גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אי.די.בי העבירה 12 מיליון שקל לתמיכה בישראייר

(עדכון) - נצבא של קובי מימון וחיים צוף טוענת שחברת התעופה אינה יכולה לעמוד בחוב של 15 מיליון שקל ולכן יש לפרקה ■ אי.די.בי: "הטענה לחדלות פירעון חסרת יסוד" ■ אי.די.בי צפויה להזרים בקרוב עוד 10 מיליון שקל לישראייר לפירעון חובות לבנק לאומי

למרות מצבה המאתגר של קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, הזרימה השבוע אי.די.בי פתוח 12 מיליון שקל לחברה הבת אי.די.בי תיירות, כך נודע ל"גלובס". סכום ההזרמה הופקד בנאמנות, בעקבות בקשה לפירוק חברת התעופה ישראייר, מקבוצת אי.די.בי תיירות, אשר הגישה חברת הנדל"ן המניב נצבא, שבשליטת חיים צוף וקובי מימון.

עילת בקשת הפירוק היא חוב בסך 15 מיליון שקל. מקור החוב הוא תשלומים שונים ששילמה נצבא למנהל מקרקעי ישראל במקומה של ישראייר, עבור קרקע שנצבא רכשה מישראייר ומחברת סיביל בשנת 2002. בבקשה נטען כי ישראייר, החברת הבת של אי.די.בי תיירות, אינה יכולה לעמוד בתשלום החוב, כלומר היא חדלת פירעון, ולכן יש לפרקה.

"מדובר בבקשת סרק שהוגשה מתוך מניעים פסולים, והטענות שעליהן מבססת נצבא את טענתה לחדלות פירעון של ישראייר הנן חסרות יסוד", הגיבה היום אי.די.בי לתביעה. כמו כן מציינת אי.די.בי, כי לפני כמה ימים, לקראת גיבושה של פשרה בין הצדדים בעניין זה, הפקידה ישראייר בנאמנות את סכום הפשרה שנדונה בין הצדדים.

"עיתוי הגשת הבקשה הוא ניצול לרעה של מצבה הרגיש של קבוצת אי.די.בי", אמר היום מקורב לישראייר, והוסיף כי "תביעת פירוק זה משהו שנשמע טוב. אם הייתה נצבא פועלת באופן הגון, היא הייתה יכולה להגיש תביעה רגילה, אך בחרה לעשות שימוש שלא כדין בהליך המשפטי".

פרט מעניין בפרשה הוא שמשפחת לבנת, הנמנית עם גרעין השליטה באי.די.בי, היא גם שותפה של צוף ומימון בחברת אקויטל, שבאמצעותה שולטים השניים בקבוצת יואל - וחברת נצבא בתוכה.

מקור הסכסוך בין הצדדים הוא קרקע בנתניה, שעליה בנוי כיום מרכז קניות "פאוור סנטר", שבו שותפה גם חברת ביג מרכזי קניות של רוני ויהודה נפתלי.

במסגרת התחייבויותיהן של ישראייר וסיביל כמוכרות, היה עליהן לדאוג כי הקרקע תעבור שינוי ייעוד למסחר, ולשלם בגין כך דמי היתר למנהל. בסוף שנת 2006 התקבל ההיתר, וכן התקבלה שומה בסך 32 מיליון שקל. ישראייר טענה כי השומה מוטעית, ולכן לא שילמה אותה, והחלה בהליכי בירור מול המנהל.

לטענת נצבא, כדי להקטין את הנזק, שילמו היא וביג 75% מהסכום הנדרש, וכן מסרו למנהל ערבות בגין 25% הנותרים, אולם את הכסף טרם קיבלו בחזרה מישראייר. לכן החליטה נצבא להגיש את בקשת הפירוק (בהתבסס על סעיפים 257-258 לפקודת החברות). בבקשה נטען שישראייר חדלת פירעון, ועל כן יש לפרקה.

חובות גם לבנק לאומי

נוסף על כך, נודע ל"גלובס" כי בכוונת אי.די.בי פתוח להזרים לאי.די.בי תיירות סכום נוסף, בהיקף של כ-10 מיליון שקל, לצורך עמידה בהתחייבויותיה השוטפות של ישראייר לבנק לאומי. הזרמת סכום זה, ככל הידוע, אינה ודאית.

אי.די.בי תיירות היא חברה בת בבעלות מלאה של אי.די.בי פתוח, והיא כוללת בתוכה שלוש חברות מוחזקות - ישראייר (100%), המילניום השלישי (כ-80%) ואופן סקיי (כ-54%). לפי דוחות אי.די.בי פתוח לשנת 2011, ההשקעה שלה באי.די.בי תיירות רשומה בשווי שלילי של 159 מיליון שקל, שמולו עומדות הלוואות בעלים ושטרי ההון בהיקף של 196 מיליון שקל.

בדוחות הרבעון השני של אי.די.בי פתוח ציינה החברה, כי "הצהירה במכתב תמיכה לאי.די.בי תיירות כי תתמוך בפעילותה - ככל שתמיכה כזו תידרש לצורך פעילותה ותזרים המזומנים שלה - עד לסכום של 30 מיליון שקל, בהתאם למגבלות החלות על החברה מכוח הסכמות עם המלווים של החברה".

בשל קיומה של התחייבות זו סביר להניח כי ההזרמה הנוכחית היא חלק מהאשראי שהבטיחה אי.די.בי פתוח להעמיד לאי.די.בי תיירות במקרה הצורך.

אי.די.בי פתוח אינה מפרטת בדוחותיה הרבעוניים את תוצאות אי.די.בי תיירות בנפרד, אלא רק בדוחות השנתיים. ב-2011 רשמה אי.די.בי תיירות הפסד של 119 מיליון שקל, בעיקר בגלל הפסדי ישראייר, וכן בשל הפחתות בגובה 43 מיליון שקל שביצעה.

ישראייר עצמה רשמה אשתקד הכנסות של 245 מיליון שקל, ירידה של 12% לעומת השנה הקודמת, והפסד תפעולי של 9.6 מיליון שקל. בשורה התחתונה הפסידה ישראייר ב-2011 49 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 61 מיליון שקל ב-2010 (שנה שאותה סיימה החברה האם, אי.די.בי תיירות, בהפסד של 97 מיליון שקל).

בקשה לתביעה נגזרת

בשבוע שעבר הגיש רו"ח ישראל בן יורם, בעל מניות באי.די.בי אחזקות, בקשה לתביעה נגזרת נגד החברה, וכן כנגד אי.די.בי פתוח, בעלי המניות בשתי החברות והדירקטורים המכהנים בהן. עניינה של התביעה הוא בנזקים שהסבה ההשקעה של אי.די.בי פתוח בחברת גנדן תיירות (כיום אי.די.בי תיירות), המוערכים על-ידיו ב-360-480 מיליון שקל.

סכום זה מורכב בעיקר מההפסדים השוטפים המצטברים שהניבו לאי.די.בי עסקי התיירות שרכשה מידי נוחי דנקנר ואבי פישר בשנים 2009-2011, העומדים לטענתו על 160 מיליון שקל; מגירעון בהון של החברה הנרכשת, שעמד בסוף 2009 על כ-48 מיליון דולר; ומערבויות שהועברו על-ידי בעלי השליטה הקודמים לאי.די.בי במסגרת עסקת בעלי העניין, בהיקף של 53 מיליון דולר.

כמו כן מציין התובע, כי לפי פרסומים בתקשורת וחוות דעת המומחה שאותה צירף לתביעתו, הזרימה אי.די.בי פתוח לישראייר כ-320 מיליון שקל מאז נרכשה גנדן תיירות לתוך אי.די.בי פתוח, וכן התחייבה לפרוע אשראים שלה בסכום דומה.

"כל זאת תרם רבות להפחתת הערך המהותית והמשמעותית שחוו חברות אי.די.בי, וכפועל יוצא גם משקיעיה", מציין התובע בתביעתו. הוא מוסיף, כי "הערכותיו של משרד סוארי היו בלתי סבירות ורחוקות מהמציאות ומההנחות; הנתונים, המסקנות והממצאים שפורטו בחוות דעתו לא יכלו להוביל את מקבלי ההחלטות באי.די.בי למסקנה כי מדובר בעסקה סבירה או כדאית מבחינה כלכלית".

אי.די.בי פתוח רכשה את גנדן תיירות באוקטובר 2009 מידי חברת גנדן הפרטית, שבשליטת דנקנר ואבי פישר, בעסקת בעלי עניין ותמורת 1.2 מיליון דולר בלבד. לקראת העסקה הוערכה גנדן תיירות על-ידי מעריך השווי יצחק סוארי, ב-55 מיליון דולר, ופעילות ישראייר (שבבעלותה המלאה) תומחרה בכ-34 מיליון דולר.

פחות משנה לאחר מכן, קרן ההשקעות סקיי, המנוהלת על-ידי צבי יוכמן וניר דגן, השקיעה כ-15 מיליון דולר באי.די.בי תיירות, באמצעות אג"ח להמרה. אם יומרו האג"ח למניות, תחזיק קרן סקיי כ-25% ממניות אי.די.בי תיירות. יוכמן משמש כיו"ר החברה.

לאי.די.בי פתוח דאגות משלה, המשתקפות היטב בתשואות האג"ח שלה, העומדות על יותר מ-130%. לחברה חוב של כ-6.5 מיליארד שקל, 4 מיליארד שקל מתוכו למחזיקי האג"ח. עד חודש יוני 2013 יהיה עליה לפרוע כ-1.4 מיליארד שקל מהחוב הכולל שלה, כמחצית מכך למחזיקי האג"ח, כאשר בידיה נכסים נזילים בהיקף של 885 מיליון שקל.

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות