גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פטנט להשגת מזומנים

איך מרוויחים כסף מחוב אבוד? תשאלו את החבר'ה באלווריון

חברות רבות מתגלגלות לאורך השנים בין סיפוק לתסכול, בין הצלחה לאכזבה, בין גאות לשפל, בין רווח להפסד. המציאות המשתנה מחייבת אותן לגמישות, ומי שלא מסתגלת - לא קיימת. תוך כדי השינויים בשווקים, לצד ההצלחות והכישלונות, צוברות החברות נכסים שלא ממש מתבטאים בספרי החשבונאות: ידע נצבר בתחום פעילות מסוים; הון אנושי מנוסה; קניין רוחני; ופטנטים. את הנכסים האלו אמנם לא רואים בדוחות הכספיים, אבל מסתבר שהם יכולים לצוף בשעת הצורך ולספק לחברות מנת מזומנים מכובדת.

במקרים מסוימים, מדובר בגלגל הצלה לחברה, רגע לפני שנגמר הכסף בקופתה - כך לפתע, בלי איתות מוקדם ושום רמז בדוחות הכספיים, החברה מצליחה לייצר יש מאין, למכור סדרה של פטנטים ולהיפגש עם מזומנים כה נחוצים.

המקרה הכי משמעותי בקרב החברות הישראליות הוא ווקל-טק . לפני ארבע שנים כמעט ונגמר לחברה הכסף בקופה, היא סבלה מירידה בהכנסות והפסדיה הלכו ותפחו. רוב בעלי השליטה התייאשו מהחי-המת הזה, אבל לווקלטק היו נכסים במיליוני דולרים שכנראה מעטים ידעו לזהות - פטנטים.

מדובר בפטנטים בעיקר בתחום העיסוק המרכזי של החברה -VoIP, וגם בתחומים משיקים - פתרונות שנדרשים מאוד ליצרניות מוצרי תקשורת בתחום, בלעדיהם לא יוכלו לפעול בו אלא אם יש להן טכנולוגיה עוקפת. רכישת הפטנטים מאפשרת לרוכשות פוטנציאליות להשתמש ברעיון הטכנולוגי, ליישם אותו במוצרים שלה ולהיכנס לשוק בדלת הראשית. ומה יותר טוב מזה?

לווקל-טק היו הרבה פטנטים מבוקשים. כאמור החברה, שבינתיים החליפה צורה ושם (כיום היא חלק מגוף ממוזג בשם מג'יקג'ק ווקלטק) הייתה ה-חלוצה בתחום ה-VoIP, והיא נחשבת לממציאה של יכולת העברת הקול על גבי רשת האינטרנט. כן, מה שהיום נראה לגמרי טריוויאלי ומהווה תחום ענק שרק הולך וגדל, הוא המצאה של חברה ישראלית!

אבל ווקלטק לא הצליחה לתרגם את החלוציות שלה בשוק לפעילות עסקית מצליחה ולרווחים שוטפים. היא אמנם הכניסה חברות כמו דויטשה טלקום וסיסקו להשקעה בחברה, וגייסה כספים בוול-סטריט לפי שווי של מעל 200 מיליון דולר, ובשיאה אף נסחרה מעל 600 מיליון דולר, אבל בסיכום כולל לא הרוויחה מהעסק.

היתרון הטכנולוגי שלה לא מומש לרווחים שוטפים, גם או בעיקר בגלל שלשוק הבתולי הזה נכנסו מהר מאוד חברות רבות, לרבות ענקיות טכנולוגיה שהשתלטו על התחום.

אבל משהו בכל זאת נשאר לה - הפטנטים. בסוף שנת 2008 ווקלטק מכרה פטנטים בסך של 15 מיליון דולר, וחזרה לחיים.

רווח פתאומי גדול

סיפור קרוב יחסית מתרחש ממש עכשיו (בחודשים האחרונים) באלווריון (ALVR), המפתחת ציוד לרשתות תקשורת רחבות פס. גם באלווריון הצליחו ליצור יש מאין ולרשום רווחים כתוצאה ממימוש פטנטים; גם שם לא היה לנכסים הלא-מוחשיים האלו ערך בספרים, וגם שם מצב החברה המתדרדר - הפסדים שוטפים, שריפת מזומנים וקופה מתרוקנת - הוביל לשליפת הפטנטים מהבוידעם. למהלך היה ערך רב, כשאלווריון מכרה באחרונה פטנטים בסך של 19 מיליון דולר (בתשלומים ובהתאם לאבני דרך), כשחלק מהתמורה כבר התבטא בדוח הרבעון השלישי (רווח של 4.2 מיליון דולר), וחלק אחר יתבטא ברבעון הרביעי.

אלווריון היא חלוצה בתחום העברת תקשורת אלחוטית בטכנולוגיית WiMAX, אבל הסטנדרט שתפס בסופו של דבר היה דווקא אחר - Wifi. זה לא שאין שימוש לטכנולוגיית ה-WiMAX, רק לא בסדרי הגודל שאלווריון כיוונה אליהם. לחברה לקח זמן להיערך לשינויים בשווקים, אך ברבעונים האחרונים, בהמשך לפיתוחים עצמיים (על פני שנים) של מוצרים ב-Wifi ורכישה בתחום, היא מכוונת לשוק הגדול בתחום התקשורת האלחוטית.

תוך כדי תנועה, פיתחה אלווריון טכנולוגיות ויכולות בתחומים משיקים ונוספים לאלו שלה; היא דילגה מרעיון לרעיון, מפרויקט לפרויקט, ועל הדרך אספה לה כמות נכבדת של פטנטים. עכשיו חלק מהנכסים האלו כאמור נמכרו, ושיפרו את מצב הנזילות של החברה. אבל, זה אינו הנכס היחיד שלא רשום בספרים ומכירה שלו מבטאת רווח פתאומי גדול - אלווריון גם מכרה חוב אבוד ורשמה רווח במקביל לקבלת מזומנים.

החוב האבוד חזר לחיים

איך אפשר לרשום רווח מחוב אבוד? ובכן, התהליך הוא כזה - חברה מוכרת סחורה ללקוח, ומסיבות שונות ומגוונות הלקוח לא משלם לה את חובו. יתרת החוב של הלקוחות במאזן (יתרת הלקוחות), שאמורה לבטא את הערך האמיתי של התחייבות הלקוחות, מבטאת גם לקוחות כאלו - שלא משלמים בזמן או בכלל. החברה צריכה באופן שוטף להעריך את חובות הלקוחות, בניכוי הפרשה לחובות מסופקים ובניכוי החובות האבודים.

ההפרשה לחובות מסופקים היא אומדן שמבטא את הערכת החברה לגבי היקף החובות שלא ישולמו לה. לרוב, האומדן הזה נעשה בהינתן ההיסטוריה של הלקוחות (היסטוריית התשלומים שלהם בעבר כאינדיקציה לתשלומים העתידיים), וכן בהינתן מצבם הפיננסי של לקוחות ספציפיים. ההפרשה הזו מקטינה בפועל את חוב הלקוחות שמוצג במאזן בנטו (לקוחות ברוטו - חוב כולל, בניכוי ההפרשה), כשהיתרה בנטו מבטאת גם מצב שחוב הלקוח באופן ודאי לא יוחזר. כלומר, זה כבר לא אומדן והפרשה, אלא חוב של לקוח שפשט את הרגל, או שמסיבות אחרות סביר שלא ישולם.

כאשר חברה מוחקת חוב של לקוח, היא בעצם מפחיתה אותו מיתרת הלקוחות ושוכחת אותו לחלוטין. אבל, מה קורה (וזה נדיר) כשהחוב חוזר לחיים וניתן לגבות אותו?

זה מה שקרה באלווריון - החברה מחקה בעבר חוב של ענקית ציוד התקשורת נורטל, שהתמוטטה. עכשיו פתאום מישהו מוכן לקנות אותו (את הזכויות המשפטיות על החוב) בתמורה ל-5.2 מיליון דולר. במאזן אין זכר לנכס הזה, והתמורה היא רווח (ותזרים) מיידי. אלווריון שלפה את השפן הזה ברבעון השלישי, לצד מימוש חלק מהפטנטים.

אלא שבמקביל, היא מחקה מלאי בהיקף של 20.8 מיליון דולר והמשיכה לאבד גובה בעסקים השוטפים, כך שבשורה התחתונה היא הפסידה מעל 20 מיליון דולר. בנטרול האירועים החד פעמיים (מחיקת מלאי ומכירת פטנטים וחוב) אלווריון הפסידה ברבעון 7.8 מיליון דולר, והמשמעות הפשוטה היא שהרווחים ממכירת פטנטים וחובות עבר לבדם, לא יוכלו כנראה להוציא את העגלה מהבוץ, צריך משהו גדול מזה.

מכירות של פטנטים

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק עולה ב-0.3% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

טסלה ונטפליקס מציגות: תוצאות הפוכות, והכלל החשוב ביותר בעונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות