גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אדן: "אם המפעל הבא של אינטל לא יהיה כאן - חבל גדול"

נשיא אינטל ישראל בראיון ל"גלובס": "אנשים בארץ שאננים. אם מזלזלים בהודו וסין זו סכנה" ■ "לא מעריכים מספיק את הזריקה החד-פעמית שקיבלנו מהעלייה הרוסית" ■ וגם: איך ייראה המחשב האישי שלכם בעתיד?

אפל הודיעה לפני יומיים כי הגרסה החדשה של הסמארטפון שלה - iPhone 5 - זוכה להצלחה חסרת תקדים. 2 מיליון יחידות נמכרו בתוך 24 שעות מאז הושק המכשיר. מדובר בעדות לכך שהביקוש למכשיר החדש גבוה מתמיד, מה שבא לידי ביטוי חד משמעי במניית החברה שממשיכה לדהור כלפי מעלה.

במקביל, מעידים הממצאים של חברות המחקר הטכנולוגיות, שקצב הגידול של מכירות ה-PC ירד לכיוון האפס, ברבעון השני של השנה לעומת אשתקד. הדיסוננס הזה, בין התורים המתארכים ליד חנויות אפל, מול הירידה בביקושים למחשוב האישי המסורתי, גורם כנראה לימים לא קלים בענקית השבבים אינטל. לא מדובר רק בכניסה של שחקנים חדשים לעולם שבו שלטה אינטל עד כה: הטלפון והטאבלט שנחשבים לתחליפים של המחשוב האישי הנייד, אלא שינוי משמעותי בגישה לשוק המטרה העיקרי שאליו פונה אינטל - המחשב האישי.

- מולי אדן, סגן נשיא בכיר ונשיא אינטל ישראל, האם נכנסנו לעידן ה-Post PC?

"זו התנסחות שיווקית מאוד מוצלחת", מתייחס אדן, "אבל אני לא חושב שיזכרו את התקופה הזו כ-Post PC. המחשב האישי יעבור הרבה מאוד שינויים בזמן הקרוב. בעוד כמה שנים תסתכלו על ה-PC ותראה שהוא שונה. זה לא יהיה אותו הדבר אבל בעצם זה סביב אותו הבסיס. אנחנו נראה את המחשב האישי בצורה שונה, נתקשר איתו בצורה שונה והוא יהיה בהרבה מאוד מקומות. הוא ימשיך, אבל בצורה שונה מכפי שאנחנו מכירים אותו".

לאדן קל לדבר במונחים של שיווק. במשך 30 השנה האחרונות, בהן הוא מועסק באינטל, הוא הפך לאחד מאנשי השיווק הבולטים בתחום המחשוב האישי, כאשר בתפקידו האחרון ניהל את חטיבת המחשוב האישי בחברה (PCG) שאחראית על כ-70% מהכנסות החברה. הוא מכיר לעומק את מכונת השיווק של אפל, ולמרות שהדבקות במחשב האישי נראה כחוסר הכרה במציאות המתרגשת מעל החברה - שעד כה כמעט ולא הייתה קיימת בעולם התקני המחשוב החדשים - קשה להתווכח עם אדן על המציאות שהוא רואה.

לפי אדן, השינוי יגיע בעקבות התלהבות מהמחשב האישי שתגיע מהמאפיינים חדשים, כגון יכולות זיהוי קול והבעות פנים, שינוי בצורה ובגודל, ודגש על אפליקציות הרבה יותר תובעניות מכפי שהמשתמשים מכירים היום. "בשנים הקרובות יהיו הרבה שינויי צורה של המחשבים, מבחינת העיצוב, ומבחינת התקשורת של המשתמש וה-PC", אומר אדן.

מכונת משקאות עם מעבד

איך ייראו המעבדים של אינטל בעתיד? דוגמא לכך ניתן היה לקבל בכנס ה-IDF, שנערך לפני שבוע, שבו אינטל הציגה מכונת משקאות שמבוססת על מעבד מתקדם ומתפקדת למעשה כמחשב אישי.

השינוי המוחלט, לדברי אדן, יתרחש כאשר יימצאו דרכים זולות ומשתלמות להכניס הקרנה אל תוך המשקפיים, הפעלה קולית והפעלה באמצעות מחוות עם הידיים למחשב, ואלו כמובן ידרשו יכולות עיבוד שאינטל תדע לספק טוב מכולם. "אני עדיין מאמין שכשאתה רוצה מכונית טובה אתה צריך מנוע, בלי מנוע טוב המכונית לא תיסע. מה שאנחנו צריכים לעשות זה להוכיח שיש תוכנות שצריכות את כוח הסוס הזה. הביצועים הם נדרשים, אבל לאפליקציות שבהם צריך ביצועים. אפליקציה אחת איטית מדי הופכת את השימוש לחוויה נוראית".

אדן נכנס לתפקיד החדש, כנשיא אינטל ישראל, בחודש מרץ האחרון. מדובר באחד התפקידים המשמעותיים ביותר בהיי-טק הישראלי בפרט ובמשק הישראלי בכלל. כמי שמרכז את הפעילות של אינטל בישראל הוא אחראי על כ-8,000 עובדים בפעילות הפיתוח והייצור, ייצוא של 2.2 מיליארד דולר (אשתקד), עלויות תפעוליות של מיליארדי דולרים בשנה, ונושא על גבו גם השפעה מורלית אדירה על תעשיית ההיי-טק המקומית בכלל.

- יש בעיה בהיי-טק הישראלי?

"אחרי תשע שנים בארה"ב, אני רוצה עוד קצת לראות לפני שאני עונה על זה. מה מטריד אותי? אני רואה אנשים בארץ שהם שאננים, וזה אסון טבע. אם מזלזלים בהודו וסין זו סכנה. דבר נוסף שמטריד אותי, זה שלפני 15 שנה כשדיברו על סטארט-אפ ישראלי זה היה בבירור המצאה ישראלית. היום העולם הוא שטוח, ולישראל אולי יש יתרון אבל יש גם אופציות אחרות לבחור. לישראל יש המון אפשרויות אבל אסור להיות שאננים, כי זה סכנת נפשות.

"דבר נוסף שאני לומד אותו, וכמה שאני לומד אותו אני נבהל יותר, זה שלא מעריכים מספיק את הזריקה החד פעמית שקיבלנו מהעלייה הרוסית. הגיל הממוצע של מורי הפיסיקה היום הוא גבוה מאוד. אם אין לנו את הדור החדש של המורים שהולכים ללמד, אנחנו באסון. הרי אני מקבל מהנדסים מהטכניון. יש לנו את זה אבל השאלה אם אנחנו זורעים היום את מה שנקצור בעוד 15-20 שנה? התחושה שלי היא שהשאננות שלנו גורמת לזה שאנחנו לא עושים מספיק".

אינטל ישראל הפכה במשך השנים לאחד המפעלים המבוססים והמרשימים בעולם ולמפעל המוביל בישראל. והנה, המפעל החדש שעל הקמתו בישרה החברה לפני מספר חודשים, שאמור לייצר שבבים בטכנולוגיה המתקדמת של 14 ננומטר, יקום באירלנד, ש"ניצחה" בתחרות את ישראל על המיקום של ההשקעה. מאינטל ישראל, לא התקבלה עד כה תגובה ברורה עד כמה הבחירה של ההנהלה פוגעת בפעילות המקומית.

"בוא נראה את חצי הכוס המלאה", אומר אדן, "רק עכשיו עברנו בקריית גת שדרוג לטכנולוגיה של 22 ננומטר, זה המפעל המתקדם ביותר שיש לאינטל ואנחנו מייצרים את השבבים המתקדמים ביותר. לא בכל מדינה עושים שדרוגים למפעלים לטכנולוגיה הכי חדשה, ככה שהעולם לא מתמוטט. אבל ללא ספק, לאינטל יש מספר מפעלים סביב העולם.

"כאשר אינטל חושבת על השקעה מחוץ לארה"ב, מסתכלים על התמונה הכוללת, כולל היכולות של המפעל, כוח האדם, וגם על תמריצים.

"אם לא קיבלנו את המפעל של ה-14 ננומטר, אז בסדר, התקבלה החלטה. אבל אם לא נקבל את המפעל הבא, של ה-10 ננומטר, באמצעות שדרוג או מפעל חדש - וזה חשוב להבין שחברות היום מאוד זהירות בהשקעות כי השוק נראה בצורה שונה - אז יהיה חבל. אנחנו עובדים עם הממשלה לראות מה ניתן לעשות כדי שנהיה אטרקטיביים לקראת הטכנולוגיה הבאה".

- זה יהיה רק חבל?

"זה יהיה חבל גדול. בוא נגיד ככה: תעשיית המיקרו אלקטרוניקה בישראל היא חשובה, הייצוא של אינטל ישראל הוא משמעותי, כמות העובדים באינטל ישראל זה נתון מאוד משמעותי. התחלנו עם התעשייה הזו ואנחנו רוצים להמשיך אותה, ואנחנו עובדים עם הממשלה כדי להבטיח שנהיה יותר תחרותיים לקראת הבחירה הבאה (שתהיה כבר ב-2013 - ש.ש, צ.ה)".

חלק לגיטימי מהמשא ומתן

- על-פי הפרסומים הממשלה דרשה כתנאי לקבלת המענק לפיתוח, פעילות של אינטל בבית שאן. איך אינטל התייחסה לזה?

"אני לא יודע בדיוק, אבל כחלק מהמו"מ זה לגיטימי. אם מדברים על מפעל, המקום היחיד שלדעתי יהיה בו מפעל זה בקרית גת. לא הגיוני לעשות משהו מחוץ לשם, בגלל ההשקעות הנדרשות. אבל אפשר לעשות דברים אחרים במקומות אחרים ולגיטימי לדרוש את זה. אסור לשכוח שאנחנו מבקשים את זה כחלק מחבילה כוללת שצריכה להיות מספיק אטרקטיבית".

"מנכ"ל אינטל? זה לא רלוונטי"

אינטל, שנסחרת לפי שווי של כ-116 מיליארד דולר, תעבור בשנתיים הקרובות תהליך שבסיומו ייבחר מנכ"ל חדש לחברה.

אחד המועמדים הבולטים לתפקיד הוא הישראלי דדי פרלמוטר, שמכהן כמנהל המוצרים בחברה, ועשוי לרשת את פול אוטליני המנכ"ל הנוכחי. אדן התקדם לאורך הקריירה צעד לאחר פרלמוטר, והשאלה המתבקשת לגביו היא מה הלאה? האם יש סיכוי לראות גם אותו מתמודד יום אחד על תפקיד מנכ"ל החברה.

"אני לא חושב שהייתי אי פעם במסלול ל-CEO", הוא מגיב, "אני לא חושב שזה רלוונטי לגבי ואני גאה במה שעשיתי בחטיבת המחשוב האישי. הנסיעה שלי לארה"ב הייתה לשבעה חודשים אבל המציאות גרמה לי לחזור אחרי תשע שנים. תמיד ידעתי שבסופו של דבר אחזור לארץ ואצא לפנסיה".

עוד כתבות

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?