גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טכנולוגיה שנותנת יתרון: PayCal מעניקה את הטוב משני העולמות

הפתרון של PayCal מאפשר ללקוחות לשלם בכרטיס אשראי בלי לגלות פרטים כלשהם לבית העסק, ובית העסק מצידו מבצע מכירה מאובטחת ומגובה

טעות נפוצה גורמת לרבים לחשוב ששוק כרטיסי האשראי הוא זירת המסחר האולטימטיבית במוצרים פיננסיים סטנדרטיים לחלוטין, שההבדלים היחידים ביניהם מתבטאים בגרפיקה המודפסת על הכרטיס.

הלקוח אולי רואה עשרות סוגי כרטיסים, שנראים שונים ומופצים בערוצי שיווק שונים, אך מאחורי הקלעים נצבות פחות מחצי תריסר חברות ענק בינלאומיות, שפועלות בצורה די דומה זו לזו משום שכולן כפופות לאותם חוקים ותקנות רגולטוריות - ולמרות האריזות השונות, "הסחורה" שלהן היא בסך הכל זהה - אשראי.

למעשה, כל המגזר הפיננסי מבוסס על כך שהכסף מהווה מכנה משותף לכל השחקנים בשוק, אין לו "ריח" ולא עבר, ולכן לא חשוב מי סיפק לכם אותו ותמורת מה, האם הוא מגולם בשטרות ובמטבעות (אשראי המדינה) או באשראי מסחרי-בנקאי. ואיך האשראי הפיננסי ניתן לשימוש, בכרטיס פלסטיק שבידי הצרכן, כאשראי ספקים בספרי החשבונות, או במשיכת-יתר מחשבון בנק דביטורי, בשיק או בהוראה טלפונית.

אשראי הוא הבעת אמון

הכסף הוא ה-Commodity האולטימטיבי, אבל בנוגע לשירות האשראי והתשתית הטכנולוגית הדרושה ליישומו, אין שני מוצרים דומים. הטעות נובעת מכך, שמחליפים את השירות המהותי של חברות כרטיסי האשראי, וזה יצירת אמון אצל המוכר שהוא יקבל תשלום בכסף עובר לסוחר בתמורה לסחורותיו, באמצעי הפיזי שמשמש לבניית האמון, כרטיס הפלסטיק עם הפס המגנטי או השבב החכם.

"הכרטיס הוא אמצעי אותנטיקציה", אומר רון גריסרו, סמנכ"ל טכנולוגיות עסקיות בחברת Cal, כרטיסי אשראי לישראל בע"מ, אחת משתי המפיצות של ויזה בישראל, "ותפקידו לזהות את המחזיק בו כלקוח בעל זכויות אשראי. האשראי עצמו הוא רישום במערכת המחשב ולכן כאשר המחשב מושבת האשראי לא נגיש. תפקידנו הראשוני הוא להבטיח שלעולם זה לא יקרה ותמיד אפשר יהיה לבצע עסקת אשראי מול Cal."

השירות שמאחורי הקלעים

כדי להוות אמצעי זיהוי אוניברסלי על הכרטיס להטמיע סטנדרטים חוצי תעשייה, שמבטיחים תאימות מול עשרות מיליוני אמצעי הקריאה הפזורים בנקודות התשלום בכול העולם - בכפיפות למערך האבטחות האחיד שכל חברות האשראי הסכימו עליו (תקן PCI) וכל הרגולטורים סומכים את ידיהם עליו. "אבל סטנדרטיזציה ברמת הכרטיס אינה אומרת שהשירות שמאחורי הקלעים, מערכת המידע המקוונת, שמוודאת כי המוכר יוכל לבצע בביטחון את הטרנסאקציה ולראות את הכסף נכנס לחשבונו בזמן המובטח, גם הוא זהה, כפי שהפורמט הסטנדרטי של דרכונים לא אומר שערכי האזרחות במדינות שונות הם שווים".

"ההבדלים האלה הם משמעותיים ביותר ללקוח מחזיק הכרטיס. הוא רוצה לדעת שהאשראי מלווה אותו לכל מקום ובכל זמן והוא מוגן משורה ארוכה של סיכונים פיננסיים, החל בגניבה או אובדן של הכרטיס הפיזי וכלה בהתחזות וגניבת זהות באינטרנט. אבל ההבדלים נעשים דרמטיים ממש כאשר מדובר בצד המוכר, בית העסק הסולק עם חברת סליקה אחת לצורך ביצוע הטרנסאקציות מול כל חברות האשראי והבנקים. כאן טמון היתרון התחרותי של Cal והוא פועל יוצא של טכנולוגיה מתקדמת, חדשנית ומחדשת".

חוכמת הסנדוויץ'

בעולם מערכת כרטיסי האשראי אפשר להבחין בשלושה רבדים, זה מעל זה כמו "סנדוויץ' וירטואלי". ברובד העליון משחקות החברות הבינלאומיות הגדולות, כמו ויזה או MasterCard, שקובעות את חוקי המשחק ומספקות גיבוי לסיכונים מסוימים ופלטפורמות לטרנסאקציות חוצות גבולות. ברובד התחתון משחקים הבנקים וגופים מסחריים אחרים, שמעוניינים לשווק את הכרטיסים ומוכנים לגבות את ההמלצות שלהם על לקוחותיהם בלקיחת אחריות על אמינותם כראויים לאשראי.

באמצע, בין שתי הפרוסות, נמצאת חברת ההפצה, Cal במקרה שלנו, שמפעילה את המערכות המורכבות בטריטוריה מסוימת ואחראית על כך שהקופות יצלצלו 24x365. וכמו בכל סנדוויץ', לא חשוב אם הלחם הוא בסך הכל Commodity. את הטעם והייחוד נותנת החברה שבאמצע. "יש אומנם רמה מינימלית של שירות שהחברות הבינלאומיות דורשות, אבל יתרון התחרותי ממשי מושג על ידי ה"אקסטרות" שאנו יוזמים, כל התכונות שאינן הכרחיות אך הודות להן אנו יכולים להפתיע את הלקוחות לטובה", אומר רון.

כפי שאפשר להבין מהתיאור הציורי, מערכת ה-IT היא למעשה "רצפת היצור" של חברת כרטיסי האשראי, המקום בו הופכים רעיונות עסקיים למוצרים שניתן לשווק אותם. וכמו במפעל תעשייתי, פסי היצור הווירטואליים הם שקובעים את איכות המוצר העסקי. לדוגמה, מבחינת בתי העסק השירות נדרש בראש ובראשונה להיות זמין, תמיד וללא עיכובים, טעויות ובזבוז זמן בקופה. תכונות אלה הן השתקפות של חוזק מערכת ה-IT, זמני התגובה שלה, השרידות והנגישות באירועים של אסונות טבע או מלחמה, וכדומה.

אין סובלנות לעסקאות אבודות

"הלקוח העסקי שלנו, בעל העסק, לא מוכן לסבול הפסד עסקה משום שלא הגבנו מהר ונכון", אומר רון גריסרו. "אתם יכולים להסתכל על היחסים בינינו כסוג של שירות מיקור-חוץ לתהליך עסקי. אנו אמורים לספק תהליך אל-כשל יעיל, שמתחיל בהעברת הכרטיס בקורא או בהתקשרות ידנית למוקד אישורי העסקאות ונגמר בהכנסת כסף לחשבון העסק, בצורה שקופה ללקוח. כל מה שקורה באמצע - תגובה מיידית לבקשת האישור, ביצוע הסליקה במערכת הבין-בנקאית, העברות הכספים, הכנת דוחות וחישובי עמלות הוא באחריותנו".

"אנו התחייבנו לספק רמת שירות מוגדרת כמותית ב-SLA לא רק מול בית העסק אלא גם מול ויזה העולמית. Cal השקיעה מאות מיליונים בהקמת מנוע IT מהמתקדמים בעולם, אותו חידשנו לאחרונה בעזרת HP. במקביל השקנו אתר גיבוי והמשכיות עסקית ביהוד, שמסוגל לקחת על עצמו את מלוא עומס העבודה במקרה של אסון באתר הראשי בגבעתיים. והכי חשוב, אנו משקיעים באנשים".

מוחות צעירים במעבדת החדשנות

השקעה בהון אנושי אינה מסתכמת בתנאי עבודה נוחים, השתלמויות מקצועיות ותרבות ארגונית מעצימה. "ראינו שהאנשים הטובים ביותר רוצים להמציא, לחדש ולהטביע את חותמם על הארגון", אומר רון גריסרו. "יש כאן המון מקצועני תוכנה, מהטובים בענף, שחושבים מחוץ לקופסה ומסוגלים לחולל מהפכות במובן החיובי של המילה. הנהלת Cal החליטה שהיא רוצה למנף את הלהט היצירתי הזה, לא לדכא את הצעירים התוססים מרעיונות, ולשם כך הקמנו במחלקת ה-IT 'מעבדת חדשנות'. כמו בחברות תוכנה בינלאומיות, המעבדה מתרכזת בבדיקה מהירה של רעיונות מבטיחים, פתיחת דלתות ותקציבים, ניתוב העבודה למקומות בהם האימפקט העסקי יהיה מכסימלי והרצות ניסיון (Pilot) של מודלים חדשניים. מעבדת החדשנות היא החממה הפנימית שלנו לסטארט-אפים בתחום כרטיסי האשראי, שחוסכת מהממציא את מסלול הייסורים המשפיל בין "מלאכים" (Angels), קרנות הון סיכון, אנליסטים ויועצים.

הקופה הניידת

"פיתוחים שמגיעים מהמעבדה ומוכיחים את עצמם בפיילוט מוטמעים מהר במערך ה-IT ומאפשרים לממציא לראות את רעיונותיו לובשים עור וגידים. לדוגמה, לאחרונה הוציאה המעבדה אפליקציית כרטיסי אשראי ל-Smartphone בשם Cal Pos, שמאפשרת לבצע עסקאות אשראי מקוונות (בניגוד לחתימת שוברי נייר או לחיוב טלפוני) גם ללא קורא כרטיסים מסורתי. בעלי מלאכה וספקי שירות, שמבצעים את עבודתם באתר הלקוח וזקוקים להתקן תשלום נייד, יכולים לרכוש תוסף חומרה זעיר לטלפון החכם המאפשר לקרוא את הפס המגנטי שעל הכרטיס. האפליקציה מדמה במקרה זה את קורא הכרטיסים ומשלימה את העסקה באמצעות התקשרות סלולרית מאובטחת לאתר ה-Web שלנו. פשוט, חכם ומקורי להפליא".

הנשק הלא סודי בארסנל הטכנולוגי

ב- Cal חדשנות טכנולוגית היא יותר מסעיף סקסי בתרבות הארגון. "החדשנות היא נכס אסטרטגי מהחשובים שבארסנל שלנו", אומר רון גריסרו. "כמו כל חברת כרטיסי אשראי, השיווק שלנו עובד בשני כיוונים: האחד הפצת כרטיסים ללקוחות הקצה, מחזיקי הכרטיסים, והשני החתמת בתי עסק כלקוחות שירותי הסליקה שלנו. בישראל, משום שהשוק ללקוחות חוץ בנקאיים הוא קטן, קשה יחסית לבצע פריצת דרך בהגדלת מספר מחזיקי הכרטיסים. אבל הטכנולוגיות המתקדמות שלנו בהחלט מכריעות את הכף כאשר בעל עסק שוקל התקשרות עם חברת כרטיסי אשראי שתבצע עבורו את הסליקה ותגבה אותו במקרים שהוא נפל קורבן לתרמית או שגיאת מערכת".

"יתר על כן, כלים מקוריים שפיתחנו יכולים, במקרים רבים, להיות המאפשרים, Enablers, שרק הודות להם מתאפשר בכלל להוציא את העסקה לפועל. לדוגמה, לקוחות פוטנציאליים רבים מסרבים לספק פרטי כרטיס אשראי באתר סחר אינטרנטי, משום שהם חוששים מתוצאות אפשריות של פריצה וגניבת מידע. לאור החשיפה של "ההאקר הסעודי" מתברר שהחשש הזה די הגיוני - אבל לבעל העסק אין הרבה אפשרויות. הוא יכול להתקשר עם חברת סליקה שפועלת מחוץ לתעשיית כרטיסי האשראי, כמו PayPal, אבל המחיר הוא ויתור על ההגנות שמספקות החברות שכן עובדות בתוך התעשייה, כמו גם האפשרות לאחד באותו חשבון שירותים בערוצים שונים (קופה בחנות, חיוב באתר Web, חיוב בהרשאה טלפונית, בדואר ועוד), ליהנות מעמלות נמוכות משמעותית, המרות מטבע בשער אטרקטיבי והנוחיות בעבודה מול חברה ישראלית בעלת משאבים משמעותיים לתמיכה בלקוחות".

ביטחון לקונה - ולמוכר

"הפתרון אותו השקנו החודש, PayCal, נותן לכם את הטוב שבשני העולמות. מצד אחד הוא מאפשר ללקוחות לשלם בכרטיס אשראי בלי לגלות פרטים כלשהם לבית העסק. ומצד שני, בית העסק מבצע מכירה מאובטחת, מאושרת ומוגבה על ידי חברת כרטיסי האשראי, בדיוק כפי שהיה קורה אילו הלקוח היה מתייצב פיזית בקופה עם כרטיס אשראי בידו. איך זה קורה? די פשוט. המוכר מקבל כפתור וירטואלי (להטמעה בעמוד בחירת אמצעי התשלום), Link לאתר של Cal, אליו מופנה הלקוח ברגע שהוא בוחר לשלם בכרטיס אשראי. כל תהליכי ההזדהות ואישור התשלום נעשים בקשר ישיר ומאובטח היטב של הלקוח וחברת האשראי, שכמובן אחראית על שמירת הפרטים והגנה על פרטיות הלקוח".

"כאשר העסקה מאושרת, השרת שלנו שולח למוכר 'מפתח קוד חד-פעמי' השקול להתחייבות של Cal לתשלום הסכום. למעשה, Cal מחייבת את הלקוח ומזכה את המוכר בלי להעביר ביניהם מידע חסוי אודות הכרטיס. לא רק שלא ניתן להשתמש במפתח הזה לצורך התחזות ואישור עסקאות פליליות, משום שהוא חד-פעמי, הדבר גם פוטר את בעל העסק מחובת ההגנה על מידע פיננסי של לקוחותיו. כידוע, לא פשוט על פי התקנות שבתוקף היום, להגן על מידע כזה ונדרשת השקעה לא מבוטלת בכסף ובזמן לנהל מנגנון חסין האקרים שגם מבטיח יכולת בקרה, Audit. עם PayCal אין צורך ביותר מהטמעה של ה-Link באתר החנות הווירטואלית".

אינטליגנציה עסקית היא ערך מוסף

חברת Cal גם מעשירה את סל השירותים ללקוח בפונקציות שאינן בהכרח קשורות בביצוע טרנסאקציה ספציפית אלא מבטאות את המחויבות שלה להצלחה העסקית של הלקוחות. למשל, העמדת שירותי Business Intelligence לרשות העסק הקטן והבינוני. "אין בעל עסק שלא נזקק למידע אמין, בזמן אמת, על מה שקורה בענף שלו, באזור הגיאוגרפי שהוא משרת, בספרה הכלכלית בכלל ואודות התנהגות הלקוחות בפרט", אומר רון גריסרו.

"אבל פתרונות BI נוטים להיות יקרים ולהזדקק לאנשי מקצוע כדי לבצע ניתוח איכותי. אלה דברים שקשה לעסק קטן-בינוני להצדיק, אבל אנחנו יודעים ויכולים לבצע אותם כשגרה ולהפיץ את התוצאות בין כל הנרשמים לשירות. יתר על כן, בתור חברה המבצעת אלפי טרנסאקציות בכל דקה, בסיס הנתונים שלנו מעודכן ואמין סטטיסטיות יותר מכל מה שעסק ממוצע מסוגל לאגור ולנתח בכוחות עצמו. עיבוד המידע הסטטיסטי (אנו לא נכנסים לפרטים הפוגעים בפרטיות הקונה או באינטרס העסקי של המוכר) במערכת המרכזית שלנו הוא דוגמה מוחשית לערך העסקי של Big Data".

ערכים מוספים אינטליגנטיים

"לדוגמה, הנהלה של עסק קמעונאות עם סניפים בכל אזורי המדינה יכולה לקבל חיווי בזמן אמת לשאלות חיוניות, כמו: למה הקופות בבאר שבע לא מצלצלות? האם זו תופעה מקומית, ארצית, או מגזרית? מה קורה בחנויות אחרות? האם זו תופעה מחזורית או מגמה מתמשכת? וכדומה. התשובות על שאלות אלה נגזרות מניתוח סטטיסטי טהור של הפעילות בכרטיסי אשראי כפי שהיא נרשמת בשרתים של Cal. אלה נמצאים תחת ניטור מתמיד לצורכי התפעול שלנו, שחייב לזהות חריגים ומגמות ארוכות טווח הרבה לפני שהם יתבטאו ביכולתנו לספק שירות מעולה".

"במקור מערכות הניטור והדיווח הוקמו כדי שאנו, אנשי ה-IT של Cal, נוכל לנקוט בצעדים פרו-אקטיביים ולמנוע תקלות עוד לפני שהתפתחו. למשל, לזהות מוקדם ככל האפשר שיש צורך בתוספת נפח אחסון או קווי תקשורת, לאתר מרחוק בעיות בנקודות המכירה ולעקוב בזמן אמת אחרי יתרות האשראי של מיליוני חשבונות. היכולת הנגזרת מכך, להודיע לבעל עסק שישים לב לכך שהשקט המדומה בסניף בבאר שבע מעיד על בעיה, משום שכל שאר העסקים בסביבה פעילים בקצב נורמלי, היא ערך מוסף שאנו מעמידים לרשות הלקוחות. זה מה שאנו קוראים Win-Win. זה טוב לנו, טוב לבעלי העסקים וטוב למחזיקי הכרטיסים".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל