גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחטפי השכר בבורסה על הכוונת של רשות ני"ע

מחטפי השכר נמשכים: מענק של 2.5 מיליון שקל לנויברגר, רון הדסי ירוויח מיליון שקל לשנה ■ עו"ד שיראל גוטמן-עמירה מרשות ני"ע: "חברה ש'תגנוב סוסים' תהיה בבעיה"

לקראת כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים (תיקון 20 לחוק החברות), בעוד כשבוע וחצי (12.12), גובר גל "מחטפי השכר" בשוק ההון. לא מעט חברות מנצלות את חלון ההזדמנויות ההולך ונסגר לאישור שכרם של מנהליהן הבכירים, ללא אישור של רוב בעלי המניות מקרב הציבור, כפי שדורש התיקון. ה"מחטפים" האחרונים התרחשו בבית ההשקעות דש איפקס ובחברת ההשקעות המפסידה ישראלום של מתיו ברונפמן.

כך, עידו נויברגר, מנכ"ל דש איפקס , יזכה לרפד את כיסיו במענק של 2.5 מיליון שקל, רגע לפני שבעלי מניות המיעוט זוכים להביע את דעתם בנושא. בצהרי שישי עדכן בית ההשקעות של אלי ברקת על אודות מענק חד-פעמי של 2.5 מיליון שקל לנויברגר, שיוענק לו נוסף על הבונוס הרבעוני תלוי התוצאות, שלו הוא זכאי.

בדירקטוריון דש ציינו כי המענק ניתן לנויברגר "לאור תרומתו הרבה כמנכ"ל לפעילות החברה ופיתוח עסקיה, ובמיוחד לאור נכונותו להמשיך לכהן כמנכ"ל החברה, לבקשת החברה, לתקופה בלתי קצובה".

הערה זו ניתנה על רקע הודעתו של נויברגר מאוקטובר 2011 על רצונו לסיים את תפקידו כמנכ"ל, ועל תוכניותיו להקים פעילות עסקית חדשה. עוד ציין הדירקטוריון כי "נויברגר השקיע מאמצים מיוחדים, והוביל בהצלחה, תוך השקעה יוצאת דופן, שורה ארוכה של מהלכים מורכבים בשנת 2012, ובכלל זה את ניהולה השוטף של החברה בתקופה קשה ומאתגרת בשוק ההון בכלל, ובחברה בפרט".

מצטרפים לבכירי החברה לישראל

ישראלום מתמודדת בחודשים האחרונים עם הרעה ניכרת במצבה הפיננסי, ובניסיונותיה להגיע להסכמות מול מחזיקי האג"ח, שלהם היא חייבת 220 מיליון שקל. החברה הציגה אתמול תנאי שכר מופחתים שיוענקו לרון הדסי בתפקידו כסגן יו"ר החברה. בתמורה לקיצוץ של כ-40% בדמי הניהול של הדסי - ל-65 אלף שקל, שמשקפים עלות שכר שנתית של 920 אלף שקל - היקף העסקתו צומצם ל-100 שעות חודשיות (ממוצע של פחות מ-5 שעות עבודה ביום).

נויברגר והדסי מצטרפים לשורה של מנהלים בכירים, אשר החברה שבה הם מועסקים מבקשת לאשר שיפור בתנאי ההעסקה יום לפני כניסתו לתוקף של תיקון 20. בשבוע שעבר נודע כי גם ראשי החברה לישראל - המנכ"ל ניר גלעד והיו"ר אמיר אלשטיין - קיבלו שיפור בתנאי העסקתם, כך שעלות שכרם השנתית תעמוד על כ-16 מיליון כל אחד (לא כולל מענקים), ותכלול הטבת אופציות ענקית כחלק מתוכנית אופציות של 240 מיליון שקל לבכירי החברה והחברה הבת כיל.

בכנס שקיימה היום פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC ישראל קיבלו לראשונה הדירקטורים בחברות איום מרומז מצד הרגולטור, לגבי השלכות אפשריות של מתן אישורים מסוג זה בחלון הזמנים עד כניסת התיקון לתוקף.

עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, מנהלת מחלקת תאגידים ברשות לני"ע, אמרה כי "יש 'גניבת סוסים' של חברות שמבקשות לאשר שכר קודם לכניסת התיקון לחוק, בעוד הן יודעות מה הנורמות שלו - זה לא ראוי, אחרי שהמחוקק הביע את דעתו בנושא וכשהפתרון לנושא הוא דיאלוג".

גוטמן ציינה כי קביעה מפורשת בחוק של שיקולים שעל הדירקטוריון וועדת התגמול לקחת, הופכת אותם, כבר במועד פרסום החוק, לסטנדרט. בהתאם לכך, הדירקטורים עלולים למצוא את עצמם בבעיה מול טענות שיעלו בעתיד בעלי מניות המיעוט בנושא התעלמות החברות מהסטנדרט שהציב החוק, ויכולים לגרור את הדירקטורים לביהמ"ש.

גוטמן הוסיפה כי "עד כמה הליך האישור יכול להיות מנותק מהתיקון? בכל הנוגע לשיקולים שנכנסו לתיקון, המחוקק מביע דעתו על אמות המידה המינימליות של דירקטוריון בבואו לשקול את השיקולים הנדרשים לאישור שכר בכירים. חברה שגונבת את אותם סוסים בעת הנוכחית ולא מתייחסת לאותם שיקולים, עלולה למצוא עצמה בבעיה".

עוד ציינה גוטמן כי, "החברה חייבת להתייחס לקשר שבין התרומה של המנהל לתמורה שניתנה לו". על הגופים המוסדיים היא אמרה כי יש להם "הכוח להיות שחקן פעיל, ולנסות לחולל שינוי שאנחנו מייחלים לו. הם צריכים לעשות שימוש יעיל בכוח ההצבעה שיש להם".

לדבריה, "יש סיכון בגיבוש מדיניות תגמול עמומה. מעבר לכך שהיא לא תואמת את תכלית החוק, היא עלולה לקרב אותנו לרגולציה הדוקה יותר. מדיניות קונקרטית יכולה להגדיל את אמון הציבור בשוק ההון, שנמצא בשפל, ושכר הבכירים הוא אחד מהנקודות שהובילו לשפל הזה".

גוטמן גם רמזה לחברות הקטנות, שחוששות מהשלכות התיקון עליהן, ואמרה כי "אחד הדברים שנשקלים זה הבחנה בין חברות גדולות וקטנות".

המנהלים הבולטים

מחטפי השכר

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי ואחריו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר