גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שחקנים בחלקים: הסוף לבעלויות צד ג' בכדורגל?

באופ"א החליטו להוציא מחוץ לחוק בעלויות צד ג' על שחקנים. המטרה: להפסיק "סחר בבני אדם", ולמנוע שיטה שנועדה לתחמן את כללי המשחק הכלכליים

מתחת לרדאר ובלי הרבה רעש, העבירו באופ"א בשבוע שעבר החלטה קריטית. ארגון הכדורגל האירופי דורש מפיפ"א לפעול נגד משקיעים חיצוניים, הרוכשים חלקים מ"כרטיסי שחקן", או אם לדייק, אחוזים מהמכירה העתידית של הכדורגלן. התוכנית של אופ"א כוללת קביעת תקנות הנוגעות לכל המסגרות באירופה, אחרי תקופת מעבר של שלוש-ארבע שנים, במהלכה הכדורגל יתנקה לחלוטין מבעלויות צד ג' על שחקנים. "בעלות צד שלישי צריכה להיאסר באופן עקרוני", הסביר ג'יאני אינפנטינו, מזכ"ל אופ"א.

בעלות צד ג' מאפשרת למשקיעים חיצוניים לרכוש אחוזים מהזכויות של שחקן, ובתמורה לקבל נתח מהרווחים במקרה של מכירתו. הם נקראים צד ג' כי הם למעשה לא מעורבים ישירות בעסקה ממנה הם מרוויחים - שמתבצעת בין הקבוצה המוכרת, לקבוצה הרוכשת של שחקן. המודל הזה התחיל בדרום אמריקה, שם שימש ככלי לפיתוח שחקנים צעירים בסביבה של מועדונים בקשיים כלכליים. במקרים רבים לקח על עצמו המשקיע גם את שכרו של הכישרון ואת הוצאות הלינה, תמורת חלק ברווחים עם המכירה לאירופה. משום כך, נפוץ המודל גם בליגות שהן מזרון הנחיתה הטבעי של הדרום אמריקאים - בפורטוגל וספרד.

***

אבל למה זה בכלל רע? כשאינפנטינו מדבר על "סיכון האינטגריטי של התחרות", הוא מתכוון שמועדונים יכולים בדרך זו לרכוש שחקנים שבכל מצב אחר הם לא היו יכולים להרשות לעצמם. פרופסור ג'ון ביץ' מאוניברסיטת קובנטרי, טען ב-BBC שהוא "מתנגד למתן אשראי בקלות רבה מדי לסקטור כלכלי שהפגין היסטוריה בעייתית. אם מועדון דל במזומנים, הבעיות שלו לא ייפתרו אם לא ייתקן את המודל העסקי שלו".

מצד שני, זה בדיוק מה שאיש העסקים קיא גוראבצ'יאן, מי שהתפרסם כפטרונו של קרלוס טבז (אליו עוד נחזור בהמשך), מגדיר כיתרון של השיטה: "אם בגלל אופי והסיכון בהשקעה, הבנקים לא רוצים להלוות למועדונים כסף, צריך שיהיה כלי אחר שימלא את החלל. מועדונים שלא היו מסוגלים אחרת להביא כוכבים, מחזקים את התחרות". אבל האיראני הוא דוגמה גם לבעיה העקרונית מאחורי המודל - הסחר בבני אדם וקניית נתחים מהם, משל היו בשר בשוק. בעוד שהם מכונים בברזיל "שחקני פיצה" (בגלל החלוקה לפיסות), קרא להם דייויד דין, שהיה סגן יו"ר ארסנל וההתאחדות האנגלית, "שחקנים משועבדים".

בליגות הבכירות המודל הזה מוקצה, משום שהוא יכול להביא, ולו למראית עין, לניגודי אינטרסים. לכן בליגות באנגליה וצרפת בעלות צד ג' אסורה לחלוטין. בעוד שבדרום אמריקה מדובר במאות שחקנים, באירופה יש כמה עשרות השייכים לצד שלישי.

אבל ברור שהאינטרס המרכזי של אופ"א בחקיקה נגד בעלות צד ג' הוא בכלל ניסיון לסתום פרצות בחוקי הפייננשל פייר-פליי. במיוחד על מנת למנוע מאוליגרכים להחזיק אורוות של כדורגלנים, כדי לא "להעמיס" אותם על הדוחות הכספיים של המועדונים שלהם ולהציג לאופ"א הוצאות קטנות יותר.

***

באנגליה נאסר המודל ב-2008 אחרי פרשיית טבז ומסצ'ראנו, בה ווסטהאם החביאה נתונים לגבי חוזה ההשאלה החינמי לזמן קצר שקיבלה מגוראבצ'יאן וחברת MSI שלו.

אבל השיטה החלה כמה שנים לפני, בברזיל. קורינתיאנס, הקבוצה הפופולרית במדינה, התקרבה ב-2004 לירידת ליגה, כשחובות עצומים רבצו עליה. נשיא המועדון דאז, אלברטו דואליב, שכנע את רעיו לחתום על הסכם ל-10 שנים עם MSI וג'וראבצ'יאן שמאחוריהם סוללת משקיעים אלמונית ומסתורית. עבור %51 שליטה במועדון, השקיעה החברה סכומים נכבדים והביאה לתקופת הרצה על מסלול הדוגמנות הבינלאומי בין השאר את טבז, חאבייר מסצ'רנו, נילמאר וקרלוס אלברטו ששיחקו בקבוצה.

בסקירה שפרסמו בכתב העת ""Sport & EU Review עורכי הדין אריאל רק הארגנטינאי ודניאל ג'יאי הבריטי, הם מצביעים על הצלחת האסטרטגיה של פורטו, שמצליחה בליגה המקומית ובזירה האירופית בלי יצירת חובות. הרכישה של כישרונות צעירים בעלי פוטנציאל אך ללא ניסיון או ודאות בקשר ליכולתם להסתגל, יוצרת מצב של 'ווין-ווין'. השחקנים עוברים הכשרה בתנאים אידיאליים עבורם באירופה, מגיעים לאור הזרקורים הטומן בחובו הבטחה לכסף הגדול, ופורטו מקבלת יחסית בזול כדורגלנים מעולים. רק שיש עוד מישהו שמרוויח מהמצב.

כדי להוזיל עלויות ולהגביל סיכונים, משתפת פורטו משקיעים נוספים ברכש. חוזים כאלה כוללים גם אפשרות הגדלת הנתח של המועדון בסדרי גודל ובתאריכי יעד קבועים מראש. כך למשל רכש המועדון 40% נוספים של האלק ב-2011 עבור 13.5 מיליון אירו, רק כדי למכור את החלוץ הברזילאי לזניט סט. פטרסבורג עבור 55 מיליון בסוף העונה. בכלל, אם צריכה פורטו כסף, היא יכולה תמיד למכור אחוזים מתוך הנכסים שלה, או לסחור בהם תמורת נתחים אחרים שברשות הצד השלישי. ג'יאי ורק מציינים שמתוך 27 שחקני סגל, נכון לסוף 2011, רק חמישה היו שייכים לחלוטין לפורטו.

השניים מציינים כדוגמה קיצונית את ריאל סראגוסה שפשטה רגל לפי החוק הספרדי, ועל כן רכשה שוער, רוברטו מבנפיקה, בעסקה של 8.5 מיליון אירו, שמתוכם היא משלמת 86 אלף אירו בלבד. אתלטיקו מדריד, השרויה בחובות ענק, חסכה כשרכשה רק 95% מרדאמל פלקאו (חיסכון של 2 מיליון אירו לפחות). אבל גם באיטליה (פאסטורה נמכר לפ.ס.ז' מפאלרמו בצירוף צד שלישי מרוצה), או בטורקיה (בשיקטאש בעיקר) משתמשים במודל.

התוצאות של השיטה הזאת? טעם לפגם. הנה אחד מהם: סוכנות האמנים קריאייטיב ארטיסטס הקימה קרן בשם QFI באירלנד, שמשקיעה בבעלות על שחקנים. ומאחר ובאירלנד ההבנה בכדורגל לוקה אולי קצת בחסר, מייעץ לקרן ז'ורז'ה מנדש, סוכן-העל של כריסטיאנו רונאלדו ומוריניו. ממאזניה של ספורטינג ליסבון הפורטוגלית, התברר כי QFI מחזיקה במחצית הזכויות של לא פחות מ-7 שחקנים של המועדון. מה שאומר שהקרן האירית היא, פחות או יותר, שותפה בבעלות על מועדון פורטוגלי. אולי זה היה בסדר כל עוד QFI לא היתה עובדת גם עם בראגה, בשיקטאש וסרגוסה, בין היתר. סבך של ניגודי אינטרסים וסימני שאלה שעושים לאופ"א כאב ראש.

***

גם בישראל בעלות צד ג' עלתה לכותרות לאחרונה. את גל יוסף, בעלי הכח עמידר ר"ג, אתם מכירים? כשחברו הטוב, אלי טביב, עדיין היה בעלי הפועל ת"א - האיש השקיע סכום גבוה, שמוערך במיליון שקל, עבור 20% מהזכויות של טוטו תמוז. רק שבקיץ הקרוב טוטו הולך לסיים חוזה, ויוסף לחוץ: אם תמוז יסיים את העונה בהפועל ת"א ויחתום בקבוצה חדשה ללא דמי העברה כבר בינואר הקרוב, ההשקעה של הכח עמידר תרד לטמיון. זה כמובן לא רלוונטי לאינטרסים של החלוץ, או של הפועל ת"א, שבכלל מנסה להתנער כרגע מהעסקאות המוזרות של ימי טביב. הצרה של הפועל בהקשר הזה לא נגמרת רק עם תמוז: יש לה "שותפה" על שניים משחקנים בכירים אחרים שלה - טל בן חיים ועומר דמארי. קוראים לה מכבי פ"ת.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר