גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם עו"ד לייזר הסתיר את הקשר עם דוברת הנהלת בתיהמ"ש?

הפעיל החברתי שבתאי עזריאל מתלונן על כך שוועדת האיתור שבחרה את עו"ד ברק לייזר לתפקיד היועץ המשפטי של הנהלת בתיהמ"ש, לא הביאה בחשבון שהוא בן-זוגה של הדוברת איילת פילו ■ הנהלת בתיהמ"ש: "הטענות נבחנו ונדחו"

ליועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, אסור לשבת בישיבות עבודה משותפות עם דוברת הנהלת בתי המשפט, עו"ד איילת פילו, שהיא בת-זוגו. כך עולה מהסדרי ניגוד העניינים שעליהם חתמו השניים לפני חודשים אחדים, בעקבות מינויו של לייזר לתפקיד היועץ המשפטי להנהלת בתי המשפט. עד לפני כשנה שימש לייזר עוזר מיוחד למנהל בתי המשפט הקודם, משה גל.

הסדרי ניגוד העניינים שעליהם חתמו השניים, הנחשפים כאן לראשונה, גובשו בתיאום עם מנהל בתי המשפט הנוכחי, מיכאל שפיצר, וכוללים שורה של הגבלות על עבודתם היומיומית של השניים.

בעבר פורסם כי לייזר ופילו הפכו לבני-זוג במהלך תקופת עבודתם בהנהלת בתי המשפט, ולשניים אף נולדה בת משותפת. עובדה זו יצרה קושי מבחינת נוהלי העבודה של נציבות שירות המדינה, ואולם הסדרי ניגוד העניינים לא טופלו כנדרש במהלך הליכי מינויו של לייזר לתפקיד היועץ המשפטי להנהלת בתי המשפט.

בהליכים אלה טיפלה ועדת איתור בנציבות שירות המדינה, שבראשה עמדה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (חקיקה), עו"ד אורית קורן.

התחייבות להימנעות

בהסדר שעליו חתם לייזר, ביוני 2012, הוא הצהיר כי "קיימת קרבה משפחתית ביני לבין איילת פילו, בת-זוגי, המכהנת כיועצת תקשורת לנשיא בית המשפט העליון, וראש מערך הדוברות במערכת בתי המשפט. הנני מתחייב כי בתוקף תפקידי כיועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, לא אעסוק ולא אטפל בנושאים המטופלים או נמצאים במסגרת אחריותה של בת-זוגי. הנני מתחייב כי אמנע מלקבל החלטות הקשורות ישירות לבת-זוגי, או שעשויים להשפיע עליה או על עניין אישי שלה".

לייזר מצהיר עוד כי כל שאלה הנוגעת לפילו או לענייני העסקתה תובא לטיפולו, הוא יעבירה לסגן היועץ המשפטי ויפעל על-פי הנחיותיו. עוד מתחייב לייזר "להימנע ככל שניתן מלקחת חלק בישיבות או בפורומים שבהם משתתפת בת-זוגי. ככל שיהיה צורך בנוכחות משותפת של שנינו בישיבות או בפורומים כאלה, שלא ניתן להימנע מהם, אפנה לקבל הנחיות היועץ המשפטי של נציבות שירות המדינה, ואני מתחייב לפעול בהתאם להנחיות אלה".

לייזר גם התחייב שלא להעביר לשום אדם - כולל לפילו - כל מידע המגיע אליו במסגרת תפקידו.

כחודש לאחר מכן חתמה גם פילו עצמה על הסדר ניגוד עניינים מקביל. גם פילו התחייבה כי כל שאלה בנוגע אליה, לענייני העסקתה או לכל עניין משפטי הנוגע ליחידת הדוברות, הדורש התייחסות של הלשכה המשפטית בהנהלת בתי המשפט, יועבר הנושא לטיפול סגן היועץ המשפטי.

גם פילו התחייבה להימנע ככל שניתן מלהשתתף בישיבות או פורומים שבהם משתת, לייזר. ועוד התחייבה פילו שבכל פנייה עיתונאית, במסגרת תפקידה כדוברת, והנוגעת ללייזר - "הנושא יטופל מול מנהל בתי המשפט, ובמידת הצורך והדבר מצדיק זאת, אבקש את הנחיית סגן היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט".

על אף התחייבותה זאת של פילו, יצוין כי בכמה מקרים, מאז מונה לייזר ליועץ המשפטי להנהלת בתי המשפט, טיפלה פילו עצמה בפניות עיתונאיות הנוגעות ישירות ללייזר, וזאת בניגוד להתחייבותה בהסדר ניגוד העניינים, ולכאורה גם בניגוד לכללי התקשי"ר.

כך, לפנייה עיתונאית מחודש אפריל 2012, שעניינה הסדרי ניגוד העניינים של פילו ולייזר עצמה, השיבה פילו עצמה ואף חתמה על תשובתה. יחידת הדוברות, הנתונה למרותה של פילו, אף הייתה זו שפירסמה את ההודעה לעיתונות בדצמבר 2011, המבשרת על מינויו של לייזר לתפקיד היועץ המשפטי, וכן השיבה לפניות בעניין תלונה משמעתית שהוגשה ללשכת עורכי הדין נגד עו"ד לייזר, בעקבות מכתב שהוציא במסגרת פרשת השופטת ורדה אלשיך.

הפעיל החברתי שבתאי עזריאל פנה לפני שבועות אחדים ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וכן לוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בבקשה לבדוק אי-סדרים לכאורה הקשורים להליכי מינויו של לייזר למנהל בתי המשפט.

לטענת עזריאל, לייזר נמנע מלדווח לוועדת המכרזים בראשות עו"ד קורן על קשרי המשפחה שלו עם הדוברת פילו, מאחר שמידע כזה היה מביא לפסילת מועמדותו, בהתאם לכללי התקשי"ר.

יצוין כי העובדה שהסדרי ניגוד העניינים עם לייזר ופילו נערכו ונחתמו למעלה מחצי שנה לאחר כניסתו לתפקיד, תומכת לכאורה בטענותיו של עזריאל כנגד תקינות המינוי.

לטענת עזריאל, לאחר שנוצרה קרבת משפחה בין לייזר לפילו, היה עליהם לדווח על כך לממונה עליהם, מנהל בתי המשפט דאז, משה גל, והוא היה מחויב לפעול בהתאם להוראות התקשי"ר, הקובעות כי "נוצרה קרבה משפחתית בין שני עובדים במשרד או ביחידות סמך, ויש ביניהם יחסי כפיפות, קשרי עבודה או ניגוד עניינים, יש להעביר אחד מן העובדים למשרה אחרת במשרד או ביחידה. אם אין ההעברה אפשרית, רשאי האחראי, באישור נציבות שירות המדינה, להתיר את המשך העסקתם של העובדים הללו לתקופה שלא תעלה על שנה אחת, תוך קביעת תנאים להעסקתם". כך, כאמור, לא קרה.

"נבדק ואושר"

ממשרד המשפטים לא התקבלה תגובה לטענות שהופנו כלפי קורן, על שאישרה את מינויו של לייזר לתפקיד, אף שלא הוסדר עניין ניגוד העניינים.

דובר נציבות שירות המדינה מסר בתגובה לפניית "גלובס" כי "ועדת הבוחנים בנציבות לא דנה בעניין קרבת משפחה, אלא בוחנת מועמד לתפקיד על-פי כישוריו והתאמתו לתפקיד. נושא קרבת המשפחה נבחן בנפרד על-ידי הוועדה, שמטפלת בנושא זה בנציבות שירות המדינה. כך היה גם במקרה דנן.

"העסקתם של בני-הזוג נבחנה על-ידי הגורמים הרלוונטיים בנציבות ובמשרד המשפטים. היא אושרה, לאחר שנמצא כי הינה עומדת במסגרת הנורמטיבית של החוק ושל כללי שירות המדינה". הדובר אישר כי הבדיקה נערכה לאחר שלייזר כבר נבחר לתפקידו.

מהנהלת בתי המשפט נמסר כי "הטענות בהקשר זה נבחנו על-ידי הגורמים המוסמכים לכך, והן נדחו לגופן. הבחירה לתפקיד היועץ המשפטי נעשתה לפי כל הכללים, ולא הייתה חריגה מהוראת התקשי"ר.

"יצוין כי דבר הקרבה המשפחתית צוין במסמכי המכרז, ונציבות שירות המדינה אישרה את המינוי בכפוף לחתימה על הסדר ניגוד עניינים, שמתקיים הלכה למעשה כדבעי".

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה