גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קול העם: האם הסטטוסים בפייסבוק דוחקים את העיתונות?

סטטוסים שזוכים להרבה לייקים ושיתופים הופכים לאייטמים, וכלי התקשורת נאבקים לראיין את מי שעומד מאחוריהם ■ האם יש פה זילות של הסטנדרטים העיתונאיים?

כשאלון יששכר, סטודנט לתקשורת באוניברסיטה העברית, עוד לא בן 27, הביט בעמוד הפייסבוק שלו באותה שבת של ראשית חודש יולי, הוא קצת התקשה להאמין. "ממש בשניות הראשונות, תוך דקה-שתיים, התחלתי לראות את מספר השיתופים קופץ, 20, 30, 40, ואמרתי לעצמי 'וואלה, זה יכול להיות מעולה'". אבל גם הוא לא העלה בדעתו לאן עוד יתגלגל הפוסט שפרסם, ובאיזו מהירות כל זה עתיד להתרחש.

בראש הפוסט של יששכר התנוססה תמונה גדולה של חייל ממוצא אתיופי, לבוש במדי צנחן. "שמי ג'ג'או בימרו, בן 27, יוצא יחידת מגלן", הסביר הצעיר שבתמונה, ואז גולל את סיפורו, לפיו בחודש אפריל השנה, בעת שיצא עם חברים לבלות במועדון בחיפה, הם הותקפו ללא כל סיבה על-ידי שוטרים. בימרו, כך הפוסט, רוסס בעיניו בגז פלפל, חושמל בשוקר חשמלי ונזרק חבול בשולי כביש ראשי, אבל כל זה היה שולי מבחינתו בהשוואה לכך שאחד השוטרים קרא לעברו: "תחזור לאפריקה!". "האמינו לי, שום צריבת גז או חשמול, חזקים ככל שיהיו, לא יכלו להכאיב לי כמו שהכאיב לי המשפט הזה", הוא כתב, והרשת התפוצצה.

"הראשונים שהגיעו היו באופן טבעי אתרי האינטרנט", מספר יששכר. "היה מאקו, למעשה הראשון לפרסם את זה, היה וואלה, היה ynet, ועוד כל מיני אתרים". אחריהם הגיעו גם פניות מכלי התקשורת האחרים. דני אדינו אבבה, כתב "ידיעות אחרונות", יצר קשר, ולמחרת הקדיש העיתון לסיפור כמעט כפולת עמודים. בוקר יום ראשון נפתח עם אייטם בתוכנית הבוקר של רשת, בצהריים דיבר בימרו לראשונה בתוכנית "עושים צהריים" עם יעל דן בגלי צה"ל, ובמקביל גם באתרים כמו ynet המשיכו לעדכן ולעקוב. השיא הגיע בסופו של אותו שבוע, עם כתבת מגזין גדולה בחדשות סוף השבוע של ערוץ 2.

עוזר להרגיש את הדופק

עכשיו נסו לדמיין איזה סיכוי היה לסיפור של בימרו רק לפני שנים מעטות, טרם פריצתו של פייסבוק לחיינו. דמיינו את ריכוז הכתבים מקבל את הפנייה בעניין ומתלבט אם להעביר אותה לכתב בחיפה או לכתב המשטרה. ואת הכתב שמאזין לסיפור ומגלה שיש לו כאן מקרה של גרסה מול גרסה בתוספת תגובה לקונית של מח"ש שהעניין נמצא בבדיקה. ואת ראש הדסק התורן, שטרוד באלף ואחד דברים אחרים, ואולי בסופו של דבר, ברגע של חולשה, היה מנפנף את הסיפור תוך שהוא זורק לאוויר שאלה חצי רטורית בסגנון "את מי זה בכלל מעניין?".

אלא שבעידן הפייסבוק כבר אי אפשר יותר לזרוק שאלות כאלו לאוויר, ואם כן הן כבר לא נותרות רטוריות. יש להן תשובה מספרית שנמדדת ב"לייקים" וב"שרים", ובפרמטר הזה הסיפור של בימרו, עם כ-29 אלף לייקים וכ-32 אלף שיתופים, הוא כמעט כזה שצריך לעצור בשבילו את מכונות הדפוס. את המציאות הזאת ממהרים להפנים בימים אלה במערכות החדשות השונות.

"אני מניח שכל העורכים זיהו שאת הסיפורים האנושיים, הסיפורים שבסוף נוגעים בכולם, שהם אלה שהכי קשה להביא, אפשר למצוא בפייסבוק", אומר ישראל טוויטו, עורך המהדורה המרכזית של חדשות 10. "אני בטוח שבכל המערכות יש כתבים - אצלי למשל כתבים פליליים, כתבת רווחה - שצמודים לפייסבוק ומחפשים שם סיפורים בתחומים שלהם. בחודש האחרון ביקשתי שהריכוז יישב גם על פייסבוק - השרשנו את זה כי קודם זה היה פיראטי ובאמת בתקופה האחרונה הריכוז יושב חזק מאוד על פייסבוק. זה בהחלט משהו שמשקיעים בו עבודה".

גם בחדשות 2 משקיעים הרבה באפיק הזה. "אני רואה בזה שינוי מהותי מאוד", אומר בכיר בחברת החדשות של הערוץ. "אתה רואה דרך זה מה מדבר לאנשים ועל איזה נקודות זה לוחץ בדיוק. זה נותן לך הרבה פעמים אפשרות להרגיש את הדופק בצורה יותר ברורה. ויש כאן גם כלי שפשוט נתן לאנשים אפשרות לשתף חומר, ולנו הרבה יותר קל להתעסק בנושאים שלא יכולנו להתעסק בהם קודם, שהיה קשה יותר להפיק אותם, קשה יותר לתחקר אותם, להגיע אליהם, או, רחמנא לצלן, לא חשבנו עליהם, לא היינו שם בכלל".

סטטוסים במקום ביפרים

אז אם היה לכם איזשהו ספק בכך, מניית פייסבוק בעלייה. אמנם לא בבורסת נאסד"ק, שם היא צנחה עשרות אחוזים מאז הנפקתה, אבל שוק התקשורת הישראלי מחבק אותה בחום. "קו פרשת המים היה פחות או יותר בזמן של מחאת הקוטג'", מנתח גל מור, העורך הראשי של האתר חורים ברשת, שיושב על התפר שבין פייסבוק לכלי התקשורת הממוסדים. "מאז גם הגולשים עצמם מתחילים לשים לב לכוח של פייסבוק להעלות תכנים לתקשורת, וגם כלי התקשורת עצמם יותר קשובים להתארגנויות שיש בפייסבוק".

ערן טיפנברון, המשנה לעורך ynet, מציין אף הוא את הקוטג' כנקודת מפנה. "אני חושב שזה היה האירוע הפייסבוקי המכונן הראשון שהפרה את ynet, ו-ynet הפרה את המציאות. החל מאותו אירוע נוצרה דינמיקה שבה השכיל ynet להיפתח יותר ויותר למציאות כפי שהיא מופיעה בפייסבוק ולטפל בה בצורה אינטנסיבית יותר. לפני כן הי לאינטרנט הממוסד פחד כלשהו מווב 2.0, מכל הרשתות החברתיות".

"מבחינתי האישית זאת דווקא בשורה רעה וקשה", מודה גיא לרר, מגיש התוכנית "הצינור" בערוץ 10, שעסק בחומרים שמייצרות הרשתות החברתיות עוד כשהיו על תקן האיזוטריה של סוף המהדורה. "פעם, אם היה סיפור שרץ בפייסבוק, הייתי יודע שאין בעיה, אני מרים טלפון, מראיין את האנשים, אני היחיד שמדבר על זה. היום הגענו למצב שצריכים לעשות שמיניות באוויר כדי להילחם על כל מרואיין בסיפור פייסבוק, ואנחנו רואים שלא רק שאנחנו לא לבד, אנחנו יחד עם כל מהדורות החדשות, כל מגזיני האקטואליה, וכולם מסתערים על הסיפורים האלה. אז ברמה האישית זה נהיה יותר קשה, אבל אם לצאת רגע מעצמי, אז זה תהליך חיובי ומשמח שמראה שבאמת התקשורת יכולה להשתנות".

לרר לא ייחודי בהתייחסות שלו למגמה הזאת כאל מגמה חיובית ומבורכת. זו, כך נראה, הנימה השולטת במערכות התקשורת. "כשהייתי רכז כתבים ב'ידיעות אחרונות', לפני 12 שנה, המציאות שאנחנו הגבנו לה הייתה מציאות של ביפר", אומר טיפנברון. "זה מה שהיה, ביפר של מד"א וביפר של המשטרה, והעדכונים הגיעו מדוברים. אני חושב שהסטטוסים של היום בפייסבוק לא נופלים בחשיבותם מהביפרים של פעם, והם דמוקרטיים יותר".

גם הבכיר בחדשות 2 מברך על המגמה: "לכל מיני אנשים יש הרבה דברים לספר או להוציא, ולא כולם בדיוק אשפי תקשורת, לא לכולם יש יחצ"נים, ולא כולם יודעים בדיוק איך הדברים עובדים. אז יש משהו בעניין הזה שפשוט מוריד המון מחסומים, פילטרים. הרבה סיפורים שמגיעים למערכות עוברים דרך כל מיני ספין דוקטורים, ופה בהרבה מאוד מקרים הסיפורים הם כמו שהם".

אז עד כמה באמת הסיפורים שמגיעים מפייסבוק לתקשורת הם "כמו שהם", נטולי פילטרים ונקיים ממתווכים? זאת הזדמנות טובה לחזור לסיפורו של ג'ג'או בימרו. ראשית, לבימרו עצמו אין בכלל חשבון פייסבוק, והפוסט עצמו, כפי שכבר תואר, הועלה על-ידי הסטודנט יששכר, שנחשף לסיפור דרך חברו עוז אליאב, ששירת עם בימרו בצבא. אבל יששכר לא סיפק רק את קיר הפייסבוק שלו. "ג'ג'או בעצם כתב לי את כל מה שעבר עליו וכל מה שהוא הרגיש", הוא מסביר. "היה צריך לדעת בדיוק איך לנסח ומה לנסח, ולהציג את זה בצורה כזאת שזה יגיע לכמה שיותר אנשים. זה שהוא כתב שם גם את הרגשות שלו, מעבר לתיאור היבש, זה דבר אחד שהוא מאוד חשוב, ואני חושב שזאת אחת הסיבות שזה הצליח להגיע לכל כך הרבה אנשים".

- כלומר, בעצם אתה דובבת אותו ואחר כך כתבת את זה בשפה שלך?

"כן. שמע, הכל שם באישורו. בסופו של דבר אני ניסחתי את זה".

אבל הצורך בשירותי תיווך והפצה לא נעצר כאן. "בסופו של דבר הפוסט שלי הפרטי הגיע ל-4,000 ומשהו שיתופים", מספר יששכר, "זה המון, אבל ידעתי שאם זה יגיע לדף של 'סטטוסים מצייצים' - שלא שיערתי לעצמי עד כמה הוא חזק - אי אפשר לעצור את זה. אז כתבתי לאבי לן הודעה, ובאמת בתוך כמה דקות הוא נענה להודעה והפיץ את זה, ומשם זה היה באמת פשוט ויראלי ושבר שיאים".

"סטטוסים מצייצים" הוא עמוד פייסבוק שנולד לפני כשלוש שנים כשאיש התקשורת לשעבר, אבי לן, ובת זוגו עדי, רצו לשתף סטטוסים מעניינים ומצחיקים שנתקלו בהם ברשת, ועל הדרך גם לקדם את המשרד שפתחו, שעוסק במדיה חברתית. היום יש לעמוד יותר מ-130 אלף חברים, ולדברי לן רבים מכלי התקשורת יושבים על העמוד הזה ושולפים ממנו סיפורים.

"בשבת בצהריים קיבלתי הודעה מהבחור שארגן את זה", הוא מספר. "אני לא מכיר אותו, הוא לא מכיר אותי. הוא יודע שאני מנהל את 'סטטוסים מצייצים'. ברגע שקראתי החלטתי לפרסם את זה, ואז חלה ההתפוצצות ויראלית חסרת תקדים בהיקפה של שיתופים. עוד לא ראיתי התפרצות כל כך עזה ומהירה. מה ששעשע אותי זה שבכתבה ששודרה בערוץ 2 הם נתנו לג'ג'או להקריא את הסטטוס שלו מהמסך, ורק אני רואה שמה שמצולם הוא העמוד של 'סטטוסים מצייצים'. הוא מראה את העמוד שלנו עם 30 ומשהו אלף שיתופים, הוא מדבר על 30 ומשהו אלף שיתופים, אבל את השם 'סטטוסים מצייצים' כמובן לא מזכירים".

אבל עד לכתבה בחדשות 2 ליששכר הייתה עוד עבודה. "היינו אמורים להיות בתוכנית 'סדר יום' של קרן נויבך ברדיו, תוכנית מדהימה, אבל אז בערוץ 2 אמרו לנו 'חבר'ה, אם אתם רוצים שזה יתפרסם אצלנו תרדו מהסיפור הזה'", הוא מספר. "מי שממש עזרה לנו זאת ליאת תימור, אשת התקשורת. היא כתבה לי מייל באותו היום שפרסמתי את הפוסט, ואמרה שזה מאוד נגע בה אישית, שהיא מאמצת ילדה אתיופית. היא מאוד-מאוד עזרה לי בפן התקשורתי, יעצה לי איפה כן כדאי, איפה לא כדאי, מה להגיד, מה לא להגיד, והיא למעשה גם זאת שהצליחה לארגן לנו בסוף את הכתבה בערוץ 2".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו