גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רופא שיניים נגד אלביט: "סיכלה עסקה עם לקוח רוסי"

ד"ר ברוך אמינוב תובע מאלביט 157 מיליון שקל, בטענה כי סיכלה עסקה למכירת שתלים דנטליים פרי פיתוחו לחברה רוסית ■ אלביט: אין בסיס לטענות

"יש כאלה שהתברכו בעושר רב בגלל היותם צאצאים למשפחת מלוכה, בעוד שיש כאלה ש'התברכו' במערכת שיניים בעייתית הגורמת לנזק רב, לכאבים קשים ולבעיה אסתטית לא קלה בכלל... מזל שיש קופון לד"ר ברוך אמינוב - הד"ר שהתברך בשכל, ביחס חס ומקצועי ומעל לכל באמינות, הרי מכאן שורש שם משפחתו - 'אמינוב'".

כך מפרסם אחד מאתרי הקופונים את מרפאתו של רופא השיניים ד"ר ברוך אמינוב. אבל ד"ר אמינוב הוא לא "סתם" רופא שיניים, אלא גם יזם טכנולוגי ומפתח של שתלים דנטליים מיוחדים.

לדברי אמינוב, מי שראה במכירת השתלים פרי פיתוחו כהזדמנות עסקית היא חברת אלביט מערכות שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן - חברה שכידוע עיקר עיסוקיה הם דווקא בפיתוח מערכות נשק ואלקטרוניקה.

לטענת אמינוב, ב-2006 הציעה לו אלביט מערכות לייצר את השתלים פרי פיתוחו במחלקה מיוחדת שתקים לשם כך ברומניה, באמצעות חברת אלמט אינטרנשיונל. מדובר בשתלים שיוצרו עבור חברת אינפינטי שוויץ, שאמינוב הקים לצורך העניין ושהוא בעליה עד היום.

לטענתו של ד"ר אמינוב, אלביט קיוותה להשיג כתוצאה מכך רווח משולש: לשפר בדרך זו את קשריה המסחריים עם רומניה ולמכור לה ציוד צבאי; להרוויח מייצור השתלים עבור אינפינטי ומהיותה שותפה לרווח ממכירת השתלים על-ידי קבלת 35% מניות מאינפינטי; בהמשך יצר אמינוב קשר עם לקוח ברוסיה, חברת TGM, שלדבריו רצתה לרכוש ממנו שתלים בשווי של 40 מיליון אירו.

ואולם, משהו בתוכנית של אמינוב התקלקל בדרך. היחסים העסקיים בין אלביט לבין אמינוב ואינפינטי עלו על שרטון, ובאחרונה הגיש אמינוב לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך כ-157 מיליון שקל נגד אלביט מערכות וסגן הנשיא של החברה, מרקו רוזנטל, וכן נגד אלמט אינטרנשיונל ואורי אורינג, מנהל המפעל ברומניה.

אי-עמידה במועדי אספקה

בתביעתו, שהגיעה לידי "גלובס", מגולל אמינוב, באמצעות עו"ד חגי אברהמי, סיפור מדהים. לטענתו, "אלביט מערכות, ברשלנות, במחדל ותוך הפרת התחייבויותיה לאמינוב ולאינפינטי, גרמה להם להפסד עסקת מכירת השתלים ללקוח הרוסי (TGN) - 280 אלף שתלים, בשווי 40 מיליון אירו".

לטענת ד"ר אמינוב, אלביט מערכות ויתר הנתבעים יצרו בפניו ובפני אינפינטי מצגי-שווא, לפיהם הם יספקו לאינפינטי את השתלים במחלקה שתקים אלביט מערכות ברומניה, אך הפרו את התחייבותם זו, ובכך סיכלו את העסקה עם הלקוח הרוסי.

אמינוב מפרט בתביעה את מהלך קריסת העסקה עם הלקוח הרוסי. לפי התביעה, אלביט מערכות שיכנעה את אמינוב כי "בשל היקף המכירות הגדול של החברה ברומניה, ניתן יהיה להקים שם מפעל גדול לייצור שתלים, שיאפשר שיווק ומכירת שתלים בצורה מאסיבית לשוק העולמי, תוך יצירת פוטנציאל רווח עצום לחברה המשותפת לאלביט ולאמינוב (אינפינטי)".

לדברי אמינוב, לאור התחייבות אלביט לייצור השתלים, חתמה אינפינטי על הסכם עם הלקוח הרוסי לאספקת שתלים בשווי 40 מיליון אירו - כאשר מועד האספקה הראשון של 2,500 שתלים נקבע ל-15 בספטמבר 2007, ומועד נוסף, לאספקת 2,500 שתלים נוספים, נקבע ל-15 באוקטובר 2007.

אמינוב טוען כי אלביט נתנה לו להבין כי הם יעמדו ביעד הייצור של קבוצת השתלים הראשונה, לצורך מסירתם ללקוח הרוסי במועד פתיחת התערוכה הגדולה ביותר ברוסיה לרפואת שיניים, בה מוצגים מוצרים מתחום רפואת השיניים לרופאים מכל רחבי רוסיה.

ואולם לדבריו, "כחודש וחצי לפני מועד האספקה הודיעו נציגי אלביט לאמינוב כי לא יוכלו לעמוד במועד שנקבע לאספקת השתלים, והמליצה לאינפינטי לפנות לחברת 'עדין מערכות שתלים דנטליים', כדי שתייצר את מנות השתלים הראשונים במקום אלביט".

אמינוב מציין כי בשל ההתראה הקצרה שנתנה לו אלביט מערכות ובשל כך שהיא הפרה את התחייבותה לספק את השתלים, ירדה לטימיון עסקת המיליונים עם הלקוח הרוסי.

דרישה להרמת מסך

אמינוב מפרט כי שווי ייצור של 280 אלף סטים של שתלים לפי המחיר שביקשה חברת עדין היה בסך כ-8.6 מיליון דולר, ו"הרווח המינימלי שהיה נכנס לכיסה של אינפינטי, במקרה שהנתבעים לא היו גורמים להפרת ההסכם בינה לבין הלקוח הרוסי, היה 30 מיליון אירו".

אמינוב טוען כי אלביט הפרה בהתנהגותה את התחייבויותיה כלפיו ובכך גרמה לו ולאינפינטי נזקים כלכליים בלתי הפיכים. לדבריו, סיכול העסקה עם הלקוח הרוסי גרמה לו לסחרור כלכלי, שממנו הוא לא נחלץ עד היום.

אמינוב אינו מסתפק בכך ומעלה טענות נוספות נגד אלביט. לדבריו, מול אינפינטי יצרה אלביט חציצה מלאכותית בינה לבין חברת אלמט אינטרנשיונל. לטענתו, בכל הישיבות שהתנהלו בעניין העסקה עם הלקוח הרוסי הציגו מנהלי אלביט, מרקו רוזנטל ואורי אורינג, את אלביט כאחראית על ביצוע העסקה. זאת, למרות שלדבריו, "אלמיט ואלמט חד הן, וכי אף מנהלי אלביט ואלמט לא עשו הפרדה כלל בין החברות, אלמט הייתה צינור דרכו מעבירה אלמט את רווחיה מרומניה".

בשל טענות אלה דורש אמינוב מבית המשפט להרים את מסך ההתאגדות ולזהות את אלביט כזו שעומדת מאחור אלמט.

אלביט מערכות מסרה בתגובה כי "מעיון ראשוני במסמכי התביעה, החברה מאמינה כי אין בסיס לטענות שהועלו, ותגיב בהתאם בבית המשפט". (ת"א 36882-11-12).

עוד כתבות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות