גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדינה ששולחת לקבץ נדבות

אם השירותרום היה מכניס 100 מיליון שקל, איש לא היה מעז לבטלו

א.

השבוע בוטל השירותרום. הסיבות לביטולו הזכירו לי את הבדיחה הישנה על השפן והלמה אין לך כובע. האריה והשועל חיפשו סיבה להרביץ לשפן. אמרו, נבוא אליו הביתה ונדפוק בדלת: יפתח עם כובע - נגיד לו: למה עם כובע, ונכה בו; יפתח בלי כובע - נגיד לו: למה אין לך כובע, ואז נכה בו. דפקו, פתח בלי כובע, קיבל מכות. למחרת חזרו. אמרו, הפעם נבוא אליו, נדפוק בדלת ונבקש סיגריה, ייתן בלי פילטר - יקבל מכות. ייתן עם פילטר - כנ"ל. דפקו, פתח, אמרו תביא סיגריה. שאל: עם פילטר או בלי פילטר? אמרו לו: למה אין לך כובע, ופוצצו אותו במכות.

אותו הדבר, בערך, השירותרום. הסיבות לביטולו היו: א) הוא סמן מובהק לתרבות השנור; בגללו הצבא "מתבזה מול חברות מסחריות"; נמאס מהשנור ומתרבות השנור; מה זה צריך להיות שהצבא מבקש תרומות, גועל נפש; ב) השנור לא עובד; תרבות השנור המפורסמת לא מכסה את עצמה; משנה לשנה יורד הסכום שאותו מצליחים לגייס; אם זה ימשיך ככה, בתוך שנתיים יסתיים השירותרום בגירעון וחיילים ייאלצו לצאת לעבוד.

מסכן השירותרום, אין לו כובע.

ב.

אשר לי, אני מוכרח להודות שקצת נעצבתי אל לבי כששמעתי על ביטול השירותרום. נזכרתי בעצמי כילד, יושב במשך כל היום אל מול הרדיו ומחכה שיקריאו את שמי ואת סכום התרומה שהעמדתי למען חיילינו. לדעתי גרמתי לעצמי נזק בריאותי בלתי מבוטל כשלא הסכמתי ללכת לשירותים גם כששלפוחיתי כמעט התפקעה. רק ישבתי מול הרדיו, כמו אסד האב, וחיכיתי. כשנקבה הקריינית בשמי לא היה מאושר ממני. וככה בכל שנה מחדש. השירותרום היה הקרדיט הפומבי הראשון שקיבלתי בחיי. שמורה לו פינה חמה בלבי.

כך שמעבר לביקורת עליו, מרגיז אותי מה שעשו לו, לשירותרום. זה קצת כמו הרבה דברים אחרים במדינה האהובה הזו שלנו: משהו נחמד לא עובד הכי טוב, משהו חביב חורק טיפה, משהו לא מזיק מתקלקל קצת בקצוות - ישר כולם מתנפלים עליו, דורכים לו על הראש ומתחילים לאכול לו את הכבד בכפית.

פתאום אירוע חביב שכולו כוונות טובות ואנרגיות חיוביות הופך למאפיין מובהק של תרבות רקובה שאין לה זכות קיום; פתאום קצין בכיר שאומר תודה או קצת נבוך מול מנכ"ל שתורם איזה סכום הופך למתבזה; פתאום אותו מנכ"ל הופך לשרלטן שרק מחפש פרסומת זולה; פתאום נציג ועד עובדים של מפעל בדרום שתרם כך וכך ימי חופש הופך לרמאי שמבטיח תרומה ונעלם אחרי שעה; פתאום ילד שגאה בחיילי צה"ל, שמוותר מרצונו על ארטיק, על חוג או על הצגה ותורם את דמי הכיס שלו, הופך לחלק אינהרנטי מדיכוי העם הפלסטיני או מההתנתקות. מה עם איזה חיוך סלחני, מה עם איזו מילה טובה, לעזאזל?

זה מזכיר קצת את מה שעושים לסתיו שפיר, לא?

ג.

אז כן, אפשר לצחוק על השירותרום ולבטל אותו. אפשר אפילו לחוש מבוכה מול בכירי קצינינו שנאלצים להודות לחברה זו או אחרת. אפשר גם לטעון שאין בו שום צורך, ודאי אל מול תקציב הביטחון העצום שהולך ברובו לפנסיות המשולמות לאנשים צעירים. ראוי גם לבחון את הטענה האומרת שהאירוע נעלם בין שלל אירועי ההתרמה ואיבד את ייחודו; וכמובן את העובדה שהתרומות בשירותרום הולכות בעיקר למנגנון המנופח של האגודה למען החייל, שבכיריה נהנים ממשכורות נאות המאפשרות להם לאהוב את החיילים ולדאוג להם הרבה יותר מכולנו.

הכול נכון. ועדיין, אני נגד ביטול השירותרום. אתם יודעים מה זה מזכיר לי, מלבד את הבדיחה הישנה על השפן? זה קצת מזכיר לי חתונות. תגידו אתם בעצמכם, מי יותר נהנה בחתונות: אלה שיושבים בצד, ציניים, לא מתרגשים בחופה כי ארבעים אחוז מתגרשים, לא רוקדים כי המוזיקה לא אליטיסטית דיה לטעמם, לא אוכלים כי האוכל לא גורמה מספיק לחיכם, וכל הזמן רק מחשבים את עלויות המנה חלקי מספר המוזמנים פחות שכר הספר, הצלם והרב ביחס לצ'ק שרשמו; או אלה שתחת החופה מזילים דמעה בלי חשש, מאמינים באהבת נצח, נוגסים בקבבון טלה בטחינה בלי לבקר אותו, רוקדים בשמחה לצלילי להיט מזרחי קלוקל ומחרוזת להיטי דיסקו עבשים, ובדרך הביתה לוקחים סידור פרחים למזכרת?

ברור שהאחרונים, כי אין מתיש ועגום יותר מזה שמכלה את ימיו בקיטורים. לפעמים צריך לשים בצד כל מיני דברים ופשוט ליהנות.

אז נכון, יש מבוכה מובנית בשירותרום וארומה של אי-נעימות אופפת אותו, הוא שריד שקצת קפא בזמן מתקופה שאינה עוד, הכול נכון. ועדיין, לא על כל דבר צריך לדרוך ולא כל דבר צריך לבטל.

ד.

הדבר המצחיק הוא שזה בערך מה שקורה. צוות היגוי ייעודי שהוקם בצה"ל (נשמע רציני, לא?) המליץ על קיום חלופה לשירותרום. שימו לב: מדובר באירוע הוקרה לחיילים שבמסגרתו יופיעו אמנים ויתקיים ראיון עם הרמטכ"ל. ההבדל היחיד הוא הימנעות ממתן חסויות מסחריות ומהענקת תרומות.

אז בחייאת רב-ראבקום, בשביל מה עשיתם את כל הרעש והבלגן? לא יכולתם פשוט להוריד את החסויות והתרומות בשקט? לא, ברור שלא. הרי כל אחד היה חייב לגזור קופון. דובר צה"ל החדש היה חייב להראות שהוא תותח, ראש אכ"א הייתה חייבת להוכיח שהיא בעניינים, וכך הלאה. אז על הדרך, ומתוך מטרה טובה, הכפישו את התורמים, את הצבא, את התרבות ואת מה לא. במקום לעשות את הכול פשוט וקל ונעים ונחמד, הופכים כל דבר למערכת חורקת של הכפשות ושל מריבות.

ובנושא התרומות עצמן. הרי בכל מקרה היקף התרומות לצה"ל הולך ויורד, הולך ומתכווץ, מסיבות ברורות. מדובר במשהו כמו 200 מיליון שקל בשנה, שביחס לתקציב הביטחון זה לא הרבה יותר מכלום (כמו להביא מהבית גרגר חול לסהרה). שני שלישים מזה, אגב, מגיעים מחו"ל, ורוב הכסף הולך למטרות קטנות וחביבות כמו להטיס חייל בודד לפגוש את משפחתו וכיוצא בזה. בשנה האחרונה גויסו בשירותרום 450 אלף שקל בסך-הכול, שזה ממש מעט. בקיצור, לא תרבות שנור ולא נעליים.

תרבות השנור לא נמצאת בצבא, היא נמצאת בפוליטיקה, בממשלה שמפקירה אזרחים ודוחפת אותם לקבץ נדבות. הצבא, אחרי כמה שנות התפלשות, ניקה את עצמו מזה. כך גם בנוגע לטענה העולה תדיר, שכל יחידה מתרימה לעצמה וכל טייקון מאמץ לו איזה פיקוד. היא אינה תואמת את המציאות בשנים האחרונות.

בקיצור, זה לא רק קצת מעליב מה שעשו לו, לשירותרום שלי, זה גם הכי עלוב. התנפלו על האירוע שהכי לא מגיע לו ועשו בו שפטים. זו לא תרבות של שנור. יותר מכך, זו תרבות של בריונות, של לאכול את ראשו של החלש. אם השירותרום היה מכניס 100 מיליון שקל, אף אחד לא היה מעז להציע לבטלו, אתם יכולים להיות בטוחים.

ה.הילדים שלי מאוד מתרגשים מחיילים. בכל פעם שאנחנו רואים חייל ברחוב הם הולכים לומר לו שלום ותודה שהוא שומר עליהם. עוד לא ראיתי את החייל שלא חייך אליהם בחזרה מכל הלב. זה מקסים מאוד.

הייתי יכול להרוס להם את זה בקלות, נכון? הייתי יכול לומר להם - החייל הזה לא מגן על המדינה, רק יושב במשרד ועונה לטלפונים, החיילת הזו לא שומרת עליכם בכלל, רק מזיזה ניירות מפה לשם, וכו'. אבל לא. לא כל דבר צריך להתאמץ להרוס. יש דברים יפים שעליהם ראוי לשמור. אני לא בטוח שהשירותרום הוא מקום ראשון, או אפילו חמישי, ברשימת הדברים האלה, אבל הוא לבטח לא נמנה עם 20 הדברים המקולקלים והרקובים שיש להשמיד.

זה לא השנור, זו הבריונות: הרי אם השירותרום היה מכניס 100 מיליון שקל אף אחד לא היה מעז להציע לבטלו

עוד כתבות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר