גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק הפרסום ממשיך לרדת גם ב-2012: הצטמק ב-7%

היקף הפרסום ב-2012 הסתכם ב-3.5 מיליארד שקל ■ הטלוויזיה שומרת על כוחה, העיתונות נחלשת, וגם האינטרנט לא גדל ■ אופי הפרסום בעיקר מכירתי

עוגת הפרסום בישראל ממשיכה להצטמצם זו השנה השנייה ברציפות. מנתוני איגוד השיווק הישראלי ויפעת בקרת פרסום עולה כי היקף הפרסום השנה קטן ב-7% ועמד על כ-3.5 מיליארד שקל, לעומת 3.7 מיליארד ב-2011.

בנוסף ל-6% ירידה שנרשמו בשנה שעברה לעומת 2010, שוק הפרסום מאבד בתוך שנתיים 11% מהיקפיו, ומבחינה כספית הוא חוזר לרמת השקעה דומה לזו שהייתה בו בשנת 2004.

במגמות ניהול הכסף של המפרסמים, שבאות לידי ביטוי באופן ההתפלגות העוגה בין המדיות השונות, אין שינויים דרמטיים: הטלוויזיה שומרת על כוחה כמדיה המובילה, עם נתח של 42% - זהה לנתוני 2011. קטגוריית העיתונות ממשיכה להיחלש, ונתחה בעוגה קטן במעט, מ-31% ב-2011 ל-29% ב-2012.

האינטרנט שומר על כוחו עם נתח עוגה שלא השתנה ועמד על 16%. הקטגורייה היחידה שהצליחה להציג גידול כלשהו היא הקולנוע, אך המספרים בתחום הזה נמוכים ביחס לשאר.

פרסום טלוויזיה: כל השחקנים מפסידים כסף

כמו בעולם המערבי, נתחה של הטלוויזיה אמנם עומד בארץ על 42%, אך בעוד שבעולם טלוויזיה מסחרית כוללת מספר רב של ערוצים, כאן מדובר בשני ערוצים מסחריים, שאחד מהם - ערוץ 10 - היה בסכנת סגירה לאורך חלק ניכר מהשנה ולא שידר שידורים רגילים.

כלומר, מדובר בנתח עוגה של 42%, ששוויו עמד השנה על 1.4 מיליארד שקל, וכל השחקנים בו מפסידים כסף. הטלוויזיה שומרת על כוחה מבחינת הנתח, אבל ב-2012 הנתח הזה שווה 7% פחות - אותה ירידה המשויכת לכל השוק.

המשמעות היא שלמרות המצב הקשה, הזכייניות לא נגררו להורדות מחירים דרמטיות והצליחו לשמור את מחיר העלות לנקודה. במקביל הן מצאו דרכים להתמודד עם בעיית המחיר, כמו למשל באמצעות מתן בונוסים, ברטרים וניסיון לצרף מפרסמים חדשים. זאת, מתוך לקחי העבר שלימדו את הזכייניות שמחיר שירד ביום גשום, קשה מאוד להעלות בחזרה כשהשמש חוזרת לזרוח.

המפרסמים הגדולים ב-2012 בפרסום בטלוויזיה הם פרוקטר אנד גמבל, שטראוס, אסם, החברה המרכזית ו-IDI חברה לביטוח. הקטגוריות שהפחיתו משמעתית את הפרסום בטלוויזיה הן רשתות שיווק, כבלים ולוויין, מזגנים, בשר ועוף.

טלוויזיה

פרסום עיתונות: השינוי בצריכה פגע במדיום

שוק העיתונות הגיע ב-2012 לאחד המשברים הקשים בתולדותיו. אמנם כל ענף הפרסום חווה ירידה, אך ברוב הענפים היא נבעה מחולשת השוק, ולא חולשה של המדיה.

העיתונות, לעומת זאת, מתמודדת עם תופעה בעייתית יותר - ירידה מתמשכת בנתח שלה בעוגת הפרסום. ירידה זאת מתרחשת לא בגלל רגולציה או מודלים עסקיים בעייתיים, אלא בגלל שינוי אמיתי באופן צריכת המדיה של הקוראים - מה שגורם ליותר ויותר מפרסמים להעביר כסף למקומות אחרים, גם בנקודות שנחשבו בעבר למעוז העיתונות, כמו הפרסום המכירתי.

פרסום תדמיתי, שהיה השנה חלש בכל אמצעי המדיה, כמעט שלא קיים בעיתונות, אפילו כשמדובר במקומות שנחשבו בעבר לקלאסיים למהלכים כאלה, כמו עמודי האמצע של "ידיעות אחרונות".

הפרסום בעיתונות התאפיין בתחרותיות רבה ובתמחור נמוך, ששחק את השחקנים. השנה פורסמו פחות אינטשים בעיתונות, וחולקו יותר בונוסים. התוצאה היא שב-2012 ירדו ההוצאות לפרסום בעיתונות ב-12%, והן עמדו על 1.02 מיליון שקל לעומת 1.16 בשנת 2011.

עתונות

פרסום חוצות: הבחירות לא סיפקו מקפצה

פרסום החוצות אמנם שומר על הנתח היחסי שלו בעוגת הפרסום, שעומד גם ב-2012 על 5%, אך הירידה שלו בהיקף הפרסום משמעותית מעט יותר מהיקף הירידה של השוק - 8% ירידה בפרסום החוצות לעומת 7% לשוק.

הענף נפגע יותר מהשוק כולו, והסיבה לכך נעוצה בעיקר מההימנעות של רוב המפרסמים מפרסום תדמיתי לאורך רוב השנה. גם הפרסום של תעמולת הבחירות, ששימש בעבר כמקפצה לחברות השילוט, לא התרומם הפעם בחודשיים שקדמו למועד הבחירות, ורק באחרונה החל לבוא לידי ביטוי.

פרסום חוצות

פרסום בקולנוע: המדיה היחידה שמתחזקת

הקולנוע הוא הענף היחיד שנהנה מעלייה בפרסום ב-2012. מדובר בעלייה כמעט זניחה מ-39 מיליון שקל ל-40 מיליון שקל, אבל בשנה שבה השוק כולו קטן מדובר בהישג שאין לזלזל בו. אם לוקחים בחשבון שנתח השוק של מדיה זאת בעוגה נשאר זהה לשנת 2011 - 1% - הרי שבפועל אותו חלק בעוגה שווה עתה יותר.

יש להניח כי ההצלחה נובעת מהתחייה המחודשת של הקולנוע בישראל וההצלחה להביא צופים לאולמות. ב-2012 נרשם מספר שיר של צופים בבתי-הקולנוע, שעמד על 13 מיליון צופים. זאת, בזכות שגשוגם של מתחמי הענק הקולנועיים, המספקים לצופה חוויית בידור טובה יותר, הן מבחינת איכות הצפייה והן מבחינת הרחבת אפשרויות הבילוי בהם (מסעדות, בתי-קפה וחנויות).

קולנוע

פרסום באינטרנט: הפרפורמנס השתלט על השוק

אחרי שנים של גידול מתמיד בחלקו בעוגת הפרסום, רושם הפרסום באינטרנט גידול מינורי של 1% בחלקו בעוגה, אבל סטגנציה בהיקף הפרסום. בעולם בכלל ובארץ בפרט קשה מאוד להעריך את היקף הפעילות במדיה האינטרנטית, אך בארץ האומדן קשה שבעתיים, מאחר שחלק מאפיקי הפרסום באינטרנט לא נמדדים.

השנה החלו אתרי האינטרנט לשלם את מחיר התדמית שהם עצמם שיווקו לקהל המפרסמים של האינטרנט, כמדיה שיתרונה הגדול הוא בכך שהיא מדידה. הפרפורמנס - הפרסום מבוסס תוצאות - הפך ללהיט של המפרסמים ומשרדי הפרסום, והוא דחק לגמרי את רגליהן של צורות פרסום אחרות שאפשריות במדיה זו.

הפרפורמנס ושאר מיני הפרסום המכירתי נחתו על קרקע פורייה במשרדי הפרסום, שלא ששים להשקיע בפרסום באינטרנט, לאור ההשקעות הגדולות הנדרשות לכך מבחינת כוח אדם וזמן.

יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק מדווחים על ירידה של כ-10%-20% בממוצע מהכנסות הדיספליי והסטה של תקציבי הפרסום מהדיספליי לזירות אחרות המבוססות על פילוח קהל מטרה ותשלום לפי ביצועים כגון פייסבוק, וידיאו ביו-טיוב, גוגל, מובייל וכן פרפורמנס מבוסס בורסות פרסום, שמחלחל השנה גם לאתרים הגדולים.

אינטרנט

פרסום ברדיו: הפרסום המכירתי משך מפרסמים

משבר כלכלי הוא בדרך-כלל מצע טוב עבור אמצעי מדיה שאינם דורשים השקעה כספית גדולה ונתפסים כמכירתיים. הנחה זו מקבלת חיזוק מהנתונים שמוצגים ביחס להוצאה לפרסום ברדיו.

נתח העוגה של הפרסום ברדיו עלה מ-6% ל-7%, והקיטון בהוצאה לפרסום שנרשם במדיה זו קטן מהירידה של שוק הפרסום כולו - 3% ירידה בהיקף הכספי של הרדיו, לעומת 7% של השוק כולו.

גם תחנות הרדיו הארצי (שפ"מ) וגם תחנות רדיו האזורי (תחנות שפ"א) מתאימות חבילות שידור למפרסמים ומציגות מודל עסקי יציב לאורך זמן. עם זאת, הקיטון המינורי בסכומי ההוצאה לפרסום ברדיו נזקף בעיקר לזכות תחנות שפ"א, הנהנות מעלייה עקבית בפרסום בהן לאורך כל שנה.

התחנות מושכות אליהן מפרסמים רבים בזכות היצירתיות שלהן בהתאמת החבילה למפרסם, הודות לשימוש הנכון בתוכן שיווקי, ובעיקר בזכות היותן מזוהות עם הקהל העיקרי של המפרסמים במשק: משפחות וצעירים בגילאי 18-50.

המפרסמים המובילים ברדיו אשתקד הם א.ל.מ, IDI, שטראוס, AIG ודיסקונט.

רדיו

תגובות

תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי, מסרה: "הירידה השנה היא משמעותית וכואבת הרבה יותר מעבר למה שנראה ממבט ראשון, שכן מדובר כאן בנתון דרמטי הנוגע במשק כולו, הרבה מעבר להשפעתו המיידית הקשה על תעשיית התקשורת, השיווק והפרסום בישראל".

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסו, מסר: "2012 הייתה שנה לא פשוטה לעוסקים בפרסום. הרבעון הראשון היה אפטר שוק של המחאה חברתית, הרבעון האחרון הוא טרום בחירות, ובין לבין - תחושת מיתון, חשש ממלחמה עם איראן וקיצוץ קרוב בתקציב המדינה. הפרסום ב-2012 היה פחות מעז, פחות תדמיתי והלך יותר לכיוונים מכירתיים ומבוססי תוצאות".

התפלגות ההוצאות

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"