גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיים וג'רמי באו לעשות סיבוב

ההשקעות של בלנק וסבן לא מייצרות שום מקום עבודה ולא תורמות שקל למשק הישראלי

1. אפשר להירגע: סוף-סוף נמצא המושיע של שוק ההון הישראלי הרקוב, מנוגד העניינים ועתיר האינטרסים (לא אלה של הציבור, כמובן)! לפי התיאורים המחמיאים שהודבקו באחרונה לג'רמי בלנק, מנהל קרן יורק בישראל, הוא-הוא המשיח שלנו, שהגיע מבחוץ, חף מכל אינטרסים ונחוש להוכיח לכולם איך עובדים בשוק ההון. כן, כן, הוא יעשה בית ספר לגופים המוסדיים הישראליים, הוא יעשה בית ספר לנוחי דנקנר והוא יראה לכולם איך גוף מוסדי צריך לעבוד "לטובת הציבור".

אחרי שבלנק, בשיתוף עם ידידיו ויועציו משכבר הימים, רועי ורמוס ואריק שטיינברג, החליט לאסוף כמות נכבדה של מאות מיליונים מאג"ח אי.די.בי פיתוח, נראה שהייתה התרגשות עצומה מהמהלך. האג"ח קפצו, הספקולציות התעופפו ואלפי מילים ניסו לנתח את צעדיו הבאים של המשיח.

אפשר, שוב, להירגע: ג'רמי הוא לא המושיע של שוק ההון, ועבודת האלילים סביב המהלך שלו באי.די.בי מגוחכת. ג'רמי בסך הכול בא לעשות סיבוב, ולזכותו ייאמר שהוא זיהה כשל שוק שאפשר להרוויח ממנו. כל השאר, כל הספקולציות סביב מהלכיו "לטובת הציבור", הן רק קצף על-פני המים. ואין כמו ההיסטוריה להוכיח זאת. הזיכרון בשוקי ההון הרי קצר מאוד, אז הנה תזכורת קצרה לפועלם של השלושה - ג'רמי, רועי ואריק, בתקופתם בפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל.

בלנק היה נציגם של בעלי השליטה בפסגות (קרן יורק), ורמוס היה המנכ"ל ושטיינברג שימש כיו"ר. בתקופתם התפוצצה פרשת הרצת האג"ח בבית ההשקעות, שבגללה נאלצה פסגות לשלם קנס חסר תקדים של 150 מיליון שקל בתמורה לאי-הגשת כתב אישום נגדה. שני סוחרים צעירים, בני כ-30, קיבלו מיליוני שקלים מדי שנה על פועלם הנמרץ בשוק האג"ח ועומדים עתה בפני הגשת כתב אישום. גם ורמוס, לשעבר הבוס שלהם, מחכה להחלטת הפרקליטות בנוגע להגשת כתב אישום נגדו על חלקו בפרשה.

תקופת שליטתם של השלושה בבית ההשקעות אופיינה ביחסי ציבור משובחים, בעיקר של ורמוס, שהוביל לכאורה את הקו המיליטנטי נגד הסדרי החוב (אז של אפריקה של לבייב וסקורפיו של בני שטיינמץ). ורמוס הקפיד לספק כותרות בעלות רייטינג גבוה כדי לצחצח את המוניטין שלו ולצבור עוד ועוד אהדה ציבורית ("תמכרו את המטוסים הפרטיים, תמכרו את הווילות שלכם", זעק ורמוס נגד בעלי השליטה ששמטו חובות).

בפועל, הסדרי החוב באפריקה וסקורפיו לא שודרגו משמעותית בגלל פועלו של ורמוס. הדבר מוכיח שוב שהמרחק בין כותרות מפרגנות למעשים בפועל רחוק כמזרח ממערב. באורח פלא, גם תלמידו של ורמוס והמנכ"ל הנוכחי של פסגות, חגי בדש, מנסה לחקות את מורו ורבו, כאילו רוחו של ורמוס עדיין מרחפת מעליו (הייתכן שגם פיו של ורמוס צמוד לאוזנו של בדש בחלוקת עצות?).

כך או אחרת, העיסוק בכותרות וביחסי ציבור, דחק, כרגיל, את המהות הצדה. השאלות הקשות לא נשאלו, כמו איך הגיעה פסגות בניהול ורמוס לפוזיציה כה גדולה בני"ע של אפריקה, וחשוב מכול: לאורך הקדנציה של בלנק-ורמוס-שטיינברג בפסגות, עבד בית ההשקעות על נפח ופחות על איכות. כלומר, היקף הנכסים גדל, אבל איכות התשואות במכשירי החיסכון ירדה. עם כל הכבוד להסדר חוב כזה או אחר, ניהול השקעות איכותי ומתגמל לאורך זמן הוא החשוב ביותר לציבור, ואת זה לא עושים באמצעות כותרות רגעיות אלא בעבודה קשה וסיזיפית לאורך שנים.

הקדנציה של השלושה בפסגות הסתיימה באקזיט מרשים של יורק, שהצליחה למכור את השליטה בפסגות לקרן אייפקס במחיר מנופח וברווח יפה. למי חלחלה השבחת הערך הזו? פסגות היא חברה פרטית, כך שהציבור לא נהנה מכך. מי שנהנה היו ורמוס ושטיינברג, שיצאו עם עשרות מיליוני שקלים כל אחד, וחבורה מצומצמת נוספת של מנהלים שקיבלו מיליוני שקלים כל אחד. עובדי פסגות נותרו מחוץ לתמונה. בלנק, אפשר להניח, תוגמל בנדיבות ע"י מנהלי יורק, וזה בדיוק העניין: הם שלחו אותו לעשות סיבובים, לקנות בזול ולמכור ביוקר, והוא עושה יופי של שליחות בשבילם. בלנק הוא שליח פיננסי של יורק ותו לא, בוודאי לא שליח ציבור או מעביר סדרת חינוך לטייקונים או גופי השקעות מקומיים.

מי שעשתה בית ספר לכולם ולכל מספידיה היא דווקא הבורסה הישראלית, לאחר שמניות הפיננסים וני"ע של אי.די.בי השלימו עלייה של עשרות אחוזים תוך חודשיים בלבד. העלייה הדרמטית בשווי נכסיה התפעוליים של אי.די.בי (סלקום, כלל ביטוח, שופרסל, קרדיט סוויס) היא בשורה מצוינת לנוחי דנקנר ומשפרת מאוד את מצבו ואת מצבה של קבוצת אי.די.בי, אף-על-פי שהמניות צריכות לעשות עוד קפיצה כדי לאזן את החובות הכוללים מול שווי הנכסים (לפחות באי.די.בי אחזקות). השוק עשה בית ספר לכולם, וג'רמי בלנק הוכיח ששיש לו חוש ריח מפותח להזדמנויות פיננסיות. זה הכול.

2. גם חיים סבן הולך ומצטייר כמו מושיע. המו"מ שהוא מנהל לרכישת השליטה בפרטנר ממצב אותו כמי שיחלץ אותנו משלטונו של בן-דב בפרטנר, ייצב את החברה ויעניק לה ערך מוסף. בדיוק כמו במקרה של אי.די.בי ובלנק, הכול דיבורים. בסך הכול, סבן שוב בא לעשות סיבוב מפנק. הנה תזכורת לסיבוב הראשון שלו בבזק, יחד עם קרן אייפקס ומורי ארקין: רווח של יותר מ-4 מיליארד שקל, תשואה של 300% על ההון העצמי תוך כארבע שנים בלבד. באתי, הרווחתי בוחטות והלכתי - זו התמצית של המהלך של האיש ש"מת" על ישראל ויש לו כדבריו "חוש חש" לעסקים. מה הייתה התרומה של ה"חוש חש" הזה לכלכלה הישראלית? נאדה.

בתקופתו של סבן נהנתה בזק מרגולציה ידידותית מאוד, הקרטל הסלולרי תפס תאוצה ושיעורי הרווחיות של החטיבה הקווית יחד עם האינטרנט הגיעו לרמה של חברת היי-טק. בשקט-בשקט פוטרו והופרשו מאות עובדים בשם ההתייעלות. הרווחים זרמו, הדיבידנדים נשפכו וסבן בחושיו החדים קם מהשולחן ואסף את הכסף.

הסיבוב האדיר שלו יחד עם שותפיו סחט מכולנו מחיאות כפיים סוערות, איש לא ערער או הרהר או מתח ביקורת על בעלי השליטה בבזק שחולבים את החברה או עושקים את הלקוחות והעובדים. זה אולי הקסם של משקיעים זרים שמגיעים לישראל: תמיד יש להם הילה של גדולים מהחיים, של מי שבאים לעשות בית ספר לילידים המקומיים והמושחתים.

3. בלנק וסבן הם פיננסיירים שהתרומה שלהם לכלכלה הישראלית שולית עד לא קיימת. הם לא נסטלה בעלת השליטה באסם, או גורילות היי-טק שמקימות פה מרכזי פיתוח ומספקות תעסוקה. ההשקעות של בלנק וסבן לא מייצרות שום מקום עבודה (להפך, בדרך כלל יש לחץ להתייעל ולפטר) ולא תורמות דבר לצרכן הישראלי (להפך, בדרך כלל יש לחץ להעלות מחירים כדי לעשות את הסיבוב כמה שיותר רווחי ומהיר).

וגרוע מכול: הרווחים האדירים שלהם לא תורמים שקל אחד במסים לקופת המדינה, בגלל הפטור הגורף לקרנות זרות שבאות בשערי ישראל, בשם ההתרפסות למשקיעים זרים, באשר הם.

הגיעה העת שנפסיק לשמש כלהקת המעודדות לאלה שבאים רק לעשות עלינו סיבוב.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי