גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פרסומת הומוריסטית זה צל"ש או טר"ש"

מצד אחד, פרזנטור מוכר ותסריט משעשע יוצרים זכירות ואהדה לפרסומת ■ מצד שני, הצרכן זוכר את הבדיחה אבל לא תמיד יודע על מה בכלל המפרסם מדבר ■ אנשי הקריאייטיב מנסים לפצח מתי הומור בפרסום הוא אפקטיבי - ומתי לא

בתקופה האחרונה עלתה לאוויר פרסומת לשוקולד השחר, שתוך שימוש הומוריסטי במצב הטעון סביב שאלת התקיפה או לא באיראן, מנסה פשוט למכור עוד קצת מהממרח. משרד הפרסום ענבר-מרחב-ניסן בחר להשתמש בסיטואציה אקטואלית עכשווית, כשהוא מגייס על הדרך שחקן בינלאומי במטרה לעשות את מה שמנסים לעשות בשנים האחרונות לא מעט מפרסמים או משרדי פרסום - להעלות חיוך על שפתיו של הצופה.

כמעט כל פרסומת בולטת שנעשתה בשנים האחרונות היא כזאת שלהומור היה בה חלק משמעותי: סדרות הפרסומות של גידי גוב לבזק, הוט עם כוכבי הסדרות שלה, בר-און וקטורזה לדיסקונט, שני כהן לביטוח ישיר ועוד רבים אחרים. וקשה להתעלם מעובדה נוספת - כל אותן פרסומות מצליחות עושות שימוש בפרזנטור בולט ויוצרות את מה שמכונה "הומור ישראלי".

אז איך קרה שבמדינה רצינית כמו ישראל הפך ההומור לחלק כל-כך משמעותי בתעשיית השיווק והפרסום? האם הומור מתאים לכל מותג בכל זמן? האם יש נוסחה לפרסומת הומוריסטית? ולמה אנחנו כל-כך אוהבים פרסומות מצחיקות?

בענף הפרסום אין כמעט חולק על כך שהומור הוא כלי יעיל מאוד בהעברת מסרים. יורם לוי, סמנכ"ל הקריאייטיב בבאומן-בר-ריבנאי, שחתום על פרסומות עבור הוט וטורנדו, מצדד בשימוש נרחב בהומור: "אני מאמין גדול בהומור, ודווקא בנושאים כבדים כמו ביטוח או בנקים - תחומים שהצרכן אוהב לשנוא. אם תנסה להסביר בתחומים האלה, כמעט תמיד תפסיד. העיסוק בהומור מרכך את הגישה למפרסם, מביא את הצופה להסתכל עליו ממקום אחר".

לדבריו, "להצחיק בכלל זה דבר קשה, זאת אומנות לספר בדיחה טובה ובטח בפרסומות. אני פוסל עשרות תסריטים עד שמגיעים למקום שבאמת מצחיק. לטעמי, הקהל בבית פחות ציני מהברנז'ה ומהאנשים בענף הפרסום. אם תנסה לכתוב לברנז'ה, תקבל פרגון מהענף - אבל לא בהכרח מהקהל בבית. הקהל בבית צוחק מדברים שלא תמיד עומדים בהלימה לסביבה הכותבת. זה לא יותר נמוך זה פשוט אחר".

ואילו בני ברונסקי, סמנכ"ל הקריאייטיב ב-y&r ישראל, סבור כי שימוש בהומור הוא כמעט הכרחי. "מותגים שלוקחים את עצמם יותר מדי ברצינות נתפסים כמלאי חשיבות עצמית ומנופחים. אם אני מספר על כמה שהמותג שלי חשוב לך, בלי הומור זה עלול להיתפס רע. הרי בסוף מדברים על יוגורט, חטיף... אפילו בביטוח הזירה נהייתה תחרות סטנדאפיסטים.

"בימינו, כשמתייחסים למותגים כמו אל אנשים ומדברים עליהם במובנים של לאהוב אותם, אתה צריך שהמותג יהיה חביב, ומותג שיש לו אישיות חסרת הומור נתפס כמו אדם נפוח מחשיבות עצמית".

לדברי ניב חורש, המשנה למנכ"ל בראובני-פרידן, אין חוקיות במה שעובד או לא עובד בפרסומות הומוריסטיות: "קיים קו דק בין פרסומות מצחיקה למשעשעת, יש הרבה פרסומות שמהנה לראות, אבל מעט מאוד גורמות ממש לצחוק.

"בדרך-כלל יש סוג של קונפליקט בין הדמות למה שהיא עושה. צריך דברים שמבוססים על תובנה אמיתית, כאלה שמחוברים ומוכרים לצופה מהחיים שלו. אפשר לייצר דמויות ולקחת לאקסטרים אבל בנושא מוכר.

"נושא הליהוק למשל הוא קריטי, כי יש מעט מאוד אנשים שיודעים להצחיק. אצל דביר בנדק, למשל, זה הדברים הקטנים שהוא יודע לעשות בצורה משעשעת ולא בהכרח במה שכתוב במילים.

"יש במאים שטובים בהומור ויודעים לאפשר לשחקנים לאלתר, וצריך לקוח שיודע לתת חופש, כי דברים טובים קורים הרבה פעמים על הסט בלי להיות כתובים בתסריט".

להיחרת בתודעה

אל מול הקונצנזוס השולט בענף לגבי הומור בכלל, הרי כשמדובר במה שמכנים "הומור ישראלי", שולטת בתעשיית הפרסום מזה שנים מעין התנשאות. בדרך-כלל הומור מסוג זה לא זוכה בפרסים בתחרות קקטוס הזהב, ולא מעט מאנשי הקריאייטיב מתייחסים אליו כמעט בזלזול.

לעומת זאת, התבוננות חטופה במדדים כמו סקר הפרסומות הזכורות והאהובות מגלה כי הצחוק לא רק טוב לבריאות אלא הוא גם טוב למותג. ולראיה - רוב הפרסומות שהצליחו להיחרת בתודעת הצופה ולהתחבב עליו - בוודאי לאורך זמן - הן פרסומות ישראליות משעשעות.

בחברות המפרסמות לא ממהרים להודות בכך, אבל הניסיון מלמד כי פרסומות שעושות שימוש בהומור ישראלי מצליחות יותר מפרסומות בינלאומיות, והמדדים של כוכב מקומי יהיו בדרך-כלל גבוהים משמעותית מאלה שמביאים כוכב בינלאומי.

יותר מזה, אם מתבוננים לעומק, מגלים כי חלק ניכר ממשרדי הפרסום שהצליחו לגדול בשנים האחרונות הם כאלה שהצליחו להפוך את ההומור הישראלי לחלק משמעותי מארגז הכלים שלהם.

ליגאל שמיר, מבעלי משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, שמזוהה היום אולי יותר מכל אחד אחר עם התמחות בהומור ישראלי, יש הסבר פשוט: "הצרכן אוהב לראות דברים שמדברים בשפה שלו - וזה נכון לא רק לפרסומות אלא גם לתוכן. עובדה - תוכניות כמו 'ארץ נהדרת' או 'מצב האומה' מעוררות עניין רב יותר מסדרות משובחות ומצליחות כמו 'חברים' ודומותיה".

לטענתו, זה ממש לא פשוט להצחיק עם הומור בכלל ועם הומור ישראלי בפרט: "אני שומע הרבה פעמים שאומרים: 'מה הסיפור? בסך-הכול לקחו טאלנט שיעשה צחוקים', אבל זה ממש לא כזה פשוט להצחיק, זאת אומנות שונה לגמרי מלעשות 'ארץ נהדרת'. צריך להצחיק בהרבה פחות זמן מאשר בתוכנית וגם להעביר מסר מורכב.

"פרסומת הומוריסטית זה צל"ש או טר"ש - אין באמצע. הרבה שנים ניסו כולם לעשות הומור בינלאומי. פרסומאים שאלו את עצמם 'האם בפסטיבל קאן כולם יבינו את ההומור הזה?' הבעיה עם הומור בינלאומי היא שכשהוא מגיע למסך הצפוף והרעשני, לרוב הוא טובע. רואים את זה היטב עם פרסומות הומוריסטיות שעברו אדפטציה, שלרוב קורסות בברייק הישראלי, כי ההומור שלנו אחר".

שמיר אמנם עושה שימוש נרחב בפרזנטורים ישראלים מוכרים כדוגמת אסי כהן, שני כהן ונוספים, אך לדעתו מדובר בקיצור דרך ולא במשהו מחייב. "הקשר בין הומור לפרזנטור ממש לא הכרחי, אבל יש בזה קיצור דרך משמעותי, כי כשהצופה רואה מישהו שמזוהה כקומיקאי, הוא מראש מתכונן לצחוק, ולי כפרסומאי זה מקצר ב-10-15 שניות את הדרך אליו".

ברונסקי, לעומת זאת, חושב אחרת: "הבעיה היא שהרבה פעמים נוצרת משוואה שבה המותג שווה פרזנטור ולא ערכים שעומדים בפני עצמם. יבוא יום שיגידו '9 מיליון שווה שוקה ולא המותג שחוסך לך את הסוכן'. הרבה פעמים אחרי ההצלחה בזכורות ובאהובות מגלים שהמותג לא תואם את הערך המיתוגי שאתה רוצה לתת".

"גם להומור יש קווים אדומים"

עם כל החיבה שיש לאנשי הקריאייטיב לפרסומות ההומוריסטיות, הם מסכימים שצריך לדעת מתי לעצור.

"יש קווים אדומים", אומר יורם לוי, "חיבור לאקטואליה הוא לגיטימי ויעיל, אבל רק אם הוא נעשה בטיימינג נכון. צריך להימנע מכל דבר שיכול לפגוע ברגשות הציבור הרחב. יש עניין של היגיון בריא, ויש את גבול הטעם הטוב. עם נושא התקיפה באיראן לא הייתה לי בעיה להתעסק בסרטון של הוט, אבל בהדרת נשים למשל לא הייתי נוגע - אלא אם היה מדובר במוצר מאוד פרובוקטיבי".

לדעתו של בני ברונסקי, צריך לדעת לעצור עם פרסומת מצחיקה שאיבדה את טעמה, גם אם היא כבר כמעט מוכנה: "לפני חודשים ספורים עשינו לשפ"מ קמפיין שהושפע מהמחאה החברתית והציע למפרסמים שלא רצו להיות בטלוויזיה באותה תקופה, לפרסם ברדיו. יצרנו קמפיין על עמותה לתמיכה באיש השיווק המסכן והבודד - אפילו חשבנו לקחת מישהו ותיק מהענף שיעמוד בראש העמותה; אבל אז משה סילמן שרף את עצמו' והבנו שבנקודת הזמן הזאת להריץ צחוקים על המחאה זה לא מתאים' ועצרנו את הקמפיין".

למכור - לא להצחיק

פרט לשמירה על גבול הטעם הטוב, נראה כי יש עוד משהו שצריך לזכור כשיוצרים פרסומת הומוריסטית, ואת זה מסכם לוי ממרום ניסיונו העשיר: "העסק שלנו הוא למכור - לא להצחיק. ההומור הוא כלי, ולפעמים הופכים אותו למטרה.

"שומעים לא אחת שאומרים במשרדים 'בוא נעשה משהו מצחיק'. אם הצופה נקרע מצחוק אבל לא זכר או הבין את המסר, משרד הפרסום לא עשה את העבודה - וזה קורה לא מעט. הומור לבד לא מספיק.

"אחד הדברים שבהם הוט ניצחו זה שבפרסומות שרים למעשה את הבריף מההתחלה עד הסוף. המסר לא שמור לשתי שניות בסוף. הומור והעברת מסר הן אומנויות שונות, וצריך לשלב את שתיהן".

פרסומות\

פרסומות

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

פתיחה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.5% ● הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"