גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלב תומך, אבל זה לא ריאלי

המודל שמציעה שלי יחימוביץ' עלול להביא למשבר פיננסי

"מודל נתניהו" 2003-2011 היה ברור אסטרטגית והשיג את יעדיו. בנימין נתניהו ושרי האוצר אחריו פעלו בעקביות להקטנת החוב הלאומי (מ- 100% ל-74% תוצר), הגירעון (0%-3% תוצר), המיסוי (הורדה של 20 מיליארד שקל נטו בעיקר במיסי חברות ויחידים), כאשר במקביל הם ממשיכים את תהליך פתיחת שוקי הסחורות, ההון והמט"ח לעולם.

מודל נתניהו מימש את מטרותיו ועמד בהצלחה אף במשבר העולמי האחרון. התשואות במשק ירדו משמעותית, הצמיחה עלתה, התעסוקה גדלה, ומאזן התשלומים השוטף עבר לעודפים גבוהים, עקב עלייה בייצוא והשקעות בישראל.

הישגי המודל נפגעו עקב כך, שהורדות החוב והמיסוי הושגו באמצעות הקטנה משמעותית, במשקל הוצאות הרווחה מן התוצר (בריאות, חינוך, קצבאות ועוד), אלה גולגלו על הציבור אשר נאלץ להגדיל את משקל ההוצאות הפרטיות לבריאות ב-10% (מ-30% ל-40% מכלל ההוצאה); משקל ההוצאות הפרטיות לחינוך גדל ב-5% ויותר (כולל הוצאות של סטודנטים במכללות), ומשקל הקצבאות בתוצר ירד משמעותית (קצבאות ילדים והבטחת הכנסה). אלה, יחד עם התחזקות הקרטלים וההחמרה באי-השוויון במשק (לצד משבר מחירי הנדל"ן), הביאו את המחאה החברתית.

מפלגת העבודה יצאה החודש עם תוכנית רחבה לשיפור קיצוני ברווחה של הציבור באמצעות הגדלה של 138 מיליארד שקל (כ-15% תוצר), בסעיפים רבים ומגוונים, כולל בריאות (מיטות אשפוז, סיעוד), חינוך חינם, תחבורה חינם בגוש דן, קצבאות לסוגיהן, רשויות מקומיות ועוד ועוד. יישום המהלך יקרב אותנו לגוש מדינות הרווחה, הכולל את צפון אירופה וחלק ממדינות מערב אירופה. למודל הצעות מפורטות נוספות, בתחומי המחירים, התעסוקה, התחרותיות במשק, הפנסיות ועוד.

במאמר זה אנסה לנתח את מידת הישימות והריאליות של המודל, במונחים מקרו-כלכליים של מודל הגלובליזציה. וכן לענות על השאלה - האם תישמר היציבות הפיננסית והאם מודל מפלגת העבודה עומד בקריטריונים של משק פתוח לתחרות.

הוצאה ציבורית ומיסוי

ב-1992 כיהנתי במשרד האוצר בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה. ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, החליט להגדיל ב-70% את הוצאות החינוך ובמאות אחוזים את התשתיות, לצד קליטה מאסיבית של עלייה. רבין החליט ליישם זאת באמצעות שילוב של הקטנת הוצאות ממשלה ומסים. הוא קיצץ משמעותית בהוצאות הביטחון, הפסיק את הבנייה הציבורית, והקפיא את ההתנחלויות. במקביל, הוא הנחה אותנו להעלות מסים במתינות (שילוב של מס הכנסה ומיסוי עקיף), כדי לייצר העלאה של 2%-3% תוצר.

"מודל יחימוביץ'", שאותו הציגה יו"רית העבודה שלי יחמוביץ', מנסה לעשות מהפך בהיקף גדול - תוספת של 138 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה אך ללא שינוי בשאר ההוצאות. רמת הוצאות הביטחון, התנחלויות והוצאות קואליציוניות שונות, אינן נפגעות וממילא כל הנטל "נופל" על מערכת המסים.

זוהי אשליה לחשוב שאפשר להעלות את נטל המסים ב-15% תוצר, ללא משבר כלכלי. זאת ועוד, חלק גדול מסעיפי המסים אינו ריאלי כלל, ואנסה לפרט:

מאבק בהון השחור ובתכנוני מס הוא הכרחי, ויכול להביא לתוספת של 5-10 מיליארד שקל בארבע שנים. "מודל העבודה" זוקף הכנסות צפויות של 36 מיליארד שקל, יעד חסר סיכוי. מודל יחימוביץ'' תומך בהגדלת רווחי הון ב-26 מיליארד שקל - שוב, מהלך חסר סבירות, אלא אם יוטלו שיעורי מס של 50% על ריביות מפיקדונות, אג"ח ממשלתי מק"מ ועוד, מהלך שאינו הגיוני באופן קיצוני. ההצעות האחרות, אולי סבירות, אך לכל אחת מהן צפויים קשיים ביישום ובתיאוריה. האם ראוי להעלות מס חברות ל-30% (5% מעל לשיעור הממוצע אצל המתחרים בעולם), האם מס עיזבון צפוי להביא להכנסות ממשיות, ועוד ועוד.

לסיכום, מודל העבודה אינו מביא פתרונות פיסקאליים אמינים, וגם לפיו - בדומה למצב התקציב היום - ראוי לצמצם את היעדים או להסכים לגירעונות תקציביים, שיערערו את יציבות המשק.

נדגיש, שאם נשאף באמת להגדיל את נטל המס, חלק משמעותי מהמסים יצטרכו לבוא מכלל הציבור בדמות מס הכנסה (המס השולי העליון הוא כבר היום 50%) ומע"מ, קיזוז הורדת מע"מ על מזון, ותוספת הכנסות לקופת המדינה.

תחרות ומחירים

מודל יחימוביץ', בדומה למודל נתניהו, מאמין שיש להילחם בקרטלים ובמונופולים. אולם גם כאן יש חולשות כבדות למודל יחימוביץ'. היא תומכת באיגודים מקצועיים מובילים, היא מתנגדת להורדת מכסים על מזון, חקלאות ומוצרי תעשייה, וממילא לא ברור, כיצד תהיה ירידת מחירים במשק ובעיקר במזון המוגן אדמיניסטרטיבית ומכסית (שמן, דבש, מוצרי חלב ובשר), בשעה שהחשמל, המים והאגרות ימשיכו להתייקר.

מודל העבודה מאמין בפיקוח על המחירים, אולם מגוון המוצרים האדיר הקיים בישראל, מביא לכך שפיקוח מחירים אינו יעיל ואינו אפקטיבי, וינוון את ההשקעות במוצרים אלה, אשר יפעלו על בסיס קוסט-פלוס.

מבחינה זאת, מודל נתניהו יעיל יותר. עובדתית, כל מוצר שנחשף (טקסטיל, הנעלה, רהיטים, מוצרי חשמל) הביא להוזלות ריאליות של 30%-50% בעשור האחרון. מוצרים בפיקוח ומעורבות ממשלתית התייקרו לעומת זאת בשיעורים גבוהים (מים, חשמל, דירות ועוד).

דיור

מודל יחימוביץ' תומך בסבסוד דיור ובפיקוח על שכר-דירה. אך ספק אם פיקוח זה אפשרי כאשר כמעט כל ההשכרות בישראל הן של אנשים פרטיים. נתניהו תומך בהגדלת ההיצע ובהקטנת הביורוקרטיה, ואינו מאמין בבנייה ממשלתית נרחבת. הוא גורס שיש לסייע בשכר-דירה לחלשים, אך לא בבנייה ציבורית ובטיפוח מחדש של חברות כמו עמידר ועמיגור.

שכר בכירים

מודל יחימוביץ' תומך בקביעת מגבלת שכר לבכירים (יחס של 50 לאחד, מנהל מול עובד פשוט). נתניהו מאמין, שרק רגולציה יעילה תאפשר קביעת שכר תואם יעילות.

להערכתי, מודל יחימוביץ' אינו ישים וניסיונות ליישום מודלים דומים נכשלו כליל בחו"ל. כיצד אפשר להגביל שכר מנהלים בחברות רב-לאומיות, בחברות היי-טק, בחברות הפעילות בייצוא, ובאלה שרוב פעילותן בחו"ל (טבע, אינטל, י.ב.מ ועוד ועוד) ומה ביחס לחברות פרטיות?

הפרטות

מודל יחימוביץ' מתנגד להמשך ההפרטה של חברות ונכסים ממשלתיים, ומתנגד להפרטת שירותים סוציאליים. מודל נתניהו תומך בהפרטת כל הסקטור העסקי, וקובע כי ההפרטה או אי-ההפרטה של שירותים סוציאליים, צריכות להיעשות על בסיס יעילות.

סיכום ומסקנות

הלב אמנם תומך בהרבה הצעות של מפלגת העבודה, אולם המחסור במקורות מימון פוטנציאליים, והסתירה שיש בו בשל המציאות הקיימת היום של השוק התחרותי והחשוף גלובלית, מביאים לכך שיישום ההצעות אינו יעיל, כלל אינו ריאלי ויכול להביא למשבר פיננסי. עם זאת, יש להעלות במתינות את המיסוי בישראל ולשמור על הישגי ועדת טרכטנברג. אולם, ליישם זאת באמצעות שינויים הדרגתיים ובאופן ריאלי. בשאר התחומים, ראוי להמשיך במודל הקיים המבוסס על מציאות של משק פתוח, יציבות פיננסית וריביות נמוכות, אשר הביאו לצמיחה, לתעסוקה, וליציבות במאזן התשלומים.

יורם גבאי, חבר ועדת טרכטנברג, כיהן כממונה על הכנסות המדינה באוצר

עוד כתבות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת