גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתו של רוברט מקסוול: "אבא שלי לא היה נותן ל'מעריב' למות"

ג'יסליין, בתו של רוברט מקסוול שהחזיק בעבר ב"מעריב", זוכרת שאביה מאוד אהב את העיתון ■ כעת היא עוסקת במיזם TerraMar להגנת המים הבינל' באוקיאנוסים

"המצב של 'מעריב' עצוב. זה ברור שבימים אלה עתיד העיתונות כולה על הכף, אבל לדעתי תמיד יהיה לה מקום. אני בטוחה שאבא שלי היה עצוב לראות מה שקרה לעיתון לו היה חי. הוא אהב אותו מאוד, ואני מאמינה שהיה מחזיק היום ב-100% מהמניות. הוא לא היה נותן לו למות. בכלל, הוא לא היה נותן לעולם לאף עיתון למות" - כך אומרת ל"גלובס" ג'יסליין מקסוול, בתו של איל העיתונות היהודי-בריטי רוברט מקסוול, שנפל אל מותו בנסיבות מסתוריות מיאכטה הנושא את השם "ליידי ג'יסליין" לפני 21 שנה בדיוק, בנובמבר 1991.

למרות האמונה הגדולה של מקסוול באביה, שהיה מיליארדר בעל אימפריית תקשורת חובקת-עולם, הגינות בעסקים היא לא בהכרח התכונה הבולטת שאנשים זוכרים לו: לאחר שמצא את מותו באוקיאנוס האטלנטי, התברר כי הוא נטל כספים מקרנות הפנסיה של עובדיו, שלא הושבו. בין יתר העיתונים שבהם החזיק היו כאמור גם "מעריב" הישראלי, לצד ה"דיילי מירור", הוצאות ספרים, אחזקות בטלוויזיה (כולל MTV) וגם מניות של חברות תעשייתיות כמו סאיטקס וטבע.

"אני חושבת שהוא היה מבין היטב את התעשייה היום", אומרת בתו ג'יסליין, שלקחה בסוף השבוע חלק בכנס של בוגרי תוכנית Excel של "תגלית". "הוא תמיד חשב קדימה, תמיד היה דיגיטלי, וודאי היה גם לוקח קדימה את העיתונים שלו לכיוון הזה".

שערוריות לאחר מותו

השערוריות לאחר מותו של מקסוול, על רקע לקיחת הכספים מהעובדים והחובות שאליהם נקלע, הובילו לכך שהמשפחה מצאה את עצמה בבתי משפט והתמודדה מול דעת קהל קשה. השם "מקסוול" הפך נרדף לרמאויות ולמעשי נוכלות.

ג'יסליין, שלה שני תארים מאוקספורד, עזבה את בריטניה, עברה להתגורר בארה"ב והחלה לפתח קריירה עסקית משלה בתחום הפרייבט אקוויטי. היא השקיעה בכמה חברות סטארט-אפ (ובהן במנוע החיפוש הראשון באינטרנט, מגלן, שהקימה אחותה איזבל מקסוול), אבל החליטה שזה לא המסלול הנכון בשבילה. היא חיפשה את עצמה במשך כמה שנים, שבהן הספיקה להוציא רישיון טיסה אזרחי על מסוק, רישיון על צוללת ועל יאכטה וכן ללמוד רפואת חירום. הים הוא חלק בלתי נפרד מחייה, ומותו של אביה לא שינה זאת.

בחודשים האחרונים, כפי שהיא מגדירה זאת, מקסוול מצאה את הייעוד שלה עם מיזם TerraMar - פרויקט פילנטרופי שנועד להגן על המים הבינלאומיים באוקיאנוסים ברחבי העולם, תוך הפיכתם למדינה וירטואלית ששייכת לכל אזרחי העולם ושטחה 45% משטח כדור הארץ. הפרויקט מתנהל בעיקר באתר האינטרנט, והיא מגדירה אותו כ"מדינה והקהילה הווירטואלית-ריאלית הראשונה בעולם".

"כשהייתי בת 12, אבא שלי שאל אותי מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה. אמרתי לו שביולוגית ימית, אבל הוא אמר שלא כדאי, כי אין בזה כסף", היא אומרת. "גם את הרצון שלי להיות רופאה הוא ביטל. הוא אמר לי: 'את תהיי אשת עסקים', וכך באמת היה. אבל השנה חזרתי לאוקיאנוס, שמאז ומתמיד אהבתי".

- מה אביך היה חושב על TerraMar? הוא היה מתחבר לזה?

"הוא בטוח היה נלהב. הוא תמיד רצה שאעשה מה שאני אוהבת".

במדינה החדשה שהקימה מקסוול חברים היום פחות מ-5,000 אזרחים, אך היא טוענת כי היעד הוא להגיע למיליון. המיליארדר ריצ'רד ברנסון, מייסד וירג'ין, הפך באחרונה לאזרח TerraMar, וכן, לדבריה, גם היזם בארי דילר וליאון קופלר, בעלי סופר-פארם, שבנו עובד עם מקסוול על הפרויקט.

"המים הבינלאומיים נהרסים בשל זיהומם, דיג יתר, שפיכת נפט וכרייה. הם מים שלא שייכים לאף אחד אבל שייכים לכולם", היא אומרת. "אנחנו צריכים לפתח אחריות גם בכל הקשור למה שאנחנו אוכלים, שמגיע מהים".

- את בטח מכירה את ההרצאות של TED בסגנון: "ההרצאה שתשנה את חייך", שאחריה לא תוכל לאכול בשר. אז עכשיו גם אי-אפשר לאכול דגים?

"לא. רק דגים מזנים מסוימים שכבר נמצאים בסכנה והיעלמותם פוגעת בכדור הארץ - כמו דג טונה או דג קוד. זנים שלא מתאוששים מהדיג האינטנסיבי והיעלמותם מזיקה לאדם. ככלל, אני לא אומרת לאנשים מה לעשות - אני מביאה להם את המידע והם שופטים בעצמם. גם את זה למדתי מאבא שלי - הוא הרי היה בעסקי הפצת החדשות לאנשים, ומה שהיה חשוב לו הוא שהם יקראו את העובדות אצלו ויחליטו בעצמם".

בחודש שעבר השיקה מקסוול את פרויקט המדינה שלה רשמית, והוא כולל מיזמי חינוך, אפשרות להפוך לחברים-שגרירים של מינים בהכחדה, לצלול במקומות שונים באופן וירטואלי באמצעות גוגל-אושן ואפילו יש בו עיתון: "The Daily Catch". "חזרתי לעסקי העיתונות המשפחתיים", היא צוחקת.

מיתוג מחדש לכדור הארץ

מקסוול טוענת כי "כשהחלטתי לשנות את חיי ופרשתי מעולם ההשקעות והקרנות, פנו אליי אנשים וביקשו שאעזור אולי לדולפינים או לאלמוגים - בשל האהבה שלי לאוקיאנוס, אבל כלום לא תפס אותי. כשפנו אליי וביקשו ממני עזרה עם נושא המים הבינלאומיים, נדלקתי, ועלה לי הרעיון להקים מדינה חדשה".

- אנשים לא חשבו שהרעיון משונה?

"ברור. אמרו לי: 'זה משוגע, נדבר כשתחזרי אלינו לקרקע'. אבל בדקתי את הנושא במשך שנתיים, גם במישור המשפטי, והגעתי למסקנה שאנחנו חייבים לעשות מיתוג מחדש לכדור הארץ. יש דוגמאות מוצלחות של מיתוג מחדש - כמו סטארבאקס או אפל. למה לא עם העולם? לא הרבה יודעים את החשיבות של האוקיאנוסים, שגם שולטים במזג האוויר וש-95% מהשטח שלהם כלל לא נחקר".

מקסוול משוכנעת שמעבר להצלת האוקיאנוסים והאוכלוסיה שלהם, יש כאן פוטנציאל עסקי, "וזה חשוב גם למדינה קטנה כמו ישראל, שמסחר קריטי לקיומה ולהצלחתה. בכלל, מים הם נושא קריטי לישראל. אני רוצה שאנשים יבינו שהכול שלהם - הדגים, הפנינים, השטח - חייב להיות מכניזם כלשהו שבו אנחנו יכולים לחלוק את כל זה. עכשיו אפשר להתחיל לחשוב על הזדמנויות עסקיות ולעשות כסף. אנחנו שותלים רעיונות בראש של אנשים חכמים, שיפתחו את זה ויחשבו מה לעשות, וכן, גם לייצר הזדמנויות עסקיות".

פרוייקט

"תנו לעצמכם כמה חודשים לעשות מה שאתם אוהבים"

מקסוול נפגשה בסוף השבוע בניו-יורק עם צעירים אמריקנים-יהודים, בוגרי תוכנית Excel של "תגלית". מטרת התוכנית היא לאתר את הדור הבא של המנהיגים הפוליטיים והעסקיים היהודיים - היום בני 20-22 - ללוות אותם ברשת של נטוורקינג ותמיכה, כדי שיהפכו מחויבים לישראל ליהדות ויעשו בעתיד עסקים עם ישראל. התוכנית ממומנת על-ידי המיליארדרים לין שוסטרמן ומייקל שטיינהרדט.

הסטודנטים מגיעים לישראל לתקופה של 9 שבועות, ובמסגרתה הם מתמחים בחברות ישראליות כמו צ'ק פוינט, תנובה, ארנסט אנד יאנג, רדוור, ברקליס ישראל וקרנות הון סיכון. בתוכנית זו לראשונה מתחברים העסקים הישראלים לראשונה להיותם חלק מהקהילה היהודית העולמית. המפגש בין מקסוול לסטודנטים, שנועד לתת להם השראה, התקיים בבניין מערכת החדשות בלומברג במנהטן.

"אתם תתחילו עכשיו את העבודות שלכם", אמרה מקסוול לצעירים, "ותהיו חייבים לשאול את עצמכם אם אתם אוהבים את מה שאתם עושים. אם תיהנו, בכלל לא תרגישו שזו עבודה. תשאלו את עצמכם אם אתם שמחים ואם לא, תשנו את הבחירה. אני רק ידעתי שאני אוהבת את האוקיאנוסים, לא האמנתי שאפשר גם לעבוד בזה. ברור שאם לא הייתי מצליחה בעסקים לא הייתי יכולה לעשות את זה, אבל תנו לעצמכם אפילו 6-12 חודשים לעשות את הדברים שאתם אוהבים. זו חוויה משנת-חיים".

מקסוול גם הוסיפה כי ב-2050, אוכלוסיית העולם תמנה כמעט 11 מיליארד אנשים. "אני אהיה בסדר, אני כבר מבוגרת, אבל זו בעיה לכם ולילדים שלכם, וזה חסר אחריות מבחינתכם לא לדעת על הדרכים לשנות את העולם שלנו".

* הכותבת הייתה אורחת תוכנית Excel של תגלית בניו-יורק.

עוד כתבות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה