גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העליון: עירייה חויבה במע"מ בגין שיווק מגרשים לתושבים

ביהמ"ש העליון הפך את החלטת המחוזי וקבע כי למרות שהעירייה הינה מלכ"ר, היא חייבת במע"מ, כיוון שהמטרה המיידית של שיווק המגרשים היא הפקת רווח

עירייה המשווקת מגרשים לתושבי העיר בהיקפים גדולים ולאורך זמן עלולה להיות מחויבת במע"מ בגין המכירה ובהעברתו לידי רשויות המס - כך קובע בית המשפט העליון, בפסק דין תקדימי שבו התקבל בשבוע שעבר ערעורו של מנהל המכס והמע"מ על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בבאר-שבע מ-2009, שקבע כי עיריית אשקלון, בהיותה מוסד ללא כוונת רווח (מלכ"ר), אינה מחויבת בדיווח למע"מ.

הערעור התקבל בדעת רוב של השופטים יצחק עמית ויורם דנציגר, על פני דעת המיעוט של המשנה לנשיא, השופטת מרים נאור.

מדובר ב-53 מגרשים שמכרה עיריית אשקלון לתושבים פרטיים, במסגרת פרויקט "בנה ביתך" בשכונת אפרידר בעיר. המגרשים נמכרו במחיר שוק, הכולל רכיב מע"מ, אך העירייה לא העבירה את המע"מ לרשויות המס בשל היותה מלכ"ר.

לטענת שלטונות המס, אף שהעירייה היא מלכ"ר, יש לסווג את העסקאות כפעולה עסקית המחויבת בתשלום מע"מ.

בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור העירייה על החלטת בית משפט השלום, וקבע כי מכירת המגרשים הייתה בגדר פעילות מלכ"רית, ולכן אינה חייבת במע"מ, ואולם התוצאה התהפכה כעת פעם נוספת בבית המשפט העליון.

מבחן המטרה הזמנית

השופטים עמית ודנציגר נותרו חלוקים עם השופטת נאור באשר לפרשנות אחד המבחנים שנקבעו בפסק הדין המנחה לעניין הכרה בפעילות מלכ"רית, הוא פסק דין "בשערייך ירושלים". מדובר במבחן הכוונה להשיג רווחים על-ידי גוף שאיננו למטרת רווח.

"לא מבחן הכוונה הוא הקובע אלא מבחן המטרה הזמנית", כתב עמית, "קרי, האם פעילות המלכ"ר בתחום מסוים היא כזו שמטרתה להפיק רווח, גם אם המטרה הסופית של הרווח נועדה לשמש את המלכ"ר בפעילותו. תשובה חיובית לשאלה זו, בצירוף המבחנים והשיקולים הנוספים, שפורטו בהלכת 'בשערייך ירושלים', יכולים להצדיק את קביעתו של מנהל מע"מ כי יש מקום לשינוי הסיווג באותה פעילות".

עמית קובע כי המבחן אינו מבחן הכוונה אלא מבחן המטרה, ולא מטרה סופית אלא מטרה זמנית בפעילות הספציפית נשוא הסיווג. "העירייה מכרה במכרז 53 מגרשים לבנייה צמודת קרקע לאנשים פרטיים, לאורך כ-4-5 שנים, בסכום של כ-5 מיליון דולר. על פניו, המדובר בפעילות עסקית, ודומה כי גם העירייה סברה כך מלכתחילה, ולכן דיווחה ושילמה מע"מ בגין 3 העסקאות הראשונות. העובדה שהרווח שנצמח לעירייה מיועד לרווחת תושבי העיר אינה מכרעת, והדגש הוא על המטרה המיידית של הפקת רווח משיווק המגרשים", קבע עמית.

השופט דנציגר החליט לנקוט גישת ביניים בין עמדתו של עמית לדעת המיעוט של נאור, המשלבת בין המבחנים לקביעת פעילות מלכ"רית. דנציגר קבע כי עירייה המוכרת מגרשים בהיקפים גדולים ולאורך זמן עלולה להיות מחויבת במע"מ.

"מסכים אני עם חברתי נאור כי לצורך הקביעה מהי מטרת עיסוקו של החייב, על בית המשפט לבחון מהי הכוונה הקונקרטית שעומדת מאחורי פעילות מסוימת שננקטה על-ידו".

עם זאת, לדבריו, "אין להתעלם מכך שלעיתים הצהרות וכוונות לחוד ומציאות לחוד, כאשר פעילות מסוימת אינה נעשית מתוך כוונה להפיק רווח, אך הלכה למעשה היא מייצרת רווח שכזה".

הפקת רווח מקרית

השופטת נאור, בדעת המיעוט, ביקשה להותיר על כנו את פסק דינו של המחוזי, שקבע כי העירייה אינה מחויבת בדיווח למע"מ. היא קבעה כי לפי כל אחד מהמבחנים, שנקבעו בהלכת "בשערייך ירושלים", פעילות העירייה היא מלכ"רית, ולפיכך אינה חייבת במע"מ. מבחן המטרה הזמנית - שעליו נסמכו עמית ודנציגר - טענה נאור, כלל איננו רלוונטי למקרה הנוכחי.

"כאשר מלכ"ר מוכר נכס מקרקעין", כתבה נאור, "מכירה זו אינה חבה במע"מ מכוח הגדרת 'עסקה', כיוון שהמלכ"ר אינו 'עוסק' לעניין זה. אולם, אם המלכ"ר מוכר את נכס המקרקעין ל'עוסק', מכירה זו בידי המלכ"ר נחשבת 'עסקת אקראי', אשר כן תחוב במע"מ. רשות מקומית מוגדרת כמלכ"ר. לפי מבחני 'בשערייך ירושלים', הפקת רווחים 'מקרית' ממילא לא תביא לשלילת סיווג פעילות הגוף כפעילות מלכ"רית. השאלה במבחני 'בשערייך ירושלים' אינה אם הגוף הפיק רווח, אלא האופי והמבנה של פעילותו". (ע"א 1919/10)

ההשלכות: "פוטנציאל הכנסות של עשרות מיליוני שקלים למדינה"

פסק דינו של בית המשפט העליון המחייב מלכ"רים בתשלום מע"מ בעסקאות בעלות גוון מסחרי עסקי מהווה מכה משמעותית ושינוי קיצוני במציאות המיסויות שהכירו מוסדות רבים, המאוגדים כמלכ"רים, שלא נדרשו עד כה לשלם את המע"מ בדין עסקאות דומות.

לדברי רו"ח רמי אריה, "במונחים של רשויות מקומיות או כל מלכ"ר אחר - בתי-חולים בארץ, אוניברסיטאות, מגרשי ספורט ואגודות ספורט ומוסדות אחרים - שעתידים למכור מקרקעין או לבצע עסקאות שיש להם גוון של עסק לאנשים פרטיים, מדובר בשינוי דרמטי. מעתה הם יידרשו לשלם 17% מע"מ. כשהם יעשו עסקה, שיש בה ספק רווח, הם יצטרכו לקחת בחשבון את תשלום המע"מ, מה שעד היום הם לא עשו".

- עד היום לא גבו מע"מ מעיריות שמכרו מקרקעין?

"זה היה בתחום האפור. עד היום עיריות לא חויבו במע"מ, כיוון שאין סעיף בחוק מע"מ שמחייב במע"מ עסקה בין אדם פרטי למלכ"ר. הנוהג היה שלא מחייבים את העיריות. אלה חוות-הדעת שנתנו מומחי המיסוי ללקוחותיהם. רשות המסים פעלה איך שדיווחו לה. כשדיווחו לה על המע"מ היא גבתה אותו, וכשלא דיווחו - היא לא גבתה. לא היה פסק דין מכריע בנושא עד היום, והעניין נותר בתחום האפור. מהיום זה ברור שהמלכ"רים מחויבים במע"מ".

רו"ח אריה מוסיף כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של עשרות מיליוני שקלים למדינה, ואף יותר. "המון מלכ"רים מחזיקים במקרקעין, ובעקבות פסק הדין ייכנס הרבה מאוד כסף למדינה, בדמות מע"מ, על חשבון השימוש בכסף לטובת המלכ"ר ומטרתו - במקרה של פסק הדין הנוכחי: הרשות המקומית ותושביה".

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"