גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביקור בקו התפר: פתרונות ייחודיים לתחרות קשה בטקסטיל

שיתוף העובדים הפשוטים בהליכים, פורומים לקריאת ספרי ניהול, טיולים בחו"ל ואיסור על שימוש במילה "לא" מול הלקוחות ■ על רקע סגירת מפעל כיתן בדימונה, אופיס טקסטיל מציעה כמה פתרונות בלתי שגרתיים להתמודדות בתחרות

נראה שלא היה כלי תקשורת בישראל שלא פרסם לפני קצת יותר משבועיים את התמונות העצובות של סגירת המפעל של כיתן בדימונה; המפעל, בעברו הרחוק סמל לתעשייה הישראלית הפורחת, הפך בשני העשורים האחרונים שלא בטובתו לסמל לקריסתה של תעשיית הטקסטיל המקומית.

"לטקסטיל אין סקס אפיל", אומר בעצב רמזי גבאי, יו"ר איגוד יצרני הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים ויו"ר מכון היצוא, ומוסיף "היית רוצה שהבן שלך יהיה רופא, עורך דין, או מנהל מפעל טקסטיל?".

בתקופה האחרונה גבאי נקרא תכופות לדיונים באוצר. על הפרק הפחתות נוספות במכסים על יבוא טקסטיל, שיצטרפו להפחתה משמעותית שנעשתה ביולי האחרון ברוח המחאה החברתית. הצרכן אולי נהנה, אך הדבר יוצר מציאות בלתי פשוטה עבור חברות הטקסטיל המקומיות שהצליחו לשרוד, ועבור כ-12 אלף עובדים שמועסקים בתחום (כולל טקסטיל המיועד לתעשיות ביטחוניות דוגמת אפודי מגן).

האם למה שנשאר מהתעשייה הזאת יש סיכוי לשרוד? האם מפעל ישראלי יכול להתחרות בייצור הזול שזורם מסין, בנגלדש, ירדן, מצרים וממדינות נוספות? רמזי גבאי, יו"ר חברת אופיס טקסטיל, עונה בחיוב. החברה שבראשה הוא עומד מייצרת הכנסות מרשימות. כך למשל, ב-2009 עמדו הכנסותיה על 205 מיליוני שקלים, וב-2011 על כ-273 מיליון שקלים. מאז נרכשה ב-1993 על-ידי אליעזר פישמן (יצוין כאן כי אליעזר פישמן הוא בעל השליטה בגלובס), בסכום של כ-16 מיליון דולרים, חילקה החברה דיבידנדים בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

"כל העניין הוא ניהול", מנסה להסביר גבאי את ההצלחה של אופיס בתחום שבו, לפי נתוני האוצר, פוטרו בארבע השנים האחרונות כשליש מהעובדים. "זה לדעת איך לטפל ברצפת ייצור, לחסוך בהוצאות, לתת שירות נכון ללקוח, להקפיד על איכות המוצר, על זמן האספקה. החברות האחרות לא הקפידו על זה. התחרות היא קשה, אבל אם זה עובד - אתה מלך".

בדרך לדימונה

אופיס, שהוקמה לפני כ-40 שנים, מייצרת טקסטיל לבית: כלי מיטה, וילונות, מפות וכו'. בשוק המקומי לקוחותיה הם גולף, ורדינון, פוקס, הום סנטר ורשתות של בתי מלון כמו פתאל וישרוטל. כמחצית מתפוקתה, שעמדה ב-2011 על כ-24 מיליון מטרים, מופנית ליצוא, בעיקר לארצות הברית. עד תחילת העשור הנוכחי אופיס נסחרה בבורסה. ב-2010 החליטו הבעלים וההנהלה למחוק אותה מהמסחר. "זה עלה לנו מיליון שקל בשנה להיות ציבוריים", אומר גבאי, "ולא ראינו בזה צורך".

אז מה גורם לחברה להצליח בתחום שבו רוב החברות נכשלות דווקא? קברניטי אופיס מדברים על שיתוף העובדים במגוון רחב של הליכי ניהול ועל יצירת מחויבות שלהם כלפי המפעל. את הסיור שעשו לנו הם בחרו להתחיל דווקא בחדר האוכל של המפעל, הנחשב לאחד ממושאי גאוותו.

בהמשך אנחנו נחשפים לטיולים שעושים העובדים אחת לשנה בחו"ל, שאת התיעוד שלהם ניתן לראות על קירות משרדי ההנהלה. "אנחנו חברת לואו-טק שמתנהגת כמו חברת היי-טק, מסבירה אילנית, עוזרת המנכ"ל, ואחראית למשאבי אנוש.

"אנשים בתחום הטקסטיל לא מתגאים בדרך כלל במקום העבודה שלהם", אומר צלישר, "אבל אצלנו זה אחרת. חשבנו איזה ערך מוסף נביא לעסק. אם רוצים לייצר הצלחה לטווח ארוך, אנו צריכים לדאוג לכך שכולם ירצו לעבוד באופיס. יוצרים אווירה שבה כל אחד יממש את עצמו ויהיה גאה".

"הגדרנו לעצמנו שנהיה ארגון לומד, הגדרנו שהלמידה תהיה דבר עיקרי, אין זכות קיום לארגון שלא לומד. הגדרנו את ערך האחריות כדבר שני מבחינת העובד. אנו רוצים שתהיה להם מחויבות כדי שיבטאו יוזמה אישית.

ניצול הגז הנובע מהר האשפה של חירייה

האם רוח המפקד מגיעה גם לפועלים? האם הפורומים, השיחות והצ'ופרים מצליחים להניע אותם? מהשיחות איתם עושה רושם שכן. במפעל טקסטיל, כמו במפעל טקסטיל, העבודה פיזית והתנאים אינם פשוטים. אנחנו ממשיכים למחלקה הרטובה, שבה צובעים את הבדים, ומקבלים דוגמה. הדוודים מעלי אדים, הריח חריף, ואין מיזוג שאפשר להפעיל.

צלישר אומר כי התחרות העיקרית של אופיס היא מול פורטוגל, ספרד, איטליה וטורקיה. סין, אומר צלישר, כלל לא יכולה להיחשב לתחרות, שכן בכלל אי-אפשר להתחרות במחירים הנמוכים שהיא מציעה. אופיס, הוא מסביר, מציעה יתרון משמעותי בשירות, ולקוחות מסוימים מוכנים לשלם על זה.

"אנחנו הרבה יותר יעילים מהסינים", מוסיף גבאי. "כשאת באה למפעל בסין, את רואה שמונה עובדים ליד מכונת דפוס, ופה יש רק שלושה. זמן האספקה שלנו הרבה יותר מהיר. אנחנו גם נותנים פתרון לחברות בינוניות וקטנות, שלהן פחות כדאי לרכוש בסין, שבה עובדים על מסות גדולות".

אחד האלמנטים שאפשרו את התוצאות המוצלחות של אופיס, הוא ניצול הגז הנובע מהר האשפה של חירייה הסמוכה, באמצעות צינור שהונח בין המפעל למזבלה. הפעילות הזו מאוגדת במסגרת חברה בת שבה מחזיקה אופיס טקסטיל כ-51%, ומאפשרת לא רק לחסוך בהוצאות מזוט, אלא גם מייצרת הכנסות, שכן החיסכון בזיהום האוויר נמכר הלאה לחברה צרפתית לפי הכללים שקבעה אמנת קיוטו. המהלך הזה, מספר גבאי, שבתקופתו כמנכ"ל יזם אותו, חוסך לאופיס הוצאות של כמאות אלפי שקלים מדי חודש.

- מעבר לשיתוף העובדים והיחס אליהם, יש עוד משהו שגורם לאופיס להרוויח?

צלישר: "אנחנו לא אומרים 'לא' ללקוחות. לכל בקשה של לקוח קודם כול אומרים 'כן'. אני היחיד שמותר לו להגיד לא, ואני לא עושה את זה. אני רוצה להטמיע את זה כנורמה: לא לפחד מאתגרים".

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?