אוון ת'ורנלי, המנכ"ל הטרי של בטר פלייס העולמית, נזהר. הוא נזהר מלהציב יעדים מספריים ברורים לאחר שהחברה לא עמדה ביעדים שהציב לה המנכ"ל המודח שי אגסי; הוא נזהר מלהטיל אחריות ישירה לטעויות שעשתה החברה על אגסי ומקפיד לחלוק לו שבחים; ובעיקר הוא נזהר מלצאת בהצהרות גרנדיוזיות ומנסה להרגיע את הרוחות על רקע המשבר שחווה החברה.

"בטר פלייס עשתה את הדברים הגדולים, בנינו את הרשת וזו המורשת של שי אגסי. הדברים הגדולים נעשו והם עובדים. כעת אנחנו מתחילים ללמוד מהלקוחות שלנו ואת הלקוחות שלנו. זה הצעד הבא של החברה ובזה נתמקד", אמר ת'ורנלי במפגש עם עיתונאים הבוקר (ד') במשרד המכירות של החברה בגלילות, כשהוא מפגין רוגע ושותה כוס תה.

הדחתו של אגסי מרחפת כמובן באוויר ות'ורנלי לא מנסה להתחמק מכך. "אני גאה להיות חבר של שי אגסי ואני גאה לעבוד בחברה שהוא ייסד. שנינו יוצאי סיליקון ואלי. כששי ואני ישבנו לכוס קפה לפני 4.5 שנים היה קשה לדמיין שנהיה כאן היום, שננהג בישראל במכוניות חשמליות. אתם בתקשורת צריכים לכתוב כתבות כל יום ולמכור עיתונים, אבל אני חושב שהדרך שהתקשורת התייחסה לשי אגסי בימים האחרונה מבישה. אמרתי לו שנמשיך את החזון שלו".

עם זאת, ת'ורנלי לא נמנע מלבקר את אגסי ואמר כי "אני לא חושב שכל מה שהוא עשה מבחינת הביצוע היה מושלם, ולכן אנחנו פה עכשיו". כשנשאל האם הוא עומד מאחורי היעדים שהציב אגסי לחברה, ענה: "מחירי הבנזין עולים ושי צדק כשהוא אמר שהמכוניות החשמליות יילכו ויהיו זולות יותר ושימוש בדלק יהיה יקר יותר. אני חושב שעד שנת 2020 הדברים יילכו מהר יותר".

ת'ורנלי הקפיד לא לחשוף פרטים רבים על המהלכים שבכוונתו לנקוט בתקופה הקרובה. הוא לא פוסל מהלך של הורדות מחירים כדי להפוך את המכונית החשמלית לאטרקטיבית יותר בהשוואה למכוניות הבנזין וטוען כי החברה נמצאת כעת בשלב של למידת הלקוחות והשוק. "זה עסק חדש, אף אחד לא עשה זאת בעבר. עלינו להמשיך ללמוד. אני אומר לצוות ללמוד מהלקוחות שלנו. למדנו גם שאולי לא הסברנו הכי טוב ללקוחות מה אנחנו מציעים, כלומר איך אנחנו אורזים את החבילה הכלכלית ומסבירים ללקוחות מה שאנחנו רואים מבחינת הכסף שייחסך להם", אמר ת'ורנלי.

"מאכזב לראות איך תוקפים את שי אגסי"

"אני לא מכיר שום חברה בעולם שנמצאת בשלב ראשון שלה שהכל הולך אצלה כמתוכנן", הוסיף ת'ורנלי כאשר נשאל מדוע לדעתו הודח אגסי. "צריך לעצור ולחשוב האם יש דרך פשוטה יותר להתמודד עם האתגרים לאור מה שלמדנו; אנחנו בשלב הזה כעת. אנחנו לא צריכים להתחרט על מה שעשינו עד כה, אבל זה לא אומר שלא צריך לשנות. אנחנו צוות, אם עושים טעויות הן של כל הצוות. אני לא רוצה להטיל אשמה אלא להסתכל לעתיד. שוב, כמישהו מבחוץ זה די מאכזב לראות איך תוקפים את שי. התרומה שלו לחברה ולעולם הייתה מדהימה".

- מה מצבה הפיננסי של בטר פלייס?

" נשלים סבב גיוס בקרוב ואז אמסור פרטים נוספים".

- שי אגסי אמר בחודש פברואר בראיון לבלומברג שבטר פלייס תצא להנפקה ראשונית לציבור תוך שנתיים.

"נצא להנפקה מתישהו בעתיד. אני רואה את זה לטווח ארוך. המטרה שלי היא לבנות חברה טובה. זה יהיה הטוב עבורנו להיות חברה ציבורית בעוד כמה שנים".

- אתה רוצה לראות את הממשלה עושה יותר?

"כל מה שבא מהממשלה זה בונוס. אנחנו צריכים לספק ערך ללקוחות שלנו".

- מה היעדים שלך לחברה?

"היעד שלי הוא לא לתת לכם מספר כדי שתוכלו מחר לבוא ולראות אם עמדנו בו. היעד הוא לבנות חברה חזקה. בקרוב נכריז גם על מינוי מנהל כספים חדש".

קפלינסקי: "נמכור 4,000 מכוניות בשנה הראשונה למכירות"

במפגש נכח גם משה קפלינסקי, מנכ"ל בטר פלייס ישראל, שדווקא כך סיפק יעד מכירות: "נמכור בשנה הראשונה של המכירות שלנו כ-4,000 מכוניות אבל יותר חשוב לנו מהמספר היא שביעות הרצון של הלקוחות שלנו והתאמת הרשת שלנו".

קפלינסקי יישר קו עם ת'ורנלי בכל הנוגע להדחתו של אגסי, ואמר כי "שי היה ענק לדורו, עם מה שהוא בא, עם הרעיון, החשיבה החדשנית, הפתרונות היצירתיים, ענק בתפקידו. חברות עוברות מהלכים כאלה בדרך כזו או אחרת. זו המציאות שאיתה אנחנו מתמודדים ואני יכול להבטיח שהחזון של שי ימשיך להיות נר לרגלינו ואנחנו נמשיך לנהל את הביזנס עפ"י האמונה שלנו - להיות קרוב ללקוחות, למכור וביחד נעזור לו לראות את החלום שלו מתגשם.

"אנחנו בסיומו של פרויקט ענק פורץ דרך וחדשני. יש לנו גלישה של 2-3 רבעונים בתוכנית. אני לא איש של מכוניות אבל פרויקטים גדולים כבר עשיתי ובגודל כזה של פרויקט, עיכוב של 2 רבעונים אחרי 5 שנים הוא בגדר הסביר. לא ניכנס לכל הסיבות שגרמו לזה אבל את כל הלקחים שהפקנו מהתהליך הזה העברנו למקומות אחרים ושם זה כבר לא יקרה".

רבות דובר על חבילת התמחור של בטר פלייס, המקבילה למחיר של כ-5.5-6 שקלים לליטר בנזין. קפלינסקי לא פוסל על הסף הורדת מחירים, אך אמר שאין בכוונת החברה לבצע מהלך זה בקרוב. עם כל הניסיון להפגין "עסקים כרגיל" ולהרגיע את הרוחות, המילה "נשבר" נפלטה מפיו של קפלינסקי כשאמר כדרך אגב: "למרות המשבר, אנחנו מקבלים עשרות פניות מלקוחות פוטנציאליים".

ת'ורנלי: "אני אוהב את המדינה הזו"

אל תצפו לראות את ת'ורנלי קונה בקרוב דירה ועובר לגור בישראל, אך בהחלט מדובר באוהד נלהב של ישראל.

"כל פעם שפוליטיקאים באוסטרליה באו אלי ואמרו לי איך להפוך עיר מסוימת לסיליקון ואלי, אמרתי להם להסתכל על ישראל", הוא אומר. "אני אוהב את המדינה הזו. הייתי כאן 27 פעמים. הייתי כאן במשלחות עם רה"מ לשעבר יצחק רבין, הייתי חבר בהנהגה האוסטרלית-ישראלית, נפגשתי עם נתניהו ואולמרט וגם עם סטנלי פישר".

"כשאנשים שואלים אותי איפה אני אגור אני אומר במטוס, ולצערי המשפחה שלי מרגישה את זה", הוא הוסיף, והפתיע כשאמר: "אני שוקל לעבור גיור, אבל נדבר על זה בפעם אחרת".

האם בטר פלייס תמשיך להיות חברה ישראלית או תהפוך עם הזמן לחברה בעלת אופי וניחוח גלובלי? ת'ורנלי אמנם הודה שבתקופה זו הוא "מבלה יותר זמן בישראל מאשר כל מדינה אחרת בה פועלת בטר פלייס", אך אמר שהמצב לא יישאר כך לאורך זמן: "עם הזמן זה ישתנה כי הולנד ואוסטרליה יהיו שווקים גדולים יותר מאשר ישראל. המנכ"ל צריך להיות איפה שבסיס הלקוחות גדול יותר. כרגע זה בישראל".