גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רחוב עם מוצא: נגני הרחוב עושים חיל בהרכב "פילהרמונית הרחוב"

מדובר במיזם שהקימו שלושה סטודנטים, המאפשר לנגני רחוב להופיע במסגרת ההרכב ■ יונתן וינקלר, ממקימי המיזם: "אנו מופתעים מכמות הרצון הטוב כאשר מסבירים לבעלי אמצעים את מהות הפרויקט"

"מה שהכי חשוב לנו להבהיר זה שלא מדובר בפרויקט צדקה. לא הגענו לאנשים האלה ממקום של רחמים, או במטרה לחלץ אותם מחייהם הקשים", כך אומרת ל"גלובס" נרקיס אלון, ממקימות מיזם ze.ze ואחת מהוגות פרויקט "פילהרמונית הרחוב" - הרכב תזמורתי שרובו על טהרת מוזיקאים שמזה כמה שנים משלימים הכנסה מנגינה ברחובות לעוברים ולשבים.

נרקיס: "הנגנים לא רוצים ולא צריכים שירחמו עליהם ורובם גם לא מתכוונים לוותר על הנגינה ברחובות. הם למדו ליהנות ממנה וכיום היא חלק מהפעילות שלהם כמוזיקאים".

בימים אלה נכנס פרויקט "פילהרמונית הרחוב", שהוקם לפני שנה, לשלב הבא בפיתוחו. אלון ושני חבריה למיזם, האחים יהונתן ודניאל וינקלר, מנהלים בימים אלה מגעים עם משרדי הפקות מובילים כדי להעביר אליהם את שיווק ההופעות ואת הניהול השוטף של ההרכב. בכך תשולם סופית הפיכת התזמורת לגוף כלכלי מסודר המאפשר לכל הקשורים בו פרנסה קבועה.

"כבר עכשיו הנגנים מוזמנים להופעות באירועים פרטיים בכל הארץ", אומר יהונתן וינקלר. "עוד לא הגענו לשלב שבו הם מתפרנסים אך ורק מההופעות של 'פילהרמונית הרחוב' ואולי זה גם לא יקרה, כי גם למוזיקאים מקצועיים מובילים בארץ יש תמיד כמה מקורות הכנסה שונים, אבל כשאני נזכר בתחילת הדרך - יש לכולנו זכות להרגיש גאווה גדולה".

- מה הרגע הכי מרגש שחווית במסגרת המיזם?

"כשאחד הנגנים ניגש אליי, אחרי מופע ההשקה של התזמורת שבו התארח ברי סחרוף והגיעו אליו יותר מ-1,000 איש, ואמר לי: 'החזרתם לי את הביטחון העצמי. אני שוב מאמין בנגינה שלי'. אי אפשר למדוד בכסף תחושה כזו".

- ומעבר לביטחון העצמי, איך הם מתוחזקים כלכלית?

"בעיקר מתרומות ומחסויות. אנחנו מופתעים בכל פעם מחדש מכמות הרצון הטוב כאשר מסבירים לבעלי אמצעים את מהות הפרויקט. חשוב לציין שכל הנגנים מקבלים על חזרות והופעות שכר זהה למה שמקבל נגן מקצועי. יש להם מנהלת מוזיקלית בשכר מלא (המוזיקאית תום דרום, ט.פ), כי לכל הופעה צריך להכין תווים ועיבודים.

"יש כיום תשעה נגני רחוב בתזמורת, לצד כמה נגנים שכירים המשלימים את ההרכב ושלוש זמרות ליווי, ויש כמה פורמטים שונים של הופעות בהתאם לצרכים וליכולות של מזמין ההופעה. לפעמים הם 15 איש על הבמה, לפעמים 8, לפעמים 3,4".

- ומה ברפרטואר?

"עממי מאוד - הרבה בלקני-צועני ומוזיקת כלייזמרים, הרבה שירי ארץ ישראל וכמובן להיטים בעברית ובאנגלית. הם באים מהרחוב הישראלי ומנגנים מוזיקה של הרחוב הישראלי. בשלב זה, כל התיאומים לגבי שיווק, הופעות ולוח חזרות עוברים דרך נרקיס, דניאל ודרכי. אם למשל יש הופעה בדרום וצריך הסעות, נמצא חברות הסעה שנותנות הנחה משמעותית מתוך הכרה בחשיבות הפעילות שלנו. כך גם לגבי חברות הגברה ותאורה. בעיניי זו תמצית האידיאולוגיה של מיזם ze.ze".

- רגילים לנגן לבד

"כל מי שגר בתל-אביב רואה נגני רחוב, וכל מי שיקשיב להם יותר משתי דקות - יבין שרבים מהם מוזיקאים מצוינים", מסביר יונתן וינקלר את הרעיון שהצית את השלושה להרים את הפרויקט. "רצינו ליצור קשר, להבין מי הם ואיך הגיעו לאן שהגיעו, ומשם הרעיון לגבש כמה מהם להרכב הייתה קצרה. את חלקם זימנו לסוג של אודישן, אחרים צילמנו בווידיאו והעברנו למנהלת המוזיקלית. חלקם שיתפו פעולה, וחלקם אמרו שזה לא מתאים להם מאחר שהם כבר רגילים לנגן לבד.

"בתחילת הדרך היו בעיקר חשדנות וחוסר אמון, וזה טבעי בהתחשב בעובדה שרובם שבעו מהבטחות שלא קוימו. אני חושב שרק כאשר נכנסו בפעם הראשונה לחדר חזרות מקצועי, עם ציוד תאורה והגברה, הם קלטו שאנחנו רציניים והתמסרו בהתאם.

"ואז, כמובן, אמנים מקומיים מובילים שיתפו איתם פעולה כדי לקדם את הופעות ההשקה שלהם. הם כבר הופיעו עם ברי סחרוף, דני סנדרסון, אהוד בנאי וקרולינה. כולם, אגב, הסכימו מיד לעזור לנו".

אדוארד (אדי) ברין, קלידן ואקורדיוניסט בן 66, שעלה לארץ מסיביר בתחילת שנות ה-90, מאשר את הדברים. "כשניגש אליי בפעם הראשונה ילד שיכול להיות נכד שלי, וביקש שאצור קשר כי הם מקימים תזמורת ועושים בחינות לנגנים, אני מודה שלא חשבתי שייצא מזה משהו", הוא אומר. "בשנים הראשונות שלי בארץ היו דיבורים, הבטחות, אבל מעט מאד מעשים. לא מגיעים למדינה חדשה ומיד הולכים לנגן ברחוב. עובר זמן עד שאתה מבין שזה מה שיש ומזה צריך להוציא הכי טוב.

"בפעם הראשונה שבה ניגנתי ברחוב הרגשתי בושה גדולה, אבל כיום אני יודע כמה החוויה הזו נתנה לי. דרך המפגש עם ישראלים ברחוב למדתי להכיר את המדינה הזו, את השפה, איזו מוזיקה אנשים אוהבים לשמוע, מנגינה של בועז שרעבי. הרחוב הישראלי עזר לי להפוך לישראלי, וכמה שהייתי נבוך בהתחלה - כיום אני לא מתכוון לוותר עליו".

הצעות לעבודות פרטיות

ברין, שבעבר ניגן על טובה בתזמורת הצבא האדום, רכש השכלה מוזיקלית קלאסית רחבה באחת האקדמיות היוקרתיות בחבר העמים לפני שעלה לארץ. כיום הוא אחד הנגנים הקבועים ב"פילהרמונית הרחוב". כמו רוב חבריו להרכב, גם הוא מוזיקאי מבוגר, עולה מחבר העמים (למרות שבתזמורת מנגנים גם עולה מקנדה וצעיר בן 35), בעל השכלה מוזיקלית ורזומה מקצועי מרשים. מה שלא סייע לו, כמו גם לשאר נגני התזמורת, למצוא עד כה פרנסה מסודרת במקצועם.

"ניסיתי להתקבל להרבה תזמורות ופסלו אותי מיידית בגלל הגיל", משחזר נגן החצוצרה ולרי טבורסקי (54), שמזה כמה שנים מנגן על אי תנועה בכניסה למתחם קניון עזריאלי בתל-אביב.

"אם אתה בן יותר מ-35, לא רוצים אותך, ולא משנה אילו קרדיטציות אתה מציג. אני גר בחיפה, אבל שם אי אפשר להרוויח טוב מנגינה ברחוב. אז אני נוסע ברכבת לתל-אביב כמה פעמים בשבוע, מנגן שמונה שעות ובערב נוסע חזרה".

- נשמע מטורף.

"אני מנגן ארבע שעות, עושה הפסקה לשעה שעתיים, חוזר ומנגן עוד ארבע. אבל זה לא מקובל אצל רוב המוזיקאים המנגנים ברחוב. הם עושים פחות שעות, ואני גם מנגן בכלי נשיפה וצריך להיות בכושר".

- באילו סכומים מדובר?

"אפשר להגיע למאות שקלים ביום, תלוי באנשים. יש אנשים שזורקים מטבעות של עשרות אגורות, וגם כאלה שנותנים 10 שקלים, 20, לפעמים שטרות של 50 שקל, בעיקר בחגים. היו מקרים שבהם ניגשו אליי אנשים והציעו לי עבודות פרטיות באירועים ובשמחות משפחתיות. פעם ניגנתי במסיבת פרידה מעובד מדינה בבניין 'אפריקה ישראל'.

"אתה לא יכול לחיות רק מנגינה ברחוב אבל זו הכנסה צדדית יפה, מה גם שעם השנים דבר מוביל לדבר".

- איך הרגשתם בהופעה הראשונה?

ברין: "לא הבנתי מה קורה. פתאום אני מנגן ו-1,000 איש מוחאים כפיים. אפילו בבריה"מ לא היו לי דברים כאלה".

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"