גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גדל פה דור שיהיה מוכן לשלם כסף על תכנים בסמארפון"

למה לתלות שלטי חוצות ענקיים באיילון, כשבאינטרנט התנועה סואנת לא פחות? רונה בן-דוד, מנכ"לית "און דה מוב", מאמינה ושהגיע הזמן לפנות לצרכן באמצעות אפליקציות, חנויות אינטראקטיביות ותכנים ייעודיים און-ליין בסמארטפון שלו

בישראל 2012 השאלה "איפה הכסף" הפכה לנפוצה כמעט כמו "מה נשמע" או "מה השעה". שחוקה מרוב שימוש, לא מחוסר רלוונטיות. "איפה הכסף" היא לא רק השאלה המהדהדת בקמפיינים פוליטיים, אלא התמריץ, המניע ושגרת היומיום של החברות הגדולות במשק. במציאות שבה ילדים קטנים כבר מתפעלים מסכי מגע, מתבגרים מנהלים את עולמם החברתי ברשת ומבוגרים סוגרים עסקאות וגם קניות בסופרמרקט דרך האימייל, ברור לכל השחקנים במגרש שיש כאן פוטנציאל להרבה כסף. במיוחד באמצעות הפלאפונים שמחוברים לנו ליד כמו אינפוזיה. אז יש פוטנציאל, אבל איפה הכסף?

רונה בן-דוד היא אחד האנשים שמנסים לענות על השאלה הזאת. היא עומדת בראש חברת "און דה מוב", שמנסה לעשות מהפך שיווקי ופרסומי ולהעביר את מרכז הכובד אל הסלולרי. להפוך את המכשיר הקטן שפעם שימש אותנו רק לשיחות זה עם זה לכלי הצריכה האולטימטיבי. זה הכיוון שמתפתח בחברות קטנות כמו "און דה מוב", וגם במשרדי הפרסום הגדולים: אפליקציות, חנויות אינטראקטיביות, קמפיינים און-ליין.

בן-דוד היא במידה רבה התגשמות מודל הלקוח כפי שחברות כמו זו שהיא עומדת בראשה מייחלות לו. היא מחוברת לאייפון והאייפד מהבוקר עד הלילה. צורכת אקטואליה בפלטפורמות דיגיטליות ומנהלת אינספור שיחות טלפון (אבל מעדיפה אס-אם-אסים). מכשיר הטלפון החכם שלה עמוס במאות אפליקציות. מכורה לאיסטנגרם ולפייסבוק. אפילו את יום הנישואים הראשון שלה חגגה באמצעות הסקייפ. ככה זה כשגם בעלך הוא בכיר בהיי-טק ושוהה בחו"ל.

כישלון בקמפיין הראשון

אחר צהריים מנומנם משהו בגן העיר, תל-אביב. בלב מתחם הקניות הבורגני הקטן הוצבה חנות ניידת של מותג חיתולים גדול שהשיק קמפיין למוצר חדש. בלב החנות עומדת בן-דוד, מקשיבה בהתלהבות ותוך כדי צילום נמרץ באייפון לדברי דיילות השירות. העניין הרב שמגלה בן-דוד לא קשור למוצר, שכרגע לא רלוונטי לחייה האישיים, אלא לקמפיין כולו שהיא מתחזקת את הצד האינטראקטיבי שלו באמצעות פרסום וירטואלי אינטנסיבי ואפליקציה נוצצת. יש משהו בתמונה הזאת שמשקף בדיוק את המעבר בין העולם הצרכני הישן, המקובל, ובין העולם הצרכני כפי שבן-דוד רואה אותו, ולהשקפתה העולם החדש כולו רואה: מצד אחד, חנות עם מוצרים שאפשר למשש ביד, מוכרות מצודדות וקופה רושמת, ומהצד השני סלולר. קטן, אבל כזה שמספק את כל החוויה הצרכנית בלחיצת כפתור, או יותר נכון בהנפת אצבע.

היא בת 29. צעירה לפחות בעשור מרוב האנשים שעמם היא עובדת. גרה ברמת-גן. נשואה לתומר אלבז, סמנכ"ל חברת ווייבז-אודיו, שעוסקת בטכנולוגיה מוזיקלית ואף זכתה בגראמי היוקרתי.

גדלה כילדת סנדביץ' במשפחה שבה 3 בנות. לאבא עסק עצמאי קטן. אמא שכירה. בהתנסות שלה במכירות היא דווקא כשלה - זה היה בבחירות לראשות מועצת התלמידים בתיכון "אהל שם" ברמת-גן. "זה היה קמפיין שנכשל. לא זכיתי. לימים הבנתי שאני יכולה להיות אשת שיווק מעולה", היא אומרת בחיוך ובלא מעט רצינות. בצבא שירתה במצ"ח כמש"קית קישור. זמן קצר לאחר השחרור החלה לעבוד בסלקום ואחר כך בפלאפון. הייתה נציגת מכירות, וארונה התמלא בטוסטרים ובמכונות קפה, התמריצים שהעניקה החברה לעובדים מצטיינים. למדה תקשורת במכללה למינהל וחזרה לסלקום, הפעם לחטיבת התוכן, שם עסקה בניהול תוכן ואסטרטגיות שיווק.

לפני שנתיים הקימה יחד עם שותפים נוספים את "און דה מוב". התלבטה בין הצעה לעבוד כמנהלת מחלקה בחברת תקשורת גדולה ובין האפשרות להקים חברה ובחרה בהרפתקה. "אמרתי שזה צ'אנס שאני יכולה לקבל עוד לפני שנכנסתי חזק לענייני ילדים ואני רוצה לראות מה יקרה, ולימים זה היה טוב. צמחנו פי שלושה כל רבעון". בין הלקוחות ניתן למצוא את סלקום, ישראכרט, האגיס, רנו ניסאן ומזרחי-טפחות. 12 עובדים מועסקים בסך-הכול בחברה הקטנה. אנשי המדיה מעורבים בעבודת הקריאייטיב, ולהפך. "כולם מעורבים, כולם יודעים, לכולם אכפת. זה חלק מאיך שאנחנו רואים ניהול וזה בכלל לא מקובל".

הטעות של משרדי הפרסום

אפשר לומר שבן דוד מנהלת יחסי אהבה-שנאה עם משרדי הפרסום "המסורתיים". מצד אחד, היא משתפת איתם פעולה בפרויקטים ומודה שסביר להניח שלא רחוק כל כך היום שהחברה שלה, וודאי הקונספט העסקי שהיא מובילה, יירכשו על-ידי חברה כזאת. מצד שני, היא לא מהססת לייחס למשרדי הפרסום תפיסה מיושנת שגורמת בדיעבד ללקוחות לא להשיג את המטרה שעל מזבחה מוקרבים כספים רבים.

"יש הזדמנות מטורפת בשוק", היא מצהירה, "מותגים מאוד מתעניינים ורוצים להיות שם. משרדי הפרסום האחרים לא יודעים לתת להם מענה. פיתחנו מותג נפרד. המודל של משרד הפרסום הישן קצת פחות עובד. מה שאומר שהיום, הערך שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו אמתי. זה מגיע לדעתי גם מתוך הדור שגדלתי בו וממה שקורה היום בכל תחומי הדיגיטל".

- את לא חוששת שכרגע הכוח שלכם הוא בייחוד שלכם, אבל בתוך כמה שנים חברות הפרסום הגדולות ייכנסו במלוא כוחן לשדה ולמעשה יבלעו אתכם?

"היינו במשרד פרסום גדול, ישבנו ודיברנו. הם אמרו לנו 'כשיהיה במובייל כסף ענק נקנה אתכם'".

- וזה מאיים עליכם?

"ממש לא. הפוך. היום אנחנו רוכשים ידע של השנים הבאות. ברור שכולם יהיו שם, אבל אנחנו לוקחים את זה למקום אחר. הצרכן נמצא היום במדיה הדיגיטלית הרבה יותר מבכל מדיה אחרת. סקר של גוגל הראה שב-49% מהזמן שלנו מבחינת צריכת מדיה אנחנו נמצאים בסלולר, ובאינטרנט במחשב. אני מאמינה שהצרכנים נמצאים שם ומשרדי הפרסום, בגלל אינטרסים אחרים, לא עוזרים ללקוחות שלהם להיכנס פנימה. התוצאות של הדיגיטל בארץ פחות טובות, כי משרדי הפרסום שכרגע מובילים את הלקוחות לא הולכים לשם, ובעיניי זה לא נכון".

- למה הם לא הולכים?

"כי אין להם כסף. יש יותר כסף להעלות קמפיין טלוויזיה מאשר קמפיין דיגיטל. מבחינתם, פחות נכון לקדם את עולם הדיגיטל מאשר את עולם האופסייד. לצורך העניין, אם היום סמנכ"ל שיווק בוחר להעלות קמפיין אוף-ליין שלטי חוצות, משרד הפרסום שלו מציע לו לעשות את זה. אנחנו שוכחים שיש כבישים סואנים לא פחות באינטרנט, כמו וואלה, ynet ואתרים כלכליים. היום, אם אני פורסת שלטי חוצות בכל תל-אביב, אני יכולה בהרבה פחות כסף להיות בכבישים הסואנים גם באינטרנט".

- הפרסומאים יעדיפו ללכת לשלטי החוצות הרגילים כי זה מה שהם רגילים אליו?

"כן. זה מה שהם יודעים, שם הכסף. אבל בתפיסה שלי, כשאתה עושה היום קמפיין טלוויזיה ואתה משקיע מיליונים, מביא ניצבים, טס לחו"ל ומצלם את הקמפיין, בסוף הלקוח מריץ לך את הפרסומת ביס מקס, וכשאתה מעלה כפולה בעיתון, הגיליונות נזרקים לפח. כשאתה עושה אפליקציה או מהלך דיגיטלי, אתה נותן ללקוח משהו אמתי. זה הרבה יותר נכון לצרכן מאשר להעלות קמפיין טלוויזיה, לעומת אפליקציה, שהלקוח בא ורוצה בעצמו להוריד אותה ולהתעסק איתה 3-4 דקות. הערך הצרכני הוא אחר".

- תני דוגמה.

"מהלך שאני אוהבת זה נייקי פלוס. נייק באו ואמרו אנחנו רוצים לייצר פרסומת דיגיטלית שתיתן ערך לצרכן. הוא קונה את הנעליים שלי, אז אני אתן לו גם נתונים על שרפת קלוריות ועל כמה פעמים בשבוע הוא רץ, ואני אעודד אותו ואאפשר לו לדבר עם החברים שלו, הרצים האחרים. לייצר פלטפורמה. לדעתי זה הפרסום החדש. זה הוויז'ן. לייצר ערך אמתי לצרכן וללא ללכת למהלכים פרסומיים מעצבנים כמו שמשרדי פרסום אחרים יודעים לעשות. לא לקחת את קמפיין הטלוויזיה ולשים אותו בתמונה קטנה באפליקציה, אלא באמת לייצר ערך ממהלך פרסומי אמתי. ואגב, הטרנספורמציה לעולם הדיגיטל מייצרת למותג יותר כסף מההשקעה שלו. בעיניי, אנחנו יותר חברת היי-טק שמפרסמת מאשר משרד פרסום".

"דברו איתי דרך הסמארטפון"

נחזור לשאלה הגדולה, "איפה הכסף". כולם מורידים אפליקציות, כולם ממציאים אפליקציות, אבל בישראל, נכון להיום, אפליקציה טובה עדיין לא גורמת לאף אחד לרקוד כל הדרך אל הבנק. אז איך בכל זאת מממשים פוטנציאל? "מי שמגיע אליי ואומר 'תעשו לי אפליקציה' ואני לא מוצאת ערך באפליקציה שלו - אגיד לו שאני לא עושה את זה, וקרו לנו מקרים כאלה", מספרת בן-דוד, "למשל, חברת אופנה שרוצה לייצר קטלוג ולשים אותו באפ-סטור. למה שאני אחזור ואסתכל בקטלוג הזה אם אין לי שום ערך בו? זה לא אתר. אפליקציה צריך להיות דבר מאוד ברור. היא צריכה לייצר ערך אמתי".

- למה את קוראת ערך?

"למשל, כל הנושא מבוסס המיקום. תראו לי איפה הסניפים שלכם. כשאני עוברת ליד הסניף תנו לי התראה שיש שם משהו שאני אוהבת. חולצה שביקשתי, דגמים שביקשתי, תלמדו אותי. הכול הופך להיות פרסונלי. תלמדו אותי ותדברו איתי דרך המכשיר הזה שנמצא אצלי 24/7 ביד. האמת היא שעוד אין אפליקציה שאני יכולה להגיד לך שהיא מופת, חוץ מאינסטגרם, שהיא לא מותגית. היא באמת רשת חברתית שהמקום שלה זה מובייל. תשאלי אותי היום אם עושים כסף מאפליקציות, לא עושים. יותר טוב שתמלאי לוטו, אם את רוצה לבנות על אקזיט מאפליקציה. מי שעושה כסף מאפליקציות זה בעיקר אפל".

- איך בכל זאת הופכים תוכן למקור הכנסה במציאות שבה יש המון תוכן נגיש בחינם?

"בתחום של תוכן, כמו למשל עיתונות ופורטלים, אפל חינכו אותנו שמשלמים כסף, וזה בסדר. אבל למותגים אני לא יודעת אם תהיה דרך לעשות כסף אמתי חוץ מקומרס. אנשים יקנו יותר ויותר ויעשו כסף דרך האפליקציה. ברמת התוכן, ברגע שייתנו לי ערך אמתי באפליקציה אני אקנה את זה. הדור שלי זה בדיוק הדור של ההוגנות, השקיפות, השיתוף בפייסבוק, החיים בדיגיטל, החיים בין המסכים, ואני חושבת שגם הם הולכים ומתחנכים לכך שאפשר לשלם כסף. גדל פה דור אחר שכן יהיה מוכן לשלם כסף על התכנים האלה ולהבין שבשביל תוכן טוב משלמים".

- וזה מחלחל לגופים המפרסמים?

"יש הבנה שהצרכן שם, וגם מנהלי השיווק קיבלו סמארטפונים ליד והבינו מה הכוח של הדבר הזה. יש המון חברות שאני רואה שמשקיעות בקמפיין טלוויזיה ענק. וכשאני רואה את הקמפיין אני מחפשת אותם בגוגל כי היום 71% מהאנשים יושבים מול הטלוויזיה עם סמארטפונים וטאבלט וזה מה שהם עושים. ברגע שאני רואה קמפיין שעניין אותי והצליח לשכנע אותי ולהניע לפעולה, כשאחפש בגוגל אני כנראה לא אמצא כלום אלא אם היה שם מישהו שחשב על זה שצריך להעביר למובייל בצורה נכונה. הרבה פעמים אני רואה קמפיין ומחפשת תוכן סלולרי ואין לי מענה. הם פספסו אותי באותו הרגע אם הם חושבים שאני מאוד אתאמץ לקום ולחייג אליהם לכוכבית שהייתה בטלוויזיה. אפשר לייצר לי משהו שהוא מאוד המשכי. צריכים לדעת לתפוס את הצרכנים בפינצטה".

- אם המובייל כה אפקטיבי, לשיטתך, הוא יכול להחליף את חבילת הפרסום? להיות הכלי היחידי?

"היום הוא עדיין לא יכול להוביל לבד מהלך גדול שייצר המון חשיפה, אבל אני אראה בדרך לעבודה שלט חוצות, בערב אראה בטלוויזיה, ובגלישה שלי לקריאת החדשות היומית ברשת אראה את המסר גם במובייל, ואז במובייל אני אניע לפעולה. במובייל אני אוכל להפגיש את הלקוח עם המוצר, אם זה בעזרת משחק עם המוצר באצבע או בעזרת שיחת טלפון, אם זה בעזרת מייל או כל דבר אחר שאני יכולה לעשות דרך הכלי הזה".

- לרומן עם הסמארטפונים יש גם מחיר חברתי. קורה לך שאת במפגש חברתי וכל אחד שקוע במכשיר שלו?

"כן. אני משלמת מחיר מאוד גבוה על העבודה והקריירה ברמת החברים והמשפחה, אז כשאני נפגשת איתם אני מאוד משתדלת להניח את האייפון במקום רחוק ממני כי אחרת אני כל הזמן אגע בו. כשאני מרצה, למשל, אני כן שמה גבול. אנחנו אנשים-מסכים, וזה נורא".

- ברור לך שאת מאכילה את החיה ואז אומרת שהחיה טורפת.

"לא, אני משתמשת בחיה ורוצה לייצר ערך גם ללקוחות שלי וגם משתדלת שבפרסומת יהיה ערך לצרכן. בסוף תהיה לנו דרך לעשות לזה סטופ. כמו שלמדנו לעשות דיאטות ולאכול נכון, נדע לתמרן ולמדוד את זמן המסך שלנו. יש גם דברים טובים בזה, אפליקציות שמעוררות עניין ומחכימות".

המחאה עשתה לנו טוב

ספרים בן-דוד עדיין קוראת בגרסת הנייר בכריכה, אבל מייחסת לפעילות הזאת אלמנט נוסטלגי. כל היתר - במחשב. היא ובעלה מתבדחים שלילד שיגיע בעתיד תהיה מטפלת סינית שתכין אותו לעתיד ואייפד בעגלה.

על המחאה החברתית היא מעדיפה לדבר גם מהזווית המקוונת, לספר איך עקבה אחריה באמצעות הפייסבוק. על תכניה היא פחות נלהבת לשוחח. "זה היה מוצדק, אבל נאמר על זה כבר הרבה", היא אומרת, "המדינה שלנו היא מקום לא פשוט לחיות בו. לכולם קשה. לצרכנים קשה, ובעיניי, מי שקשה לו לא פחות הוא המגזר העסקי. מקבלי ההחלטות משנים את דעתם לעתים תכופות, וזה תמיד נופל למטה בשרשרת עד המגזר העסקי. מבחינת הפרסום לנו דווקא זה עשה טוב, כי מפרסמים ירדו אל מתחת לרדאר והמובייל נתן מענה מעניין לכל הדבר הזה - מצד אחד, אתה לא בחשיפה באיילון או בתוכנית טלוויזיה בקמפיין מושקע ובזבזני, אבל, מצד שני, אתה עדיין מפרסם ועדיין נמצא מול העיניים של הצרכן".

- חשבת להתפתח בחו"ל? יש שם שוק הרבה יותר דינמי ונרחב למה שאתם עושים.

"אנחנו עושים את זה לאט לאט. בן הזוג שלי הוא מאוד איש של חו"ל. הוא הרבה שם, מכיר את המנטליות, ועברו לנו מחשבות בראש. אבל אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה עם החברה כאן. אנחנו מביאים משהו שהוא קצת אחר לשוק, ויש לנו הרבה מקום. אפשר לעבוד עם חו"ל גם מכאן".

- עולם הטכנולוגיה זה עסק של גברים?

"בטכנולוגיה וביזמות יש פחות נשים, לצערי. נשים פחות מתעניינות בזה. כילדה במשפחה של בנות הייתי 'הבן של אבא שלי'. כשמכשיר חדש היה מגיע הביתה, הייתי מתעסקת עם החיבור של כל החוטים. לבן זוג שלי מאוד כיף לדבר איתי על הדברים האלה. אני לא אומרת שנשים מפחדות מהמכשירים, אלא פחות מתעניינות. יש פחד להעז. החשיבה 'אני יכולה לעשות את זה' לא קיימת מספיק".

- יש פן פמיניסטי בהתנהלותך?

"שמעתי הרצאה של מנהלת בכירה בפייסבוק, שאמרה שנשים תמיד ייקחו את השורה השנייה ולא ישבו ליד שולחן הישיבות. הן אומרות 'טוב, גם ככה אנחנו נכנסות להיריון ונצטרך לגדל ילדים'. אם יהיה פרויקט מאוד מוצלח ותשאלי גבר מה קרה, איך זה עבד, ואיך היה, הוא יגיד 'אני הייתי מדהים, הצלחתי יפה'. אם תשאלי אישה היא תגיד 'יש לי פרטנרים מעולים, כולם היו ביחד'. נשים מגיעות ממקום אחר ואני מאוד משתדלת לשלב את הדברים. לא להיות מאוד בכיוון של הסתכלות נשית, אלא משהו באמצע".

- מה הקושי הכי גדול ביזמות?

"צריך לדאוג שהלקוחות תמיד יהיו מרוצים ולבדל את עצמך כל הזמן".

- במציאות הכלכלית של ישראל אני משערת שאת עובדת בתקציב מוגבל למדי. כמה מקום יש ליצירתיות?

"דווקא בגלל זה אנחנו חדשניים. אני ג'ט סקי, לעומת משרדי פרסום אחרים, שהם נושאות מטוסים. לעומתם, אנחנו מסוגלים לתת זוויות חדות ולאפשר ללקוחות שלנו גמישות מטורפת להרים פרויקטים מאוד גדולים, כי אנחנו עובדים בצוות מאוד רציני, מתמסר ורעב, ומלא מוטיבציה. משרד פרסום גדול שיש לו ריטיינר חודשי קבוע מכיר את הלקוח, אבל הדחף לתת יצירתיות פחות משמעותי".

- משתלם להיות יזם בישראל?

"הייתה כתבה לא מזמן, האם סטארט-אפים נועדו להפוך לגוגל או לעשות אקזיט. הרבה פעמים אני חושבת על זה, אבל המובייל רק מתחיל, ולפרוץ לעולם זה יחסית פשוט בכפר הגלובלי שלנו. ולכן, זה לא שאני עושה איזושהי פעילות שממוקדת בישראל ורק פה יש אותה. היום הלקוחות שלי פה, ואנחנו פה, אבל תמיד אפשר ללכת החוצה. וכן, לקחתי סיכון ביזמות הזאת, אבל בדיעבד למדתי כל כך הרבה בשנתיים האחרונות, שזה היה שווה לי".

* און דה מוב שייכת לקבוצת פישמן. אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

עוד כתבות

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת