גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלי שמתכנן להשקיע 20 מיליארד דולר באנרגיה סולארית

חברת אנרגיה-גלובל, שאחד ממייסדיה הוא יוסף אברמוביץ' הישראלי, מתכננת להשקיע 20 מיליארד דולר בהקמת תחנות כוח סולאריות במדינות מתפתחות ■ הרווחים שיניב המיזם יושקעו בהקמת ותפעול בתי יתומים ברחבי העולם

הסיפור הזה מתחיל ברצח עם. הג'נוסייד שהתרחש ברואנדה ב-1994 הותיר אחריו 1.2 מיליון ילדים יתומים. סיפורם זעזע עמוקות את אן היימן, יהודייה אמריקאית שהחליטה לעשות משהו למענם.

ב-2005, בעת ששהתה כמתנדבת בקיבוץ קטורה בערבה, החליטה היימן לייסד ברואנדה כפר נוער עבור יתומי רצח העם. הכפר, שנקרא אגאהוזו-שלום, נחנך ב-2008 ולומדים בו 500 בני נוער. היתומים מתגוררים בבתים בקבוצות של 15 צעירים שמכונות "משפחות".

בראש כל משפחה עומדת "אמא" שאיבדה את ילדיה שלה ברצח העם. המוסד הייחודי הזה הוקם על-פי המודל של כפרי הנוער של ימין אורד, שקלטו יתומים ששרדו את השואה.

הצוות שמנהל את המוסד עושה שימוש בידע ותוכניות לימוד ישראליות ומקבל תמיכה כספית מקרנות וארגוני צדקה יהודים-אמריקאים.

בקיץ שעבר ארחה היימן בכפר את משפחת אברמוביץ'-סילברמן, ידידים ותיקים אותם הכירה במהלך שהותה בקטורה. יוסף אברמוביץ' ואשתו הרבה סוזן, הגיעו ב-2006 לקטורה מארה"ב, בעקבות החזון הציוני של הפרחת הנגב. אותו חזון שהוביל את יוסף לייסד את חברת ערבה פאוור להקמת שדות סולאריים בדרום הארץ.

כיום נזקקת היימן לתרומות שנתיות בהיקף של 2 מיליון דולר על-מנת להפעיל את המוסד, אך לאברמוביץ' היה רעיון אחר: לממן את התפעול ממכירת חשמל סולארי שיופק ממתקן שיוקם על אדמות הכפר.

הביקור החווייתי באגאהוזו-שלום עורר באברמוביץ' השראה לרעיון חדש: להקים חברה בינלאומית שתפעל להקמת שדות סולאריים במדינות מתפתחות, שמשתמשות בדיזל מזהם לצורך ייצור חשמל.

השקעות מסימנס וקק"ל

החברה, ששמה אנרגיה-גלובל, נחנכה באחרונה באופן רשמי. להכרזה הזו קדמה פעילות מתחת לרדאר, שיצאה לדרך כבר ב-2009, ממשרדים באזור התעשייה תלפיות בירושלים. בשנים האחרונות חיפשה החברה אתרים מתאימים להקמת שדות סולאריים בכל העולם.

היעד שקבע אברמוביץ' הוא אכן גלובאלי: להשקיע 20 מיליארד דולר, עד שנת 2020, בהקמת תחנות כוח סולאריות במדינות מתפתחות ברחבי העולם בהספק כולל של 10,000 מגוואט.

הכמות הזו, ששווה ליכולת ייצור החשמל של חברת החשמל, תספק אנרגיה ירוקה ל-50 מיליון איש שחיים באזורים מנותקים מרשתות החשמל הארציות ונאלצים להשתמש בדיזל יקר ומזהם כדי להפעיל גנרטורים לייצור חשמל.

היעד הזה נשמע שאפתני, שלא לומר הזוי, אבל אברמוביץ' כבר הוכיח שהוא יודע לתרגם הזיות למציאות: השדה הסולארי של ערבה פאוור, שנחנך לפני שנה וחצי ליד קטורה, הוא המתקן הסולארי הקרקעי הראשון שהוקם בישראל.

החברה שהקים אברמוביץ' הפכה לשחקן מוביל בענף והצליחה למשוך למיזמים שלה שותפים בהם סימנס הגרמנית, EDF הצרפתית, קק"ל וקרן נוי.

בדרך להגשמת החזון החדש הצטרפו לאברמוביץ' שותפיו לייסוד ערבה פאוור דייויד רוזנבלט מניו-ג'רזי, אד הופלנד מקטורה ועירא גרין מרעננה. משקיע נוסף הוא האווי רודנשטיין מבוסטון שהכיר את אברמוביץ' דרך השקעתו בערבה פאוור.

בין המשקיעים הקטנים באנרגיה-גלובל אפשר למצוא גם כמה שמות מפתיעים מעולמות הרחוקים מהענף הסולארי. מדובר בין היתר בשחקנית קרן מור ובעו"ד גלעד שר, ראש לשכתו של ראש הממשלה אהוד ברק.

"קרן מאוד רוצה לתרום לעולם טוב יותר והתלהבה מהרעיון שלנו", אומר אברמוביץ'. ברשימת המשקיעים האמריקאים נמצאת גם הקומיקאית שרה סילברמן, אחותה של סוזן אברמוביץ'-סילברמן.

"נבקש התחייבות ממשלתית"

אנרגיה-גלובל, אומר אברמוביץ', תפעל כחברה למטרות רווח לכל דבר אלא שחלוקת דיבידנדים לבעלי המניות איננה בראש סדר העדיפויות שלה.

רווחי החברה, אם יהיו כאלה, יושקעו כמעט במלואם בהקמה ותפעול של בתי יתומים ברחבי העולם. "נבוא לממשלה המקומית ונבקש קרקע למתקן סולארי והתחייבות ממשלתית לרכישת החשמל שיופק", אומר אברמוביץ', "בתמורה נתחייב להקים בתי יתומים בסמוך לשדה הסולארי ולממן את תפעולו למשך תקופת המיזם".

לאנרגיה-גלובל הצעירה יש כבר תיק פרויקטים נאה שכולל, לדברי החברה, מיזמים סולאריים בהיקף 59 מגוואט שנמצאים כבר בשלבי פיתוח והקמה ומזכרי הבנה (MOU) לפיתוח שדות בהיקף 1,500 מגוואט נוספים.

בידי החברה גם מכתבים מבנקים ומגופים פיננסיים נוספים, שמביעים נכונות לספק מימון לפרויקטים שתקים החברה, בהיקף מצטבר של 800 מיליון דולר.

השדה הסולארי הראשון שתקים אנרגיה-גלובל הוא ליד הכפר אגאהוזו-שלום ברואנדה. השדה הזה יהיה בהספק של 5 מגוואט - דומה לזה שבנתה ערבה פאוור ליד קטורה.

אברמוביץ', שמאמין שניתן עדיין להכפיל את היקף המתקן ל-10 מגוואט, מציין "שמדובר ב-10% מהחשמל שמיוצר ברואנדה".

באנרגיה-גלובל עושים כיום מאמץ לסיים את התכנון על-מנת לערוך טקס הנחת אבן פינה לשדה בינואר, במועד שבו ייערך במוסד החינוכי הטקס לציון סיום המחזור הראשון של בוגריו.

את המימון להקמת המיזם הסולארי ברואנדה מספקת OPIC, סוכנות בבעלות הממשל האמריקאי שמסייעת לחברות אמריקאיות פרטיות ברחבי העולם.

תמיכה נוספת הגיעה מממשל אובמה, שביטח את הפרויקט מפני סיכונים, תמורת פרמיה נמוכה. "הנוכחות של הממשל האמריקאי מאוד חשובה לנו", אומר אברמוביץ', "ברואנדה השגריר האמריקאי מעורב אישית בפרויקט ושר האנרגיה עלול להפסיד את עבודתו אם הפרויקט לא יוקם בזמן. היו מדינות אחרות באפריקה שברחנו מהן. בקונגו, למשל, פגשנו שותף מקומי שהגיע עם חבורת מאבטחים חמושים".

לא בכל מקום שבו פועלת אנרגיה-גלובל ניתן להסתמך על תמיכה מהדוד סם. באקוודור, למשל, הנוכחות האמריקאית איננה רצויה. למרות זאת מתכננת אנרגיה גלובל להקים במדינה פרויקטים סולאריים בהיקף 40.5 מגוואט שאחד מהם, ימוקם באחד המקומות הסמליים ביותר בעולם בתחום הגנת הסביבה: איי גלפאגוס.

"הרבה אנשים שואלים אותנו איך אפשר להקים מתקן באיים האלה, שהפעילות האנושית בהם מאוד מוגבלת", מספר אברמוביץ', "מה שאנשים לא יודעים הוא שבאיי גלפגוס מייצרים היום חשמל מסולר, שזה הרבה יותר גרוע לסביבה מאנרגיה סולארית".

התוכנית של אנרגיה גלובל היא להקים בגלפגוס מתקן קטן של חצי מגוואט, שיקבל מימון מבנק ששמו Inter-American Development.

למייסדים כבר ברור שמהפרויקט בגלפגוס הם לא יראו רווח אבל הסמליות שווה כנראה את כל ההשקעה. מקום סמלי אחר הוא האיטי, שנפגעה קשות בשנים 2010-2011 ברעש אדמה, מגפת כולרה ושיטפונות.

מהנדסים בהאיטי

"בהאיטי רצו אותנו בגלל היותנו ישראלים", אומר אברמוביץ', "יש להם זיכרון מאוד חזק ממשלחת ההצלה של פיקוד העורף שעזרה להם אחרי רעידת האדמה".

לאחר שהתברר לאנרגיה גלובל שלהאיטי אין תוכנית בסיסית להקמת רשת חשמל ארצית במדינה, החליטו אברמוביץ' ושותפיו להטיס אל האי את מהנדסי החברה, שהכינו תוכנית מפורטת וסיפקו הכשרה בסיסית בהנדסת חשמל. העלות הכוללת של המבצע הסתכמה ברבע מיליון דולר, שסופקו במלואם על-ידי החברה.

לצד אתרים אקזוטיים באפריקה ובדרום אמריקה יש לאנרגיה גלובל מוקדי פעילות "שגרתיים יותר". ברומניה למשל מתכננת החברה הקמת שדה של 8 מגוואט ובקפריסין השכנה, היא מקווה להקים שני שדות של 5 מגוואט כל אחד. הפרויקטים האלה אולי "משעממים" יותר אך הם עתידים לספק תרומה כספית חיונית למימוש החזון העולמי של אנרגיה גלובל.

עוד כתבות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש משוטט קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?