גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסים בסך 16 מיליארד שקל "כלואים" בבתי המשפט

מדובר בכספים המצויים במחלוקת בין רשות המסים לנישומים בתביעות אזרחיות ■ החדשות הרעות: המדינה לא תראה את הכסף ■ הפתרון האפשרי: הליך גישור - כמו בתחומים אחרים ■ הבעיה: רשות המסים מתנגדת

לא פחות מ-16 מיליארד שקל כלואים במסדרונות מערכת המשפט - כספי מסים, הכנסות מדינה, המצויים במחלוקת בין רשות המסים לנישומים בתביעות אזרחיות. לא בהנהלת בתי המשפט, לא בפרקליטות ולא ברשות המסים אין שמץ מושג מה מספר התיקים שתקועים במערכת, מהו משך חיים ממוצע של תיק מס מהגשה עד פסק דין סופי וכמה שנים כבר נגרר התיק הוותיק מכולם.

לרשות המסים ידוע על תיקים שנפתחו עוד ב-2000, כלומר לפני כמעט 13 שנה, אך סביר להניח כי יש תיקים ותיקים בהרבה שעדיין מתגלגלים במנהרה הפתלתלה של ערעורים, עיכובים ודחיית מועדי דיון - יזומים, מכוונים או מקריים.

בהנהלת בתי המשפט גם לא יודעים לענות לשאלה כמה תיקי מס מסתובבים במערכת המשפטית. רשות המסים, שיודעת על סך תביעות של 16 מיליארד שקל, מוסרת על כ-2,700 תיקים אזרחיים פתוחים בכלל מערכי המס - מס הכנסה, מסי מקרקעין, מע"מ ומכס. ואולם נתון זה איננו כולל תיקי בג"ץ, עתירות מינהליות, תובענות ייצוגיות וכיוצא באלה.

דבר אחד ברור: ככל שעובר זמן רב יותר בין מועד הפנייה לערכאות להכרעה - כך גדל הסיכוי שחלק הארי של הכספים לא ייגבה כלל, כלומר המדינה לא תראה כסף, אולי רק את חלקו המזערי.

חברות בע"מ נסגרות, או הופכות להיות נטולות נכסים, בין במכוון כדי להימנע מתשלום מס ובין בדרך הטבע; נישומים מעבירים נכסים על שם אחרים, בני משפחה, שותפים פיקטיביים או מקלטי מס. יש המתגרשים כדי לרשום נכסים על שם בן/בת הזוג בנפרד, סוגרים חברות ורושמים חדשות, פושטים רגל, עוזבים את ישראל או הולכים לעולמם.

המציאות הזו מייצרת לנישומים ולמייצגים, עורכי דין ורואי חשבון, אינטרס ברור לפנות למסלול בתי המשפט ולערער על שומות מס.

התוצאה היא מחיר עצום שהמשק משלם: גם מיליארדי שקלים כספי מסים שאותם אפשר היה לגבות בהליכי הסכמה או באמצעות פסיקה יעילה וגבייה בהתאם - וגם פגיעה מחריפה ביכולת ההרתעה של מערך המסים ואכיפת פסיקות בית המשפט.

שחקנים מרכזיים

מנהל רשות המסים, דורון ארבלי - שבתקופתו נמשכת ומחריפה הירידה בהכנסות המדינה, ומופעל עליו לחץ כבד להגברת הכנסות בשנים הבאות - שוקד בימים אלה עם משרד האוצר והנהלת בתי המשפט על תוכנית להגדלת מספר השופטים המטפלים בתיקי מס אזרחיים ופליליים ועל תוכנית להכשרתם. כמו כן, כדי לנסות להתגבר על הקושי בגבייה המאפיין פסיקה אחרי שנים של הליכים, מקודם תיקון לחוק שיתנה הגשת ערעור על שומה לבית המשפט בהפקדת ערבות כספית.

בד-בבד, לפני חודשים ספורים רשמו שני אנשי מסים גוף חדש: "המרכז הישראלי לגישור במסים". השניים הם רו"ח עופר מנירב, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון וכיום בעל משרד רואי חשבון; וגידי בר-זכאי, רואה חשבון ומשפטן, לשעבר הסגן המקצועי לראש רשות המסים, אחראי על הכרעות מקדמיות וחקיקה, וכיום בעל משרד בתחומי מס.

"גישור הוא אמצעי שאומץ על-ידי מערכת בתי המשפט לכל רוחב הגזרה, כדרך מוסדרת, שקופה וזמינה להקל משמעותית על העומס. אין כל סיבה שזה לא יבוצע גם במחלוקות אזרחיות בין מס הכנסה לנישום", אומר בר-זכאי. "קיומו של הליך גישור בהפניית בתי המשפט יאפשר לפקידי השומה לחזור ולהיות שחקנים מרכזיים בהליך פשרה, המבוסס על שיקול-דעת מקצועי מהימן".

רשות המסים מתנגדת להצעה להחיל הליכי גישור הנהוגים זה כמה שנים בתחומים שונים במשפט. הרשות מציינת כמה בעיות מרכזיות בקידום ההצעה, אך ספק אם טיעוני הנגד שלה אכן ענייניים ומשכנעים דיים כדי לדחות מראש גישור במסים, ולא לקיים בדיקה ושיקול-דעת.

הפרקליטות דווקא רואה בזה עניין ראוי לבדיקה. "לנושא הגישור בהליכי מס אזרחיים יש יתרונות רבים, והוא ראוי לבחינה. עם זאת, מובן כי יש לבצע עבודת מטה סדורה ובין היתר לשקול את התאמת הליכי הגישור להליכי המס, שאינם הליכים אזרחיים רגילים ויש בהם פן מינהלי-שלטוני מובהק. מובן עוד כי יש לבחון את תוספת המשאבים הנדרשת לכך", אומרים בפרקליטות.

מנירב: "אין כל סיבה עניינית, שלא ניתן יהיה להגיע להבנות ולגישור גם בענייני מס, שכן כמו כל חילוקי דעות בין צדדים הניתנים לפתרון באמצעות גישור, כך הדבר גם בענייני מס. כל מה שצריך זה ראש פתוח ונכונות, וכולם ייצאו נשכרים".

אבן-היסוד

הפקק הענק והמתעצם בתיקי המס, שפוגע אנושות בהכנסות ממסים, אמנם נגרם בגלל שסחבת היא עניין גנטי מובנה במערכת המשפט הישראלית ובשל מחסור בשופטים המיומנים בהכרעות בדיני מסים.

אלא שהתופעה החמירה והחריפה משמעותית ב-5 השנים האחרונות, בעקבות האירועים המכונים "פרשת רשות המסים". גילויים קשים, פליליים, בין היתר על בכירי הרשות וקשריהם עם גורמים אינטרסנטים, כלכליים, פוליטיים או משפטיים מחוץ לה שהגיעו לבתי המשפט, גם לבתי הכלא, וזכו בכותרות קשות במשך זמן.

אחת התוצאות: פקידי שומה חוששים-מהססים, עד כי חדלו כמעט לגמרי להפעיל את שיקול הדעת המוקנה להם בחוק, ונמנעים מלערוך פשרות והסכמי שומה, פן יעלה נגדם חשד למשוא-פנים. ככל שגוברים ההיסוסים, החששות והדחיות של אנשי רשות המסים, כך מתעצמת כמות התיקים הפתוחים, ומתארכת ההמתנה להכרעה שיפוטית, עד כדי שההליך כולו נהפך מיותר וחסר ערך.

על-פי פקודת מס הכנסה, קיימת לפקיד שומה סמכות לשיקול-דעת וקביעת פשרות בשומה. זוהי אבן-יסוד בשיטה. משך עשרות שנים עשו פקידי שומה שימוש נרחב בסמכותם, וסגרו שומות רבות תוך עריכת פשרות, כאלה המשקפות את חולשת הטענות של המדינה או את חולשת היכולת של הנישום, וגם, במקרים הטובים פחות, את חוזקו, נגישותו וקשרי האמון ארוכי השנים של הנישום או המייצג שלו, עם פקיד השומה.

מדובר ביותר מ-1,000 פקידים, מפקחים ורכזים, שעשו את העבודה בפיקוח פקידי שומה וסגניהם בעשרות משרדי השומה ברחבי הארץ. הגורם שיכול היה, לכאורה, לקחת את הפשרות לידיים הם פרקליטים בפרקליטות המדינה. ואולם גם אלה עמוסים ובכלל - זה לא התפקיד שיועד להם בחוק.

כך קרה שאלפי תיקי מס החלו להיערם בבתי המשפט. המצב הולך ומחריף, וברור שאין מדובר בעיכוב זמני. אין ספק כי סכומי המיליארדים התקועים בצינורת מערכת המשפט ילכו ויגדלו, והכנסות המדינה מתיקים קיימים ואלה שעוד יבואו, ילכו ויצטמצמו.

גם נישום שיודע שבסופו של הליך הוא כנראה יפסיד, יעדיף לעתים, בעיקר בתקופות משבריות, ללכת לעימות משפטי ממושך ולהקל על התזרים שלו. זה משפיע כבר בשלב תכנון העסקה, מה שמוביל לכך שהמדינה מפסידה גם את תשלומי המקדמות. מה גם, כאמור, שחברה שתפסיד בפסק דין סופי בעוד 10-15 שנה, אולי לא תהיה כאן כדי לשלם את זה.

"קיומו של הליך גישור בהפניית בית המשפט יאפשר לפקידי השומה לחזור להיות שחקנים מרכזיים בהליך פשרה המבוסס על שיקול דעת מקצועי מהימן", אומר בר-זכאי. "כיום הפרקליטים הם המובילים את הפשרה. במציאות הישראלית, מה שהמשפטן מחליט נכון ומבוסס, והחשוב מכל משמש כהגנה וחסינות לפקיד המודאג, ובצדק. זו מציאות שאותה יהיה קשה לשנות בשנים הקרובות.

"מה שבכל זאת ניתן לשנות זה את האופן שבו זה מתבצע. נציגי רשות המסים יוכלו לקיים פשרות נאותות, ראויות ושקופות, כשעל ההליך מנצח מגשר מקצועי מוכר ומוסמך. מובן שגם הפרקליטות תתבקש לתת ברכתה על הפשרה, אבל אז המעשה יהיה שקוף ופלורליסטי. מוסד הגישור יחזיר את הסדר הנכון ויאפשר למערכות לתפקד כראוי".

רשות המיסים: יש מספר בעיות בגישור

"יש מספר בעיות בקידום הליכי גישור בתיקי המס", אומרים ברשות המסים, ומנמקים את עמדתם:

"הבעיה הראשונה נוגעת לניגוד עניינים מובנה של בעלי הפוטנציאל לשמש מגשרים. תחום המס הוא תחום מקצועי, ספציפי ומורכב, המחייב העמקה וצבירת ידע וניסיון על פני שנים. לפיכך המומחים בתחום, אשר בדרך כלל מייצגים את הנישומים בפני רשות המסים, לא יוכלו לשמש מגשרים".

על כך ניתן להשיב לרשויות המס: הרי במועצות הערר במחלוקות בענייני מס שבח יושבים מייצגים, שהם אנשי מסים. בדיוק כמו אלה שיישבו בתיקי גישור. יותר מזה - בה בשעה שלוועדות הערר סמכות הכרעה, הרי שמגשר איננו גורם מכריע, אלא מי שמתאם בין הצדדים בכוונה להביא להסכמה שהיא מעין פשרה וולונטרית, שמתקבלת רק בתנאי ששני הצדדים מסכימים לה. לפיכך, ניגוד העניינים, שבין כה כבר קיים ופועל בחסות רשות המסים, פחות בהרבה.

בעיה שנייה על-פי רשות המסים: "גם כיום, היקף לא מבוטל של מחלוקות מסתיים במהלך הדיונים בשלבי השומה הנערכים במשרדי השומה על דרך הפשרה. כך גם חלק לא מבוטל של הערעורים המוגשים לבתי המשפט. כל זאת ללא סיוע של מגשר. יתרה מכך, אפשר שדווקא הסדרה של הליכי גישור בתיקי המס תעודד נישומים שלא להתפשר בשלבי השומה, ביודעם כי לפניהם שלב נוסף לליבון המחלוקת בדמותו של הליך גישור. המהלך עלול, אם כן, דווקא להפחית את כמות הסכמי השומה שנחתמים במשרדי השומה במסגרת הליכי השומה".

לכך אפשר להשיב: אם זה היה כך, לא היו נצברים בבתי המשפט אלפי תיקים במשך שנים רבות, וסכום עצום של 16 מיליארד שקל לא היה תקוע בצנרת. יותר מזה, בעוד שהחלטות של ועדות ערר כמו החלטות בית משפט מייצרות תקדים או קביעת הלכה, הרי שהחלטת מגשר נקודתית וקשורה לתיק ספציפי בלבד.

רשות המסים מעלה בעיה שלישית: "במקרים רבים, המחלוקות בתיקים נסובה על סוגיות משפטיות, בפרט סוגיות עקרוניות ורוחביות, אשר אין דרך להכריע בהן אלא באמצעות הכרעה שיפוטית. תיקים אלה ודאי אינם מתאימים להליך של גישור".

אכן כך, זכותה של רשות המסים לסרב להליך גישור ספציפי, במקרים עקרוניים. ואז סביר להניח, שבהיעדר פקקים בצנרת בית המשפט יתקיים ההליך המשפטי תוך זמן סביר, ולרשות המסים - כמו גם לנישומים ולמייצגים - תהיה בהירות מנוסחת בתקדימים והלכות.

עוד כתבות

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים