גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם אובמה הישראלי היום בן 10, הוא רואה את הסדרות שלי"

גיורא חמיצר חתום כמעט על כל הסדרות שהילדים שלכם צופים בהן באדיקות, גם שנים ארוכות לאחר שצולם הפרק האחרון ■ עכשיו הוא מעלה את "החממה" ולא מוכן להיכנע לטרנד של העלמת הישראליות מהתוכן לטובת מכירת הפורמט לחו"ל

אם גידלתם ילדים בישראל בשני העשורים האחרונים, קשה להגזים בהשפעה של גיורא חמיצר עליהם. בסדרה החדשה שהוא מעלה בימים אלה בניקלודיאון של yes, "החממה", הוא מתכוון לללכת עם ההשפעה הזו צעד אחד קדימה. מבחינתו, עיתוי עלייתה של הסדרה - דווקא כשישראל יוצאת להצביע - אינו מקרי. "אנחנו עובדים על הסדרה הזו בערך שנתיים, אבל מעניין שהיא מושקת בצמוד לבחירות המדכאות האלה, שכולם מגיעים אליהן מיואשים ורצוצים, ואתה מסתכל סביב ולא מזהה התלהבות אמתית מאף מנהיג, גם בצד שקרוב לוודאי ינצח", הוא אומר ל"פירמה".

"הסדרה היא לא אמירה פוליטית, אלא אמירה חברתית. הציניות של המנהיגים, גם של אלה שמתיימרים להיות אלטרנטיבה, גם של אלה שכביכול באו מכלום. הם מתיימרים להיות הקול החדש, אבל אז אתה שומע את אותה מנגינה. ואתה מסתכל על אמריקה, ורואה את אובמה שבא משום מקום, איך הוא הצליח לסחוף אחריו אנשים שמעולם לא הצביעו ומעולם לא היו חלק מהשיח הזה. אז אתה אומר למה לנו לא מגיע איזה אובמה קטן? אולי אובמה שלנו הוא בן 10 היום, ואם הוא בן 10 אז הוא כנראה רואה את הסדרות שלי".

"החממה" (בבימויו של רועי פלורנטין) עוסקת במעין בית ספר לטיפוח מנהיגים צעירים ובחבורות הנערים החובשות את ספסל הלימודים. העלילה נעה סביב עולמם הפנימי-חברתי, ובמרכזה, כמובן, גם תעלומת מתח גדולה.

"הסדרה הזאת מדברת על מנהיגים, מה זה מנהיג, מה עושה מנהיג טוב, ועל עד כמה אתה, כבית ספר שמנסה לעצב מנהיגים לעתיד, יכול ללחוץ מישהו, לעודד תחרות, בשביל להפוך אותו למנהיג טוב יותר".

- ואלה מנהיגים מסוג אובמה, ולא מהסוג שצומח כאן?

"אובמה במובן שזה מישהו יכול לדבר ואתה מהופנט, מישהו עם כריזמה, מישהו שיכול לספק לך תקווה, אז נורא קל לכתוב את זה. אני מעריץ את ארון סורקין, שכתב את 'הבית הלבן', שיש בה את הנשיא ברטלט, בגילום מרטין שין, שהוא מנהיג ערכי ומלהיב. ואז בחרו בבן דמותו, אובמה. זה מה שאני מנסה להשיג פה".

מאז שחרורו מהצבא, שבו שירת כעורך וכמפיק בגל"צ, חמיצר, 41, מעצב את עולם התוכן והמושגים של הילדים שלנו בדבקות נדירה בנוף הישראלי. החל מ"ששטוס" המיתולוגית, ששודרה לראשונה בשנת 1993, דרך הסדרות המצליחות שלו משנות ה-2000, "האי" ו"השמינייה", ועד ל"החממה", הסדרה החדשה שעלתה החודש בערוץ ניקלודיאון של yes.

עבור חמיצר, העבודה על חומרים שמיועדים לילדים ונוער היא לא רק קריירה, אלא בחירה ערכית של ממש. "עשיתי 'ששטוס' דבר ראשון אחרי הצבא", הוא מספר, "הייתי בן 21 ולא ידעתי מהחיים שלי כלום. לשמחתי, כל אחד שעבד מסביב בטלוויזיה גם לא ידע כלום, פשוט התמזל מזלנו להיות בשנתון הנכון, וכל האנשים בגיל שלי בתחום הזה איכשהו התגלגלו לשם ולמדנו תוך כדי עשייה. רק עם השנים למדתי כמה כוח ואחריות יש בעשיית טלוויזיה לילדים. היום, כשאני אבא לשני ילדים (בני 5 וחצי ושנה וחודשיים - י"א), אני מגיע ממקום אחר לגמרי לכתיבה. אני מרגיש שהפקידו בידי כוח עצום, ועכשיו הברירה שלי זה אם בא לי לכתוב לא רק משהו שיצליח ויסחוף את קהל היעד, שזה משהו שהתמקצעתי בו, אלא גם משהו בעל משמעות. והחוכמה היא לעשות את זה בסאב-טקסט, ולא עם פטיש על הראש, בצורה שבאמת תעבור".

- האבהות שינתה את הכתיבה שלך?

"בהחלט. הבן הגדול שלי רואה את האוף-ליינס של הסדרה החדשה. הוא אמנם לא בגיל של קהל היעד, אבל זו הסדרה הראשונה שלי שהוא מספיק גדול לראות ואני מתעניין לראות את התגובות שלו. מאז שאני אבא אני גם הרבה יותר מודע למה שאני רוצה ולא רוצה שהבן שלי יראה. לדוגמה, יש חלקים מ'השמינייה' שלא הייתי רוצה שהוא יראה. כלומר, סביר להניח שאם היה לי בן אז, לא הייתי כותב אותם. מקומות שהאלימות או הבוטות נעשו מוגזמים".

- אתה מרגיש שנעשה יותר קשה לדבר לילדים היום?

"לא, להפך. אני חושב שהנוער הולך ונעשה חד יותר וקשוב יותר. נכון שאולי הם פחות משכילים, אבל הם הרבה יותר חדים ויודעים יותר על העולם, וקשה לעבוד עליהם. נכון שלא כולם סקרנים וחלק מסוגרים בעולמם הצר, אבל לשמחתי בגיל 10 האדישות עוד לא מגיעה אליהם. כתבתי סדרה שכוונה לנוער מבוגר יותר, גילאי 16-18, 'שועלים', שם לא הצלחתי לפגוע, משהו פוספס. אבל אם אני חוזר לקהל של סדרות הילדים שלי, אני בהחלט חש שהם מקשיבים. הייתה הקרנה של פרקים מהסדרה מול קהל של אלף ילדים, והמדד הוא נורא פשוט - השקט. אם יש 45 דקות שאין רחש באולם, אז אני יודע שזה עובד. כשאני מספר סיפור שהוא מספיק מעניין יש קשב. אם סיפור לא מעניין הבעיה היא לא בשומע, שאולי טווח הקשב שלו התקצר בגלל האייפון, אלא שאתה פשוט לא יודע לספר סיפורים מספיק טוב".

לא לסבן את הישראליות

לעונה הראשונה של "החממה" צפויים 50 פרקים והיד עוד נטויה, בהתאם להצלחה. בנוסף מתוכננת להיות מושקת אפליקציה חדשה שבמסגרתה יוכלו הצופים לקבל דיווח בזמן אמת מהדמויות על מה שקורה להן, כביכול, ביום-יום, דרך פלטפורמות רשת חברתית. כלומר, ניתן להיות חבר של דמות מסוימת בפייסבוק ולהתעדכן ב"מה שקורה לה".

באחרונה סיפר מנכ"ל הערוצים הבינלאומיים של ויאקום, בוב באקיש, בראיון ל"גלובס" שהוא מעוניין לקנות את הפורמט. עד כמה הסדרה הזו מתוכננת מראש למכירה לקהל הבינלאומי?

"היה מאמץ מודע מבחינת נראות ורמת ההפקה להכין את ההפקה למכירה לחו"ל. שזה יעמוד בסטנדרטים עולמיים. אבל מבחינת התוכן, אני לא מוכן לשנות בשום מקרה משהו כדי שהוא יהיה בינלאומי. כשאני רואה סדרות שבהן ילדים יושבים וברקע שלטים באנגלית זה מחריד אותי. אלו ערכים שאני מאמין בהם. אם אני יוצר ישראלי, אבל מעקר בדמויות שלי כל שביב ישראליות, מה זה אומר עליי?".

- וכשאתה רואה סדרות שלדמויות בהן יש שם לועזי ומדי בית ספר שמזכירים מדים של פנימיות יוקרתיות בחו"ל?

"זה באמת חורה לי, זה לא שווה בעיניי. אני ישראלי, אני אוהב את המדינה ואני במקום שאני מרגיש שאני יכול לעשות משהו בעל ערך. ואחד מהערכים זה לא לסבן את הישראליות לבינלאומיות מופרכת ולא אמתית. משהו ללא ספק הולך לאיבוד שם. כשאני כותב, יש שם משהו אמתי, אז אני בטח לא יכול לעטוף אותו".

- עד כמה אתה מרשה לעצמך להיסחף ולכתוב על הדברים כמו שהם, ועד כמה אתה מתפשר ומפשט דברים כדי שזה בכל זאת יעבור טלוויזיה ויתקשר עם קהל של בני נוער ויזכה לרייטינג?

"אני מרשה לעצמי כמעט כל דבר. בסדרות שלי הגיבורים הם תמיד ילדים, והמבוגרים כמו בכל יצירה לגיל הזה, נפקדים או רעים. בסופו של דבר, הפנטזיה שממנה שאוב כל הז'אנר הזה, לא רק בטלוויזיה, היא של עולם ללא מבוגרים. זה מה שילדים בני 9-10 רוצים. בתוך עולם הילדים, החוק שלי הוא שלא תהיה אף פעם דמות שהיא לא אינטליגנטית, לא סקרנית. כשאני מייצר סדרה של 50 פרקים, צריך המון-המון מנועי עלילה, זה המון סיפורים והצטלבויות ואהבות ובדידות ושנאות ותככים ומזימות. ובתוך כל זה לא יהיה לי ילד אהבל, לא יהיה לי ילד ששום דבר לא מעניין אותו.

"הילדים שאני כותב הם ילדים שמסתכלים על העולם והם סקרנים וכל דבר מעניין אותם. אז זה גם מבנה האישיות שלהם, וגם המניע העלילתי שלהם בהרבה מובנים. תמיד יש סיכול מתח, תמיד יש משהו רע שקורה, ותמיד הילדים הם אלה שצריכים להציל את העולם. כשאני רואה בסדרות אחרות דמויות שכתובות אחרת, זה חורה לי. אני לא מסתכל על עצמי כעל כותב ריאליסטי, אני יוצר, בורא עולם. דבר ראשון שאני עושה כשאני מנסה ליצור סדרה, זה לברוא עולם חדש, שיש לו החוקים שאני קובע. בעולם שלי ילדים הם סקרנים, תאבי דעת, אינטליגנטים, מאוד ורבליים וערכיים".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"

עוד כתבות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים