גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רונה לי שמעון: "בארץ הריקוד עדיין נחשב למותרות"

השחקנית והרקדנית מדברת על הדרך שעברה עד שמצאה את מקומה בתחום המשחק והתיאטרון: " ב'שיר שלנו' נחשפתי לכישרון הזה שגיליתי שאני רוצה לטפח"

כשהייתה באמצע השנה הראשונה בסטודיו של יורם לוינשטיין, השתלטה על רונה לי שמעון חרדת במה נוראית. היא אמורה הייתה לעלות עם מונולוג על הבמה, ובמקום להגיד בביטחון את הטקסט, היא עמדה שם רועדת, בקושי מסוגלת לפתוח את הפה. האפיזודה הזאת הפחידה אותה כל-כך, עד שלא הייתה בטוחה אם המשחק הוא בכלל בשבילה. אם היה מדובר במישהו אחר, פחד הבמה היה צפוי - שנה א', התרגשות, חוסר ניסיון; אבל כשמדובר במי שהתחילה לרקוד בגיל 3, שהופיעה על במות גדולות באירופה, ושכיכבה בתוכנית הפריים טיים עתירת הרייטינג "נולד לרקוד", הסיטואציה הזאת נשמעת כמעט הזויה.

"העובדה שהפכתי למוכרת בן לילה אחרי התוכנית עשתה לי חרדה מטורפת", היא אומרת. פניה יפות, נקיות מאיפור; קולה גבוה, מתפנק. "בנולד לרקוד לא הרגשתי את האפקט תוך כדי הצילומים, אלא רק אחרי שזה נגמר. נכנסתי לזה כשאני בטוחה שריקוד לא מעניין אנשים, הרי אף אחד לא בא לראות אותנו בסוזן דלאל. אבל ככל שהזמן עבר נהייתי טובה, וקיבלתי תפקידים על הבמה. זו הייתה גושפנקה למחיר ששילמתי, לזה שתקופה ארוכה הייתי בלי חיים, עם עבודה קשה ועם מספר מגוחך של שעות שינה. האהבה שבית הספר למשחק לימד אותי למקצוע הייתה עצומה".

- ממה התפרנסת?

"במשך השנה הראשונה ללימודים לימדתי ריקוד בראשון לציון ובקריית שמונה, ובשנה השנייה חזרתי לעבוד כברמנית וכמלצרית".

- חזרת אחורה.

"לא הרגשתי ככה, כי התוצר שקיבלתי היה שווה את זה. הייתי כמו סוס שיש לו כיסוי עיניים כזה שממקד לו את הראייה. לא עניין אותי מה אומרים על זה ולא היה לי אכפת אם מרימים גבה".

- גם בריקוד השתמשת בכיסוי העיניים?

"עד גיל 16 לא הייתה לי איתו בעיה. ברגעי המשבר, אימא שלי, שהיא דמות מאוד משמעותית בחיים שלי, חיזקה אותי. אבל בגיל 16 התחלתי לכעוס כי התחלתי לשאול את עצמי אם ההתמקדות בריקוד באה מתוך בחירה או שאני כמו אותו סוס עם שדה ראייה מצומצם. תמיד הייתה לי ראייה רחבה יותר על העולם. עניינו אותי יותר דברים, אנשים, סיפורים. כשאתה עושה משהו כל יום במשך 13 שנים בכזאת אינטנסיביות, ברור שיעלו השאלות".

- מתי זה נגמר?

"כשנסענו עם מגמת המחול של תיכון בליך לאמסטרדם והמורה לקח אותנו לראות את הבלט המלכותי. אז הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות".

- הטריד אותך אם במקצוע הזה תהיה גם פרנסה?

"אף פעם לא. ריקוד זה לא מקצוע כלכלי בכלל ובארץ בפרט, אבל אז הכול נראה לי מאוד אפשרי, ממקום נורא ילדותי. בכיתה י"ב נבחנתי לבית הספר של הבלט המלכותי, התקבלתי, ובסוף הלימודים טסתי לשם כדי ללמוד".

- היית בת 18. לבד באמסטרדם.

"רציתי את זה מאוד. הרגשתי שאני מאוד חזקה בבלט מודרני, בטכניקה של מרתה גרהם, ורציתי להתחזק בבלט קלאסי. החלום שלי היה להיכנס לסטודיו ולהיות מסוגלת לעשות את כל מה שהכוריאוגרף מבקש ממני".

- הלימודים יקרים?

"ישראל זינגר, המנהל של בליך, סידר לי מלגה, שהתברר לי בדיעבד שמי שנתן לי אותה הוא אלי פפושדו. גרתי שם בדירות שכורות וזה היה נורא קשה; כשקראתי את היומנים שכתבתי בתקופה הזאת הבנתי עד כמה. באמצע השנה השנייה עזבתי, כי הכרתי את חבר שלי, נפתחו לי העיניים ונהייתי רעבה לעולם. הוא גר בלוס אנג'לס, והייתי מוכנה להתפשר ולרקוד בניו יורק בשביל הקשר. נרשמתי לבית ספר בברודוויי והייתי שם שנה".

- גם את ניו יורק עזבת אחרי זמן קצר. למה?

"כי הגעתי לשם שנה לאחר אסון התאומים ואחרי חודש כבר ידעתי שאין לי מה לחפש שם. מבחינה אמנותית ניו יורק הייתה אז במצב קשה ולא היו פרויקטים שעניינו אותי. ההחלטה לחזור הביתה הייתה קשה. לא פשוט להשתקע אחרי תקופה שבה את חיה בלי שורש, אבל הייתה לי פה נחיתה מאוד רכה, כי עידו תדמור לקח אותי מיד ללהקה שלו".

- אבל גם אותו עזבת, ושוב חזרת.

"עם עידו היה לי מאוד טוב וקיבלתי תפקידים טובים, אבל עזבתי כי רציתי להיות עם החבר שלי ולנסות להיות בלוס אנג'לס, וכשמצאתי שאני לא מסוגלת לעשות את זה חזרתי ללהקה. עידו נתן לי סולו נורא חשוב, אבל שבועיים לפני ההופעה הראשונה סגרו את הלהקה. באתי, עזבתי, ניסיתי, והנה זה קרה. הכול התהפך".

- זה שבר אותך.

"לא יצאתי מהבית כמה חודשים, עד שעידו הרים טלפון וסיפר לי על האודישנים לנולד לרקוד".

- איך את מסבירה את הדילוגים ממקום למקום?

"אולי זאת הנפש שלי, לא יכולתי פשוט להשתקע במקום אחד. אבל רקדתי כל הזמן. לא משנה איפה".

- ממה חיית?

"מעידו, וכשלא היו הצגות פשוט מלצרתי. הרבה רקדנים בארץ עושים את זה. בחו"ל הלהקות מסובסדות על-ידי המדינה. בארץ הריקוד נחשב עדיין למותרות, אמנות בכלל נחשבת למותרות. באירופה אמנות היא דרך חיים".

- גם את בחרת בה כדרך חיים.

"כי יש לי צורך פנימי מאוד גדול לעשות את זה. אין לי מילים כדי לגרום לזה להישמע הגיוני. יכולתי אולי להיות רואת חשבון, כי יש לי ראש מתמטי ואני חרוצה, אבל אני לא מספיק רוצה את זה".

- אחרי נולד לרקוד השתתפת ב"השיר שלנו". בדיעבד, היית עושה טלנובלה שוב?

"בטח. כי נחשפתי שם לכישרון הזה שגיליתי שאני רוצה לטפח. יש הרבה עשייה כזאת בארץ ולרגע איני מבטלת אותה. זאת במה מצוינת להשתפשף בה".

- ואחרי "השיר שלנו" שוב נעלמת.

"חזרתי לרקוד עם סהר עזימי ועם עמית ויערה, ונסעתי להופעות בחו"ל עם עידו".

- ואיפה היו הסוכנים שלך? הם לא אמרו לך, "הכי על הברזל, ועכשיו"?

"הם אמרו, 'אם זה מה שאת רוצה לעשות - תעשי'. לא חיברתי את עצמי לאנשים שיגידו לי מה לעשות. לקחתי את ההחלטות שלי לבד".

- שוב עשית סיבוב חד והחלטת ללמוד משחק.

"כשצילמנו את 'השיר שלנו' מלי לוי דיברה על יורם לוינשטיין. אחרי שהופעתי בסדרה הוא התקשר אליי והציע לי להשתתף בסדנה. החלטתי לעשות אותה כדי להבין אם הדבר הזה מעניין אותי, מין אודישן כזה. היה לי כיף. למדתי אצל שרה פון-שוורצה והלכתי לראות את 'האב' בקאמרי. כשיצאתי משם ידעתי שיהיו שלוש שנים בסטודיו".

- היה עצב בוויתור על הריקוד?

"ידעתי שהגוף שלי יהיה עצוב, אבל הנפש תפרח. ידעתי שמגיע לי להתנסות, ושילמתי מחיר".

- במהלך לימודי המשחק עשית קמפיין דוגמנות, לא פחדת שזה יפגע בתדמית הרצינית שרצית?

"אם את יכולה להשתמש בפרסונה הזאת במשהו שיאפשר לך לזרוח, ועוד לקבל עליו תמורה כלכלית, זה נפלא, וזה לא סותר את העובדה שאני עושה תפקידים בתיאטרון. ייקחו אותי לעשות את ליידי מקבת או לתפקיד ראשי אצל עדנה מזי"א גם אם אעשה קמפיין. העולם פה כדי שניקח אותו, ואני לא מתכוונת להתנצל על שום דבר שעשיתי".

- תוך כדי לימודים כבר הופעת בקאמרי.

"הייתי עושה חזרות עד 14:00, הולכת לבית הספר עד 18:00, ומשם לבר לעבוד, או ל'לילה לא שקט', שם החלפתי את יעל בר-זוהר. להחליף אותה ולשחק עם אקי אבני היה כמו חלום; כניסה לקודש הקודשים. הבטחתי לסגל המורים שלא אאחר ולא אפסיד שיעורים והם סמכו עליי".

- את מופיעה בקאמרי גם ב"קומדיה של טעויות" וב"סטמפניו", ונבחרת לאחת המועמדות לזכייה בהבטחת השנה בטקס פרסי התיאטרון.

"ומזל שלא זכיתי, כי הרגליים שלי לא היו נושאות אותי לבמה. זה היה שוק להיכנס בכלל לרשימה. כל דבר בזמן ובמקום שלו, וזה לא היה הזמן".

- אם לא היית "רונה לי מנולד לרקוד", היית מגיעה בכזאת מהירות לתודעה כשחקנית?

"זה נתן לי 'פור'. אין ספק".

- גם כלכלית?

"אני פרילנסרית, אבל בגלל כמות העבודה אני לא מסוגלת לקחת עבודות נוספות. אני לא מתלוננת".

עוד כתבות

נשיא ומנכ''ל ICL אלעד אהרונסון בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ICL: כ־400 מיליון איש מקבלים את המזון שלהם בזכות המוצרים שלנו

על רקע שינוי הזיכיון בים המלח, מנכ"ל ונשיא ICL אלעד אהרונסון הציג בוועידת ישראל לעסקים של גלובס את פעילות החברה כפתרון לאתגרי ביטחון המזון העולמי ● "ביל גייטס אומר כי בין 40%-50% מתושבי כדור הארץ חבים את היכולת שלהם לחיות לשימוש ההולך וגובר של דשנים"

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מנכ"ל תנובה: "ישראל לא יכולה לוותר על ייצור מוצרי המזון הבסיסיים, בטח לא המפוקחים"

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

דירה במגדל המלך דוד בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

בכמה נמכרה דירה עם 7 חדרים במגדל המלך דוד בתל אביב?

הדירה במגדל המלך דוד בתל אביב, בת 7 חדרים, נמכרה במחיר נמוך מהמקובל בשוק ● מגדל המלך דוד צמוד למלון דן, ושייך למשפחת מגדלי יוקרה ראשונים שהוקמו בעיר - ביניהם גם גן העיר ובזל ● בעבר נרשמו במגדל עסקאות במחירים של 100 אלף שקל למ"ר ויותר

מנכ''ל דוראל, יוני חנציס, בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל קבוצת דוראל: "כל מתקן אנרגיה מתחדשת שנכנס לפעולה מוריד לכולם את חשבון החשמל"

יוני חנציס שוחח במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס על החשיבות של תחום האנרגיה המתחדשת למשק החשמל וכן על פעילותה של דוראל בארץ ובעולם ● "שוק החשמל העולמי חייב אגירה לשעות שאחרי שהשמש שוקעת. בלי זה, לא נוכל לוותר על התלות באנרגיה קונבנציונלית"

קורנליוס קורנליו בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

שגריר קפריסין: "הביקורת על ישראל עצומה, אבל רק כאן מבינים את המציאות של המדינה"

שגריר קפריסין בישראל, קורנליוס קורנליו, אומר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי היחסים הכלכליים בין המדינות רחוקים ממיצוי - לא רק תיירות ונדל"ן אלא גם הייטק ואנרגיה ● עוד אמר: "אל תשכחו שיש לכם חברים באיחוד האירופי, חשוב לא לסגור דלת לאיחוד"

חנן שטיינהרט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: ש

חנן שטיינהרט: "שוק האג"ח האמריקאי הוא סכנת נפשות, הבינה המלאכותית לא תציל אותנו בזמן"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר חנן שטיינהרט כי החוב האמריקאי גדל בשני טריליון דולר בחודשים האחרונים, וכי הריבית על החוב גבוהה משמעותית מקצב הצמיחה הכלכלית ● "הריבית על כל החוב האמריקאי היא פי שלוש וחצי מהגידול בתל"ג בשנה", ציין בדבריו

''כסף על הרצפה'' / צילום: Shutterstock

"כסף על הרצפה": האם גל ההנפקות של תל אביב בדרך להפוך לצונאמי?

אחרי שלוש שנות בצורת, שוק ההנפקות של ת"א התעורר לחיים עם קרוב ל–20 חברות חדשות שהצטרפו לבורסה ● מה השתנה, האם הגל הנוכחי יהפוך לצונאמי, וגם: למה כולם רוצים להחזיק פתאום בחברת חיתום ● גלובס צולל למהפכה של הבורסה: "לא נגיע ל־100 הנפקות כמו ב־2021, אבל יהיו כמה עשרות חברות גדולות שינפיקו"

מנכ''ל קבוצת חיפה, מוטי לוין, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מוטי לוין: "ביטחון תזונתי הוא עניין קיומי, זה האיום שמבפנים"

מנכ"ל קבוצת חיפה אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אפשר להגיע למצב של ביטחון מזון ברוב הגידולים; הרבה מהמצוקות יכולות להיפתר ע"י יישום מסקנות הוועדה של משרד החקלאות וביטחון המזון, דרך מענקים, הקצאות מים ורגולציה"

יאן לקון. זכה בפרס טיורינג הנחשב / צילום: Reuters, Ron Sachs - CNP

40 שנה הוא צדק לגבי הבינה המלאכותית. עכשיו הוא חושב שכולם טועים

יאן לקון המציא רכיבי בסיס רבים של ה-AI המודרני ● כעת האיש החריג במטא משוכנע שרוב השחקנים בתחום מסונוורים ממודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ושבתוך חמש שנים לכל היותר, הם יעלמו: "אף אדם שפוי לא ישתמש בהם יותר"

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה

מייקל רפפורט, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מייקל רפפורט: "ישראל צריכה להיפטר מהמושג הסברה, כי היא לא צריכה להסביר שום דבר"

"נעלבתי מכך ששחקנים לא יכלו לתמוך בישראל בזמן שהיו חטופים בשבי. זו מבוכה", אמר השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● בעוד כמעט כל שחקני הוליווד, לרבות היהודים שבהם, נאלמו דום או יצאו כנגד ישראל אחרי ה-7 באוקטובר, רפפורט היה בין אלה שהשמיעו קול צלול וברור בעד ישראל

איך נראים חייו של שופט בהאג שהחליט להוציא צו מעצר לנתניהו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: השלכות הסנקציות האמריקאיות על שופטי ההאג הפעילים בהליכים נגד ישראל, סקר חדש בגרמניה מצביע על שינוי שלילי בעמדות כלפי ישראל וסימנים להיחלשות שיתוף הפעולה הביטחוני עם בריטניה ● כותרות העיתונים בעולם

נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"

נדב חנין, סמנכ"ל השיווק והדיגיטל של אל על, הסביר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי מחסור עולמי במטוסים ובמנועים ● על הביקורת שהופנתה נגד החברה במהלך המלחמה: "שעות הטיסה שלנו טובות יותר, הצוותים כחול־לבן - ויש לזה ערך" ● על הקמת בסיס פעילות מקומי לוויזאייר אמר כי כללי הרגולציה השונים יוצרים אי־שוויון

הישראליות בוול סטריט / צילום: באדיבות נאייקס, אלן צצקין, נאבן

הישראלית שצנחה במעל 20% בעקבות הדוחות, וזו שהתאוששה מהשפל

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● פלטפורמת בניית האתרים Wix נפלה בכ-24% מאז שפרסמה את דוחותיה, על רקע ירידה שנרשמה בשולי הרווח ● מנגד, נאייקס קפצה בשיעור דו־ספרתי לאחר הדוחות ● נאבן התאוששה מעט, לאחר שנפלה במעל 40% מאז הנפקתה בחודש שעבר

חזי חאלאויה בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

יו"ר נמלי ישראל: "ישראל צריכה להיות שער לאירופה. אסור לפספס את ההזדמנות"

חזי חאלאויה דיבר בועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנות הטמונה במסדרון הכלכלי IMEC בין הודו לאירופה, שישראל טרם הצטרפה אליו ● "מדובר במצפן גיאו־אסטרטגי. אם נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה זכייה לדורות. ואם לא נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה בכייה לדורות"

מנכ''ל שיכון ובינוי, עמית בירמן, בוועידת ישראל לעסקים 2025

מנכ"ל שיכון ובינוי: "אסור להכניס חברות בבעלות ממשלה זרה לפרויקטי תשתית אסטרטגיים"

עמית בירמן, מנכ"ל שיכון ובינוי, הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אנחנו ב-6 באוקטובר של השתלטות מדינות זרות על התשתיות הלאומיות האסטרטגיות של המדינה. אסור לתת לזה לקרות"

אלונה בר און בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "גלובס, כמו הכלכלה הישראלית, הוא סיפור של חוסן מול האתגרים"

מו"ל גלובס אלונה בר און דיברה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על ימיו הראשונים של העיתון ב-1983 זמן קצר לאחר קריסת הבורסה, על האתגרים במציאות שמשתנה ללא הרף ועל ההתמקדות בסיקור מקצועי ואמין ● "הכלכלה הישראלית חשובה לנו מאוד, וזו גם התמה של גלובס", אמרה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

בג״ץ ללוין: נמק מדוע לא יבוטל מינוי בן-חמו לחקירת הפצ״רית

השופטים קבעו כי החלטתו של שר המשפטים למנות את השופט המחוזי בדימוס למפקח על החקירה תעוכב עד להחלטה אחרת ● לשכת עוה״ד שעתרה לבג״ץ: המינוי הוא התערבות פוליטית שנועד להדיח את היועמ״שית

יבגני דיברוב בוועידת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ארמיס: "יש לנו יש עוד עבודה קשה כדי להגיע להנפקה"

דיברוב הציב בועידת ישראל לעסקים של גלובס את היעד של החברה להנפקה: "600 או 700 מיליון דולר בהכנסות" ● לשאלה אם מהפכת ה־AI תוביל לצמצום מקומות העבודה בחברה, השיב: "היא תהפוך את הארגון ליותר יעיל"

מימין: הילה ויסברג, ענבל קרייס, פרופ' אסנת לב ציון קורח, קרן כהן חזן / צילום: כדיה לוי

"הגיים צ'יינג'ר לעתיד": שלוש בכירות מדברות על מנועי הצמיחה של התעשייה

בפאנל "תעשייה, חדשנות ובריאות - האבנים הגדולות של כלכלת ישראל", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס, דיברו שלוש בכירות בתעשייה הישראלית על הצלחה והמנוע להוביל, על מהפכת ה-AI ויישומה, ועל תחזיות לעתיד ● וגם: מה ישמור על העליונות הטכנולוגית שלנו?