גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גלובס" חושף את חוות-דעת המומחה בפרשת מליסרון

הכלכלן יוסי בהיר ימסור ביום א' חוות-דעת בפרשת הרצת האג"ח של מליסרון: "רכישה מסיבית של אג"ח ע"י עופר פיתוח סייעה לקבל תמורה גבוהה בהנפקה"

כשברקע מהדהדים הדי חקירתו של איש העסקים נוחי דנקנר בידי רשות ניירות ערך, בחשד להרצת מניותיה של חברת אי.די.בי שבבעלותו, יתחדש בשבוע הבא בבית המשפט המחוזי בתל-אביב משפט הרצת האג"ח בקבוצת מליסרון של ליאורה עופר.

אל דוכן העדים באולמו של השופט חאלד כבוב יעלה ביום ראשון הקרוב העד המומחה מטעם המדינה, הכלכלן יוסי בהיר, יועץ מקצועי עצמאי לנושאי שוק ההון, שימסור את חוות-דעתו בתיק.

חוות-הדעת הכתובה של בהיר, שנכתבה לבקשת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), תומכת בכתב האישום ונחשפת לראשונה ב"גלובס".

בכתב האישום שהגישה הפרקליטות בתיק מליסרון, מואשם אבי לוי, מנכ"ל החברות בקבוצת מליסרון, כי בנובמבר 2009, לקראת הנפקת אג"ח של מליסרון (הרחבת סדרה ד'), פעל עם גולן מדר, מנהל כספים בחברת עופר השקעות, להעלאת שער האג"ח בשוק באמצעות רכישתן. השניים עשו כך, על-פי כתב האישום, על מנת שהמחיר בהנפקה ייראה אטרקטיבי לעומת מחיר השוק. בכך, טוענת הפרקליטות, ניסו השניים להגביר את סיכויי ההצלחה של ההנפקה.

לוי, מדר ומליסרון מואשמים בעבירות תרמית בניירות ערך (הרצת מניות) ובעבירות דיווח. עוד עומדים לדין בפרשה: אליהו העליון, סוחר אג"ח מחדר המסחר של פועלים סהר, שלדברי הפרקליטות ביצע את פעולות המסחר; חברת מליסרון, חברת עופר השקעות וחברת עופר פיתוח והשקעות. עם פתיחת המשפט בינואר השנה, כפרו כל נאשמי הפרשה כפירה כללית באישומים נגדם.

הכתבת מחיר

תחילת הפרשה ב-4 בנובמבר 2009, אז הודיעה מליסרון על בחינת האפשרות לגיוס הון באמצעות הרחבת סדרה - אג"ח ד' של החברה. המכרז למשקיעים מסווגים נערך ב-1 בדצמבר ונסגר במחיר 116 אגורות ליחידה. ההנפקה לציבור נערכה ב-2 בדצמבר 2009. לפי הודעת מליסרון מיום זה, מחיר הסגירה של ההנפקה לציבור נקבע גם הוא על 116 אגורות.

בחוות-דעתו בחן המומחה בהיר את השינוי בשערי אג"ח ד' של מליסרון בתקופה שמ-26.11.2009 ועד ה-1.12.2009 - הימים שקדמו להנפקה. המומחה הגיע למסקנה כי בימים הללו חברת עופר פיתוח ביצעה פעילות רכישה מסיבית של רכישת אג"ח ד' של מליסרון, ששיאה היה ב-1 בדצמבר, ואשר "שירתה את מליסרון ועזרה לה לקבל תמורה גבוהה יותר עבור ההנפקה".

לדבריו, "ברור כי למליסרון היה אינטרס ברור בהצלחת ההנפקה ובהשגת מחיר טוב בהנפקה. כל עלייה של 1 אגורה בשער אג"ח ד' הייתה מניבה למליסרון תמורה נוספת של כ-1.46 מיליון שקל נוספים".

בהיר קובע כי "לא ניתן להעריך את תגובת ציבור המשקיעים, כולל המשקיעים המסווגים, לו ניתן גילוי לפעילותה של עופר פיתוח בסמוך להנפקה, אבל ברור כי היה בו כדי להשפיע על שיקוליהם באשר להיקף הרכישה ו/או מחירה".

בנוסף, כתב המומחה כי "לא ניתן להעריך מה היה מחיר ההנפקה ללא פעילות הקנייה המסיבית של עופר פיתוח, וייתכן כי אי-השגת מחיר מתאים ו/או מכירת כמות מספקת של יחידות היו מביאים לאי-הצלחת ההנפקה ו/או ביטולה".

במסגרת חוות-הדעת ציין המומחה כי בימי המסחר שקדמו להנפקת אג"ח ד', הכתיבה עופר פיתוח את מחיר הרכישה. לגבי פעילות המסחר ב-1 בדצמבר 2009, הוא פירט: "החברה רכשה ביום זה 9,179,217 ערך נקוב של אג"ח ד', בתמורה כספית של כ-10,700,556 שקל".

לדבריו, פעילותה של עופר פיתוח הייתה 71% מנפח המסחר (קניות) ביום מסחר זה. בהמשך, הסביר המומחה כי כאשר לקוח מהווה 71% מנפח המסחר הוא מהווה הגורם הדומיננטי בצד אחד של המסחר (הקונה), ועסקאותיו מכתיבות למעשה את השערים לאותו יום המסחר.

"החל משעה 13:15 הוגברה מעורבותה של עופר פיתוח במסחר - כ-87% מנפח המסחר משעה זו בוצעו עבור עופר פיתוח. החל משעה זו בכל פעם שמחיר אג"ח ד' בבורסה ירד מתחת למחיר העסקה האחרונה שבוצעה עבור עופר פיתוח, הוזרמה עבור עופר פיתוח הוראת קנייה נוספת, שהביאה לעליית שער מחודשת באג"ח ד'. סמוך לשעה 15:05 הגיע שערה של אג"ח ד' למחיר היעד שהוגדר - 117 (מחיר יעד שהוגדר על-ידי הנאשמים, לטענת הפרקליטות - ח' מ')", נאמר בחוות-דעת המומחה.

שיא הפעילות

בהמשך כתב המומחה: "כאשר עסקאות שבוצעו, עבור צדדים שאינם קשורים לעופר פיתוח, הובילו לירידת שער אג"ח ד' ל-116.41 (סמוך לשעה 15:21), הוזרמה הוראת קנייה נוספת עבור עופר פיתוח (בסמוך ל-15:25), וזו 'החזירה' המחיר לרמה של 117".

לדבריו, אין ספק כי לפעילותה של עופר פיתוח הייתה השפעה מכרעת על המסחר. "יום מסחר זה היה יום השיא בפעילות של עופר פיתוח באג"ח ד' מבין ימי המסחר שנבחנו. לדעתי, אין זה מקרה", קבע.

ביום ראשון הקרוב יתייצב, כאמור, בהיר בבית המשפט וייחקר על חוות-דעתו בידי פרקליטי הנאשמים, שינסו, כמובן, לערער את מסקנותיו.

עורכי הדין פנחס רובין, ארז הראל והילה שמעון ממשרד גורניצקי ושות' ועו"ד נבות תל-צור, המייצגים את חברות מליסרון, עופר השקעות ועופר פיתוח, מסרו בתגובה כי "מדובר בעניין תלוי ועומד בבית המשפט ובעד שטרם נחקר על חוות-דעתו. בנסיבות הללו איננו רואים לנכון להגיב לדברים".

עורכות הדין נוית נגב וגל הררי-גולדמן, המייצגות את אבי לוי, מסרו: "פעילותו של לוי הייתה פעילות עסקית לגיטימית. מצער כי חוות-הדעת מצאה את דרכה לדפי עיתון, עוד לפני שנדונה בבית המשפט".

גולן מדר יוצג בידי עו"ד ז'ק חן; ואליהו העליון - בידי עורכי הדין ד"ר גרשון גונטובניק ועודד גזית ממשרד יעקב וינרוט. התובעים במשפט הם עוה"ד עמית בכר ויעל ענתות.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאיים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקניות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע שישוחח היום עם נתניהו, שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?