גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין סוציאליזם בלי קפיטליזם

הרהורים בעקבות שיחה עם חוזר בתשובה עמק-יזרעאל סטייל

א. לפני כמה ימים נקלעתי לשיחה עם חוזר בתשובה. בדרך כלל אני מנסה להתחמק משיחות כאלה, אבל בגבר הזה היה משהו שונה וגם היה לי קצת זמן להעביר עד שהחברים בלהקה יגמרו לפרק את הציוד שלהם אחרי ההופעה, ונצא בחזרה לתל אביב.

אז ישבנו בחוץ, זה היה אי-שם בעמק יזרעאל מתחת לירח גדול וצהוב, קטפנו עלי גת מהעץ ולעסנו אותם. יש לגת טעם די מגעיל, אבל זה שווה את זה רק בשביל לירוק - או יותר נכון, לרקוק - הצידה נוזל ירוק פעם בכמה זמן, בסגנון פורעי חוק באיזה מערבון.

למה עשית את זה, שאלתי אותו. אני אף פעם לא שואל את השאלה הזאת, כי אני יודע שהיא מזמינה טחינת שכל לא נורמלית שכולה שירי הלל להשם יתברך ו/או שלילה מוחלטת של רוב הדברים שאני מאמין בהם ו/או אוהב לעשות אותם, ואין לי כוח לזה. אבל כאמור - היה זמן והיה ירח והיה גת, אז זרמתי. מה גם שהחוזר, איש כבן 45, היה גבר-גבר, עמק יזרעאל סטייל, ואני אוהב אותם כאלה. הרי אני מפתח תקוה, וגברים כמוהו אני מדפדף בכל ז'ורנל.

שתקנו לרגע ארוך. יודעים לשתוק שם, בעמק. אני אגיד לך מה, אמר החוזר, אני אוהב את זה שבכניסה לכל מקום יש מזוזה. כל החיים שלי רצתי כמו משוגע ופתאום טוב לי שיש משהו שעוצר אותי לשנייה. אני אוהב את זה שצריך לעצור לפני כל ביס ולמלמל משהו. כל החיים שלי הכול היה לי מותר ורציתי את הכול. עכשיו מתאים לי לעצור. טוב לי שאסור.

שתקנו לעוד רגע ארוך (אני תמיד אומר שבן אדם שאתה לא יכול לשתוק איתו, לא שווה לך לדבר איתו), ובסיומו לא נותר לי אלא לרקוק נוזל ירוק על אדמת העמק ולעלות לרכב (הייתי מעדיף שזה יהיה סוס, אבל אי-אפשר הכול בחיים); לא לפני שקיבלתי חיבוק מפוקק עצמות מהחוזר.

ב. השיחה הזאת, בעיקר החלק על לעצור, להתאפק, לשמור ולהחזיק, גרמה לי לחשוב עוד קצת על דברים שאני חושב עליהם גם ככה. אני חושב שכתבתי פה כבר כמה פעמים שפעם בכמה זמן אני משתדל לחשוב הפוך ממה שאני חושב באמת, כדי לתרגל את המוח, לשמור עליו גמיש, לא להיתקע (התחביב המוזר הזה גרם לי לכתוב לפני כמה שבועות, בעוונותיי, כמה דברים טובים על ראש הממשלה. זה זיכה אותי בקיתונות די צפויים של תימהון, של בוז ושל זעם מהחברות והחברים בשמאל.

לא הכי נעים, אבל עבר בשלום בסך-הכול. הבעיה היא - אם אכן זאת בעיה - שמאז שציינתי לטובה את מתינותו היחסית של נתניהו ואת מנהיגותו, הבן אדם עושה הכול כדי להוכיח את ההפך.

החודש האחרון של נתניהו היה רצוף טעויות, בהלה והתנהגות בלתי מתונה בעליל. משתיקתו נוכח התנהגותה הבזויה של ח"כ רגב, דרך ההתנפלות הבלתי ברורה על בנט, עבור במופע המביך של שרית חדד, וכלה בהתבטאויותיו האחרונות והנמהרות בעניין האיחוד שלא היה בין מפלגות המרכז, המלמדות שהבן אדם לא ממש קלט עד הסוף את הקטע של הדמוקרטיה).

כתבתי פה לא פעם שאני מחשיב את עצמי לסוציאליסט. גם על זה אני מנסה לחשוב מחדש - על תפקידו או על מהותו של הסוציאליסט בזמן הזה. אני עדיין מחשיב את עצמי לכזה, פחות או יותר, אבל סדרה של מפגשים עם סוציאליסטים ועם סוציאל-דמוקרטים, חלקם ממש בכירים, בהחלט גרמה לי לפקפק בעצמי - זה תמיד קורה לי כשאני פוגש אנשים שכל-כך בטוחים בעצמם. הם מלחיצים אותי. וזה, אגב, קורה לי גם כשאני פוגש קפיטליסטים. אלה מלחיצים אותי לא פחות.

ג. זה הכול עניין של אתוס. האתוס שהם מנסים למכור לי שוב ושוב, הסוציאליסטים, הוא שהקפיטליזם מבוסס על גזל, על ניצול, על ניכור ועל רוע, שסופו, כמו גם בסיסו, הוא הרס מוחלט של היחסים החברתיים הבריאים, הטבעיים; ושמצד שני, האדם הוא יצור חברתי וטבעו הוא לשתף פעולה ולא להילחם.

הקפיטליסט, מצדו, יציג את הסוציאליזם כמקדם עצלנות ונצלנות, קומבינות אפלות ושאיפה לבינוניות; ומצד שני יסביר כי התחרות והשאפתנות יביאו גאולה לעולם. שניהם יציגו הוכחות די משכנעות. פערים בלתי נסבלים, צריכה מוגזמת והרס העולם מזה, לעומת חברות בלתי מתפקדות, כלכלות קורסות ומשטרים אפלים מזה.

זה לא רק עניין מדעי של יחסי גומלין כלכליים. כל אחד מהם מנסה לשכנע ששיטתו מתאימה בדיוק לטבע האנושי. אבל מי יודע מהו הטבע האנושי, ואם יש בכלל כזה? אף אחד. מי יכריע אם טבע האדם טוב מנעוריו או רע? האם האדם הוא עץ השדה או שלא טוב היות האדם לבדו? ואולי גם וגם? הרי הקפיטליזם אינו מבוסס על גזל - הוא מבוסס על חופש. והרי הסוציאליזם אינו מבוסס על אפסות - הוא מבוסס על אחווה.

אז נכון, הקפיטליזם מכיל סתירות מובנות, והסוציאליזם גם הוא אינו חסר פרדוקסים ומיני אבסורדים. אז מה? סתירות פנימיות הן הדבר היחיד שהופך את החיים למעניינים. בלי סתירות פנימיות הכול שטוח ומשעמם ועדיף למות.

במאמר מוסגר: בעניין הזה תמיד מצחיקים אותי אלה המביאים את היהדות כטיעון תומך לאמונתם. בעיקר אלה האומרים שהיהדות היא סוציאליסטית בגלל כמה הלכות וחוקים די שוליים (גם אם יפים ומוסריים לעילא) המחייבים צדקה וחסד, ומתעלמים לחלוטין מכל אותם הלכות וחוקים המחייבים, למשל, החזקת עבדים, ודי מקדשים את הקניין הפרטי. בעניין הזה אני נזכר במה שאמר לי לא מזמן משה פייגלין, שאבי האומה, אברהם, היה חתיכת טייקון קפיטליסט חזירי, וגם יצחק ויעקב לא היו בדיוק מרקסיסטים.

כנ"ל גם להפך. הגם שלהבנתי היהדות היא קצת יותר קפיטליסטית מסוציאליסטית, ואפילו שרוב המפלגות הדתיות, ולא רק בישראל, נוטות לקפיטליזם, יהיה זה טמטום מדרגה ראשונה להניח שליהדות אכפת מזה. להבנתי, הרבה יותר חשוב לה שתתפלל שלוש פעמים מאשר שתתמוך בהלאמת מפעלים. זה כל היופי בדתות, לא? - שהן מאפשרות לכל אחד למצוא בהן מה שבא לו (ע"ע סתירות פנימיות).

ד. בדרך חזרה למרכז, שוחחתי על הנושא עם ידידי הטוב כאח לי אראל סג"ל; על מהו סוציאליזם עכשיו, ואם זו שיטה שבכלל מסוגלת להוביל מדינה או כלכלה. לכאורה לא ממש, נכון? עובדה שמדינות סוציאליסטיות נוטות להיות די על הפנים, ציין חברי. מצד שני, השבתי, גם מצב הקפיטליזם לא איזה להיט בימים אלה, ובכל מקרה, זאת בעיניי השיטה הנכונה (יותר), כי היא רואה באדם חלק מחברה, דואגת לו, לא מפקירה אותו, ובעיקר - בבסיסה היא חותרת למין אוטופיה.

כן, התריס ידידי, אבל איזו מין אוטופיה זאת? ובכלל, אוטופיה היא דבר שאינו ולא יכול להיות. הקפיטליזם, טען, אמנם אכזרי בקצוות ומכיל שלל עיוותים, אבל בבסיסו אין אוטופיה או הזיה. בבסיסו משהו יפה והומני: אם תשתדל ותתאמץ - תצליח. הוא בעד היחיד. ליחיד, הוא מספק נחמה. לא דבר קטן הוא זה.

ואז נזכרתי או הבנתי משהו שהבזיק לי בהמשך לשיחתי עם החוזר בתשובה. הרי מבחינה היסטורית, הסוציאליזם, כפי שאנו מכירים אותו (מרקס וחבריו), נולד כתגובה (במובן של ביקורת ושל אלטרנטיבה) לקפיטליזם שסרח, שהתחזר, שהפך את הפועלים לחיות אדם ממש.

אז אולי אין סוציאליזם בלי קפיטליזם. אולי זה מה שמסביר את העובדה שהסוציאליזם נכשל כשניסה להוביל ולשלוט לבד. אולי זה גורלו של הסוציאליזם הנכון, אולי זאת משימתו של הסוציאליסט האמיתי - לנצח להיות בעמדת המגיב לקפיטליסט, המגביל, השומר, המרסן. גם הקפיטליזם, עובדה, לא יכול לבד. לבד הוא מסתאב, מתבהם, מתקלקל, הופך לסיוט ומתרסק על ראשם של בני האדם.

שניהם הטבע האנושי, ושניהם נמצאים בכל אחד מאיתנו. אז כסוג של סוציאליסט (כזה שקצת אוהב את הקפיטליזם), אם נגזר עליי להיות אופוזיציונר נצחי, אני חותם על זה. בשתי ידיים. למעשה, אני די אוהב את זה ככה.

אני נזכר במה שאמר לי לא מזמן משה פייגלין, שאבי האומה, אברהם, היה חתיכת טייקון קפיטליסט חזירי

עוד כתבות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים