גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'קט קרוע, חולצה שדהתה: על מה מתלוננים צרכני האופנה?

נעל שנהרסה אחרי שבוע או חולצה שדהתה בכביסה אינם חריגים - כך לפי דוח אמון הציבור עבור "גלובס", שמגלה כי כמעט מחצית התלונות בענף נוגעות למוצר פגום

אין כמעט מי שקנה נעליים או בגדים במיטב כספו ולא מצא את עצמו מתוסכל כשגילה שהם נקרעו או התבלו תוך זמן קצר. ואכן - מדוח מיוחד שערך ארגון אמון הציבור עבור "גלובס" עולה כי כמעט מחצית התלונות בענף האופנה (46%) מתייחסות לאספקת מוצר פגום.

הבשורה הטובה היא שחוק המכר קובע כי הצרכן רשאי לקבל מוצר זהה או חלופי, ועומדת לו הזכות לבטל את העסקה, אך הבשורה הפחות טובה היא שבפועל צרכנים רבים מתקשים להוכיח את טענתם בדבר הפגם במוצר - בעיקר כשמדובר במוצרים עם תג מחיר נמוך במיוחד, זאת למרות ש"מכירת מוצר פגום היא הפרת ההתחייבות החוזית של העסק כלפי הצרכן שעיקרה אספקת מוצר הראוי לשימוש חוזר ולתקופה סבירה", כפי שמסבירה עו"ד שלי גולדמן, מנהלת בקרת מחויבים בארגון אמון הציבור.

בתי עסק רבים מתנערים מאחריות ומגלגלים אותה לצרכן בטענה כי הנזק נגרם בגללו: עקב שימוש ממושך, כתוצאה משחיקה או כבלאי סביר. לנוכח טענות אלה הצרכן נותר חסר אונים.

באחת התלונות מספרת לקוחה שרכשה נעליים לבנה, כי בית העסק קבע שהנעליים נפגמו כתוצאה משימוש ממושך, למרות שלטענתה הילד עשה שימוש בנעליים פעמים בודדות בלבד.

בתלונה אחרת, לקוחה שרכשה מגפיים ב-800 שקל פנתה לחנות אחרי שאלה נקרעו כעבור שבועות ספורים. הפסיקה של בית העסק כי הנזק נגרם "עקב גורם חיצוני", ולכן היא אינה זכאית לפיצוי או לזיכוי, שונתה אחרי התערבות אמון הציבור.

תלונות אחרות מתייחסות לכך שבתי עסק מעבירים את המוצר הפגום לבדיקה במעבדה לפי בחירתם, כך שהצרכן נותר חסר אונים מול תוצאות בדיקה הקבועות שהוא האשם בנזק - למשל במקרה של נזק בעקבות כביסה על אף טענת הצרכן כי הקפיד על הוראות היצרן.

תבעה את עמנואל וקיבלה פיצוי

צרכנים רבים מוותרים ולא עומדים על זכותם בעיקר כשמדובר בקנייה בסכום נמוך יחסית, אבל הניסיון מלמד שלפעמים שווה להגיש תביעה קטנה.

לדוגמה: לקוחה שתבעה את רשת עמנואל בטענה כי חודש לאחר שרכשה מגפיים יוקרתיות גילתה פגמים בחלקן התחתון, בעוד שבחנות נענתה כי אלה נגרמו לאחר שימוש לא סביר. בית המשפט סבר אחרת ופסק כי מדובר במוצר פגום וכי הלקוחה זכאית לפיצוי (ת"ק 26268-05-10).

10% מהתלונות: על מחיר מעורפל

צרכנים מלינים על ערפול מחירים (למשל מחיר במטבע זר שלא רק אינו משקף את המציאות אלא שברוב המקרים יהיה זול בהרבה מהמחיר הישראלי), על חוסר בהירות במחירים המוצגים בתקופת מבצעים ועל פער בין המחיר המסומן למחיר שבקופה.

במקרה זה מזכירה גולדמן כי אי-כיבוד מחיר המסומן על המוצר הוא עילה לתביעת פיצוי של עד 10,000 שקל.

במכירות סוף העונה חוסר הבהירות לגבי מחיר המוצר גובר. התקנות קובעות כי יש להבהיר אילו מוצרים נכללים במכירה ואילו לא, מהו המחיר לפני ההנחה ומהו שיעור הנחה (או המחיר לאחר ההנחה).

למרות ההוראות המפורשות הללו, בתלונות רבות מוזכר שילוט מטעה שלמשל קובע הנחה של 50% בפרסומים, בעוד שבחנות מוצעים פריטים בודדים בהנחה זו, אם בכלל. תלונות אחרות מתייחסות לפער שבין המחיר על גבי המוצר ובין זה שמתברר בקופה.

