גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העסקה המוזרה של הדנקנרים ורוני יצחקי מגיעה לביהמ"ש

ב-2008 סיכמה אלרן נדל"ן של גדי ודורי דנקנר על מכירת החזקות באטלס, ואחרי שנה קיבלה רק שליש מהתמורה ■ בדיעבד התברר כי העסקה בוצעה עם צד קשור

חברת אטלס נכסים, שביצעה באמצע העשור הקודם השקעות נדל"ן ונסחרה בבורסה של לונדון, הפכה שם נרדף להפסדי-עתק של יזמים ישראלים במזרח אירופה. כעת מגיעה לבית המשפט תביעה העוסקת בעסקה תמוהה שבוצעה במניות החברה ערב פרוץ המשבר שהכה בשווקים. הצדדים לעסקה היו חברת אלרן נדל"ן הכושלת של בני הדודים גדי ודורי דנקנר (המוכרת), ורוני יצחקי, מעשירי ישראל (הקונה).

מהדיווחים לבורסה ששיגרה אלרן נדל"ן עולה כי ביולי 2008 הודיעה החברה (שמאז נקלעה להסדר חוב) כי היא מוכרת את יתרת החזקותיה באטלס נכסים (9.1% מהמניות) תמורת 13.7 מיליון ליש"ט, לצד שלישי ששמו לא הוזכר. זאת לאחר שאת המחצית הראשונה של המניות שהחזיקה באטלס מכרה ברווח גדול לאיש העסקים נועם לניר.

רק כמעט שנה לאחר מכן התברר כי הרוכש היה לא אחר מאשר רוני יצחקי, בעל השליטה באטלס. בדיווח שפרסמה אלרן נדל"ן במארס 2009 נטען כי ערב חתימת הסכם המכירה ביקש יצחקי כי החתימה תתבצע מול חברה קפריסאית שבבעלות פיטר קלנר, מיליארדר צ'כי ובעל מניות עיקרי בקרן ההשקעות RP קפיטל, שגם היא הייתה מבעלי המניות הבולטים באטלס נכסים.

מהדיווח של אלרן נדל"ן עלה כי בתחילת אותה שנה הודיע יצחקי לחברה, בעקבות שיחה שנערכה עמו במהלך פגישה בעניין אחר, כי הוא אינו רואה עצמו צד להסכם המכר, ואינו אחראי לקיומו. עוד ציינה אז החברה כי לפי ייעוץ משפטי שניתן לה, המסמכים להשבת המניות הנמכרות במקרה של אי-תשלום מלוא התמורה מהווים בטוחה לתשלום התמורה.

אטלס נכסים נסחרה במועד אותו דיווח לפי שווי של 26 מיליון דולר בלבד, לאחר שאיבדה 84% מערכה בשנה שקדמה לו.

"הפרת חובות זהירות"

"רשלנית, בלתי סבירה בקיצוניותה בכל היבט שהוא, תוך הפרת חובות זהירות כלפי החברה", כך מתוארת העסקה, במסגרת בקשה לאישור תביעה נגזרת בסך 53 מיליון שקל שאותה נדרשת החברה להגיש נגד בעלי שליטה ממשפחת דנקנר, דירקטורים ונושאי משרה באלרן נדל"ן, שהוגשה השבוע לבית המשפט. טרם הוגש כתב הגנה.

לטענת יוסף ברוך שטרן, בעל מניות באלרן נדל"ן, שהגיש את הבקשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, התמורה ממכירת מניות אטלס אמורה הייתה להיות משולמת עד יוני 2009, אך בפועל רק כשליש מתוכה התקבל בפועל.

בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין ירון ובר, איל רז ואורנה רוסו-בירו, נטען כי בעלי השליטה והדירקטורים באלרן נדל"ן התרשלו, והפרו את חובותיהם כלפי החברה בכך שאישרו את העסקה, בשעה שהתמורה אמורה הייתה להשתלם רק כעבור כשנה.

התובע טוען כי מהלך זה בוצע - בניגוד לדיווחים ראשונים של החברה ומצגיה בדוחותיה הכספיים - מבלי לקבל כל בטוחה להבטחת קבלת התשלום.

בתביעה נטען כי דירקטוריון אלרן נדל"ן ונושאי המשרה התרשלו לכאורה, כשלא דאגו לעגן את ערבותו ואחריותו של יצחקי בכתב, ולא נלקחה ממנו כל בטוחה בקשר עם מילוי אחריותו לרכישת המניות.

עוד נטען כי בניגוד לדיווח הראשוני של החברה, שלפיה העסקה נעשתה עם צד שלישי בלתי קשור, מתוך דיווחים מאוחרים יותר עולה כי העסקה בוצעה עם צדדים אשר לבעלי השליטה באלרן קשרים עסקיים מהותיים ומתמשכים עמם, בין אם ישירות ובין אם בעקיפין.

בעניין זה צוין בכתב התביעה: "את ההסבר להתנהלות רשלנית בלתי סבירה זו ניתן למצוא בקיומו של עניין אישי ואינטרסים עסקיים מהותיים רחבי-היקף של בעלי שליטה בחברה ומי מטעמם, עם צדדים אחרים לעסקה".

בסופו של דבר, לאחר כשנה ממועד חתימת העסקה, במקום לקבל את התמורה החוזית שנקבעה, בסך כ-92 מיליון שקל (נכון ליולי 2008), הודיעה אלרן נדל"ן כי התמורה הכוללת שתשולם לה על-ידי החברה הקפריסאית (לרבות פיצוי בשל הפרת ההסכם על-ידי הרוכשת) היא בסך כ-39 מיליון שקל בלבד.

מדוע ויתרה אלרן על 53 מיליון שקל?

הסוגייה עלתה לדיון במסגרת מגעים שקיימה בחודשים האחרונים אלרן נדל"ן עם מחזיקי האג"ח שלה לגבי האפשרות של הסדר חוב נוסף בחברה. מחזיקי האג"ח תהו מדוע ויתרה החברה על זכותה לדרוש 53 מיליון שקל בגין העסקה שביצעה לפני 4 שנים.

לטענת מחזיקי האג"ח, גדי דנקנר סיפק שני הסברים לכך: הראשון הוא ששווי מניות אטלס נכסים צנח בכ-90% מאז חתימת העסקה ועד יום התשלום, והשני כי אם מלוא התמורה היה מתקבל, החברה הייתה נדרשת לשלם מס הכנסה.

אלרן נדל"ן פעילה כיום בעיקר בתחום הנדל"ן ברוסיה, לאחר שמימשה את מרבית נכסיה בעולם. השקעה נוספת שלה - 38% ממניות פרויקט עיר המלכים באילת - נמחקה לחלוטין, והחברה אינה מתכוונת להזרים הון נוסף לפרויקט הכושל. יתרת הפרויקטים עדיין לא מניבים הכנסות משמעותיות.

החברה נשלטת בידי אלרן השקעות של גדי ודורי דנקנר, ובעלת מניות גדולה נוספת בה היא קרן מרקסטון, שמחזיקה ב-18% מההון, ואשר הפסידה כ-80 מיליון שקל על השקעתה בחברה בינואר 2008.

אלרן נדל"ן נקלעה למשבר בעקבות השקעותיה הכושלות בתחום הנדל"ן, ואשתקד השלימה הסדר חוב עם נושיה, שבמסגרתו בוצעה "תספורת" של כרבע מהחוב.

האג"ח החדשות שהנפיקה החברה, בהיקף של כ-70 מיליון שקל, נסחרות בתשואה של אלפי אחוזים, שכן המשקיעים חוששים מיכולת החזר החוב בחודש הבא. לאלרן נדל"ן אין בקופה הכסף לתשלום החוב, אלא אם תצליח למכור את החזקותיה בפרויקט במרכז מוסקבה (בניין בגובה 17 קומות).

החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2012 בהפסד של 21 מיליון שקל. לדוחותיה של אלרן נדל"ן מצורפת הערת "עסק חי".

צרות גם באלרן השקעות

גם מצבה של החברה האם של אלרן נדל"ן איננו משופר. אלרן השקעות, שאותה מנהיגים גדי ודורי דנקנר, תוכננה בתחילת העשור הקודם להפוך לחברת ההחזקות של משפחת דנקנר המורחבת (נדל"ן, תקשורת, בנקאות, כימיקלים ועוד).

הקשיים שאליהם נקלעו חלק מהעסקים גרמו לביטול המהלך. בהמשך, לאחר יציאתו של נוחי דנקנר מעסקי המשפחה, נותרה השליטה בחברה בידי שני בתי-אב המשתייכים לשבט דנקנר - זה של שמואל דנקנר ובנו דורי, וזה של האחים דני, גדי ואלון דנקנר.

הדנקנרים הנותרים לא התקשו לקבל באמצע שנות ה-90 אשראי ענק לביצוע מגוון השקעות בעסקים חובקי-עולם: אתרי נופש בתאילנד ובספרד, רשת שידורי לוויין (DTH) ורשת דראגסטורים (ניו-לייף) ברומניה, אטרקציה לילדים באילת (עיר המלכים) ועוד. מרבית העסקים קרסו בדרך זו או אחרת, ובספטמבר 2010 השלימה אלרן השקעות הסדר חוב עם נושיה, שבו נמחקו כ-40 מיליון שקל מהחוב.

אלא שזה לא עזר, ומצב החברה עדיין בכי רע. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם הפסד של 3.3 מיליון שקל. לדוחות צורפה הערת "עסק חי" על רקע גירעון של 62 מיליון שקל בהון העצמי. בתחילת השנה נמחקו מניות אלרן השקעות מהמסחר, ובאוגוסט נמחקו גם מניות אלרן נדל"ן.

הקשר הגורדי

עוד כתבות

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה