מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, הציג היום (ד') את החלופות הסופיות שגיבש הצוות לטיפול בסוגיית "חברות הארנק" וחברות ההחזקה הפרטיות - כך נודע ל"גלובס". חברות הארנק הוא כינוי שניתן לחברות פיקטיביות, שלא מתקיימת בהן פעילות, ומקימים אותן שכירים שמרוויחים סכומים גדולים, כדי להימנע מתשלום מסים בשיעור גבוה (מס הכנסה וביטוח לאומי), ולשלם במקומם מסים מופחתים.

מהחלופות שהציג ארבלי בפני הלשכות המקצועיות (לשכת רו"ח, לשכת עוה"ד, לשכת יועצי המס ולשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) עולה כי הצוות סבור שיש מקום למסות את הרווחים הבלתי-מחולקים שצמחו בחברות הארנק ובחברות ההחזקה כבר בשנת היווצרותם. ברשות המסים אישרו את דבר קיום הפגישה, אך סירבו להתייחס לפרטים.

שתי חלופות

בחלופה הראשונה מדובר בחיוב במס של בעלי מניות שהם יחידים בגין מחצית מרווחי חברות הארנק שלא חולקו בשנת המס. כך לא תהיה אפשרות לבעלי המניות לדחות את המיסוי למועד נוח יותר מבחינתם (שייתכן כי לא יגיע לעולם).

בחלופה השנייה מוצע טיפול בכלל החברות במשק בעלות רווחיות גבוהה כך שהן יחויבו מדי שנה בהיטל ליניארי בשיעור של 4%-8%, בגין מרכיב המס הנובע מהעודפים הבלתי-מחולקים שלהן. לאחר שיתקבלו ההתייחסויות מהלשכות המקצועיות, יוצגו המסקנות הסופיות של הצוות בפני שר האוצר, יובל שטייניץ.

בהמשך לטרכטנברג

השר מינה את ארבלי לעמוד בראש הצוות בהמשך לדוח ועדת טרכטנברג, שבו הוצג הצורך לבחון את סוגיית חברות הארנק. חברות ההחזקה הפרטיות שמקימים יחידים משקיעות בחברות-בנות ומנצלות את הפטור הקיים בחוק לדיבידנד בין חברות, מנקזות אליהן דיבידנדים וכך שולטים היחידים בעלי המניות בחברות ההחזקה הפרטיות בעיתוי ההכנסה מדיבידנדים ובתשלום המס - אם בכלל. על הצוות הוטל גם לבחון את סוגיית מיסוי האופציות לעובדים.

עם חברי הצוות נמנים יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה; עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש; פרידה ישראלי, הממונה על הכנסות המדינה; ואיל אפשטיין, סגן בכיר לממונה על התקציבים.