גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יעלה בגורלה של הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת?

המאבק על קו הרכבת הקלה חיפה-נצרת הגיע עד דרישה להפרדה במסילות בין העיר הערבית והיהודית ■ המומחים בכלל סבורים שרעיון הרכבת הקלה יקר ומגלומני וכי ישנן חלופות לא פחות טובות

שר התחבורה ישראל כץ בישר לפני שבוע ברוב גאווה על חיבור ערים ערביות לרשת הרכבות בישראל, לראשונה בתולדות המדינה. מדובר בקו הרכבת המזרחי, מלוד לחדרה, שבו יהיו תחנות בטייבה-קלאנסווה ובטירה, בביצוע חברת כביש חוצה ישראל.

ובנתיים, תוכנית אחרת לרכבת במגזר הערבי מעוררת מחלוקת חריפה: תוכנית לרכבת קלה בין חיפה לנצרת, דרך קרית אתא. את התוכנית מוביל ד"ר דורון בלשה, שכיהן בעבר כמנכ"ל נתיבי איילון ומנכ"ל חברת התחבורה החיפאית יפה נוף. שר התחבורה כץ תומך בתוכנית של בלשה, והיא נדונה לאחרונה בות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) ובמועצה הארצית לתכנון ובנייה. מסילת חיפה-נצרת כלולה בתוכנית עתידית של "נתיבי ישראל לפיתוח הנגב והגליל", לפי החלטת הממשלה מפברואר 2010. הפרויקט הוא ברשימת "12 פרויקטים לתכנון ותכנון מפורט", שתכנונם תוקצב בהיקף 2.5 מיליארד שקל. לתוואי קו הרכבת לא היה תכנון מוקדם במסגרת תמ"א 23 לדרכים, ועל כן יש צורך לקדם תכנון מפורט ולהתחיל בהפקעות. ב-12 הפרויקטים האלה, שר התחבורה ישראל כץ הוא המחליט על התכנון והביצוע.

סוג חדש של רכבות

הרעיון הוא לבנות צמד מסילות בפרויקט, שעלותו מוערכת כיום ב-5.5 מיליארד שקל. מדובר בסוג חדש בארץ של רכבת קלה, שלדברי סנגוריה יכולה לנסוע במהירות 100 קמ"ש אפילו בשיפוע של 10%, נתון הנשמע עדיף על היכולות של רכבות קלות המוכרות בארץ. מומחי תחבורה מטילים ספק ביכולת הביצוע הזו, ומכל מקום, לחברת יפה נוף החיפאית נמסר שמדובר במהירות של כ-80 קמ"ש.

התוכנית מעוררת עימות בין נצרת לבין נצרת עילית. היחסים בין ראשי הערים, שמעון גפסו מנצרת עילית (הליכוד ביתנו) וראמז ג'ראיסי מנצרת (חד"ש), מתוחים ממילא. רק לאחרונה הודיע גפסו לשר הפנים אלי ישי, שיש להפסיק להעביר תקציבים לנצרת ולהכריז עליה כעל "עיר עוינת למדינת ישראל, גיס חמישי וקן טרור בלב הגליל". ג'ראיסי השיב, שמדובר ב"הסתה של גזען שאינה ראויה להתייחסות".

"חצי עולם בנצרת"

עיריית נצרת, בראשות ג'ראיסי, מתנגדת לפרויקט במתכונתו הנוכחית. ג'ראיסי: "הבעיה היא שלפי התוכנית המקורית, הרכבת הקלה עושה סיבוב של חצי עולם בנצרת עילית, 11 תחנות, לפני שהיא מגיעה לנצרת במתחם ביג, לפחות 35 דקות של זמן מבוזבז. יש אלטרנטיבות, כולל מינהור קטע מסוים עד למרכז נצרת".

- אתה מעדיף שהתחנה הסופית תהיה בנצרת ולא בנצרת עילית כדי לחסוך זמן?

ג'ראיסי: "שתי האפשרויות אינן טובות. הפתרון הוא שני קווים, אחד לנצרת עילית וקו ישיר לנצרת. שני הקווים יעבדו בין שתי הערים בלופ דו-סטרי, ואף עיר לא תקופח".

מטעמו של ראש עיריית נצרת גפסו נמסר כי הוא תומך בתוכנית כפי שהיא, כדי למנוע עיקופים מיותרים דרך נצרת ויישובים סמוכים, על מנת שתושבי נצרת עילית יגיעו במהירות למפרץ ולחיפה, וכי אם לא יהיה שירות של תחנות בנצרת עילית אין תועלת ברכבת. מהעיריה נמסר, כי "זה לא נגד נצרת אלא בעד נצרת עילית".

מומחים מסתייגים

למומחי תחבורה יש כמה הסתייגויות מהתוכנית. הביקוש החזוי לקו הוא 3,000 נוסעים לשעה. אוטובוסים רבי קיבולת (BRT) יכולים לענות על ביקוש של 5,000 נוסעים בשעה ורכבת קלה (LRT) עונה לביקוש של 12 אלף נוסעים בשעה, פי ארבעה מהביקוש החזוי (רכבת כבדה עונה לביקוש של 50 אלף נוסעים לשעה). בות"ל לא הוצגה בדיקת כדאיות כלכלית.

במדינה קטנה, אומרים המומחים, לא נכון להרבות בסוגי הרכבות. ריבוי כזה מחייב בתי-מלאכה נוספים ומיוחדים, הכשרה נפרדת של אנשי תחזוקה, אחזקת מלאי של חלפים וכד'. עוד טוענים המומחים כי למרות זאת, ניתנה במקרה זה המלצה על ידי אנשים שאינם מתחום הטכנולוגיה, להכניס לישראל סוג חדש של רכבת, טארם-טריין, אשר אין בארץ ניסיון כלשהו בתפעולה.

נוסף על כך, עיריית קרית אתא דורשת ארנונה גבוהה עבור שטח אחסון, תחזוקה וטיפול (דיפו) לרכבת, ולמרות חשיבות הדיפו, יש המציעים לאשר את התוכנית ללא הסכמה על דיפו.

קיימים גם ספקות בנוגע לגודלו של התקציב, 5.5 מיליארד שקל ולתוספות שיצמחו בדרך, נוסף על הוצאה שכבר בוצעה בפועל להרחבת כביש 79.

בעיות נוספות מתעוררות בתוואי הדרך. בחברת כביש חוצה ישראל לא מקדמים כרגע את השלמת מחלף סומך, וללא ההשלמה הזאת תצטרכנה הרכבות לעבור דרך רמזורים. השלמת המחלף כרוכה בפינוי שטחים, צעד המחייב תקציב נוסף. גם במחלף המוביל יש רמזורים, וביטול ההפרעה הזאת לרכבת הקלה מחייב הקמת מעבר עילי. במחלף יפתחאל יש כיום צומת מרומזר, שיעכב את הרכבת הקלה. לא ידוע על כוונה להקים מחלף ומהי העלות.

במצב עניינים זה אולי רצוי לבחון אפשרות להפעיל בשלב ראשון שירות אוטובוסים רבי-קיבולת בין חיפה לבין נצרת ונצרת עילית, וייתכן שאפשר להשתמש, זמנית, ב"מטרונית".

רמי מנוח, יועץ התחבורה של ראש מינהל התכנון בינת שורץ, תומך גם הוא באוטובוסים רבי קיבולת בקו חיפה-נצרת. נציגי משרד התחבורה ומשרד רוה"מ בות"ל, תומכים בתוכנית הרכבת הקלה כפי שהוצגה. פתרון אפשרי הוא קו רכבת קלה מעגלי בין נצרת לנצרת עילית, שאינו מקפח אף אחת מהערים. אם מישהו רואה בזה הפרדה על בסיס אתני, לפחות הפעם יש גם שיקול ענייני.

משרד התחבורה: יש כדאיות בביצוע הקו

משרד התחבורה מסר בתגובה לשאלות "גלובס" כי הוא ביצע בדיקה לקו, וזו הצביעה על כדאיות, וציין כי גם האוצר תומך בפרויקט. לדעת המשרד, השימוש באוטובוסים רבי קיבולת (BRT) לקווים בין-עירוניים הוא בעייתי מבחינת מהירות נסיעה ויציבות ואינו מספק בהשוואה לשירות שתיתן רכבת קלה.

באשר למקור התקציבי נמסר מהמשרד כי נבחנות אפשרויות חוץ-תקציביות והנושא טרם סוכם. עוד נמסר כי הפרויקט מתואם באופן מלא עם הרחבת כביש 79 ומרבית התשתיות לרכבת הקלה כבר בוצעו על ידי חברת נתיבי ישראל במסגרת עבודה זו, וכי "התאמות נוספות נבחנות".

אשר להתנגדות של עיריית נצרת נמסר מהמשרד כי הפרויקט משרת בעיקרו יישובים ערביים ובהם שפרעם, ריינה, משהד וכפר כנא. כמו כן נבחנות עם הות"ל חלופות גישה לנצרת, אשר בשל המורכבות הנובעת מבינוי באזור צפוף, ייתכן שיגיעו בשלבי פיתוח עתידיים של הפרויקט.

עוד כתבות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס או חזרת החטוף הראשון"

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה