גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החמצות 2012, גרסת המכונית

בין ההתרסקות בטר פלייס להתאדות מסקנות דוח ועדת זליכה

2012 הייתה שנה מרתקת בענף הרכב הישראלי. נישות חדשות קמו ודחקו נישות אחרות, שוק היוקרה רתח ממלחמה תחרותית, שערי המטבע הפילו מלכי מכירות ותיקים והמליכו חדשים על פניהם ומחירי הדלק הנוסקים שפכו שמן על המדורה.

אבל אם היינו צריכים לזהות רק שני אירועים מכוננים, שמשכו את עיקר תשומת הלב של שוק הרכב המקומי ב-2012, קרוב לוודאי שאלה ההתרסקות של בטר פלייס וההתאדות של מסקנות דו"ח זליכה. באופן מפתיע, לשניהם יש מכנה משותף: הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן ליצור ציפיות לא-ממומשות בעזרת כריזמה אישית והיתרונות - שלא מוערכים מספיק בישראל - שיש לצניעות.

בטר פלייס: צניחה מהאטמוספרה

סיפור ההתרסקות של בטר פלייס עתיד להפוך בשנים הבאות לחלק מחומר הלימוד הבסיסי של הרבה פקולטות מכובדות למנהל עסקים בעולם. שורש הבעיה מאחוריו, בשתי מילים, הוא שאפתנות יתר. הפילוסופיה הבסיסית מאחורי הפרויקט הייתה, שאין כמעט יעד עסקי או טכנולוגי שאי אפשר להשיג, אם מציפים אותו בכסף של משקיעים להוטים וחדורי אמונה.

הפילוסופיה מאחורי המיזם הייתה נכונה ואפילו צודקת: לקצץ את התלות של העולם בנפט לתחבורה ולהכין אלטרנטיבות תחבורה המוניות ליום הלא-רחוק, שבו הנפט יהיה בלתי נגיש. על הדרך גם להרים תרומה להפחתת גזי החממה.

גם הגישה הטכנולוגית של החברה, שפותחה בזמן קצר יחסית, הייתה נכונה ולחצה על הכפתורים הנכונים של תעשיית הרכב ושל ממשלות. בניגוד למה שסבורים רבים, פריצת הדרך האמיתית של מיזם בטר פלייס לא הייתה אותה סוללה ענקית במשקל 250 ק"ג, שמתנתקת מתא המטען בתחנות החלפה, וגם לא המנוע החשמלי. הנכס האמיתי הוא פיתוח טכנולוגיה ישימה לבקרה ושליטה מרחוק על כלי רכב בקנה מידה של מדינות שלמות.

למרכז הבקרה של בטר פלייס בראש העין יש כבר היום פוטנציאל ליצור "רשת שיתוף" של מאות אלפי מכוניות ביבשות שונות, לעקוב בזמן אמת אחרי מיקומן ומצבן, לכוון אותן ליעד ולהזרים אליהן מידע און-ליין. זהו יעד טכנולוגי, שכל השמות הגדולים בתעשיית הרכב והמחשוב - מטויוטה ו-GM ועד מייקרוסופט - משקיעים בו כיום הון עתק בפיתוח, ונמצאים עדיין במרחק של כמה שנים מהשגתו. גם פריצות הדרך של בטר פלייס בתחום רשת החשמל החכמה (SMART-GRID) נוגעות ישירות לשוק "רותח", שמושקעים בו כיום מאות מיליארדי דולר.

עם כאלה נכסים טכנולוגיים ועם "DREAM-TEAM", שהורכב מעילית תעשיית ההיי-טק הישראלית, לחברה היה פוטנציאל להגיע בקלות לשווי של מאות מיליונים - ואולי אחרי זה לעשות אקזיט של מיליארדים - בתור מפתחת וספקית של תוכנה וחומרה לתעשיית הרכב ולממשלות, לפחות בשלב ראשון. לא מעט חברות היי-טק השיגו יותר עם הרבה פחות.

אלא שהמחזיקים במושכות החברה לא רצו להתחיל מלמטה ובהדרגה ולא רצו להפוך ל"עוד חברת היי-טק". הם בחרו להסתכל על כדור הארץ מגובה של 18 קילומטר מעל האטמוספירה, ושאפו לשנות בתוך שש-שבע שנים מציאות תחבורתית עולמית, שהתגבשה במשך עשרות שנים. הנחת היסוד הייתה, שניתן לכפות שיתוף פעולה - בכוח ההיגיון בלבד - על תעשיית הרכב, שמגלגלת 3-4 טריליון דולר בשנה.

העובדה היא, שעוד לפני שנמכרה ולו מכונית חשמלית אחת בישראל, כבר הוצבו הכוונות שיווקיות של החברה על שווקי הרכב של סין ועל ארצות הברית. השוק הישראלי נתפס בתור לא יותר משדה ניסויים - מעין מעבדת שטח קומפקטית, שאליה אפשר להזמין מנהיגי מדינות ומשקיעים לצפות (מאחורי קיר זכוכית מוגן, כמובן) כיצד העסק יעבוד "בעולם האמיתי".

הבעיה היא, שכאשר מסתכלים מטה ממרומי האטמוספירה, קשה מאוד להבחין בפרטים הקטנים. וכאן למטה על הארץ, בקרב בני התמותה, היו רבים שלא הצליחו להבין איך בדיוק מתכוונת בטר פלייס להשיג את יעדי המכירות המדהימים שלה עם רכב בודד בעל שימושיות מוגבלת ובתוך שוק רכב נוסח העולם השלישי, שרק מתחיל ליישר קו עם העולם המערבי. זהו שוק שכמעט מחציתו נשלטת על ידי שישה-שבעה מקבלי החלטות, שעבורם אפילו רכב דיזל הוא בגדר הימור פיננסי, ואנחנו בכלל לא מדברים כאן על המחצית השנייה, של הלקוחות הפרטיים, שעבורם רכב חדש הוא "תוכנית חיסכון" ושהערך העליון שלהם הוא שנאת סיכונים.

בטר פלייס דחתה את כל הביקורת והספקות בסיוע שלל תיאוריות קונספירציה - בתחילה זו הייתה תעשיית הנפט שחברה נגדה, ואחרי זה יצרני הרכב והיבואנים - והתעלמה מנורות האזהרה המהבהבות עד שהאש הגיעה ממש לפתח ביתה.

היינו רוצים להאמין שזה עדיין לא מאוחר מדי. שהחברה עוד תתרומם, תשמור על כבודה של תעשיית ההיי-טק המקומית, או לפחות תקטין את הנזק שגרמה לאמון של המשקיעים מתעשיית ההון-סיכון הגלובלית במיזמים ישראליים. אבל כאשר ההון האמיתי של החברה - כל אותם מוחות הנדסיים ושיווקיים מבריקים - מתפזר כיום לכל עבר, וכאשר המשקיעים - פרט לחברה לישראל ול-HSBC - מסרבים בתוקף להכניס את היד פעם נוספת לכיס, ו"פך השמן" של המזומנים הולך ומתרוקן, קשה לנו לראות איזה נס חנוכה יקרה פה.

ועדת זליכה: ההבטחות שלא קוימו

הסיפור של "ועדת זליכה" לבדיקת התחרותיות בענף הרכב, שהסעיר את השוק המקומי במחצית הראשונה של השנה, מזכיר במידה מסוימת את הסיפור של בטר פלייס. גם כאן הפרויקט נשען על הכריזמה של בחור צעיר יחסית, עם כריזמה בלתי-נדלית ויכולת רטורית מרשימה, שהחליט לשנות במכה אחת מציאות עסקית מורכבת, מסובכת ועם שיווי משקל שברירי, שהתגבש במשך עשרות שנים. ירון זליכה לא רצה לארגן את מגדל הקלפים של שוק הרכב, אלא להפיל אותו במשיכה אחת ולראות מה יקרה.

המלצות הוועדה בראשותו היו כוחניות, תוקפניות, מלאות ביטחון עצמי, לא מתפשרות. הוועדה ירתה צרורות של רגולציה לכל הכיוונים: יבואני הרכב, יצרני הרכב, חברות הליסינג, חברות הביטוח, שמאי הרכב, המחירונים, יבואני החלפים, האוצר, הממונה על ההגבלים העסקיים ומי לא. כל זה בליווי קריאות עידוד נמרצות והבעת תמיכה בלתי-מסויגת מכיוון היציע של משרד התחבורה.

אלא שזליכה לא הביא בחשבון את עוצמת הכוחות שניצבים מולו. אנחנו לא מדברים כאן רק על יבואני הרכב, שגם הם לא נמצאים מאתמול במשחק של משיכת חוטים פוליטיים, אלא בעיקר על משרד האוצר. מנקודת המבט של משרד האוצר שוק הרכב, במתכונתו הנוכחית, הוא מכרה זהב של ממש. שבע-שמונה קבוצות יבוא הרכב הגדולות משמשות בתור "גובות מסים" מאורגנות ומסודרות להפליא, שיושבות על הצינור המרכזי, שבו מגיעות מכוניות לישראל מיצרני הרכב הגדולים. דרכן מוזרמים לקופת האוצר כמעט 3 מיליארד דולר בשנה. האלטרנטיבה על פי זליכה, שהייתה מאלצת לפקח, לחקור ולבדוק שלל יבואנים קטנים ומזדמנים עם מקורות אספקה מגוונים ותמחור לא ברורים - היא בגדר סיוט בירוקרטי.

מדינת ישראל, כידוע, זקוקה לכסף באופן נואש, וערעור היציבות של אחד מצינורות הגבייה המרכזיים שלה פשוט לא בא בחשבון. טובת הצרכן? נו באמת, תתבגרו. אם המדינה הייתה רוצה להוזיל את מחירי הרכב לצרכן הסופי היא הייתה עושה זאת מזמן בצו חתום אחד, בלי צורך בוועדת זליכה או בעשרות יבואנים מקבילים.

אחרי ששככו הדי היריות הרטוריות של הוועדה, והיזם הכריזמטי מאחוריה פנה לאפיקים אחרים, מה שנותר מההמלצות אלה תיקונים קוסמטיים. סוגיית פיצול המותגים ופיצול חברות הליסינג מיבואני הרכב טואטאה בשקט מסדר היום. חברות הביטוח והשמאים הסיטו באלגנטיות את הסיכון מבלי להכתים את בגדי הטפלון שלהם, הרעיון להקים "מחירון ממשלתי" נגנז, וכך הלאה. קרוב לוודאי, שכמה סעיפים מההמלצות הללו עוד יצוצו בעתיד, במיוחד אם שר התחבורה היוצא יהיה גם השר הבא. אנחנו לא שוכחים שהלחץ לשתף מקורבים פוליטיים בעוגת ההכנסות הדשנה של שוק הרכב קיים תמיד. אבל כל עוד המדינה לא תהיה מוכנה לוותר על קרן השפע של מיסוי הרכב, הסיכוי לשינוי מהותי הוא אפסי.

בטר פלייס

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן