גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנשים היום מפגינים לראווה את כספם ולא את ערכה של האמנות"

ביקור בברלין עם דורון סבג, לרגל פתיחת תערוכה מהאוסף שלו, המשולבת עם יצירות מהאוסף שלו עם יצירות מאוסף דיימלר, מספקת הצצה לשוק האמנות העולמי מבעד לעיניו ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא אומר: "כבר לא מעניין אותי מפגן כוח"

"חזרנו ל-2008", אומר דורון סבג ומצביע על הקטלוגים עבי-הכרס של בתי המכירות הגדולים בעולם, המונחים על שולחן העיון בלשכתו. לצד יצירות האמנות המוצעות במכירות אוקטובר בלונדון ונובמבר בניו-יורק, משקיעים כריסטי'ס, סותבי'ס ופיליפס במהדורות של כרכים לאספנים, עם ראיונות, כתבות עומק ולא מעט רכילות, המוסיפה פיתוי למנה העיקרית.

חזר הכסף? כולם מדברים על משבר מתמשך.

"יש כסף. יש הרבה כסף ואנשים קונים אמנות כמו לפני המשבר".

סבג עצמו - הבעלים של ORS ומאספני האמנות הגדולים בארץ, מוכן רק לומר שהוא יהיה בניו-יורק, אבל לא בטוח שיגיע לאולמות המכירה. הוא עוקב בעין בוחנת אחר כל תנודה בשוק האמנות, אבל באשר להחלטות הקנייה שלו הוא שומר על דיסקרטיות. כמו כולם, אגב. עוד לפני פרוץ המשבר הכלכלי בעולם, הוא אמר לא פעם שמחירי האמנות היו מופרזים. אבל הוא מוצא את דרכו ולא מפסיק לרכוש אמנות ישראלית ובינלאומית.

לפני שבוע חזר מיריד FIAC בפריז ומפתיחת תערוכה בברלין, המפגישה יצירות מהאוסף שלו עם יצירות מאוסף דיימלר. התערוכה, המוצגת בחלל לאמנות עכשווית של דיימלר במרכז ברלין, היא הראשונה מסוגה לאוסף סבג בחו"ל.

זו נקודת שיא לך כאספן?

"בוודאי שאני גאה ומתרגש", הוא אומר בערב הפתיחה. "זה הישג ואישור לאיכות האוסף אבל זה בעיקר הישג לאמנות הישראלית, שמוצגת במקום מרכזי כל-כך, בחלל לא מסחרי, הפתוח לציבור ללא תשלום. אמנות ישראלית שמוצגת לצד אמנות בינלאומית ואינה נופלת ממנה".

בשבוע הראשון להצגתה, ביקרו בתערוכה יותר מ-1,000 איש, נמסר מדיימלר, ועוד כ-500 היו בערב הפתיחה החגיגי. אין ספק שעד לסיום התערוכה במארס 2013 יזכו היצירות של סיגלית לנדאו, מיכל רובנר, עילית אזולאי, גיא זגורסקי ועוד רבים אחרים לחשיפה משמעותית וחשובה.

מדלג בין אמנים

אוסף סבג, כאמור, אינו מוקדש רק לאמנות ישראלית, וגם על כך גאוותו. בתערוכה קשה לזהות במבט ראשון אילו עבודות שייכות לאיזה אוסף.

בהתבוננות מעמיקה יותר ניתן לראות בבירור את המינימליזם המנומס של דיימלר לעומת ההקצנה של אוסף סבג, שממנו מגיעות עבודות חושפניות וקשות יותר, עבודות מחומרים אורגניים, כמו פסל גופה תלויה של סיגלית לנדאו, תמונת הזבובים המתים של דמיאן הירסט, מראה גוף חשוף בתנוחה פרובוקטיבית של מרלן דומא ועוד.

"אני מחפש תמיד את רוח התקופה ומחכה לזהות שינוי", הוא אומר בשיחה בברלין, בדילוג בין ביקורי סטודיו אצל אמנים. "כבר זמן רב לא רואים שינוי משמעותי, כמו זה שחוללו האימפרסיוניסטים. אולי המופשט, אבל לא באותה מידה".

סבג הוא פועל חרוץ בשוק האמנות. הוא אינו מחמיץ הזדמנות להתעדכן, מבקר בתערוכות החשובות ובירידים המובילים בעולם. נמצא בקשר קבוע עם גלריות ואמנים. לקראת התערוכה הוא מגיע לברלין ויוצא לסדרה קדחתנית של פגישות. הוא מתחיל את היום בביקור פרטי באחת הגלריות החשובות בעיר וממשיך משם לפגישות סטודיו אצל כמה מהאמנים הבולטים בזירה הברלינאית כיום.

הוא מתייעץ בשקט ומתוך הבנה כמעט ללא מלים עם דנה גולן מילר, אוצרת האוסף, וסוחף לעולמו את גיסיו, איש העסקים חזי בצלאל ואשתו אורית.

הדלתות נפתחות לקראתו, הוא אספן מוכר ומכובד העושה בזירה הזו כבתוך שלו.

"אספני אמנות חייבים לרכוש אמנות. זוהי תשוקה היכולה לגרום סבל, אך בעת ובעונה אחת זהו גם מקור אושר גדול" - מצטטת גולן מילר, האוצרת, מדברי סמואל קלר על דמות האספן. "שני עשורים של איסוף אמנות הם פרק זמן המאפשר התייחסות פרספקטיבית לאופיו של אוסף וניסיון למפותו", היא כותבת בקטלוג התערוכה "מאיצים לעבר אחרית הימים" שהוצגה בחלל גבעון לאמנות בקיץ האחרון.

התערוכה בברלין מתבססת על ביקור של האוצרת של אוסף דיימלר בתערוכה זו, אך הצגתה יוצרת לעבודות מסגרת שונה לגמרי. סבג, כחתן השמחה, לא התערב בבחירות האוצרות - לא בתערוכה שאצרה בארץ טל יחס ולא בתערוכה של רנטה ויהגר בדיימלר. נראה שמבחינתו, נקודת המבט של האוצר החיצוני היא הזדמנות לריגוש חדש. כמו ליטוף של האוסף בידיים זרות ומסעירות. הזהות שלו עם האוסף נראית מוחלטת.

אתה מוכר עבודות מהאוסף או רק רוכש?

"אני לא מוכר לעולם עבודות של אמנים ישראלים ולא מוכר עבודות שקניתי מאמן. בין אספן לאמנים יש מערכת יחסים מאוד רגישה. אם אני מוכר עבודות של אמן הוא ייפגע נורא, זה כאילו אני לא אוהב אותו יותר".

אז מה אתה כן מוכר?

"אני מוכר לפעמים יצירות שקניתי במכירה פומבית. וגם אז, קרה שאמן כעס עליי כשהבין שמכרתי עבודה שלו - אפילו שלא קניתי אותה ממנו או מהגלריה שלו בכלל".

איך התחלת לאסוף אמנות?

"תמיד אהבתי אמנות. כשהייתי נער הייתי קונה פוסטרים של תערוכות. ב-88, אדם ברוך גייס כסף לביאנלה בוונציה שאצר, ואחר כך גייס אותי לתמוך בגלריה בוגרשוב. אדם ברוך שאל אותי 'ומה תעשה עם הפנאי שלך?'. בהתחלה זה נשמע לי מוזר. מה זה פנאי, אבל נכנסתי לזה".

תוכניתו של ברוך, אם הייתה כזו, הצליחה מעל למשוער. "היצירה הראשונה שרכשתי באמת הייתה 'השחיין' של דגנית ברסט, בעקבות הרצאה שלה בגלריה. אחר כך החלטתי ללמוד תולדות האמנות ובעקבות פגישה מקרית עם מוטי עומר ז"ל, עברתי למסלול לתואר שני. את התזה שלי כתבתי על דגה כאספן. הוא היה מאוד אמיד ואסף אמנות צרפתית מהמאה ה-18 עד תחילת המאה ה-20".

מתי הפכת ל"אספן רציני" - עם אוסף מאוחסן ומתועד, אוצרת במשרה מלאה, נסיעות בעולם בחיפוש אחר אמנות?

"אני חושב שבשנת 92'-93' האוסף התחיל לגדול. גלריסטית מאוד מכובדת אמרה לי 'דורון אל תקנה בכזו אובססיה, צריך לבדוק יותר. מה תעשה עם זה, איך תאחסן?'. היום אני רואה שקצב הרכישות שלי ירד, גם יותר קשה לרגש אותי".

עם הזמן והסקרנות התעצב גם טעמו של סבג כאספן. בשנים האחרונות נראה שטעמו הולך ומקצין, אולי זו תוצאה של הצורך בריגושים. עבודות יותר קשות לצפייה, פחות אסתטיות. כאלו שדורשות חלל ותחזוקה.

אתה חושב על חלל קבוע לאוסף?

"זו משימה לאוליגרכים. חלל דורש השקעה עצומה, מקום, תנאים, מיזוג אוויר, תחזוקה ואני לא כזה טייקון. בתערוכות אני מציג חלקים מהאוסף לציבור - זה מאוד חשוב לי. להחזיק מקום זה סיפור שמתאים אולי לאספנים מגה-עשירים, שיכולים להרשות לעצמם".

ויגאל אהובי יכול? מדברים על מגמה של פתיחת מוזיאונים פרטיים.

"אני לא רוצה לדבר על אף אחד. כבר עברתי את הגיל של להשוות למי יש הכי גדול. אני שומר על הקו של האוסף שלי. התבגרתי. כבר לא מעניין אותי מפגן כוח ואקסטרווגנטיות. יש אמנים שמאוד התבלטו וגם שרפו את עצמם".

גם תערוכה דורשת השקעה גדולה.

"השקענו בכל אחת מהתערוכות במוזיאון תל אביב כ-250 אלף שקל. עלות התערוכה ב"גבעון" השנה הייתה כ-300 אלף שקל. את התערוכה בברלין ממנת דיימלר. אני הזמנתי את כל האמנים הישראלים שמציגים להגיע לתערוכה. כמה היו בפתיחה, אחרים יהיו בהמשך".

"סוג של זיכרון"

הפעילות של האוסף שלך מגיעה מתקציב או.אר.אס. האמנות לא מכבידה על המאזן?

"יש לי תקציב אבל הוא גמיש ויש חריגות. קרה פעם שהציעו לי בבאזל לקנות עבודה יקרה - לב כחול של ג'ף קונס, וזה לא התאים באותה שנה להוציא סכום כזה".

יש תקופות שבהן רואי החשבון אומרים לך - "תרגיע"?

"בוודאי. אני מתרכז יותר באמנות הישראלית, כי באמנות הבינלאומית המחירים עלו באופן ניכר. אני חושב שבאמנות הישראלית יש עבודות מצוינות ויש שוק מאוד חי".

איפה אתה מוצא את האדרנלין? הריגוש?

"הריגוש הוא בללכת שבת אחת לציבי גבע ולראות יצירה חדשה או לקבוע לחצי שעה בסטודיו עם עילית אזולאי ולהישאר שלוש שעות. לראות את מחמוד בקשי - עם הסיגריות האלה - עבודה בחומרים אורגניים שמתכלה".

אתה לא מרגיש שיצירות שמאבדות את צורתן מאבדות גם מערכן?

"אני חושב שזו הבעת עמדה של האמן, על הניכור והכמות הבלתי נסבלת של הכסף שנשפך על אמנות כיום. מצד אחד, אמנים שבקושי מצליחים לגמור את החודש ונאבקים על קיומם ומנגד, יצירות שכל אחת מהן יכולה לפרנס את כל השוק. המחירים המטורפים היום בשוק הם זילות של המדידה של יצירות אמנות ורכישתה על-ידי אנשים שמפגינים לראווה את כספם ולא את ערכה של האמנות".

אם היית צריך, כמאמר הקלישאה, לבחור יצירה אחת מהאוסף, מה היא הייתה?

"זו שאלה קשה. כל פריט מהווה סוג של זיכרון, זה כמו לדפדף באלבום תמונות אישי מהחיים: בכל יצירת אמנות יש סוג של זיכרון חוויה - המפגש עם האמן, המקום והרגע מהחיים.

"'השחיין' של דגנית ברסט, למשל, היא העבודה הראשונה שקניתי בחיי והיא גם מנציחה את המפגש שלי עם דגנית אחרי ההרצאה - היא יצרה את הקשר שלי עם האמנות".

אתה מרגיש שהיום אתה פחות מבין את האמנים הצעירים?

"דווקא לא. אני תמיד מחפש את הכוכב נולד הבא ואני מתרגש כשאני רואה מישהו שמצא שפה חדשה. אולי העידן הבא יהיה אימאז' שעובר ברשת וכל אחד שמוריד אותו משלם לאמן דולר. הוא יכול להיות מיליארדר.

"זה פלורליזם מבורך מצד אחד ומצד שני זה כאוטי. מה שיישאר בסופו של דבר זה מה שמשקף את רוח התקופה. מה שלא משקף את רוח הזמן הוא סתם מנייריזם".

הכותבת הייתה אורחת של אוסף סבג בתערוכה בברלין

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר