרונה חילן טק) ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון של השנה. למעשה, מאז הרבעון הרביעי של 2011 לא צמחה החברה במונחים רבעוניים. חילן סיימה את הרבעון עם מכירות של כ-100 מיליון שקל. עסקיה נחלקים בין שני סגמנטים: אספקת שירותי שכר וניהול כוח אדם, ושירותי מחשוב.

שתי הפעילויות חשופות אמנם לעונתיות בביקושים, אך ייתכן שלמספר העגום יש גם סיבות אחרות, כגון האטה כללית בשוק או ההשפעה של הפסקת הפצת תוכנות האבטחה של חברת Trend Micro בסוף 2011.

מאז רכשה חילן את We! בתחילת 2011, שינתה החברה את המיקוד העסקי שלה, וכיום הפעילות העיקרית שלה היא בתחומי שירותי המחשוב (55% מהפעילות). מחיר המהלך הזה הוא ירידה מסוימת ברווחיות, שנחלשה בעיקר בתחום שירותי המחשוב המסורתיים. הרווחיות התפעולית שמציגה חילן בתחום שירותי ה-IT עומדת על 6%-7% מההכנסות, שיעור נמוך משמעותית לעומת 30% שנרשמו בפעילות השכר של החברה.

חילן הודיעה בתחילת השנה על מסגרת אשראי חדשה של 75 מיליון שקל, ומכיוון שלחברה כמעט שאין חובות, הם עשויים לשמש אותה בשנים הקרובות לסדרת רכישות נוספת.

נתוני שוק ה IT

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים