גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזה שינוי עברה דמות האישה הישראלית בפרסומות?

הולכת על עקבים אבל לובשת סינר, מרושעת אבל אימהית - דמות האישה הישראלית בפרסומות עברה שינוי בשנתיים האחרונות, והיא מהלכת היום על התפר הגס שבין עקרת-הבית הקלאסית לבין האישה החזקה שרודה בבעלה

עד לפני שנים לא רבות, שלטו בברייק הפרסומות הישראלי הממוצע ה"פאוור גירלס" - נשים גדולות מהחיים, שניהלו בפרסומת את העולם כולו וסובבו את כולם על האצבע הקטנה שלהן. ללא קשר למצבן בחיים האמיתיים, בפרסומות הן הוצגו כחזקות, שולטות וכמנצחות.

עם פרוץ עידן הטלוויזיה המסחרית, הנשים של קסטרו גרמו לגברים להסתובב, "בנות התפוזינה" למיניהן הראו לכל המאצ'ואיסטים מי שולטות ברחוב, במקדונלד'ס הייתה נהגת משאית קשוחה שלימדה את כולם לקח, בספרינג בחורה מסוקסת גלגלה את כל האינדיאנים ממדרגות הפירמידה, בפאנטה צעירה גיהקה לתוך אנטנה של לוויין - וכדומה.

ב-20 השנה האחרונות, נשים רבות שולבו בתפקידי מנהלות בכירות, נשות עסקים, ספורטאיות, לוחמות, רופאות, נהגות ובנקאיות. נשים חזקות.

אבל בשנתיים האחרונות התחיל שינוי מגמה, ותפקידי הנשים בפרסומות עברו שינוי מסוים.

מלי לוי בפרסומת של עוף טוב מתלהבת מטיגון שניצלים מוכנים ומתנסחת בציניות על הסופרוומן שלכאורה היא אמורה להיות. עלמה זק משחקת את דפי, העוזרת הנוירוטית של ארז טל בבנק הפועלים, ושני כהן היא המזכירה של סוכן הביטוח שוקה - הבוס שעבורו היא נשכבת כל פעם מחדש על הגדר.

"מציאות וירטואלית"

מה קרה לדמות האישה בפרסומות הישראליות, ומדוע נראה כי בניגוד לרוח הזמן, שדוגלת בקידום מעמד האישה, היא חזרה את כל הדרך מתפקיד הלוחמת הקשוחה, לתפקיד הלקוחה בסופר שמקבלת עצה מהקצב, למאפרת של צביקה הדר או למלבישה של יובל המבולבל?

יגאל שמיר, מבעלי משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, מציג את ההסבר שלו לתהליך הזה: "יותר מדי שנים חיינו בקונספציית האפליה המתקנת לנשים, מעין מצג-שווא של מציאות וירטואלית, שהייתה מנותקת לגמרי מהחיים האמיתיים. זה לא היה משהו שאפיין את הפרסומות בכל העולם אלא משהו שאפיין את הפרסומות בארץ - במשך שנים שלטה כאן אפליה מתקנת מופרכת.

"זה דומה מעט למציאות שהוצגה פעם בסרטי הבורקס, בהם שלט המזרחי הממזר, שניהל את הכול ושם ללעג את האשכנזי הנלעג, למרות שבמציאות הייתה אפליה קשה לרעת המזרחיים. אף אחד לא העז להציג מזרחי בזווית נלעגת, למרות שזאת הייתה המציאות בארץ".

שמיר מסביר כי "אותו עיוות קרה עם נשים - במציאות הן מרוויחות הרבה פחות, עובדות קשה, מתמודדות עם כל המטלות וכן סובלות מאפליה קשה, אבל בפרסומות הן כביכול הראו לכולם 'מאיפה משתין הדג'".

לטענת שמיר, הקהל הישראלי כבר לא קונה את זה. "האישה יושבת בערב, רואה פרסומות ואומרת לעצמה: 'זו ממש לא אני, האישה הזאת שמסובבת את כל העולם'. הפער בין הפרסומת למציאות היה גדול מדי, הקהל הבין את הזיוף הגדול. אולי נכון יותר להיות פוליטקלי קורקט, 'לחנך' את הצופים, אבל כמשרד פרסום אני לא לוקח על עצמי לחנך אלא לעשות את מה שאפקטיבי ללקוח. אם מה שאפקטיבי להראות זה אישה מבשלת ארוחת ערב, זה מה שאעשה".

מיכל המאירי, מנכ"לית גיתם BBDO, רואה את הדברים אחרת. לטעמה, השינוי הוא בגישה לפרסומות בכלל וכפועל יוצא מזה גם לנשים שבתוכן.

לדבריה, "אנחנו בעידן שבו מאמירות גדולות ובומבסטיות מתכנסים לתובנות אמיתיות סביב אנשים אמיתיים. שני כהן, עלמה זק ומלי לוי הן נשים מהעולם האמיתי - גם אם מגחיכים את הסיטואציה. זה בדיוק חלק מהמעבר לאמירות שגורמות לצופה להגיד 'וואלה' ולא 'וואוו'. הצופה יכול להזדהות עם זה".

עינת יוזנט-רביד, מנכ"לית יהושע TBWA, סבורה כי הדרך שבה נשים מוצגות היום בפרסומות קשורה לחיבור בין תרבות לפרסומות. "פרסום משקף תרבות ומייצר תרבות. בשנות ה-80 דיברו הרבה על הנשים הקרייריסטיות.

"היום יש יותר ויותר לגיטימציה לנשים לא להיות סופרוומן. לכן אנחנו רואים את מלי לוי - אימא קלאסית שמג'נגלת בין אימהות לקריירה. היא מבינה שהיא לא יכולה לעשות הכול. שמותר לעשות ויתורים. אבל מי עושה את הוויתור? היא. גם הנראות של הפרסומת משקפת את הקלאסיקה, אישה יפה על עקבים. ולמרות מה שהיא אומרת, בחוויה נשארת אישה שהיא סופרוומן.

"גם הפרסומת של נגב, למרות שמדובר כביכול באישה חזקה, עדיין יש בה את המקום הקלאסי. מישהו לקח אותה על עקבים לנגב, והיא בכלל לא שמה לב שהיא הגיעה עד לשם. בכלל, בפרסומות השנה יש חזרה וחיזוק של המקום הקלאסי, כי יש שאלה גדולה לגבי מהו התפקיד של האישה".

"ז'אנר הקלפטע הולך ומתפתח"

בני ברונסקי, מנהל הקריאייטיב של y&r ישראל, סבור כי מה שאנחנו רואים בתקופה האחרונה תואם לשינוי התרבותי של הפוסט פמיניזם. "זה משקף את העולם של היום, שבו אישה אומרת לעצמה 'אם אני מחליטה על דעתי לא לעבוד ולגדל את הילדים, אף אחד לא יגיד לי מה לעשות'. זה מתאים לעולם הפרסום, כי יותר נכון להראות אישה מטגנת שניצל מגבר שעושה את זה, והיום הפרסומאים יקבלו פחות ביקורת אם הם שמים את האישה במקום הקלאסי.

"מה שעוד מתפתח הוא ז'אנר הפרסומות של הקלפטע, המרשעת. כך למשל, בפרסומות של דן דיזיין סנטר, נגב, יעל שרוני בפרסומת לוויזה cal - בכל הפרסומות האלה יש את הבעל המסכן ואת האישה שמוציאה לו את הנשמה. זה לא בהכרח שם את האישה במקום אחר, זה לא אומר שהיא מצליחה או מנהלת. זו אמירה גברית".

ואכן, חלק לא מבוטל מהפרסומות שזוכות להתייחסויות מכל המרואיינים הן אלה ששייכות לז'אנר המרשעת. באופן לא מפתיע, לא משנה מה דעת הנשאלים לגבי אופן הצגת הנשים בפרסומות, הפרסומות הספציפיות האלה מצליחות לייצר תגובה כמעט אצל כולם.

את רובי ניסן, שותף בענבר-מרחב-ניסן, הן פשוט מצליחות להרתיח - ולא מטעמים פמיניסטיים. "אין רציונליזציה של תפקיד האישה בפרסומות", הוא אומר, "פעם היה בפרסום עולם מאוד שוביניסטי, שבא לידי ביטוי בסלוגנים כמו 'עוגת עלית את אפית'. אחרי זה הייתה התקופה של אפליה מתקנת - בכל ישיבת הפקה אמרו 'רגע יש פה ישיבת הנהלה בלי אישה, אז תהיה מנכ"לית'.

"בהמשך לקחו את זה צעד קדימה ועשו מנשים סופרוומן, ובעיניי מה שקורה עכשיו זה שיש עודף פמיניזציה של האישה. כמעט בכל מקום שיש אפשרות להראות מערכת יחסים, יש משהו אובר דומיננטי בדרך שבה נשים מוצגות.

"מה היה קורה אם הייתה עולה פרסומות כמו של נגב רק בהיפוך תפקידים: גבר הולך מלפנים ואשתו המפוחדת נגררת מאחור. מדי פעם הגבר מסתובב אליה ושואל אותה במבט מזרה אימה שאלות רטוריות, במטרה להדגיש את הנלעגות שלה. או גבר ממורמר, לבוש בבגדי ערב, צורח בשולי כביש על אשתו בגלל תקר בגלגל, גבר שצורח על אשתו בסופרמרקט, וניכר עליה שהיא פוחדת ממנו. אין סיכוי שאף אחד מהסרטונים האלה היה מאושר לשידור, אבל הסרטים האלה שודרו כי זה היה הפוך.

"אישה עם מגב או גבר סמרטוט"

"הגבר הישראלי המודרני בפרסומות מוצג כסוג של איצקו (אחת מהדמויות הנלעגות בסדרה "רמזור", עב"ל): טמבל, נזוף, שפוף, פוחד פחד מוות מאשתו, שפוט ועלוב למראה. כשכבר מראים אישה בסיטואציה של 'פעם' - עומדת במטבח ומכינה שניצלים או משמשת כמזכירה של סוכן ביטוח - זה תמיד יוצג מראש כסוג של פנטזיה הומוריסטית, שיהיה ברור לצרכן שלא מדובר במשהו שקורה באמת אלא שזו רק בדיחה", אומר ניסן.

לניסן גם יש הסבר לשאלה למה זה קורה. הנשים, לטעמו, נהנות מזה שמציגים אותן כמין השולט ובמציאות של היום, שבה הגבר החדש עבר ממקום של פטריארכליות לאובר-שוויון, נותר מצב שאין לו מענה.

"מעולם לא אהבתי פרסומות שוביניסטיות, אבל צביעות אני שונא יותר. מדוע יש בעיה להראות בפרסומת אישה עם מגב, אבל אין בעיה להראות גבר סמרטוט?".

"הפרסומות היום הן צעד אחורה לנשים"

מחוץ לביצת הפרסום, בזירה האקדמית הגישה לאופן שבו נשים מוצגות בפרסומות אינה נלהבת, בלשון המעטה.

פרופ' ענת פירסט מבית-הספר לתקשורת במכללה האקדמית נתניה מסבירה: "בפרסומות, גם כשאנחנו חזקות, אסור להפחיד את הצופים יותר מדי, אז צריך לשדר איזון - להיראות טוב, ושיהיו גם משפחה וילדים, להיות חזקה אבל גם עקרת-בית, לא עושה שניצלים אבל קונה את הכי טובים. אמנם כבר לא משתמשים בנשים כסמלי מין במובן הזול של המילה - למרות שיש חזרה גם לשם, אבל נשים עדיין מוצגות בתפקידים מסורתיים.

"לצד פרסומות שממשיכות להציג את הנשים בתפקידים כאלה, נכנסו גם דמויות של נשים חזקות, אבל כדי לא להיתפס כאיום, הן צריכות להמעיט מהחוזק הזה באמצעות הסטריאוטיפ שרגילים לראות אותן באמצעותו.

"גם בז'אנר של הפרסומות המצחיקות לכאורה, המזכירה של 'שוקה', המגולמת על-ידי שני כהן, היא לא פרודיה על פקידה, כי אין שם רובד נוסף. היא פשוט מטומטמת.

"הפרסומות היום הן צעד אחורה לנשים. כבר הגענו לשלב שהתחלנו לראות שימוש יותר מאוזן בנשים. במצב של היום זה משהו יותר מאוזן, והכול לכאורה בסדר, וה'לכאורה' הזה מסוכן בעיניי".

גם סילביה ביז'אווי, פרופ' לסוציולוגיה מבית-הספר למדעי ההתנהגות במכללה למינהל, סבורה כי אין שינוי לטובה: "אלה הן תמיד המסגרות הקלאסיות שלא השתנו. נשים הן אובייקט מיני או אימהות או מכשפות. תמיד המסרים הכפולים של אישה חזקה אבל רעה. הן לא 'חזקות' במובן שמעריכים אותן שהצליחו ועמדו על שלהן. אין קבלה אמיתית - לא במציאות ולא בפרסומות".

קמפיינים ישראליים בכיבובן של נשים

* בנק הפועלים

* תפוזינה

* נגב

* ויזה cal

* קסטרו

* עוף טוב

* 9 מיליון

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

החברה הפסידה 9 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 14 סנט למניה ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי