גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טעימה מסיציליה: ביקור חטוף באי המטריף - מתאים לנופשון?

אפילו בביקור חטוף בסיציליה אי-אפשר שלא להיכבש בקסם ובבעירה הים תיכונית של האי, שכולו אנושיות, אמנות, אוכל, חיי רחוב ומוזיקה, מולדת הגלידה והקוזה נוסטרה

עמוד של עשן נישא מעל ללועו העליון של האטנה ומתחת פרוס הים, כחול עד האופק. אנחנו על צלעו של הר הגעש הגבוה באירופה, בין יער של עצי לבנה ומחט לבין מדבר שחור של אבן שהייתה פעם מרק אדום גועש. איתנו מתהלך מאוריציו, מדריך סיציליאני רב להט, שהגיאולוגיה באמת מרגשת אותו וזורמת בעורקיו כמו לבה. זה עתה הראה לנו כמה לועות שנפרצו מלחץ תת-קרקעי, פלטו רשף, הגירו לבה על המדרונות ונסתמו מיד. הן הותירו אחריהן מערבולות של אבן. דרמה דוממה ואילמת.

אנחנו צועדים מן המראה המרשים אל האוטובוס. מאוריציו מתהלך במאסף, לצד אחת מבנות הקבוצה שמספרת לו שמחר תחגוג את יום הולדתה ה-44. מאוריציו אינו מאבד זמן. הוא פורש לשולי השביל, קוטף זר של פרחים צהובים ומגיש לה אותו.

"דעי לך", הוא אומר במבטא איטלקי כבד שכל מילה בו מסתיימת בתנועה, גם אם היא אמורה להסתיים בעיצור, "שאם גבר באמת אוהב אישה הוא צריך לשיר לה ביום הולדתה את הסיציליאנה מתוך האופרה 'קוולריה רוסטיקנה'".

בתוך רגע מאוריציו גם שר - בטנור לא רע בכלל: "הו לולה, את שחולצתך כה לבנה, שעורך לבן, ששפתיך דובדבנים / חיוכך ניבט מן החלון והראשון שמנשקך - מאושר הוא / דם יישפך על סף דלתך, אך מהו לי המוות?". נערת יום ההולדת מתהלכת לידו קצת מתביישת, שמלתה מתנפנפת ברוח ההר, אש ולהבה חותרות תחתיה בין כיסי המגמה, וכאן על-פני המדרון: פיסטוקים, יין ומוזיקה.

ירח מעל סירקוזה

ירח מלא מעל הגג, ומתחת לגג מתוחה עיר צפופה ודקיקה בין ים לים. אנחנו במסעדה שעל גג מלון דז אטרנז'ה, בסירקוזה שבמזרח סיציליה. על לשון האדמה שמתחתינו שכנה בעבר הרחוק עיר של מקדשים יווניים, שעמודיהם הענקיים שרדו רעידות אדמה וחורבנות אחרים. הם עדיין משובצים בקתדרלה שלה, ומזדקרים בחצרות הקרועות בין סמטאותיה. ימי הביניים העמידו סביבם ביצורי ים יפים, הרנסנס הציב ביניהם ארמונות, והברוק קשקש יופי בכיכר הגדולה שבלב כל זה.

לא טוב לה לעיר שתהיה יפה מדי. סירקוזה מלוטשת יותר משאר ערי סיציליה, ועל כל יופייה - אולי קצת פחות שובה את הדמיון החי מאחיותיה, אבל ניחא, הלילה אנחנו סלחניים. אכלנו ארוחה נחמדה מאוד במסעדה שעל הגג: טרטר של לנגוסטין, ביצי מלפפון ים וריקוטה, פנה עם עגבניות מיובשות, קלמארי וביצי טונה מיובשות, פילה דניס מגולגל סביב פירה מעודן, ועוגת ספוג עדינה ממולאת בקרם בוואריה ומקושטת בקורים של סוכר. עכשיו אנחנו יורדים במדרגות הענק של המלון, בין הקומות המרוצפות דוגמת שחמט של שיש שחור ולבן, אל הרחוב.

הוא חי. אנשים רוקדים בו. שלושה חבר'ה עם דרבוקות יושבים בצד ומתופפים, בחורות מקומיות מנענעות את אגניהן לבושות גופיות ועונדות צמידי כסף. יין זול בטעם טרפנטין מוגש בחינם לכולם מבית קפה קטן, והנה מצטרפים נגני רחוב עם אקורדיונים, והנה אישה מבוגרת רוקדת בשצף, והנה גם אנחנו מצטרפים, מחוללים למקצבים ערביים, אפריקאיים וצועניים, משתתפים בבערה ים תיכונית שמוכיחה שסירקוזה, על כל יופייה המעודן, נמצאת בדיוק בפינה הלוהטת הזאת של העולם, ושקיץ כאן עכשיו.

אי מטריף ביופיו

אלה היו שני רגעים אמיתיים מתוך סיור עיתונאים קצרצר לסיציליה שאורגן על-ידי חברת אשת טורס, שמשווקת בחגים נופשונים קצרי טווח לסיציליה.אשת טורס מנסה לשחזר בחוף המזרחי של סיציליה את הצלחת הנופשונים הקצרים שאותם היא מציעה במלטה.

מלטה, על כל היותה מקום ייחודי ומרתק, היא אי זעיר שמעט יותר הגיוני לחוות אותו בשלושה או בארבעה ימים. סיציליה היא אי מטריף ביופיו הבנוי רבדים היסטוריים לאין-ספור - חבל ארץ שכולו אנושיות, אמנות, אוכל, חיי רחוב ומוזיקה, מולדת הגלידה והקוזה נוסטרה, וקשה למצות אותו בטיול קצר.

מי שמסתפק בטעימה קצרה ולא מעוניין בארוחה המלאה, יהנה גם בשהות מקוצרת. מי שיכול לשריין מעט יותר זמן, ימצא שיש די מה לעשות, לראות ולחוות גם בשבוע, בשבועיים ויותר.

מובן מדוע יחושו תיירים מאוימים מפני אי שזכה לתדמית בעייתית מבחינת חוק וסדר. ברור מדוע יבחרו בסיור מודרך, אבל מומלץ להתנסות גם ברוגע המיוחד שלה, לגלות תגליות, להעניק לשוקיה, להריה ולחופיה את משך הזמן שהם ראויים לו.

מה לא להחמיץ

טעימות מסיציליה: נופים, חופים, שווקים, כיכרות, גלידריות, פיצריות. טיפים מעשיים

כשהחברים שלנו שמעו שאנחנו נוסעים לסיציליה, התגובות לא איחרו להגיע. פתאום כולם ידעו לשלוף ממיטב סיפורי המאפיה הסיציליאנית, שפע עדויות על גניבות ברחובות ובמלון ועל פריצות לרכב. כמעט הוציאו לנו את החשק לנסיעה, אבל החלטנו להתחבר לעצמנו, והישראלי הפנימי שבנו אמר שלנו זה לא יקרה, וצדק כרגיל.

להפך. לכל אורך שהותנו בסיציליה הופתענו לטובה מהיחס האנושי ברחוב, ממספרם הגדול של האנשים שפגשנו שהיו חביבים ומסבירי פנים, ובאמת רצו לעזור לתייר להגיע למחוז חפצו. לא ציפינו גם לרמה כה גבוהה של אדיבות ושל שירות בכל אתרי התיירות והבילויים שביקרנו בהם.

אחרי שבוע ברחבי האי, חזרנו בלי מזימות סיציליאניות אבל עם לא מעט טיפים, המלצות והצעות למסלולים.

כשיורדים מהר אטנה לכיוון העיירה Zafferana Etna (כבישSP92 ) כדאי להמשיך דרך החוף (כביש S114) לכיוון עיירת הנופש המקסימה טאורמינה Taormina. הנוף בדרך מהמם ביופיו. באחד העיקולים נגלה האי המרהיב Isola Bella (כשמו כן הוא, האי היפה). מומלץ לעצור להפסקת בירה או קפה בבר שנקרא על-שם האי ומשקיף עליו. הבירה עולה 2.5 אירו לבקבוק והנוף על חשבון הבית.

בטאורמינה (Taormina) כדאי להחנות את הרכב בחניון המרכזי ולטייל ברגל ברחוב הראשי, Corso Omberto, עד לפיאצה בשם 9 באפריל, ובהמשך ל-Via Roma עד לפיאצה סן דומניקו, שממנה נשקף נוף מדהים. בטיילת יש חנויות מרציפן מופלאות עם מרציפנים בצורות פירות, גלידריות, בתי קפה, מסעדות וחנויות בגדים יוקרתיות. בית הקפה בכיכר סן דומניקו, המשקיף הן על הנוף שמסביב והן על הכיכר, מזמין להפסקת קפה ארוכה.

כחמישה קילומטרים דרומית לטאורמינה יש פנייה לכביש S185 אל Gole Di Alcantara, 15 קילומטרים עד האתר. זהו ערוץ נחל גועש עם סלעים וולקניים בצורות מיוחדות. במחיר הכרטיס כלול סיור בגן הבוטני ובגן הארכיאולוגי (דמי כניסה: 8 אירו). אחרי הסיור בגן הבוטני יורדים במעלית אל הנחל. ניתן לשכשך במי הנחל ואף להתרחץ, אבל המים קפואים. בחורף הנחל גועש וגבוה בשני מטרים יותר מגובהו בקיץ. אפשר לקנות דובדבנים עסיסיים וסוגי מיצים טבעיים שמכינים במקום.

15 קילומטרים צפונית לטאורמינה נמצא הכפר Savoca הבנוי על מצוק. אם המקום נראה מוכר, זה כנראה מפני שצפיתם יותר מפעם אחת ב"הסנדק" המופתי של קופולה. כנסיית סנטה לוצ'ייה היא הכנסייה שבה התחתן מייקל קורליאונה (אל פצ'ינו) עם הסיציליאנית היפהפייה שלו, שהתפוצצה במכונית בסצנה בלתי נשכחת ב"הסנדק 1".

בעיר קטניה עיקר העניין בכיכר המרכזית, כיכר הקתדרלה (Duomo) הענקית עם מזרקת הפיל שעשוי בזלת. לחובבי קניות כדאי לבקר בשוק שברחוב Via Teocrito המקביל ל-Corso Sicilia, צפונית לדואומו. תיקים, בגדים ונעליים במחירים זולים מאוד. השוק פתוח עד השעה 15:00.

הפיצרייה המומלצת: Isanti Pizzaroom בכיכר Maiorana. הפיצה הטובה ביותר מכל אלה שטעמנו. הפיצות בקוטר 35 סנטימטרים, הבצק דק ופריך, וקיימים כחמישים סוגי פיצות - עם גבינות, עם ירקות, עם נקניקים ועם בשרים שונים. מחיר הפיצות הרגילות (מרגריטה ונפוליטנה) בין 4.5 ל-5.5 אירו. מחיר המיוחדות, שעשויות לפי ידע מקומי - בין 7.5 ל-9 אירו.

שיט לאיים האיאוליים: כדאי לבקר בעיירה מילצו (Milazzo), בין קטניה לסירקוזה, שהיא עיירת נמל, שממנה יוצאים לשיט (מתשע בבוקר עד שש בערב, 39 אירו לאדם. כרטיסים ברחוב הראשי מול הנמל, מומלץ להביא בגד ים ומגבת). קבוצת האיים האיאוליים כוללת שבעה, אנחנו ביקרנו בשניים - Lipari ו-Vulcano (שעל-שמו נקראים הרי הגעש ברחבי העולם).

בנמל של ליפארי ממתינות מוניות לסיור מקיף מסביב לאי. אנחנו לקחנו מונית מיניוואן עם נהג צעיר וסימפטי, שעלתה 10 אירו לאדם. זכינו בשעה ורבע של טיול עם עצירות בתצפיות ועם הסברים על הסלעים ועל היווצרותם.

השיט ממשיך אל האי הסמוך, וולקנו. כבר בהגעה מבחינים בצבעים הבלתי שגרתיים של הסלעים - צהוב, חום-חלודה, אפור-כחול ועוד - ובמרבצי כימיקלים של גופרית, של ברזל ועוד. לא לפספס טבילה באגם הבוץ הלבן. המים המבעבעים מהאדמה חמים ועשירים בגופרית, והבוץ נעים וחסר ריח. יש הרבה סיפורים על סגולות המרפא של המים (כניסה: 2 אירו ועוד אירו עבור אסימון לשטיפה במים מתוקים). בסמוך ישנם חוף ים מסודר עם כיסאות ועם שמשיות, בתי קפה ומסעדות דגים. לאחר מכן הסירה משייטת בין איים קטנטנים וליד מערות עם הסברים ועם סיפורים מהמיתולוגיה היוונית.

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה