גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמיר איל: "ניגודי העניינים בבתי ההשקעות ניכרים מדי יום"

יו"ר ובעלי קבוצת אינפיניטי רכש באחרונה את קרנות הנאמנות של יובנק באמצעות הון עצמי בלבד, ויש לו לא מעט ביקורת על התעשייה ■ "אני מתפלא על ההתנהלות של כמה מהגופים המוסדיים שמציירים את עצמם כעת כמגיני הציבור"

רבים מאנשי שוק ההון מקדישים את שעות הפנאי שלהם לעיסוק בספורט, ולריצות למרחקים ארוכים. הקשר בין שוק ההון לריצה, הם מסבירים, הוא ששני התחומים דורשים יכולות דומות: סיבולת, התמדה, משמעת ותחרותיות.

אמיר איל, יו"ר ובעלי קבוצת אינפיניטי ובית ההשקעות איילים, מוצא קשר גם בין עולם העסקים לנהיגה. "כניסה למשבר שקולה לאיך שאתה נכנס לסיבוב. אם נכנסים במהירות גבוהה מדי עם משקל יתר, קשה יותר לשלוט ועלולים להתהפך. אם אתה מודע למגבלות שלך - לא תתהפך. זה נכון מנוחי דנקנר ועד האדם הפשוט שקונה את הדירה שלו בהלוואה", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

איל, שהקים באחרונה את בית ההשקעות איילים, סיים לא מזמן לכתוב ספר שעוסק בדמיון בין עולם העסקים לתחום המוטורי, בו הוא מגולל את הסיפור האישי שלו ואת הקמת קבוצת אינפיניטי לפני 15 שנים.

- איזה סיבוב נאלצת לתכנן באחרונה כדי להימנע מהתהפכות?

"רכישת חברת קרנות הנאמנות מיובנק (שהפכו לקרנות איילים, ת' ק'). את העסקה עשיתי בהון עצמי בלבד. אינפיניטי לא ממונפת בכלל, יש לנו אפס הלוואות בנקאיות בכל שש החברות הבנות".

- מימון באמצעות הלוואה הוא מבחינתך מילה גסה?

"אני חושב שאנשים צריכים לקנות במה שיש להם, לא במה שאין להם. מימון הוא לא מילה גסה, אבל בסביבה כל כך לא ודאית קל להתפתות. זה בדיוק הכניסה לסיבוב. יש סיבובים כל כך חדים שאתה לא יכול לצפות מראש. אז נכון שהתשואה על ההון פחות גבוהה, אז מה? אז ייקח יותר זמן להחזיר את ההשקעה. תוחלת החיים שלנו עולה, יש לי זמן".

- להערכתך, נוחי דנקנר, שכרגע נראה שהוא עשוי להיקלע להסדר חוב בקבוצה שבשליטתו, יצליח לצאת בשלום מהסיבוב החד?

"מה שיקרה עם החברה הוא כמו משחק כדורגל עם כמה הארכות. אני עדיין מאמין שאיכשהו יגיע האביר על הסוס הלבן ויקנה זמן, אבל זה יקרה רק בדקה ה-90, ואביר כזה יכנס לחברה רק עם הסדר. אין לי ספק שיש מי שמכין היום הצעות לקנות את סלקום ושופרסל".

- אתם מנהלים לא מעט כסף, ולמרות זאת כמעט ולא רואים אתכם בהסדרי חוב. למה?

"זה לא במקרה. הסיבה היא שמראש לא נכנסנו להשקעה בחברות שה-DNA של הבעלים שלהם לא התאים לי, כמו כמה מחברות הנדל"ן. אני מתפלא על ההתנהלות של כמה מהגופים המוסדיים שמציירים את עצמם כעת כמגיני הציבור. הם מנסים עכשיו לצאת בשלום מהביקורת על כך שהשקיעו בחברות שהגיעו להסדר, אבל למה הם נכנסו להשקעה בהן מראש?".

- יש לכם עמדה מוצהרת בנושא הסדרי חוב?

"חד משמעית צריך להחזיר כל שקל. אם חברות לא יחזירו, צריך לקחת אותן מבעלי השליטה שלהן".

"איילים תתחרה באינפיניטי"

אינפיניטי מנהל כיום כ-29 מיליארד שקל, 22 מיליארד שקל מתוכם נמצאים בכ.פ.י - קופת הגמל של עובדי חברת החשמל. השאר נמצא בניהול תיקים (6 מיליארד שקל), ובקופות גמל רגילות, כלומר כאלו שפתוחות לציבור הרחב. באחרונה, כאמור, רכש איל באמצעות איילים את קרנות יובנק, תמורת 10 מיליון שקל.

ספגת ביקורת על הרכישה של קרנות יובנק כי אמרת לא אחת בעבר שבניהול קרנות לצד תיקי השקעות יש ניגוד עניינים. איך זה מסתדר עם המהלך הזה?

"איילים ואינפיניטי הם שני גופים נפרדים ושונים לחלוטין. אינפיניטי מוכר שירות, איילים מוכר מוצר. בתיקים של אינפיניטי לא יהיו קרנות איילים - זו הצהרה. להיפך, איילים תתחרה באינפיניטי".

- תסביר איך זה יעבוד בפועל.

"בקרוב יוכל ללקוח לבוא לבית ההשקעות איילים, בו תהיה חברת ניהול תיקים. הלקוח יקבל טבלה של 20 קרנות של איילים, ולצד כל אחת יפורטו דמי הניהול. הלקוח ישלם רק את דמי הניהול בקרנות, וישלם בנוסף דמי ניהול קרובים לאפס על השירות של ניהול התיק.

"המתחרים שלנו עושים משהו שונה: מכניסים בין 10% ל-50% קרנות של הבית בדמי ניהול גבוהים. ואז הלקוחות מתפלאים איך דמי הניהול האפקטיביים שהם משלמים, הם בעצם כפולים. למעשה, אינפיניטי ניהול תיקים תתחרה בניהול תיקים של אילים".

- אז אתה הצדיק היחיד בסדום?

"כבר 15 שנים אני אומר שאין אצלי ניגודי עניינים ולא יהיו. אני לא קורא לעצמי צדיק, האמת ידועה. אני רק אומר שהמלך עירום. אם כולם היו פועלים ללא ניגוד עניינים, לא הייתה פרשת פסגות, ובית ההשקעות היה חוסך 150 מיליון שקל, כי אסור לנהל נוסטרו אקטיבי במקביל לניהול כספי לקוחות. את ניגוד העניינים רואים מדי יום בהסדרי החוב: הנושים העיקריים של החברות שהגיעו להסדר, הם גופים הקשורים לחתמים שהנפיקו את אותן אג"ח לפני כמה שנים".

"הציבור מתפכח אבל לאט לאט"

מודל ניהול ההשקעות באינפיניטי הוא ייחודי. ניהול ההשקעות בקרנות ההשתלמות ובקופות הגמל מתבצע על ידי שני מסלולי השקעה, אג"ח ומניות, כאשר לכל לקוח מרכיבים תיק על ידי שילוב בין שני המסלולים. השוואה בין תוצאות אינפיניטי למתחריה מראה שהמודל עובד. כך, למשל, קרן ההשתלמות של אינפיניטי, הדומה בהרכבה לקרן כללית קלאסית, רשמה תשואה של כמעט 42% בין השנים 2007 ל-2011 (ראו טבלה).

- אם המודל שלכם כל כך מוצלח למה אתם מנהלים רק מיליארד שקל?

"את כל הסכום השגנו בלי מתווכים ופרסום, רק על בסיס תוצאות. אז ברור לי שנגיע ל-10 מיליארד שקל. אין סיבה שההתפלגות בין המנהלים השונים לא תהיה נורמלית. אני לא בא בטענות אל היצרנים עצמם, אלא אל הבנקים שמפיצים. לא יכול להיות שהמודל שלהם הוא אחד או אפס, כי אחד היום יהיה אפס מחר. מי שמוצלח היום בתשואות מחר אולי לא יהיה, וידוע שלא נכון להכניס לקוחות למוצרים בתקופה שהם ב'הייפ'. הציבור מתפכח אבל לאט לאט".

- מה אתה חושב על מגמת הקונסולידציה בבתי ההשקעות?

בתי ההשקעות מתמזגים כי מבנה ההוצאות שלהם היה לא יעיל. אצלי מבנה ההוצאות שונה. יש חברות לניהול קופות גמל שמשלמות 50 אלף שקל למנהלים שלהן, בעוד החברה מפסידה כסף. זה לא אמריקה פה שאפשר לתת כאלה משכורות. גם אצלי אנשים מרוויחים יפה מאוד רק שההתקדמות היא בקצב נורמלי.

"גם בצד ההכנסות אני לא במשחק של התחרות בקופות, שלקוח שרוצה לעזוב מקבל מיידית החזר דמי ניהול רטרואקטיבי. מה אותו לקוח חושב? אם מורידים לך את דמי הניהול ל-0.5% בשנה באותו הרגע גם מעדכנים אותך כלקוח של 'אל תענה לשיחה'. נכון שדמי הניהול היו מוגזמים, אבל כלקוח כדאי לך לשלם וגם לדרוש לקבל. אל תסכים לקבל בחינם".

- אינפיניטי תישאר בבעלות שלך בלבד גם בעוד חמש שנים?

"אמשיך להיות בעלים יחיד. לא כי אני תאב שלטון, פשוט נורא קשה לנהל עסק בסביבה כל כך משתנה כשיש כל הזמן פוליטיקה ארגונית. קבלת ההחלטות צריכה להיות מהירה ולא פוליטית".

עוד כתבות

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

רפיח / צילום: Reuters, Hatem Khaled

גלנט על התנגדותו לממשל צבאי בעזה: "אין לנו חיילים לזה"

התובע בהאג ביקש צווי מעצר גם נגד גלנט, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"