גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שומת המס שהוצאה לבני שטיינמץ ב-2009: כ-4.1 מיליארד שקל

לפי תחקיר "המקור" שישודר הערב בערוץ 10, בין שטיינמץ לרשות המסים מתנהלים מגעים לפשרה, שתוביל לתשלום מס של עשרות מיליונים ■ החקירה נגד שטיינמץ נשקלה בשל סתירות לכאורה במידע שמסר לרשות המסים

רשות המסים הוציאה בשנת 2009 לאיש העסקים בני שטיינמץ שומת מס בגובה של 4.1 מיליארד שקל. כך מתפרסם הערב (ג') בערוץ 10, במסגרת תחקיר של התוכנית "המקור".

ואולם לפי ההערכות, שומת המס שהוצאה לשטיינמץ עומדת בפועל על סכום שונה, של מאות מיליוני שקלים, ובין הצדדים מתנהלים זה תקופה ארוכה מגעים במטרה להגיע לפשרה, שתוביל לתשלום מס בפועל המוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים.

לפי תחקיר "המקור", בשנת 2009 נשקלה בצמרת הפרקליטות ורשות המסים פתיחת חקירה פלילית נגד שטיינמץ, שחשד שביצע עבירות מס במזיד בכוונה להתחמק מתשלום מס. זאת, בעקבות סתירה שהתגלתה כביכול בין פרטי מידע שונים שמסר שטיינמץ לרשות המסים בנוגע ל"קבוצת בני שטיינמץ".

מדובר בפערים שהתגלו כביכול בין מסמך שמסר רו"ח זאב פלדמן לרשות המסים בשם שטיינמץ ב-1997, לבין הודעה שמסר ב-2006 עו"ד פנחס רובין, המייצג את שטיינמץ, בנוגע לזהותו של יוצר הנאמנות הרשומה בשווייץ, והמחזיקה בשליטה על אשכול החברות.

מבני מס יצירתיים

הפרשה כולה נחשפה בפברואר האחרון ב"גלובס", אז דווח כי רשות המסים דורשת משטיינמץ מאות מיליוני שקלים, וכי ברשות מתקיימת בדיקה מקיפה של עסקיו. שטיינמץ עצמו מסר מידע על עסקיו בחו"ל ומסר גירסה ביחס לגובה המס שבו הוא חב לשיטתו.

ברשות המס התמקדו בעסקיו של שטיינמץ המוחזקים באמצעות נאמנויות שונות, רובן בחו"ל. לטענת הרשות, מבני המס השונים שיצר באמצעות נאמנויות אלה הם "יצירתיים מדי", ולמעשה מביאים לכך שהוא משלם פחות מהנדרש בישראל. שטיינמץ יצר מארג של חברות ושותפויות, המוחזקות באמצעות נאמנויות, ואלה אפשרו לו לשלם מס נמוך באופן משמעותי בישראל, בין היתר משום שלכאורה הוא אינו הבעלים, המנהל או השולט באותם עסקים.

ב-2005 שונתה פקודת מס הכנסה ביחס לנאמנויות, ולפיה נאמנות שנוצרה על-ידי מי שאינו תושב ישראל אינה חייבת במס בישראל. לאחר מכן פנה עו"ד רובין לרשות המסים, וטען כי הנאמנויות המחזיקות בקבוצת שטיינמץ נוצרו על-ידי תושב בלגיה, ששמו אברהם לאוב.

פרטים אלה סתרו לכאורה מידע שמסר שטיינמץ לרשות המסים באמצעות עו"ד פלדמן, עם שובו לארץ ב-1997, שבו לא נכלל שמו של לאוב, ואף צוין כי הנאמנויות פועלות על-פי הנחיות יסוד של שטיינמץ עצמו.

סוגיה נוספת המצויה בבדיקה נוגעת למעמדו של שטיינמץ בקבוצה - האם הוא משמש יועץ בלבד, כפי שהוא טוען, או מי ששולט בפועל ומכווין את עסקיה.

בתחקיר "המקור" מתברר כי בפרקליטות אמרו שאם ייקבע כי שטיינמץ הוא יוצר הנאמנויות, הדבר ישפיע גם על שומות השנים 2003-2005 ולא רק על אלה של השנים האחרונות.

פרקליט המדינה, משה לדור, החליט כי לפני פתיחה בחקירה פלילית בישראל, יש לפנות לנסיכות ליכטנשטיין, שם רשומות הנאמנויות, ולשווייץ - בבקשה לקבל את מסמכי היסוד של הנאמנות שיכולים להצביע על זהות היוצר האמיתי של הנאמנויות. ואולם, בשל ההערכה כי לא ניתן לקבל שיתוף-פעולה ממדינות אלה בטרם נפתחה חקירה פלילית, התברר כי לצורך ביצוע פעולות "חיקור דין" באירופה, יש לפתוח תחילה בחקירה בישראל.

ואולם, לצד האפשרות שעלתה לפתוח בחקירה פלילית, מתמקדת המחלוקת בין הצדדים בצד האזרחי של ערעור שומה, התלוי ועומד בפני השופט מגן אלטוביה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. אף שהערעור הוגש לפני כשנה, טרם התקיים בו ולו דיון אחד, וזאת במטרה לאפשר לצדדים למצות את המשא-ומתן ביניהם.

על-פי ההערכות, הצדדים עשויים להגיע לפשרה, תוך שכל צד איננו מוותר על טענותיו העקרוניות בנוגע לשאלת עצם חבות המס בישראל של הנאמנות הרשומה בשווייץ. הפשרה תתמקד במציאת נוסחה שתוביל לתשלום מס על-ידי שטיינמץ, הנאמד בעשרות מיליוני שקלים.

במסגרת המשא-ומתן בין הצדדים הוצגו לרשות המסים ראיות, הכוללות חתימות של לאוב עצמו, שהלך בינתיים לעולמו, וכן אישורים נוספים בנוגע למהות השליטה וההשפעה על הנאמנויות.

אנשיו של שטיינמץ אומרים כי בפועל אין כל סתירה בין המצג של רו"ח פלדמן לזה של עו"ד רובין, והפערים ביניהם נובעים מהעובדה שבטווח השנים שביניהם, שונתה מהותית פקודת מס הכנסה בנוגע למיסוי נאמנויות זרות.

לאחר התיקון לחוק, הושם הדגש על שאלת השליטה וההשפעה על הנאמנויות. המחלוקת מתמקדת במידת ההשפעה של תושב ישראל על נאמנות זרה לצורך דיני המס, שאלה שטרם לובנה בערכאה משפטית בישראל.

"המס משולם כדין"

דוברו של שטיינמץ מסר כי "מס ההכנסה משולם כדין, כל המידע נמסר כנדרש, מחלוקת על אודות שומת המס נבחנת במסגרת דיון אזרחי כקבוע בחוק ובנוהלי מס הכנסה.

"שטיינמץ שילם מס בגין הכנסותיו בישראל בסך של עשרות מיליוני שקלים, וזאת בנוסף לתשלומי מס בגין הכנסותיו כיועץ לתאגידים זרים.

"הכנסות של חברות זרות, הנובעות מפעילות במדינות זרות ונמצאות בבעלות של נאמנויות זרות אינן חייבות מס בישראל, וכך גם במרבית המדינות בעולם.

"לשטיינמץ אין שליטה בתאגידים הזרים. מדובר בתאגידים זרים שאינם פועלים בישראל, אינם בניהול ישראלי, אינם בבעלות ישראלית ואינם חייבים מס הכנסה בישראל".

רקע: האיש ששווה מיליארדים

בני שטיינמץ, מעשירי ישראל, היה תמיד איש של מסתורין: מסתורין אפף את עסקיו חובקי העולם (בעיקר במדינות עולם שלישי), את קשריו הפוליטיים (בארץ ומחוצה לה), את חייו הפרטיים, ואיך לא, את ההון שצבר. הוא ממש לא אוהב שמצלמים אותו או כותבים עליו, ובעיקר על הונו, אך בשנים האחרונות הוא נאלץ להסיר מעליו חלק מהמסתורין שעטה על עצמו.

לפני 6 שנים החל שטיינמץ (56) להנפיק חלק מהחברות שבבעלותו, וכך אומדן הונו נחשף בפומבי. תחילה הנפיק בשוק ההון הבריטי את בייטמן הנדסה, שהתמחתה בניהול פרויקטים בתעשיית המשאבים המינרליים, אך כעבור 4 שנים מחק אותה מהמסחר, לאחר שקרסה ואיבדה את כל ערכה. באחרונה מכר אותה שטיינמץ תמורת 150 מיליון דולר ל-Tenova האיטלקית.

בערך באותה תקופה בה קרסה בייטמן הנדסה, התברר כי גורלה של החברה-האחות, בייטמן ליטווין, המתמחה בפרויקטים מסוג Turn Key בתחומי האנרגיה והכימיה, די דומה, והיא נמחקה מהמסחר בשוק ההון הבריטי, לאחר שמחקה כמעט את רוב שוויה.

בשלב זה כבר היה ברור לכול כי לשטיינמץ יש את היכולת להנפיק חברות, לגייס עבורן עשרות עד מאות מיליוני דולרים, אך חסרה לו היכולת לייצר מהן ערך לטווח ארוך, אחרי שהן הופכות לציבוריות.

חברה אחרת שהייתה בבעלותו, ניקנור, בעלת מכרות נחושת בקונגו, גייסה כמעט חצי מיליארד דולר, ולבסוף התמזגה עם המתחרה קטנגה (Katanga). מאז המיזוג, החברה ראתה רק את הדרך מטה.

מחזיק חזק במושכות

שטיינמץ שלט ושולט בחברות אלה ואחרות דרך BSG (ר"ת של Benny Steinmetz Group), חברה הרשומה במקלט המס האי גרנזי (אי מאיי התעלה). בשנים האחרונות, דובריו הקפידו להדגיש כי שטיינמץ אינו נושא משרה בחברות הציבוריות שהנפיק, וכי אין קשר בינו לבינן, אך האמת היא אחרת: שטיינמץ החזיק ומחזיק חזק במושכות של כל החברות שתחת המטרייה של BSG. הוא זה שקובע מתי להנפיק אותן, מתי למחוק אותן ומתי למכור אותן.

ושטיינמץ מכר. בנוסף לניקנור, הוא מכר לפני שנתיים את גרעין השליטה במכרות ברזל שהיו בבעלותו בגינאה תמורת סכום עתק של 2.5 מיליארד דולר - חצי מיליארד דולר מייד, והשאר - לפי אבני דרך שקבעה הרוכשת, ענקית הכרייה הברזילאית "וייל (Vale)". עסקה זו, כפי שחשף ה"פייננשל טיימס" באחרונה, מצויה תחת חקירה של ועדה ממלכתית של ממשלת גינאה.

עסקת ענק זו הוכיחה כי שטיינמץ חזר להחזיק בתואר "מיליארדר", אך שימשה למעשה רק הקדמה לבאות. באחרונה נודע כי שטיינמץ שוקל להנפיק בבורסת הונג-קונג חברה אחרת שבבעלותו, Octea, בעלת מכרה היהלומים Koidu שבסיירה ליאון. שטיינמץ שואף לגייס עבורה לפחות חצי מיליארד דולר, לפי שווי מינימלי של 2 מיליארד דולר.

כך או אחרת, "בלומברג" קבע בנובמבר האחרון כי שטיינמץ הוא האיש העשיר בישראל (וכפועל יוצא, הישראלי העשיר בעולם) - ולא עידן עופר - והצמיד לו שווי הון של 8.1 מיליארד דולר.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות