גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רונה לי שמעון: "בארץ הריקוד עדיין נחשב למותרות"

השחקנית והרקדנית מדברת על הדרך שעברה עד שמצאה את מקומה בתחום המשחק והתיאטרון: " ב'שיר שלנו' נחשפתי לכישרון הזה שגיליתי שאני רוצה לטפח"

כשהייתה באמצע השנה הראשונה בסטודיו של יורם לוינשטיין, השתלטה על רונה לי שמעון חרדת במה נוראית. היא אמורה הייתה לעלות עם מונולוג על הבמה, ובמקום להגיד בביטחון את הטקסט, היא עמדה שם רועדת, בקושי מסוגלת לפתוח את הפה. האפיזודה הזאת הפחידה אותה כל-כך, עד שלא הייתה בטוחה אם המשחק הוא בכלל בשבילה. אם היה מדובר במישהו אחר, פחד הבמה היה צפוי - שנה א', התרגשות, חוסר ניסיון; אבל כשמדובר במי שהתחילה לרקוד בגיל 3, שהופיעה על במות גדולות באירופה, ושכיכבה בתוכנית הפריים טיים עתירת הרייטינג "נולד לרקוד", הסיטואציה הזאת נשמעת כמעט הזויה.

"העובדה שהפכתי למוכרת בן לילה אחרי התוכנית עשתה לי חרדה מטורפת", היא אומרת. פניה יפות, נקיות מאיפור; קולה גבוה, מתפנק. "בנולד לרקוד לא הרגשתי את האפקט תוך כדי הצילומים, אלא רק אחרי שזה נגמר. נכנסתי לזה כשאני בטוחה שריקוד לא מעניין אנשים, הרי אף אחד לא בא לראות אותנו בסוזן דלאל. אבל ככל שהזמן עבר נהייתי טובה, וקיבלתי תפקידים על הבמה. זו הייתה גושפנקה למחיר ששילמתי, לזה שתקופה ארוכה הייתי בלי חיים, עם עבודה קשה ועם מספר מגוחך של שעות שינה. האהבה שבית הספר למשחק לימד אותי למקצוע הייתה עצומה".

- ממה התפרנסת?

"במשך השנה הראשונה ללימודים לימדתי ריקוד בראשון לציון ובקריית שמונה, ובשנה השנייה חזרתי לעבוד כברמנית וכמלצרית".

- חזרת אחורה.

"לא הרגשתי ככה, כי התוצר שקיבלתי היה שווה את זה. הייתי כמו סוס שיש לו כיסוי עיניים כזה שממקד לו את הראייה. לא עניין אותי מה אומרים על זה ולא היה לי אכפת אם מרימים גבה".

- גם בריקוד השתמשת בכיסוי העיניים?

"עד גיל 16 לא הייתה לי איתו בעיה. ברגעי המשבר, אימא שלי, שהיא דמות מאוד משמעותית בחיים שלי, חיזקה אותי. אבל בגיל 16 התחלתי לכעוס כי התחלתי לשאול את עצמי אם ההתמקדות בריקוד באה מתוך בחירה או שאני כמו אותו סוס עם שדה ראייה מצומצם. תמיד הייתה לי ראייה רחבה יותר על העולם. עניינו אותי יותר דברים, אנשים, סיפורים. כשאתה עושה משהו כל יום במשך 13 שנים בכזאת אינטנסיביות, ברור שיעלו השאלות".

- מתי זה נגמר?

"כשנסענו עם מגמת המחול של תיכון בליך לאמסטרדם והמורה לקח אותנו לראות את הבלט המלכותי. אז הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות".

- הטריד אותך אם במקצוע הזה תהיה גם פרנסה?

"אף פעם לא. ריקוד זה לא מקצוע כלכלי בכלל ובארץ בפרט, אבל אז הכול נראה לי מאוד אפשרי, ממקום נורא ילדותי. בכיתה י"ב נבחנתי לבית הספר של הבלט המלכותי, התקבלתי, ובסוף הלימודים טסתי לשם כדי ללמוד".

- היית בת 18. לבד באמסטרדם.

"רציתי את זה מאוד. הרגשתי שאני מאוד חזקה בבלט מודרני, בטכניקה של מרתה גרהם, ורציתי להתחזק בבלט קלאסי. החלום שלי היה להיכנס לסטודיו ולהיות מסוגלת לעשות את כל מה שהכוריאוגרף מבקש ממני".

- הלימודים יקרים?

"ישראל זינגר, המנהל של בליך, סידר לי מלגה, שהתברר לי בדיעבד שמי שנתן לי אותה הוא אלי פפושדו. גרתי שם בדירות שכורות וזה היה נורא קשה; כשקראתי את היומנים שכתבתי בתקופה הזאת הבנתי עד כמה. באמצע השנה השנייה עזבתי, כי הכרתי את חבר שלי, נפתחו לי העיניים ונהייתי רעבה לעולם. הוא גר בלוס אנג'לס, והייתי מוכנה להתפשר ולרקוד בניו יורק בשביל הקשר. נרשמתי לבית ספר בברודוויי והייתי שם שנה".

- גם את ניו יורק עזבת אחרי זמן קצר. למה?

"כי הגעתי לשם שנה לאחר אסון התאומים ואחרי חודש כבר ידעתי שאין לי מה לחפש שם. מבחינה אמנותית ניו יורק הייתה אז במצב קשה ולא היו פרויקטים שעניינו אותי. ההחלטה לחזור הביתה הייתה קשה. לא פשוט להשתקע אחרי תקופה שבה את חיה בלי שורש, אבל הייתה לי פה נחיתה מאוד רכה, כי עידו תדמור לקח אותי מיד ללהקה שלו".

- אבל גם אותו עזבת, ושוב חזרת.

"עם עידו היה לי מאוד טוב וקיבלתי תפקידים טובים, אבל עזבתי כי רציתי להיות עם החבר שלי ולנסות להיות בלוס אנג'לס, וכשמצאתי שאני לא מסוגלת לעשות את זה חזרתי ללהקה. עידו נתן לי סולו נורא חשוב, אבל שבועיים לפני ההופעה הראשונה סגרו את הלהקה. באתי, עזבתי, ניסיתי, והנה זה קרה. הכול התהפך".

- זה שבר אותך.

"לא יצאתי מהבית כמה חודשים, עד שעידו הרים טלפון וסיפר לי על האודישנים לנולד לרקוד".

- איך את מסבירה את הדילוגים ממקום למקום?

"אולי זאת הנפש שלי, לא יכולתי פשוט להשתקע במקום אחד. אבל רקדתי כל הזמן. לא משנה איפה".

- ממה חיית?

"מעידו, וכשלא היו הצגות פשוט מלצרתי. הרבה רקדנים בארץ עושים את זה. בחו"ל הלהקות מסובסדות על-ידי המדינה. בארץ הריקוד נחשב עדיין למותרות, אמנות בכלל נחשבת למותרות. באירופה אמנות היא דרך חיים".

- גם את בחרת בה כדרך חיים.

"כי יש לי צורך פנימי מאוד גדול לעשות את זה. אין לי מילים כדי לגרום לזה להישמע הגיוני. יכולתי אולי להיות רואת חשבון, כי יש לי ראש מתמטי ואני חרוצה, אבל אני לא מספיק רוצה את זה".

- אחרי נולד לרקוד השתתפת ב"השיר שלנו". בדיעבד, היית עושה טלנובלה שוב?

"בטח. כי נחשפתי שם לכישרון הזה שגיליתי שאני רוצה לטפח. יש הרבה עשייה כזאת בארץ ולרגע איני מבטלת אותה. זאת במה מצוינת להשתפשף בה".

- ואחרי "השיר שלנו" שוב נעלמת.

"חזרתי לרקוד עם סהר עזימי ועם עמית ויערה, ונסעתי להופעות בחו"ל עם עידו".

- ואיפה היו הסוכנים שלך? הם לא אמרו לך, "הכי על הברזל, ועכשיו"?

"הם אמרו, 'אם זה מה שאת רוצה לעשות - תעשי'. לא חיברתי את עצמי לאנשים שיגידו לי מה לעשות. לקחתי את ההחלטות שלי לבד".

- שוב עשית סיבוב חד והחלטת ללמוד משחק.

"כשצילמנו את 'השיר שלנו' מלי לוי דיברה על יורם לוינשטיין. אחרי שהופעתי בסדרה הוא התקשר אליי והציע לי להשתתף בסדנה. החלטתי לעשות אותה כדי להבין אם הדבר הזה מעניין אותי, מין אודישן כזה. היה לי כיף. למדתי אצל שרה פון-שוורצה והלכתי לראות את 'האב' בקאמרי. כשיצאתי משם ידעתי שיהיו שלוש שנים בסטודיו".

- היה עצב בוויתור על הריקוד?

"ידעתי שהגוף שלי יהיה עצוב, אבל הנפש תפרח. ידעתי שמגיע לי להתנסות, ושילמתי מחיר".

- במהלך לימודי המשחק עשית קמפיין דוגמנות, לא פחדת שזה יפגע בתדמית הרצינית שרצית?

"אם את יכולה להשתמש בפרסונה הזאת במשהו שיאפשר לך לזרוח, ועוד לקבל עליו תמורה כלכלית, זה נפלא, וזה לא סותר את העובדה שאני עושה תפקידים בתיאטרון. ייקחו אותי לעשות את ליידי מקבת או לתפקיד ראשי אצל עדנה מזי"א גם אם אעשה קמפיין. העולם פה כדי שניקח אותו, ואני לא מתכוונת להתנצל על שום דבר שעשיתי".

- תוך כדי לימודים כבר הופעת בקאמרי.

"הייתי עושה חזרות עד 14:00, הולכת לבית הספר עד 18:00, ומשם לבר לעבוד, או ל'לילה לא שקט', שם החלפתי את יעל בר-זוהר. להחליף אותה ולשחק עם אקי אבני היה כמו חלום; כניסה לקודש הקודשים. הבטחתי לסגל המורים שלא אאחר ולא אפסיד שיעורים והם סמכו עליי".

- את מופיעה בקאמרי גם ב"קומדיה של טעויות" וב"סטמפניו", ונבחרת לאחת המועמדות לזכייה בהבטחת השנה בטקס פרסי התיאטרון.

"ומזל שלא זכיתי, כי הרגליים שלי לא היו נושאות אותי לבמה. זה היה שוק להיכנס בכלל לרשימה. כל דבר בזמן ובמקום שלו, וזה לא היה הזמן".

- אם לא היית "רונה לי מנולד לרקוד", היית מגיעה בכזאת מהירות לתודעה כשחקנית?

"זה נתן לי 'פור'. אין ספק".

- גם כלכלית?

"אני פרילנסרית, אבל בגלל כמות העבודה אני לא מסוגלת לקחת עבודות נוספות. אני לא מתלוננת".

עוד כתבות

פרויקט המגורים Riverside של איה במנהטן. בעיגול: אמיר שריקי, בעל השליטה באיה / צילום: מצגת החברה

עם הלוואות בריבית של 17%: יזם הנדל"ן הישראלי מניו יורק שמגייס חוב בת"א

הנהירה לשוק החוב נמשכת: חברת הנדל"ן המניב איה ניו יורק שבשליטת אמיר שריקי, רוצה להנפיק אג"ח בכ–550 מיליון שקל בבורסה המקומית ● תמורת ההנפקה צפויה לשמש לפירעון חובות יקרים עבור שלושה נכסים, בהיקף של כ–140 מיליון דולר

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: ap, Susan Walsh

טראמפ מתיר לאנבידיה למכור שבבים מתקדמים לסין עבור רבע מההכנסות

טראמפ הודיע כי ממשלו יאפשר לאנבידיה למכור את שבבי הבינה המלאכותית H200 ללקוחות מאושרים בסין ובמדינות נוספות, בתנאי ש-25% מהכנסות המכירה יועברו לממשל הפדרלי ● למרות האישור, המאמץ של בייג'ינג לצמצם תלות בטכנולוגיה האמריקאית לא פוחת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

אוניית צים LNG / צילום: Mr YC Chou

בעלי המניות של צים בדרישה לדירקטוריון: לפטר את מנכ"ל החברה

בחברת הספנות, שמתנהלת כבר שנה ללא בעל שליטה, מתפתח בשבועות האחרונים מאבק פרוקסי סוער ● צחי אברהם, אחד מבעלי המניות:"חברי הנהלה מנסים לרכוש את החברה בפחות מסך המזומנים בקופה" ● בעלי המניות קוראים לדירקטוריון להפסיק את כהונת המנכ"ל גליקמן

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

למה כל כך הרבה עובדים דורשים העלאה, ומה התוספת שיקבלו עובדי המגזר הציבורי בינואר?

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

הדרישות החדשות שמתכננת להוציא הרשות לני''ע בדוחות הכספיים של חברות הנדל''ן / צילום: Shutterstock

הדרישה החדשה של הרשות לני"ע מחברות הנדל"ן

בכנס השנתי של מחלקת התאגידים, הרשות הציגה שורה של טעויות מהותיות שנמצאו בדוחות חברות הנדל"ן - מהערכת יתר של הכנסות ועד אי־כלילת עלויות מימון ● ברשות עובדים על מתווה גילוי חדש, שיוצג לציבור בחציון הראשון של 2026

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המרוץ אחרי קונים: הדוחות חושפים את המשקולת של מבצעי המימון על היזמים

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

אחרי 15 שנה: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

שלושת השרים התנגדו להצעת האוצר. מימין: מירי רגב, דוד אמסלם ואלי כהן / איור: גיל ג'יבלי

מאחורי הקלעים של ליל התקציב: כך נעצרה היוזמה להקמת נמלים חדשים

הצעת האוצר להקים נמלים פרטיים חדשים נעצרה לאחר נסיגת שרים מרכזיים ברגע האחרון ● גורמים שונים טענו כי הופעלו לחצים כבדים מצד יו"ר ועד נמל אשדוד עמית שרף - טענות שהוא מכחיש ● במקום מהלך נרחב שהיה מחזק את התחרות, הוחלט להקים צוות בחינה בלבד

ארכיון / צילום: Shutterstock

כוננות לסופת "ביירון": צפי לכמויות גשמים גדולות והצפות

יחד עם כמות המשקעים צפויים להיות גם פרצי רוח של עד 80 קמ"ש ● בארגוני החירום מזהירים כי אין לחצות שיטפונות או אזורי הצפה בכביש, גם אם נראה שהדבר אפשרי, ולא לטייל באפיקי נחל ● בחברת החשמל תגברו את צוותי השטח

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: גיא סידי

קיצור הדוחות והארכת המועד לדיווחים מיידים: אלה השינויים המרכזיים שמתכננת רשות ני"ע

ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, הכריז כי הרפורמה לגבי מבנה הדיווח של חברות ציבוריות תושלם עד סוף השנה הבאה ● השינוי המרכזי יהיה בדוח הדירקטוריון: "כיום הוא מזמין רשימת מכולת ארוכה. מהות הדוח תהיה פרק חד, ממוקד וקצר"

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: ap, David Zalubowski

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026, ודרשה ממשרדי הממשלה לשוב עם תכנית שתעודד את החדרת הרכבים הירוקים לשוק ● ללא הסכמה עד סוף החודש - המסים יזנקו אוטומטית בתחילת ינואר

חבילות מחו''ל בדואר ישראל / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לקראת הכפלת הפטור ממע"מ בינואר: מי ירוויח ומי יפסיד מהמהלך?

עו"ד רז נזרי נשכר על ידי הסוחרים להגשת עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר האוצר להכפלת הפטור ליבוא מוצרים ● במקביל, השחקנים המרכזיים בתחומי השילוח והקליטה כבר מתכוננים להסתערות של הצרכן הישראלי ● גלובס בדק כיצד ייראה שוק האונליין לאחר השינוי