אפילו פוקס וקסטרו הורשעו

הטיפול בהטעיית צרכנים נתון בידי החוק. בית המשפט דן בסוגיה זו ואף הרשיע לפני שנתיים את פוקס ואת קסטרו בהטעיית צרכנים בסימון מוצרים, וקנס אותן ב-130 וב-120 אלף שקל בהתאמה.

גם משרד התמ"ת מפרסם קנסות שהוטלו על רשתות שכשלו: רק לאחרונה נקנסה הרבוע הכחול ב-130 אלף שקל בשל גביית מחירים שאינה תואמת להצגתם על המוצרים, וניו-פארם נקנסה ב-100 אלף שקל כי הציגה מוצרים בהנחה באופן שיש עמו הטעיה.

9% מהתלונות: על קושי לבטל עסקה

למרות החקיקה הטרייה יחסית, עולה מתלונות הצרכנים כי בחנויות רבות לא מוצגים תנאי החזרת מוצרים, וכי בהמשך לכך, עולות בעיות בביטול עסקה.

חשוב להדגיש: חוק החזרת מוצרים נמצא מעל מדיניות פרטנית שמנסות הרשתות לקבוע, גם באמצעות שילוט (בדמות שלט בנוסח "אין החזרות בתקופות סוף עונה"). החוק אינו מחריג מועד או סוג מוצרים להחזרה ומאפשר להחזיר מוצר שנקנה בסוף עונה, מוצר מעודפים או מתצוגה. הרשת יכולה להאריך את משך הזמן להחזרה ל-30 ימים וכדומה. בכל מקרה, שילוט ליד הקופה הוא חובה. סירוב בית העסק להחזרת מוצרים הוא הפרה של החוק.

מקרים כאלה עשו דרכם גם לערכאה משפטית. הנה, למשל, לקוחה שקנתה שמלה בחנות עצמאית. במעמד הקנייה המוכרת הוזילה את מחיר השמלה מ-650 שקל ל-400 שקל, ובלבד שזו תהיה בטוחה בקנייה. אלא שלמחרת הלקוחה ביקשה להחזיר את השמלה ונתקלה בסירוב שאותו עיגנה המוכרת בשילוט המבשר על אי-החזרת מוצרים. בית המשפט קבע כי על החנות לקבל את ההחזר כפי שקובע החוק, וכי לשילוט הזה אין תוקף.

לאור התחרות העזה בענף, מצופה מהשחקנים בתחום להעניק לעצמם יתרון באמצעות שירות ללא רבב. אלא שלפי גולדמן, נדרשת הגברת האכיפה לשם הרתעת עסקים העוברים על החוק, כך בכל הנוגע למדיניות החזרה וביטול עסקה. לדבריה, נדרשות הנחיות מוסדרות להליך בדיקת מוצר פגום, באופן שיאפשר לצרכן להתגונן ולהתמודד עם החלטות כי הפגם נוצר באשמתו.

8 טיפים לצרכן האופנה שגילה חור בחולצה

1. ביטול עסקה: גיליתם שקניתם מוצר פגום? אתם זכאים לבטל את העיסקה מבלי לשלם דמי ביטול ולקבל החזר כספי מלא ולא זיכוי כספי.

2. חשוב להתלונן מיד עם גילוי הפגם. אם המוצר נשלח לבדיקת מעבדה, דרשו לראות את תוצאותיה.

3. יש אחריות? מומלץ לברר מה היא כוללת ולכמה זמן היא תקפה (לדוגמה, בנעלי עבודה, ביגוד לטיולים אתגריים וכד').

4. התחרטתם? ניתן להחזיר, בצירוף חשבונית, תוך שני ימי עבודה, פרטי ביגוד או הנעלה שמחירם 50 שקל ויותר, ולקבל החזר כספי. דמי ביטול שבית העסק רשאי לגבות הם 5% או 100 שקל.

5. כמה עולה? לפי החוק, חובה לסמן מחיר של כל פריט בנפרד. זכותכם לדווח על הפרת החוק ואף לתבוע את בית העסק.

6. המחיר בקופה שונה? המחיר המסומן על גבי המוצר הוא הקובע. סירוב להשבת ההפרש בין המחיר שהוצג ובין המחיר שנגבה בקופה יכול לשמש עילה לתביעת פיצויים ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל.

7. יש הנחה? החוק קובע הצגת פרטי המוצרים שבמבצע והצגת מחירם לפני ואחרי הנחה.

8. יש מועדון? לפני שאתם ממהרים למסור את פרטיכם כדי להצטרף למועדון לקוחות כשלהו, בדקו אם אתם מאשרים על הדרך קבלת פרסומים או העברת פרטיכם לגורם שלישי.

אופנה

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום