גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין קודש לחול: תכירו את הכוח העולה בשוק הספרים החרדי

לעומת ענף הספרים החילוני המדשדש, ענף ספרי הקודש והיהדות בישראל מוציא בשנה כ-10 מיליון ספרים, בהיקף של יותר מ-200 מיליון שקל ■ יעקב ביבלה, מבעלי הוצאת אור החיים: "אצלנו החלק הגדול הוא ספרים עם חיי מדף ארוכים. התורה היא דבר נצחי"

אם הוצאות הספרים ה"חילוניות" מצויות בשנים האחרונות בהפסדים או באיזון במקרה הטוב, הרי שההוצאות של ספרי קודש ויהדות כנראה במצב טוב בהרבה. לפי הערכות, נמכרים בענף זה כ-10 מיליון ספרים בשנה, בהיקף של יותר מ-200 מיליון שקל.

את מקומה של הוצאת פלדהיים הוותיקה, שקרסה, לאחר שצברה חובות של 60-65 מיליון שקל, תופסת שחקנית עולה בשוק - "אור החיים", שעברה גידול מואץ מאז נרכשה לפני שש שנים. ההוצאה מזכירה במבנה העסקי שלה את צומת ספרים, שכן היא עוסקת גם בהפצה וגם מחזיקה ברשת חנויות - 17 בישראל ו-7 בצפון אמריקה.

באשר לעתידה של פלדהיים - על-פי הערכות, זו צפויה להירכש על-ידי הוצאת יפה נוף תמורת 18 מיליון שקל.

הוצאה בולטת נוספת בשוק החרדי היא מוסד הרב קוק, שמכוונת לקהל יותר רחב ומגוון. היא נוסדה לפני 75 שנה בידי הרב יהודה לייב מימון, שר הדתות הראשון. היום מנהל אותה נינו, הרב יהודה רפאל. היא גם מו"ל וגם מפיץ ומכוונת לגיוון בחומרים, גם על חשבון היקף המכירות והרווח.

בנוסף לאלה ראוי לציין גם את מכון ירושלים הוותיק וכן את עוז והדר, יפה נוף, אברמוביץ וגיטלר, שמתרכז בהפצה.

ומה עם השורה התחתונה? די ברור שלא כל ההוצאות רווחיות ורובן ככולן חוות אתגרים לא פשוטים, אבל נדמה שבסקטור זה המצב טוב משמעותית מאשר ב"אחיו" מהמגזר הכללי. גורם בכיר בענף מדווח כי "רוב ההוצאות רווחיות. גם פלדהיים היו כאלה, אלא שהם סבלו מבעיות בניהול". נאמן פלדהיים, יעקב שפיגלמן, מסכים: "מהניסיון שלנו, זה ענף שאפשר להרוויח בו יפה ויפה מאוד. זה תלוי בניהול ובתפעול הנכון. זה לא ענף הפסדי, רחוק מזה". גם הרב רפאל מספק דיווח אופטימי על מוסד הרב קוק: "ההוצאה שומרת על רווחיות. מגוון הספרים מקשה, אבל רבי-המכר מחפים וכך אנו גומרים עם שורה תחתונה חיובית".

"כל בר-מצווה מקבל ארון ספרים"

מצד אחד, קל להתייחס בספקנות לדיווחים על רווחיות מצד בעלי הוצאות וגם נאמן של חברה שרוצה להימכר במקום להיסגר. מצד שני, לפי היגיון זה היינו צפויים לשמוע טענות לרווחיות גם בהוצאות הספרים הכלליות, וזמירות אלה בהחלט לא נשמעות משם. קיימות כמה סיבות טובות להבדלים הללו.

ראשית אלו הרגלי צריכת הספרים. שמואל שלזינגר מהוצאת סיני הוותיקה, שהוקמה לפני כמעט 150 שנה בסלובקיה של היום, מתאר את המציאות הייחודית בשוק הספרים החרדי: "יש ספרי יסוד שאף בית חרדי לא יכול להרשות לעצמו לוותר עליהם - ש"ס (שישה סדרי משנה, הכוונה היא לתלמוד י.מ), ספרי חסידות, התנ"ך עם הרבה פירושים, שולחן ערוך וספרי הרמב"ם. חוץ מזה, לכל אחד יש ההעדפות שלו. כל בר-מצווה מקבל היום ארון ספרים. כשאברך חרדי מתחתן, יש לו מאות ספרים. זה שוק מאוד גדול".

לדברי מירה בלודשטארק, מנהלת חנות ברשת יפה נוף: "אצלנו לכל אירוע יש ספרים. בסוף שנה, מתנות לגננות זה ספרים. לכל חג יש ספרים. בפורים זה מתבטא למשל במשלוחי מנות ויש גם ספרי סוף שבוע - לשבת".

יעקב ביבלה, מבעלי הוצאת אור החיים, מספק גורם נוסף שמקל על הוצאות ספרי הקודש. לדבריו: "אצלנו יש פחות כוח אדם וגם לא כל חנות חייבת להיות בקניון, שמקום שם עולה הון תועפות. בנוסף, ההוצאות החילוניות מתמקדות בסיפורת שחיי המדף שלה קצרים. אמנם גם לנו יש סיפורת - קומיקס, ספרי מתח וילדים, שנעלמים אחרי תקופה, אבל אצלנו החלק הגדול הוא ספרים עם חיי מדף ארוכים, כמו סידור, חומש וגמרא. התורה היא דבר נצחי".

גורם נוסף שמקל על הוצאות ספרי הקודש הוא שבציבור החרדי יש פחות חלופות לבידור. לדברי מוטי אבנר, חובש כיפה סרוגה מאפרת שמשמש בעלים של הוצאת שלם: "ספרים הם הוצאות הבילוי היחידות בציבור החרדי. כשמישהו אחר מחלק את כספו בין סרט והצגה, אצל החרדים זה בעיקר ספרים".

לדברי הרב רפאל, אחד ההבדלים המרכזיים בין שוק הספרים החילוני לזה הדתי, נעוץ בשימוש באינטרנט. רפאל: "אמנם גם בציבור החרדי האינטרנט צבר המון תאוצה בשנתיים שלוש האחרונות ויש עלייה חדה ברכישות דרך הרשת. ועדיין, אנחנו בהוצאה לא מרגישים ירידה במכירות הספרים, שלא לדבר על שבת וחגים, שבהם הספרים הם האופציה היחידה".

"הפרסום מאוד התרחב"

לצד היתרונות שמהם נהנות הוצאות הספרים בסקטור החרדי, בדומה למקבילותיהן בשוק הספרים הכללי, הן סובלות, וביתר שאת, מהמחירים הנמוכים בענף. לדברי ביבלה: "הספרים אצלנו מאוד זולים. אמנם גם בהוצאות החילוניות יש מבצעים, כמו 4 ב-100, אבל הספרים הרגילים יעלו 60-80 שקל, בעוד שאצלנו זה נמכר בהרבה פחות".

קושי נוסף ומעניין יותר הוא התחרות הגוברת והאגרסיבית בין החנויות. לדברי בלודשטארק: "נכנסו מוטיבים שלא היו קודם. למשל, היה מין סטטוס-קוו שאם בשכונת פלוני יש חנות, לא היו פותחים עוד חנות לידה. היום רואים שיש חנות מצליחה וחנות של רשת אחרת באה ויושבת לידה. זה נהיה אגרסיבי.

"דוגמה אחרת היא היקף הפרסומים המטורף, שהגיע ממש לרמה של תנובה ואנו לא מרוויחים כמו תנובה. זה מה שהכניס את פלדהיים לסחרחורת. הרי כדי לפרסם הרבה צריך למכור הרבה".

תוצאה של ניהול כושל

גם הרב רפאל מסמן את התחרות הגוברת וההשקעה בפרסום כמה שמקשה על השוק: "הפרסום בעיתונות הדתית והחרדית מאוד התרחב. פעם הוצאה מכובדת הייתה מפרסמת ברבע עמוד והיום בעמוד שלם. יש גם הרבה עיתונים, כך שצריך לפרסם ביותר מקומות. הוצאה שמכבדת את עצמה, חייבת לפרסם עמודים שלמים. חל פה מהפך. חלק גדול מהתקציב הולך לפרסום. הייתה תחרות גדולה בין פלדהיים לאור החיים ששברה את פלדהיים. היא פתחה חנויות בקצב מטורף ופרסמה במאות אלפי שקלים".

נפילתה של פלדהיים אינה רק תוצר של התחרות, אלא גם של ניהול כושל. גם הנאמן שלה, עו"ד יעקב שפיגלמן, מודה בכך אבל משתדל להתמקד בעתידה: "עיקר העיסוק שלנו זה בהבראה. בלי קשר לסיבות נוספות, היו טעויות ניהוליות. ברגע שאתה מפעיל נכון המצב אחר, ויש לנו כבר עכשיו רווחיות משמעותית".

- מה השלב הבא?

"ישנה היום הצעה לרכישה של פלדהיים על-ידי הוצאת יפה נוף, שהוגשה לבית המשפט והיא תעמוד להצבעה באסיפת נושים שתכונס בעוד כשלושה שבועות".

- אז פלדהיים תיבלע בתוך יפה נוף?

"אני מניח שביפה נוף ירצו להמשיך לשמור על השם פלדהיים שהוא מותג מוכר מאוד בעולם החרדי. במסגרת התהליך, מרבית העובדים ימשיכו לעבוד בהוצאה".

האם פלדהיים היא דוגמה לניהול מקצועי פחות שמאפיין את ההוצאות החרדיות? כנראה שלא. אור החיים חוותה בשנים האחרונות גידול חד בפעילותה. ביבלה טוען שהדבר קשור בבירור ליכולת הניהול המשתכללת של בעלי ההוצאה: "בשונה מבעבר, אנחנו לומדים מהציבור הכללי כיצד לנהל את הרשת. הציבור החרדי לא רגיל למחשוב ולברקודים בכל ספר. הקמנו מועדון ספר למבוגרים ויש בו כבר 30 אלף חברים. וכמו בכל מועדון, יש בו הנחות, מבצעים ונקודות. יש לנו מועדון ילדים עם שטראוס ובו 30 אלף ילדים ויצרנו גם כרטיס 'ספר' כמו גיפטקארד.

"זה אחד הלהיטים בציבור החרדי. כשיש בר-מצווה, במקום לסחוב ארגזי ספרים, אתה מטעין כרטיס, ואז בר-המצווה קונה מה שהוא רוצה. אותו הדבר קורה בישיבות". המיזוג הצפוי של פלדהיים ליפה נוף צפוי להוות אתגר חדש לאור החיים וכשהגישה החדשה היא ש"פרנסה בידי שמים", מעין היתר לתחרות אגרסיבית יותר, הקרב על הקורא החרדי בין שתי ההוצאות החזקות עשוי ליצור את הדרמה הבאה בענף ספרי הקודש".

כך מגיירים ספרים: אין כניסה לחזירים ולדינוזאורים

אחת התופעות המעניינות בענף ספרי הקודש והיהדות היא של "גיור ספרים". כך למשל מספר דני פחימה, מו"ל "דני ספרים", כי "כל ההוצאה שלי עוברת ביקורת. יש לי שני קטלוגים - אחד לציבור הכללי והשני לציבור החרדי והדתי".

- מה מצונזר לקורא החרדי?

"אם יש ציור של ילדה, יציירו לה גרביים. בספרים על בעלי חיים לא אשאיר דינוזאורים וחזירים".

- כי לפי היהדות, העולם נברא לפני 6,000 שנה.

"כן. אמנם ישנם הסברים שמיישבים זאת, כמו שאלוהים בונה עולמות ומחריבם, אבל בכל אופן לציבור החרדי לא יהיו ספרים עם דינוזאורים".

- בספרי ילדים לחרדים יכולה להיות עלילה עם ילד וילדה?

"לא. יהיו תמונות של שני בנים ולא בן ובת, או שתי בנות. אם ארצה שיתאים לכל המגזרים, אשים על ראש הילד כובע. יש ספרים שאכין בשתי גרסאות - לחרדים ולציבור הכללי".

מבחינת בלודשטארק, הדאגה לתכנים בהיבט היותר רחב היא בעיה משמעותית שהציבור החרדי נאלץ להתמודד עימה. "צריך לעמוד על המשמר ולאחרונה נכנסו תכנים בעייתיים. הרעה החולה היא הקומיקס, שנכנס חזק. כך גם לגבי ספרי המתח. אפשר לדבר בספרים האלה על המוסד ועל פושעים ואלו דברים שלא נכנסו בעבר לציבור שלנו. אולי זה משהו שהביאו איתם בעלי התשובה".

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר